جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
کلام معتزله
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 23
عنوان :
سیر اندیشه کلام و مکاتب اسلامی: با تاکید بر مکتب اشعری در عصر سلجوقی (معتزله، اشعریان، ماتریدیه، کرامیه و شیعه)
نویسنده:
محمدعلی ساکی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
17. فرق کلامی
,
شیعه (اعم، مذاهب کلامی)
,
کرامیه (مجسمه مشبهه صفاتیه)
,
تاریخ کلام
,
کلام اشعری
,
تاریخ کلام اسلامی
,
کلام معتزله
,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
,
تاریخ علم کلام
,
کرامیه (صفاتیه)
,
کلام ماتریدی
,
تاریخ الهیات اسلامی
کد کنگره:
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ایمان از نظر سه شخصیت معتزلی، اشعری و شیعی (قاضی عبدالجبار همدانی، امام فخر رازی و خواجه نصیر طوسی)
نویسنده:
عبدالله علیزاده
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
منابع دیجیتالی :
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
تهران: راه دکتری,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلام شیعه
,
کلام اشعری
,
کلام معتزله
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
کد کنگره:
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سعدیا گائون و رویکرد معتزلی او در تفسیر و کلام
نویسنده:
عدالت نژاد سعید, سعدی نعلبندی وحیده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
سعدیا گائون
,
صفات خدا
,
کلام معتزله
,
تفسیر کتاب مقدس
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 123
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
طبقات المعتزلة
نویسنده:
احمد بن یحیی مهدی لدین الله
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , شرح اثر , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: دار مکتبة الحیاة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
17. فرق کلامی
,
18. مذاهب کلامی Islamic schools of theology
,
اصول عقاید معتزله
,
معتزله (اهل سنت)
,
فرق و مذاهب (ادیان و فرق و مذاهب)
,
مذاهب
,
فرق و مذاهب اسلامی
,
معتزله پژوهی
,
کلام معتزله
,
رابطه کلام شیعه و معتزله
,
شیعه بودن معتزله
کد کنگره:
BP 201/2 /م9 ط2
چکیده :
كتاب حاضر در موضوع علم كلام است. این کتاب به معرفى و شناخت طبقات معتزله و محدثان موافق و علماء آنها می پردازد. هدف از این اقدام، شناساندن طبقات معتزله است. بيشتر مطالب اين كتاب برگرفته از كتاب طبقات معتزله قاضى عبدالجبار است و قسمتى هم از كتاب حاكم نيشابورى أخذ شده است كه البته نام كتاب حاكم مشخص نيست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کتاب: الطلب و الارادة
نویسنده:
امام خمینی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران: موسسة تنظیم و نشر آثار الإمام الخمینی (قدس سره),
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و تفویض
,
کلام نفسی
,
جبر و اختیار(کلام)
,
اشاعره (اهل سنت)
,
صفات خدا
,
متکلمین
,
کلام معتزله
,
آیات سعادت و شقاوت
,
«امر بین الامرین»
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
کد کنگره:
BP 219/6 /خ8ط8
چکیده :
کتاب الطلب و الاراده، ناظر به مبحث طلب و ارادهاى كه مرحوم آخوند خراسانى بهمناسبت، در بحث اوامر «كفاية الاصول» آورده است، تأليف شده است. این کتاب در سه مطلب نوشته شده است که عبارتند از: ادله اشاعره بر مطلوب خويش، بيان حقيقت سعادت و شقاوت، در باره اختلاف آفرينش طينت سعيد و شقى.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ساختار فلسفی کلام
نویسنده:
سید محمدعلی دیباجی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفی شدن کلام
,
18. مذاهب کلامی Islamic schools of theology
,
اشاعره (اهل سنت)
,
معتزله (اهل سنت)
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
فخر رازی ,
کلام فلسفی ,
کتاب المحصل ,
معتزله (اهل سنت) ,
کلام اشعری ,
تاریخ کلام اسلامی ,
کلام معتزله ,
فلسفه و کلام ,
ساختار علم کلام ,
الیاقوت فی علم الکلام (کتاب) ,
ابو اسحاق ابراهیم بن نوبخت ,
تجرید الاعتقاد (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده :
علم کلام از زمان آغاز تاکنون تحولات زیادی داشته است. سه مکتب مهم در این دانش، یعنی اعتزال، اشعریت و شیعه، بیشترین بحثها و مهمترین تحولات را در مقایسه با دیگر نحلهها درون خود داشتهاند. نسبت میان فلسفه و کلام از جمله مباحثی است که دربارۀ هر سه مکتب مطرح است. سؤال اساسی در این باره این است که این سه مکتب از آغاز تا اوج فعالیت خود چه نسبتی با فلسفه داشتند؟ پرسش دقیقتر آن است که بگوییم: کلام اسلامیتا چه اندازه و چگونه از فلسفه بهره برد؟ و به عبارت دیگر چگونه ساختار فلسفی پیدا کرد؟ در این مقاله ضمن پاسخ به سؤالات بالا و بررسی فلسفی شدن هر سه مکتب کلامی، از این مطلب سخن به میان آمده است که ساختار فلسفی در کلام شیعه، برخلاف کلام اعتزال و اشعریت، تابع حکمتاندیشی است؛ این ساختار در کتاب الیاقوت نوبختی (قرن چهارم) برای نخستین بار ظاهر میشود و در کتاب تجرید الاعتقاد خواجه نصیرالدین طوسی (قرن هفتم) به کمال میرسد. حکمتاندیشی - که برگرفته از آموزههای قرآنی است - و امامت محوری، دو امتیاز مهم کلام شیعی، چه در حیات امامان معصوم? و چه پس از دوران غیبت کبری، است و همان است که ساختار فلسفی این کلام را در آثاری چون تجرید الاعتقاد بوجود آورده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 185 تا 208
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اصول مذهب معتزله را به اختصار توضيح دهيد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در رأس معتزله و كسي كه اعتزال به صورت يك مكتب با دست او پايه گذاري شد، واصل بن عطاء غزّال قرار دارد. پيدايش اين گروه در اواخر قرن اوّل هجري و يا اوايل قرن دوم هجري صورت گرفت و به تدريج توسعه و تكامل يافت اصول عقائد و مشخّصات اصلي آن بدين شرح است: الف
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصول عقاید معتزله
,
معتزله (اهل سنت)
,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی)
,
فرقه های اهل سنت
کلیدواژههای فرعی :
معتزله ,
نگاه معتزله به ایمان ,
عقاید معتزله ,
معتزله پژوهی ,
کلام معتزله ,
نظر معتزله در مورد عدل الهی ,
نظر معتزله در مورد صفات خدا ,
عقلانیت معتزلی ,
مشترکات شیعه و معتزله ,
عقل گرایی افراطی معتزله ,
معرفت شناسی مکتب معتزله ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاثیر کلام معتزلی بر کلام قرائیمی
نویسنده:
قربان علمی، مریم ساجدی نسب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلام قرائیمی
,
معتزله (اهل سنت)
,
فلسفه یهودی
,
دین یهود (ادیان غرب)
,
یهودیت قرائیمی (کارائیت - قرائون)
کلیدواژههای فرعی :
صدوقیان ,
کلام یهودی ,
تورات شفاهی ,
قرون وسطی ,
عدل ( صفات ) ,
اشاعره (اهل سنت) ,
وعد و وعید ,
منزلت بین منزلتین ,
نهی از منکر ,
تورات ,
یهودیان ,
کلام معتزله ,
تفسیر کتاب مقدس ,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) ,
امر به معروف ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
تثلیث مسیحی ,
یهودیت ربانی ,
متکلم یهودی ,
چکیده :
تقدس بیش از حد سنت شفاهی (تلمود) در برهه هایی از زمان در یهودیت ربانی، که موجب به حاشیه رانده شدن کتاب مقدس شده بود، گروهی را به مخالفت با آن سنت واداشت که فرقه قرائیم از این گروه بود. فرقه قرائیم در قرن دوم / هشتم، آن هم در زیر لوای فرهنگ و تمدن اسلامی شکل گرفت. قرائیان عقل گرا بودند و متکلمان این فرقه برای تفسیر کتاب مقدس، کلام معتزلی را به خدمت گرفتند و با مدد جستن از این کلام سعی در مقابله با جبهه مخالف خود؛ یعنی ربانیان نمودند. تاثیر معتزله بر متکلمان یهودی در سده چهارم / دهم به نقطه اوج خود رسید. گرچه برخی محققان در برهه ای از زمان مسلمانان را در مباحث مشترک کلامی میان این دو دین متاثر از یهودیان می دانستند، اما این متکلمان یهودی بودند که متاثر از متکلمان مسلمان بودند و با کمک آنها و مشارکت ربانیان و قرائیان، پربارترین دوره فلسفه یهودی؛ یعنی دوره قرون وسطی را شکل دادند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 18
