جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
ارزش اخلاقی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 49
عنوان :
تحلیل و بررسی مؤلفههای اومانیسم در جریان تهاجم فرهنگی
نویسنده:
اسدالله کرد فیروزجایی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان شناسی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
فرهنگ اسلامی
,
تهاجم فرهنگی
,
انسان شناسی اسلامی
,
انسان شناسی مادی (مسائل جدید کلامی)
,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی)
,
انسانگرایی = اومانیسم (مکتب فلسفی)
کلیدواژههای فرعی :
سکولاریسم ,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
کرامت انسان ,
دفاع از دین ,
عبودیت ,
آزادی اجتماعی ,
آزادی اسلامی ,
سوبژکتیویسم ,
اصل امر به معروف و نهی از منکر ,
تساهل و تسامح ,
قرآن ,
اصالت عقل ,
قرون وسطا ,
علم گرایی ,
آزادی ,
امر به معروف ,
تساهل و تسامح ,
خدامحوری ,
ارزش اخلاقی ,
عقل بسندگی ,
فهم عرفی ,
ارزش دینی ,
تکلیف گریزی ,
اصالت علم تجربی ,
آزادی ,
دین و آزادی ,
نسبیت معرفت ,
آزادی اجتماعی ,
سکولاریسم ,
قرآن ,
فضایل اخلاقی ,
عبودیت ,
کرامت نفس ,
سیانتیسم (اصالت علم) ,
عقل سلیم (اصطلاح وابسته) ,
رویگردانی از خدامحوری ,
مملوک خدا ,
آزادی مطلق ,
جهان بینی اومانیستی ,
عقل گرایی افراطی ,
فرهنگ الهی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
0
چکیده :
اومانیسم یا انسانمحوری نهضتی است برخاسته از تفکر روشنفکران قرون وسطا. شاید بتوان رویگردانی از خدامحوری و روی آوردن به انسان محوری را در دوران جدید واکنشی در مقابل افراطیگریها و سوء استفادههای کلیسا و اربابان آن در قرون وسطا دانست. این اندیشه با نگرش انسانمحوری به جای خدامحوری به انسان جایگاه خدایی داد. نوشتار حاضر، بعد از تبیین موضوع، درصدد است تا، در گام نخست، دیدگاه اسلام در مورد انسان را تذکر دهد و به این نکته بپردازد که اسلام اگرچه برای انسان جایگاه والایی در نظر گرفته است اما به این مهم نیز توجه دارد که انسان مملوک خداست و هیچ مالکیتی از خود ندارد. در گام بعدی، این نوشتار به تأثیر این آموزه غربی در نوع هجمه فرهنگی غرب به اسلام میپردازد. مؤلفههای اومانیسم، که عبارتاند از عقل بسندگی، علمگرایی، آزادی مطلق و تساهل و تسامح، هر یک از آنان، در بسترسازی تهاجم فرهنگی اهمیت قابل توجهی دارند. نگارنده درصدد است به تحلیل و بررسی موضوع و نقش آن در تهاجم فرهنگی بپردازد تا گامی در دفاع از دین، عقاید دینی و حقیقت انسان برداشته باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 131 تا 154
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی کلامی اخلاق پزشکی در احادیث نبوی
نویسنده:
رحیم دهقان سیمکانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق حرفه ای
,
اخلاق پزشکی
,
پزشکی اسلامی
,
طب النبی
,
مبانی اخلاق پزشکی
کلیدواژههای فرعی :
توحید ,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
بدن ,
انسان شناسی ,
خلافت الهی ,
بعد معنوی انسان ,
قوانین کلی الهی ,
کرامت انسان ,
احکام الهی ,
رذایل اخلاقی ,
03. انسان شناسی Human nature ,
خلافت الهی ,
اهل بیت(ع) ,
قضا و قدر ,
قرآن ,
پزشک ,
بیمار ,
ارزش اخلاقی ,
رفتارهای غذا خوردن ,
بدن ,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) ,
توحید افعالی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
قرآن ,
رذایل اخلاقی ,
کرامت نفس ,
آداب خوردن ,
ادب الهی ,
پیمان های الهی ,
زندگی دینی ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
توحید افعالى ,
جاودانگی انسان ,
تعامل روح و جسم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
0
چکیده :
طب النبی مجموعه ای از احادیث پیامبر اکرم (ص) درباره امور پزشکی و بهداشت و سلامت جسمی و روانی است که از وحی الهی و کمال عقل صادر شده است. سبک ظاهری این کتاب در قالب توصیه های پزشکی ارائه شده است؛ اما با نگاه فلسفی و کلامی می توان اصول کلی و تحلیلی را به عنوان مبانی اخلاق پزشکی از این اثر و دیگر احادیث نبوی استخراج نمود. حاکمیت نگاه توحیدی، توجه به اصل تعامل روح و جسم، حاکمیت قضا و قدر الهی، توجه به آثار وضعی و کرامت انسان و پیمان الهی، از جمله این مبانی محسوب می شوند. این مقاله تلاش خواهد نمود تا بر اساس احادیث نبوی، این اصول را به عنوان مبانی اخلاق پزشکی بررسی و تبیین نماید. روش مقاله در مراجعه به آراء، استنادی و در تبیین محتوا، توصیفی و تحلیلی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 38
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد جان مکی بر واقعگرایی اخلاقی : سال 47، شماره 1 : فلسفه و کلام اسلامی
نویسنده:
سمیه ربیعی، حمیدرضا ضیائی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رئالیسم اخلاقی
,
فرا اخلاق
,
حکم اخلاقی
,
علم اخلاق
,
ناواقع گرایی اخلاقی
,
جان مکی
کلیدواژههای فرعی :
عاطفه گرایی ,
ارزش اخلاقی رفتار ,
معرفت بخشی ,
ارزش اخلاقی ,
الزام اخلاقی ,
کیفیات اولیه ,
داوری اخلاقی ,
کیفیات ثانویه ,
تراکتاتوس (فلسفه تحلیلی) ,
مکتب عاطفه گرایی ,
پوزیتیویسم منطقی(کلام جدید) ,
کیفیات اولیه ,
فضایل اخلاقی ,
باید و نباید اخلاقى ,
ضرورت اخلاقی ,
کیفیات ثانویه((اصطلاح وابسته)، مقابل کیفیات اولیه) ,
اثباتگرایی (مکتب فلسفی) ,
نظریه خطای مکی ,
خطای فهم ,
خاصه های اخلاقی ,
داوری حکم اخلاقی ,
ذهنیت ارزش اخلاقی ,
کشف ارزشی ,
شاپا (issn):
2008-9422
چکیده :
واقعگرایی اخلاقی از مهمترین مباحث مطرح در فرااخلاق است که نقدهای بسیاری را در پی داشته است. در این میان مهمترین نقد از آن جان مکی است. از نظر مکی، واقعگرایی اخلاقی فهم ما را دچار خطا میکند. زیرا خاصههای اخلاقی برگرفته از احساسات و عواطف ما هستند و به واقع ارجاع داده نمیشوند. از همین رو نمیتوانند تبیینی علی داشته باشند و در نتیجه غیرمعرفتبخشاند. بنابراین هرگونه داوری درباره احکام اخلاقی اساسا نادرست است. در این نوشتار نخست نظریه خطای مکی و دو استدلالی که او نظریهاش را بر آنها مبتنی ساخته مطرح میشود. سپس، با در نظر گرفتن ادعاهای مفهومی و وجودشناسانهای که از لوازم رأی مکی است و نظریه خطایی که پیش از او لاک مطرح کرده بود، ایده او بررسی و نشان داده میشود که ذهنیت ارزشهای اخلاقی با چالشهای متعددی روبهرو است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 63 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا واژه «ارزش» در فلسفه اخلاق قابل تعریف است؟ ملاک و معیار ارزش اخلاقی چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
یکی از واژههایی که در گزارههای اخلاقی و مباحث مربوط به اخلاق به کار میرود، واژه «ارزش» است. ارزش در لغت به معنای «قیمت»، «بها»، «ارج»، «برازندگی» و «شایستگی» است.[1] در فلسفه اخلاق نیز از واژه ارزش اینگونه بحث میشود که؛ همه مردم در زندگى، به داو
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ارزش اخلاقی
,
فضایل اخلاقی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
عینیت ارزشهای اخلاقی
,
عناصر ارزش اخلاقی
کلیدواژههای فرعی :
حسن فاعلی ,
حسن فعلی ,
حسن فاعلی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دیدگاه کانت در مورد نیت عمل اخلاقی را توضیح داده و نقد اسلامی آن را بیان کنید.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نیت
,
قصد قربت
,
اخلاق دینی
,
اخلاق کانت
کلیدواژههای فرعی :
ارزش اخلاقی ,
فضایل اخلاقی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دیدگاه زرتشت درباره هدف انسان و رابطه آن با ارزشهای اخلاقی
نویسنده:
محمد حسنزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
,
خدا (اسماء ذات الهی)
,
اوستا
,
هدف
,
ارزش اخلاقی
,
دین زرتشتی
,
دین زردشتی (ادیان آریایی ایران باستان)
,
آموزه دینی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
آیین زرتشت با توجه به نظر قرآن کریم(سوره حج آیه 14)وهمچنین نظر پیامبر اسلام و علی (ع)،یک آیین الهی می باشد،لذا از اعتبار لازم برخوردار است. این آیین هدف انسان در این جهان را رسیدن به سعادت ابدی که همانا پیوستن به خدا یا خداگونه شدن است، برشمرده و راه رسیدن به این هدف را میانه روی در اخلاق یعنی دوری از هرگونه افراط و تفریط معرفی می کند. برای این امر زرتشت 7 مرحله کمان را نام می برد که این 7 مرحله هم در زندگی فردی و هم در رابطه با دیگران کارایی دارد. زرتشت به تقدیر معتقد نیست و انسان را در طی مسیر سعادت خویش دارای اختیار دانسته و به او گوشزد می کند که با استفاده از عقل که بزرگترین موهبت الهی می باشد و همچنین بهره گرفتن از فطرت خوب خود که خدا آن را به او بخشیده می تواند در بهشت که جایگاه نیکوکاران است ، جای بگیرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبین خیر و شر در احادیث خاندان عصمت علیهم السلام
نویسنده:
حامد قیاسی دوزنده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
آفرینش (اِبداع)
,
تکامل انسان
,
خیر و شر
,
امام
,
حکمت الهی
,
ارزش اخلاقی
,
معارف اسلامی
,
حکمت الهی
,
حدیث
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
اعتقاد خداباوران این است که جهان تحت سیطره خداوندی حکیم و علیم است. حکمت و عنایت او اقتضای آن را دارد که جهانی با نظام احسن و بیشترین خیرات و کمالات ایجاد کند. جهانی که چون آفریده اوست خیر کامل و محض باشد. اما در نگاه نخست به عالم پارهای از امور آن را میبینیم که فاقد خیریت است و جنبه شر و ناخوشایند بودن آن بیشتر خودنمایی میکند.پرسش مهم این است که اگر عالم تحت سلطه خدای حکیم است، چرا این شرور در آن راه یافتهاند؟ چه کسی مسئول ورود آنها به عالم است؟ چرا عالم سراسر خیر و نیکی نیست؟ چرا خداوند ورود شرور را به این عالم مجاز گردانیده است؟این پرسشها و پرسشهایی مشابه، حکمت الهی و قدرت مطلق خداوند را مورد تردید قرار میدهد. انسانها از دیرباز همواره با چنین سوالاتی دست به گریبان بوده و پاسخهایی برای آنها تدارک دیدهاند. عدهای در ایران باستان قائل به ثنویت شده، گروهی با پذیرفتن شرور به توجیه آن پرداخته در این میان عدهای قائل به عدمی بودن آن شده و گروهی حکم به بالعرض بودن آن دادهاند.این نوشته به دنبال تبیینی است که از آیات قرآن و روایات خاندان عصمت: استخراج و استنباط میگرددبا تأمل در آیات و روایات میتوان استنباط کرد که شرور به سه دسته شرور واقعی، شرور نسبی و شرور توهمی قابل تقسیم است. بر این اساس اولاً شرور در نظام عالم وجود داشته و ثانیاً در راستای حکمت و هدف عالم خلقت است. و آنچه که انسان از آن تعبیر به شر مینماید یا امری است در لباس شر که به واسطه دید جزءانگارانه، انسان آن را شر میپندارد، یا امری که انسان به واسطه اعمال خود آنرا جذب کرده است و مستحق آن شده است، و یا آزمایشی است از سنخ ابتلائات الهی برای رشد و تکامل انسانی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی اخلاق فمینیستی از دیدگاه اسلام
نویسنده:
زهرا خسروجردی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
حقوق زنان
,
ارزش اخلاقی
,
عوامل اقتصادی
,
عفت
,
عدالت(فقه)
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
عدالت
,
عفت
,
انسان باوری
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
دفاع از حقوق زنان
,
هنر و علوم انسانی
,
دفاع از حقوق زنان
,
دفاع از حقوق زنان
چکیده :
در میان همه اموری که به انسان و جنبه های انسانی مرتبط است ، مسئله زن همواره با پیچیدگی و ظرافت بیشتری همراه بوده است.زنان در طول تاریخ از موقعیت و مقام لازم و کافی برخوردار نبوده اند و با رشد علم بشری و افزایش آگاهیهای زنان، این مشکل به طور جدی مطرح شده است که شأن واقعی زنان در خانواده ، جامعه و نظام هستی کدامست .فمینیسم فعالیتهای سازمان یافته برای احقاق حقوق زنان است و اخلاق فمینیستی اصطلاحی فراگیر است که بر نظریات متنوعی دلالت دارند.این نظریات پابه پای پیشرفت تفکر درباره مسائل زنان ، دستخوش تحول و تطور بوده اند.اینکه زنان از نظر اخلاقیویا ذاتی با مردان برابرند و یا بر آنان برتری دارند متفاوت بودن تعقل و استدلال اخلاقی وتفکر مردانه و زنانه ، داوری های متنوعی است که با پذیرش یا عدم پذیرش آنها ، انواعنظریات اخلاق فمینیستی از هم جدا می شوند. بسیاری از آنان معتقدند جامعه پدر سالارانه است و دانش پژوهی ، فلسفه و اخلاق حامی پدر سالاری است و زنان در آن شریر به حساب می آیند. بدین ترتیب مسلم است فمینیسم و اسلام دو دنیای متفاوت هستند اگر قصد توجیه و تفسیر اخلاق فمینیسمی در آموزه های اسلام را داشته باشیم با سیستم نظام مند حقوقی اسلام مواجه می شویم که برای هر یک از زن و مرد و با توجه به ویژگیها و تفاوتهایشان حقوق مشخصی قائل است . اصل عدالت و تطابق حقوق با نقشها و تکالیف متفاوت جنسیتی از اصول مبنایی اسلام در روابط زن و مرد است .فضایل و ارزشهای اخلاقی اموری واقعی هستند که زمان و مکان مشمول بوده و همه انسان ها را شامل می شوند در حالی که براساس اخلاق فمینیستی زن از شان و جایگاه والاتری نسبت به مرد برخوردار است و اگر کرامت و حرمت مرد در پایی زن قربانی شود اشکالی ندارد. اما عکس این مطلب ضد ارزش و رذیلت است و این زن بودن زن است که فضیلت ساز است و فضایلی چون عدالت و عفت آنگاه که با زن بودن و اقتضائات آن ناسازگار باشد ، باید کنار گذاشته شود. از اینرو در بحث از احقاق حقوق زنان و بررسی تکالیف و اخلاقیات ایشان همواره باید جانب احتیاط رعایت شود که با نفی هرگونه سنت صحیح، هر تفکر ضد اخلاقی جدید، تأیید نگردد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چالشهای فردی و اجتماعی امانتداری در اخلاق اسلامی با رویکرد اخلاق کاربردی
نویسنده:
حسینعلی عربی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
اخلاق حرفه ای
,
امانت
,
اخلاق
,
اخلاق کاربردی
,
ارزش اخلاقی
,
علم اخلاق
,
تزاحم
,
اخلاق کاربردی
چکیده :
چکیدهتحقیق حاضر با این پرسش آغاز میشود که «چالشهای فردی و اجتماعی امانتداری در اخلاق اسلامی با رویکرد اخلاق کاربردی» کدام است؟ این پژوهش به منظور شناسایی چالشهای فضیلت اخلاقی امانت داری و جستجوی راهکارهایی برای ترویج ونهادینه کردن این فضیلت اخلاقی در فرد و جامعه تدوین شده است. در این تحقیق با به کارگیری روش تحلیلی- توصیفی در کنار استفاده از روش نقلی به بررسی پرداخته شده است. با عنایت به اهمیت و ضرورت اخلاق کاربردی در جوامع فعلی؛ سازمانها، نهادها و شرکتها سعی کردهاند تا در کنار تقویت فضائل اخلاقی؛ امانتداری را به عنوان یک فضیلت مهم و بنیادین در افراد خود نهادینه کنند تا به اهداف خود نایل شوند. در پژوهه حاضر این نتیجه حاصل گردیده است که در اخلاق اسلامی امانتداری یکی از فضیلتهایی به شمار میرود که شاخص و نشانه ایمان و دین داری است و کسی که امانتدار نباشد، دین ندارد و در مبانی نظری اخلاق اسلامی، جهان بینی امانت دارانه حاکم است و امانت داری؛ جهان شمول، مطلق و استثنا ناپذیر است. بر اساس دادههای تحقیق با تقویت مبانی نظری و نهادینه کردن فرهنگ امانتداری و رفع تزاحمهای پنداری با اقداماتی از قبیل: درونی کردن امانت داری،افزایش آگاهیها، تقویت فطرتمداری، معرفی الگوهای امین، تشویق و تقدیر از افراد و سازمانهای امانتدار، معرفی ویژگیهای جامعه آرمانی، تقویت روحیه کارهای جمعی، ترویج اخلاق سازمانی، تهیه منشور اخلاقی برای حرفههای مختلف، ایجاد کرسیهای اخلاق حرفهای در مراکز علمی، گسترش اخلاق کاربردی در سازمانها و نهادها میتوان چالشها را برطرف نمود.کلیدواژگان: اخلاق، امانت، چالش، علم اخلاق، اخلاق کاربردی، اخلاق حرفهای، ارزش اخلاقی، تزاحم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش شاخص لفظی «تأکید» در اولویت بندی ارزش های اخلاقی در قرآن
نویسنده:
علی رضوانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
اعجاز بیانی
,
ارزش اخلاقی
,
اولویت بندی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
شاخص تاکید
,
شاخص لفظی
,
شاخص تأکید
چکیده :
شیوۀ بیان و نظم آیات قرآن، تناسب و هماهنگی میان لفظ و معنا، چینش الفاظ و عبارات و جملات، تأکیدها در الفاظ کلام الهی و نیز ترتیب و تقدّم الفاظ کلام الهی، در شمار شاخص هایی هستند که می توان مراد جدی خداوند را از طریق آنها به دست آورد. در این مقاله، «اسلوب تأکید در قرآن» و صورت های گوناگون آن (تأکید جمله اسمیه، تأکید جمله فعلیه و تأکید در مسندالیه) در جهت به دست آوردن اولویت ها و مراتب ارزش های اخلاقی بررسی می شود. شاخص لفظی و بیانی را باید در کنار سایر شاخص ها در نظر گرفت و از آن استمداد جست. همچنین باید نقش شاخص لفظی «تأکید» را در اولویت بندی ارزش های اخلاقی در مصادیق آیات قرآن بررسی نمود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 49
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید