جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 98
أبوالقاسم سعد بن عبدالله بن أبي خلف الأشعريّ القمّيّ( / ت 301 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث، فقیه ، و متکلم امامی احتمالا محضر امام حسن عسکری را درک کرده است و از او با عناوین جلیل القدر، واسع الاخبار و کثیر التصانیف یاد شده است. نقل است که امام حسن عسکری در دیداری چهل مساله از مسائل کلامی را به او پاسخ داده است و نجاشی معتقد است که بعضی علمای امامیه در صحت این دیدار تشکیک کرده اند.
أبو عثمان سعید بن محمد بن صُبَیح الغسّانيّ القیروانيّ(219 هـ / 302 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث نحوی فقیه و متکلم. ابتدا مالکی بود و بعد به مذهب شافعی گروید. تقلید را ناشی از نقص عقول و پستی همت می دانست. با ابو عبدالله شیعی که از پیش قراولان قیام دولت فاطمیون بود مناظرات متعدد داشت که ابن الحداد آن را برای شاگردانش املا کرد و آن را "المجالس" نامید. او همچنین با اتباع معتزله در قیروان درباب مسائلی همچون خلق قرآن جدال می کرد.
أبو العبّاس عبد الله بن محمد بن عبد الله (الناشئ الأکبر) الأنباريّ( / ت 293 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
. ادیب شاعر کاتب نحوی منطقی و متکلم معتزلی. ابن ندیم او را از المنانیّة می شمارد که تظاهر به اسلام می کردند و در باطن زندیق بودند. او قصیده ای نونیّه دارد که ابن ندیم معتقد است بر سبیل فلاسفه است و موجب طرد وی از جانب متکلمین هم طبقه اش شده است. خداوند را فاعل حقیقی می دانست و انسان را فاعل فی المجاز و همچنین خداوند را موجود فی الحقیقه و انسان را موجود فی المجاز می دانست. پیامبر (ص) را نیز صادق بالحقیقه و فاعل فی المجاز می دانست و قائل به استطاعت قبل الفعل بود.
أبو حفص سلیمان بن حفص بن أبي عصفور الإفریقيّ الفرّاء(قبل 200 هـ / 269 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
متکلم اهل قیروان معتزلی و قائل به خلق قرآن به شیوه ابوهذیل علاف و بشر المریسي
أبوالحسن شهید بن الحسین البلخيّ الورّاق( / ت 315 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ادیب شاعر فیلسوف متکلم. او به همراه ابو زید بلخی و ابوالقاسم کعبی از معدود کلامیان و اساتید علوم عقلی در خراسان بوده اند. صاحب مناظراتی با زکریای رازی است و صاحب اشعاری به عربی و فارسی است. کتاب" تفضیل لذات النفس" از اوست که ابو سلیمان منطقی در صوان الحکمة از او یاد کرده است.
أبوالولید سلیمان بن خلف بن سعد التجیبيّ الباجيّ الأندلسيّ(403 هـ / 474 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
فقیه مالکی و متکلم اشعری اندلسی. توانا در جدل به نحوی که ابن حزم را در اندلس ناچار از مهاجرت می کند.
أبو العبّاس عبد الله بن جعفر بن الحسین الحِمیَريّ القمّيّ( / أوائل ق 4 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث و متکلم شیعه و از اصحاب امام هادی(ع) و امام حسن عسکری (ع) شمرده می شود.کتب او شامل جمع احادیث در موضوعات اعتقادی معین است.
أبو مسعود عبد الرحمن بن محمد العسکريّ( / ت ق 3 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث متکلم . از معتزله و از تابعان ابوهذیل علاف.
أبو عبد الرحمن عبد الله بن أبي صالح المذکّر( / ت 333 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث و متکلم معتزلی
أبو محمد عبید الله بن أحمد بن معروف البغدادي(306 هـ / 381 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
عالم و محدث و شاعر و متکلم معتزلی
  • تعداد رکورد ها : 98