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آموزه بدا در قرآن، آرای کلامى شیعه، و آثار مولوى : دوره 47، شماره 2 : فلسفه و کلام اسلامی
نویسنده:
حسین حیدری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
الله
,
البداء
,
مولانا
,
صفات الهی
,
الشیعة
,
صفات خدا
,
بداء
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
کلیدواژههای فرعی :
معتزله ,
اندیشه شیعه ,
مثنوی معنوی ,
دعا ,
مرجئه ,
تشبیه و تنزیه ,
روز قیامت ,
خلق انسان بر صورت خداوند ,
امید ,
مرجئه (فرق کلامی) ,
معتزله (اهل سنت) ,
خلق انسان ,
قرآن ,
جبرگرایی ,
نا امیدی ,
الهیات پویشی ,
کلام معتزله ,
قیامت ,
قرآن ,
رجا ,
دعا ,
یأس ,
مرتبه تشبیه(قسیم تنزیه و جمع بین تشبیه و تنزیه) ,
مرتبه تنزیه(قسیم مرتبه تشبیه و جمع بین تشبیه و تنزیه) ,
کرم خداوند ,
انسان پنداری خدا ,
تعالی خداوند ,
جبرگرایی اشعری ,
الهیات پویشی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
شاپا (issn):
2008-9422
چکیده :
دیرپایترین آموزه مورد اختلاف ادیان بزرگ، ماجرای تشبیه و تنزیه، یا انسانپنداری و تعالی خداوند، در موضوعاتی از این قبیل است: که آیا قدرت، علم و اراده او نیز همانند آدمیان دگرگونی میپذیرد یا خیر. این مقاله نشان میدهد که مولانا بر خلاف جبرگرایان اشعری، و تا حدودی همسو با شیعه امامیه و مرجئه، براساس اعتقاد به کرم بی منتهای حق تعالی، معتقد است که دست کرم و جود خداوند در هیچ آنی بسته نیست، بلکه با اندک بهانهای، رحمت جدید او شامل کائنات میگردد. این ویژگی خداوند او را قادرتر نشان میدهد. در نگاه مولوی، با نپذیرفتن تغییر اراده و مشیت خداوند (باور به بدا) دعا کردن کوششی بیهوده است. وی حتی روز قیامت را نیز عرصه تغییر اراده حق و تغییر سرنوشت آدمیان میشمارد و آن جهان را نیز شهری پربازار و کسب میخواند . نتیجه عملی چنین باوری، امید پیوسته و دعای مدام است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 203 تا 224
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
كامل في الإستقصاء فيما بلغنا من كلام القدماء
نویسنده:
مختار بن محمود تقی الدین نجرانی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
وضعیت نشر :
قاهره: جمهوریة مصر العربية، وزارة الاوقاف، المجلس الاعلی للشئون الاسلامية,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصول عقاید معتزله
,
عقاید اشاعره
,
عقاید معتزله
,
معتزله (اهل سنت)
,
معتزله بصره
,
معتزله بغداد
,
کلام معتزله
کد کنگره:
BP 203/2 /ت7ک2
چکیده :
اين اثر از سوی یک عالم معتزلی قرن هفتم نگارش یافته و درصدد داورى ميان ديدگاههاى معتزله (بصرى و بغدادى) است و در ضمن توجهى ويژه به نقد ديدگاههاى ابو هاشم جبائى (از معتزليان بصره) دارد. همچنین مولف به بيان ديدگاه خود در مقابل ديدگاه مخالفين دربارۀ شانزده مسأله عقيدتى از قبیل: باب في حدوث الاجسام، باب في اثبات الصانع، باب في أن المعدوم هل هو الذات؟، باب في انه تعالى موجود على طريقتهم، باب في اثبات صفة العالم، باب في اثبات صفة القادر، باب في اثبات صفة الحى، باب في اثبات صفة المدرك، باب في اثبات صفة المريد، باب في انه موصوف بصفة زائدةعلى الاجمال، باب في تحدد كونه عالما، باب في أن ما لا دليل عليه يجب نفيه، باب في الكرامات، باب في الفناء، باب في الاعادة پرداخته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 23
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید