جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
>
مسایل جدید معرفت شناسی
>
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
>
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی)
>
معرفت شناسی اسلامی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
تعداد رکورد ها : 223
عنوان :
درسگفتار معرفت شناسی فیلسوفان مسلمان
مدرس:
مهدی قوام صفری
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
صوت
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
Epistemology شناخت شناسی - بحث معرفت (مجتبوی)
,
درسگفتار معرفت شناسی
,
درسگفتار معرفت شناسی اسلامی
,
درسگفتار فلسفه اسلامی
,
درسگفتار فلسفه
کلیدواژههای فرعی :
معرفت شناسی اسلامی ,
فلسفه اسلامی ,
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی) ,
معرفت شناسی اسلامی(قسیم معرفت شاسی مسیحی، یهودی، بودایی و هندویی) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی خوانش تصویری خورشید از گزارۀ عقل فعال و نورالانور در رساله های رمزی سهروردی
نویسنده:
داود اسپرهم ، عباس علی وفایی ، احمدعلی حیدری ، مریم حق شناس
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی اسلامی
,
فلسفه اشراقی
چکیده :
تصاویر مرکزی یا کلاناستعاره ها در مقام گزاره حاوی اندیشههای نابیاند که از تجربههای شخصی عارف نشأت می گیرند. ازاینرو، رمزگشایی و تبیین معانی ثانویۀ آنها جهانبینی عارف را بیش از پیش آشکار میکند. این تصاویر ایماژهایی معرفتیاند که هم در شکل تجلی سطحی و هم شهودی قابلیت بروز دارند. این جستار به بررسی پیوند خورشید از یک سو با مفاهیم فلسفی و اسطورهای (عقل فعال و نورالانوار) و از دگر سو با ایماژهایی چون سیمرغ، درخت، کیخسرو و پیر سعی دارد کارکرد تصویر خورشید را بهعنوان رمزی که با معنی به وحدت رسیده است، تبیین نماید. یکی از دستاوردهای این پژوهشِ توصیفی و تحلیلی، تجلی شهودیِ پدیدار خورشید است که اسباب تمایز داستانهای رمزی سهروردی را فراهم میکند؛ بهنحوی که سبب میشود خورشید سطوح زبانی را پشت سر نهد و به یک «معنیواره» یا ادراکی مفهومی تبدیل شود. دستاورد دیگر، درهم تنیدگی تصویر و معنا در نظام فکری و زبانی سهروردی است که بیانکنندۀ دو رهیافت محوری است: این تصاویرند که معنی را میسازند نه معانی تصاویر را. و دیگری، ایماژهای پدیداری هویت مشترکی را بین دریافت ذهنی و جسم برونی ایجاد میکنند. بنابراین چنین تصاویری علاوه بر گریزپذیری و غامض بودن، لغزان و نامشروط نیز هستند و برای معانی متعدد بهکار می روند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
طراحی هرم مبانی معرفتشناسانۀ پارادایم علم اسلامی مستخرج از چهارچوب حکمت اسلامی با تأکید بر مبانی استاد مطهری
نویسنده:
علی ابراهیم پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی اسلامی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
در سنت غربی، عموماً از سه پارادایم اثباتی، تفسیری و انتقادی نام برده میشود که دارای تفاوت و تضادهای جدی نظری و عملی هستند. پارادایم، که متشکل از بنیانهای هستیشناسانه، معرفتشناسانه و روششناسانه است، بسان عینک محقق، جهتگیری علم را نسبتبه واقع و معرفت معین میکند و زیربنای روششناسی ویژهای در تولید علم را تعین میبخشد؛ چراکه چهارچوبهای فکری متفاوت، ساخت، فرایند و جهت تحقیقات را متأثر میکند؛ ازاینرو، هریک از پارادایمهای سهگانۀ مرسوم در سنت غربی، علم انسانی و طبیعی متناسب با خود را تولید میکنند و نتیجه میدهند. انقلاب اسلامی نیز، که پرچم اقامۀ دین در تمامی عرصههای حیات بشری را برافراشته است، برای رسیدن به این هدف خود و دستیابی به الگوی پیشرفت اسلامی و تأسیس تمدن نوین اسلامی، نیازمند بازتولید، پالایش و کشف علم و دانش مبتنیبر چهارچوب نظری (پارادایم) خود است؛ ازاینرو، کشف و بازطراحی پارادایم علم اسلامی برای دستیابی به اهداف انقلاب اسلامی ضروری و اجتنابناپذیر است. حکمت اسلامی، برخلاف افت و خیزهای تقابلی سنت غربی، مسیر مستقیمی را طی کرده و در عین آنکه ادوار و مکاتب مختلفی در آن بهوجود آمده، روزبهروز بر قوت جوهرۀ آن افزوده شده است. هستۀ هویت واحد حکمت اسلامی، بهمثابه یک پارادایم، در سرتاسر دامنۀ دانشی سنت اسلامی کشیده شده است. این پارادایم، همچون سایر پارادایمها، از اصولی هستیشناسانه، معرفتشناسانه و روششناسانه تشکیل شده و در مقام توصیۀ روشی نیز فرایند خاصی را مطرح میکند. این مقاله، با اعتقاد بر اینکه جوهرۀ حکمت اسلامی ظرفیت آن را دارد که براساس عناصر اصلی چهارچوبهای پارادایمهای معروف غربی بازطراحی شود، با رویکرد توصیفیـتحلیلی و روش کتابخانهای، مبانی معرفتشناسانۀ پارادایم علم اسلامی مورد نیاز تولید علم انقلاب اسلامی را براساس بنیانهای دستگاه حکمت اسلامی با تأکید بر مبانی استاد شهید مطهری معرفی کرده و آن را در قالب یک هرم معرفتی پنجلایه طراحی میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 106
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفة المعرفة عند ابن سينا: دراسة تحليلية نقدية
نویسنده:
محمد المنصف بن البشير
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
خرطوم - سودان: مركز التنوير المعرفي,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی اسلامی
,
فلسفه بوعلی
,
رویکردهای معرفت شناسی
,
معرفت شناسی ابن سینا
,
معرفت شناسی ارسطویی
شابک (isbn):
9789994230525
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش عقل متعارف در پارادایم اسلامی علوم اجتماعی
نویسنده:
مجید کافی، رضا اکبری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی اسلامی
,
عقل سلیم (اصطلاح وابسته)
,
علوم اجتماعی (اعم از جامعه شناسی)
چکیده :
عقل متعارف یا فهم عرفی اشاره به معنایی دارد که مردم در زندگی روزمره از آنها استفاده میکنند در مکاتد فلسفی برخی از پارادایم های علوم اجتماعی، مانندتفسیرگرایی و درعلدوماسدممی ماننددعلدم فقدهو اصدو به کار گرفته شده است اکنون مسئله این است که تولیددانش نظام منداز معرفت عامیانه یاعقدل متعدارف در پارادایم اسممی علوم اجتماعی چگونه ممکن است؟ برای رسیدن به پاسخ، به بررسی مفاهیم مورد استفاده درعلم اصو و فقه مانندعرف،عادت، سیره عقم، سیرۀ متشرعه پرداختیم و باغال دانستن اشتراک معنایی این اصطمحات بر افتراقشان، آنها را به واژۀ عقدل متعارف فروکاستیم تا امکان مقایسه فراهم آید با بررسی سه نوع جهتگیری تبیینی، تفهمی و نقدی، تحقیق بهاین نتیجه نائل آمدکده عقدل متعدارف در پارادایم اسممی علوم اجتماعی دارای اعتباردرجهدوماست و پس ازعقل، نقدل و تجربدهقدرار مدیگیدرد در پارادایم اسممی علوماجتماعی، فهم عرفی شیوهای جدایگز ین بدرای تفسدیر و فهدم معندای روایدات و تفسدیر جهان اجتماعی است پارادایم اسممی علوماجتماعی فهم عرفی را منبعی جایگز ین و گداهی شداهد ی بدرای صحت فهم مفسر از روایات تلقی میکند در پارادایم اسممی فهم عرفی منبعدی بدرای شدناخت پدس از منبد نقل،عقل و تجربه است
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 26
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد عقل به عقل
نویسنده:
علی عابدی شاهرودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقل شناسی
,
معرفت شناسی اسلامی
چکیده :
نهاد آغازین و فرجامین دستگاه شناخت، طبیعت عقل است. از این رو پرسش از چیستی خردورزی و تعقل، اساسیترین پرسش بشر است. در این نوشته تلاش کردهایم تا ضمن توضیح چیستی خردورزی، به این پرسشهای بنیادین پاسخ دهیم که «عقل چگونه میتواند هم چنان که دربارة «جز خود» تعقل میکند، دربارة خود نیز تعقل کند؟» و «چگونه و از چه رو و تا کجا میتواند خود را نقد کرده و مورد داوری قرار دهد؟» مدعای ما در این مقاله آن است که اولا نقد عقل توسط عقل، تصور پذیر و از این رو ممکن است. افزون بر این، نقد عقل توسط خود عقل نیز به وقوع پیوسته است. این خودْ نقادیگری مزیت ویژة عقل است و هیچ دستگاه ادراکی دیگری چنین امکانی را در اختیار ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 10 تا 41
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی جایگاه تفکر عقلانی، عقل و معقول و ارتباط آن با فرهنگ در اندیشه فتحی التریکی
نویسنده:
قاسم جعفرزاده
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی اسلامی
,
فلسفه فرهنگ
چکیده :
این نوشتار بر آن است که اندیشه یکی از اندیشمندان معاصر عربی به نام فتحی التریکی را بررسی کند. از این رو ابتدا زمینههای اجتماعی و سپس ریشههای معرفتی اندیشه ایشان بررسی گردید. در این بخش ضمن بیان سرچشمههای اندیشه وی، به دلیل تأثیری که میشل فوکو در اندیشه تریکی داشته است، به صورت مختصر به نظریههای فوکو در مورد فلسفه، اندیشه و عقلانیت و نقدهای او به فلسفه محض و رویکرد وی در کاربردی سازی نظریههای فلسفی و استفاده از آنها برای حل مسائل و تحلیل پدیدههای اجتماعی پرداخته شد. سپس تعریف تریکی از فلسفه و عقل، تفاوتی که وی بین عقلانیت، معقولیت و تعقلیت قائل میشود و نحوه معرفت افزایی آن بررسی شد و در پایان ضمن ارزیابی و نقد نگاه ایشان به فلسفه و عقل، روش و نوع مواجهه ایشان با عقل، اندیشه و فلسفه بیان گردید
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 51
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفی انتقادی نقد عقل اسلامی و اسلامشناسی تطبیقی محمد ارکون
نویسنده:
محد داوود مدقق
نوع منبع :
مقاله
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقل شناسی
,
معرفت شناسی اسلامی
چکیده :
اندیشۀ ارکون دارای ابعاد فلسفی، ادبی، جامعهشناختی و تاریخی است که متأثر از فضای میان رشتهای علوم اسانی مدرن و بیشتر پسا مدرن است. نشانه شناسی سوسور، بایگانیشناسی و تبارشناسی فوکو و ساختارشکنی دریدا را میتوان از جمله مبانی معرفتی تأثیرگذار بر اندیشۀ او به حساب آورد. مسئلۀ اساسی او تبیین علل عقب ماندگی کنونی جوامع اسلامی و پیشرفت دنیای غرب است، به نظر ارکون ، در قرن چهارم هجری و قبل از شکلگیری مدرنیتۀ غربی، مدرنیتۀ کوچکی در جهان اسلام توسط معتزله شکل گرفته بود. او در پی جستجوی علل شکست مدرنیتۀ اسلامی و رهایی جهان اسلام از وضعیت نا بهنجار فعلی، پروژۀ «نقد عقل اسلامی» را مطرح میکند؛ پروژهای که هدف آن، با بکاارگیری روشهای علوم انسانی فوق الذکر، پرداختن به اندیشهناپذیر و اندیشهناشدههای میراث اسلامی به منظور شکوفاسازی آن است. تحقیق حاضر با رویکرد تحلیلی ـ انتقادی نشان میدهد که بکارگیری نقد عقل اسلامی به دلیل اتخاذ مبانی مدرنیستی و پسا مدرنیستی متضاد با مبانی اسلامی، نه تنها به شکوفاسازی و بازخوانی علم دینی منجر نمی شود بلکه نتیجهای جز بازسازی میراث اسلامی بر مبنای سکولاریزم غربی ندارد. شکاکیت، نسبیت، فرهنگی دانستن عقل و خمودگی مضاعف سنت، پیامد حتمی بکارگیری این روش در تحلیل میراث اسلامی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 63 تا 86
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عقل شهودی و شناخت ذات حق از دیدگاه نصر و شووان
نویسنده:
ان شاء الله رحمتی ، پرویز عباسی داکانی ، مائده شاکری راد
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی اسلامی
چکیده :
شناخت خدا از اهم مسائل معرفتی انسان و یکی از پرسشهای بنیادین حوزه معرفتشناختی است، بدین معنا که شناخت خدا امکانپذیر است یا امکانناپذیر؟ به بیان دیگر «خدا» متعلق قوای ادراکی «انسان» قرار میگیرد یا نه؟ اگر آری با کدام قوه ادراکی و کدام ساحت وجودی حق قابل ادراک خواهد بود؟ شهود قلبی یا عقل شهودی یا قوه دیگری از قوای ادراکی؟ اگر پاسخ منفی است، مقصود کدام ساحت وجودی حق تعالی است که صید معرفتی انسان نخواهد شد؟ نوشتار حاضر اگرچه عرفانی و مبتنی بر شهود عرفانی نیست، بر مبنای حکمت متعالیه با قرائت دکتر نصر و شوان بر آن است نشان دهد آیا میتوان با عقل شهودی به شناخت ذات حق تبارک و تعالی دست یافت؟ مقصود از عقل شهودی این است که بدون وساطت مفاهیم ذهنی به شهود حقایق کلی و فراگیر نایل میشود که به یک اعتبار در قبال عقل مفهومی و به اعتبار دیگر در قبال شهودهای حسی، دون عقلی و یا شهودهای عرفانی، فراعقلی است. شهودهای حسی حاصل مواجهه مستقیم و بیواسطه با اشیای جزئی و مادی است؛ حال آنکه شهودهای عقلی حاصل مواجهه مستقیم با حقایق فراگیر و کلی است و شهودهای فراعقلی که در بیان عارفان مسلمان آمده، شهود «وجه رب» و «اسما و صفات الهی» است. روش نوشتار عقلی- برهانی و رهاورد این است که نصر و شوان باور به عقل شهودی یا بصیرت عقلی دارند که بالاتر از عقل استدلالی بوده و نسبت به آن هم جنبه مبدأ و هم جنبه مقصدبودن دارد؛ زیرا تا بصیرت عقلی نباشد، مواد خام و کافی برای استدلال عقلی نیست تا به معلومات جدیدی دست یابد و معلومات جدید عقل استدلالی باید به مشهودات به کار آید؛ چه اینکه عقل شهودی نوعی درک بیواسطه است و دکتر نصر و شوان بر این عقیدهاند ذات حق تنها با عقل شهودی حاصلشدنی است، البته مقام ذات ظهور نایافته و امر نامتناهی برای خداست که از حد و طور ادراک بالاتر است که به الهیات سلبی یا تنزیهی نسبت میدهند و نزدیکترین وسیله معرفت به ذات خدا شهود عقلی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 161 تا 180
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تطبیق آراء ابن سینا بر آراء ارسطو و ذکر علل اختلاف نظر این دو حکیم درباره عقل و نفس
نویسنده:
علی مراد داودی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم نفس
,
معرفت شناسی اسلامی
,
حکمت متعالیه
,
فلسفه مشاء
,
فلسفه بوعلی
,
فلسفه تطبیقی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 23
مشخصات اثر
ثبت نظر
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
تعداد رکورد ها : 223
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید