جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
فلسفه اسلامی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
تعداد رکورد ها : 2190
عنوان :
صحابه پیامبر در آئینه قرآن
نویسنده:
ولی تهمتنی یامچی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
1.قرآن 2. پیامبر 3.صحابه 5. سرزنشها
,
5. عدالت 6 . سرزنشها
چکیده :
واژه صحابی در متون دینی زیاد به کار رفته است اما دیدگاه شیعه و اهل سنت در تفسیر صحابه مورد اختلاف است. بیشتر اهل سنت بر این باورند که همه صحابه عادلاند وهیچ نوع نقدی نسبت به عملکرد آنان را روا نمیدارند، اما شیعه چنین دیدگاهی ندارد. هدف این تحقیق ارائهی تصویری شفاف از صحابه پیامبر (ص) در آئینه قرآن است تا زمینه بیداری و وحدت مسلمانان فراهم شود.ابتدا دو تعریف عمده برای واژه صحابه با توجه به جهت گیری اهل سنت و شیعه ارائه شده است. سپس آیات متعدد در باب ستایش و فضائل برخی صحابه و همچنین آیات در باب سرزنش و بیان رذائل برخی دیگر از آنان به تفصیل بیان گردیده و بدین صورت سیمای صحابه واقعی رویش یافته در مکتب الهی پیامبر (ص)، از سیمای افراد منافق که فقط بخاطر منافع دنیوی در ظاهر مسلمان شده بودند و حتی در زمان خود پیامبر (ص) و بعد از ایشان از مقام صحابه واقعی دور شده و ریزش یافتند، آشکار و تبیین گردید. در نهایت پس از بیان علل تاریخی پیدایش بحث عدالت صحابه، به بیان کامل ادله اهل سنت و شیعه در زمینه بحث عدالت صحابه پرداخته شد. نتیجه شد که مسلما همهی صحابه پیامبر (ص) به هیچ وجه عادل نبودهاند، بلکه هر کدام از صحابه با توجه به سعی و تلاش واقعی که در رفتار و سلوک معنوی خود داشتهاند، از دین اسلام به همان نسبت اخلاص خود بهره برده و مشمول الطاف خداوند در قرآن گردیدهاند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اذان از منظر مذاهب خمسه
نویسنده:
محمدکاظم ناصری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
گروه های مذهبی
,
شبیه سازی مولکولی
,
سیلیکالیت - 1
,
آلکان سبک
چکیده :
در این تحقیق موضوع اذن و اقامه از دیدگاه فقهای امامیه و اهل سنت مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است رساله حاضر که در سه فصل تنظیم شده است: در فصل اول ابتدا به معنی اذان و اقامه و الفاظ مستعمل در قرآن به معنی اذان پرداخته شده سپس زمان و مکان و کیفیت تشریع اذان، ادله فریقین مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است، در نتیجه ثابت کردیم که اذان و اقامه از طرف خدای سبحان تشریع گردیده و هیچ انسانی در تشریع آن دخالتی نداشته است. روایاتی که در منابع اهل سنت نشان میدهد که اذان به عبدالله بن زید در خواب الهام شده و پیامبر آنرا از او گرفته از نظر سند و دلالت ضعیف و بی پایه است در آخر این فصل از تعداد فصول اذان و اقامه نیز بحث شده است. فصل دوم که شامل سه گفتار میباشد. در گفتار اول شهات ثالثه موضوع بحث و بررسی میباشد. نتیجه گفتار اول این میشود که این فصل در قرن اول هجری در زمان خود پیامبر در مدینه گفته میشد مشهور علماء شیعه این فصل را جزء اذان و اقامه نمیدانند. ولی گفتن آنرا به قصد قربت جایز، بلکه به قصد امتثال عمومات مستحب میدانند. در گفتار دوم حی علی خیر العمل از نظر فقهای شیعه و سنی بررسی شده است. نتیجه این میشود: که این فصل از ابتدا تشریع جزء اذان و اقامه بوده و در عصر پیامبر و ابوبکر و آغاز خلافت عمر در اذان ها گفته میشد. بعدا بدستور عمر به بهانه اینکه مردم بجای جهاد به سوی نماز روی می آورد از اذان حذف شده و اما ائمه اهلبیت تا آخر عمر آنرا ترک نکردند. گفتار سوم در موضوع تتویب پرداخته است، ابتدا آغاز ورود آن را در اذان صبح مورد قرار داده است. غالب اهل سنت گفتن آنرا مستحب میدانند. اما تمام شیعیان به تبع امامان معصوم شان آنرا بدعت میدانند. برخی از فقهای بزرگ اهل سنت مانند: ابوحنیفه، شافعی، مالک .... نیز به بدعت بودن آن تصریح کرده اند. بدین جهت که این جمله در زمان رسول خدا و در زمان ابوبکر نبود، بلکه در زمان خلیفه دوم به اذان افزوده شد. فصل سوم: ابتدا فرق بین اذان اعلام و اذان نماز را بیان میکند پس از آن بیان محتوا، مفهوم و فلسفه اذان از دیدگاه ائمه اطهار میپردازد. در ادامه پاداش و اثرات فراوان که برای اذان نقل شده ذکر میکند. در آخر سنن و مستحبات اذان را نقل میکند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا همه ادیان بر حق هستند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در پرسش شما، به آیاتی از قرآن کریم، استناد شده بود که به نظر می رسد، برخی از ابهامات بیان شده، ناشی از برداشت ناصحیح از چنین آیاتی باشد. بدین جهت، ابتدا، آیاتی که بدان اشاره نمودید را در سه بخش بررسی نموده و سپس، به قسمت های دیگر باقیمانده از پرسشتان
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حقانیت دین اسلام
,
1. ادیان religions
,
دین پژوهی
کلیدواژههای فرعی :
رسالت و ارتباطات پیامبر ,
نبوت ,
آیه 159 انعام ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معصومین (علیهم السلام) و صیانت قرآن از تحریف
نویسنده:
جواد محمودوند
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
تاویل قرآن
,
تحریف
,
معارف اسلامی
,
سیره معصومین (ع
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
صیانت
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
قرآن آخرین کتاب آسمانی خداوند است که برخاتم انبیاء حضرت محمد صلی الله علیه و آله نازل شده است، که به عنوان موثق تر و کامل و سالم ترین سند اسلام برای مسلمانان محسوب می شود؛ این کتاب برخلاف کتب انبیاء پیشین، مصون از هرگونه تحریف باقی مانده است، امّا عده ای از مسلمانانِ اخباری از هر دو مذهب تشیع و اهل سنت با توجه به عده ای از روایات قایل به تحریف قرآن شده اند، لذااز آن جائی که قرآن نزد مسلمانان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، در مقابل این ادعاها زمین ننشسته و در ردّ ادعای تحریف قرآن توسط مدعیان تحریفبه پا خواسته و ادعاهای آن ها را پاسخ داده اند، از آن جا که مدعیان تحریف عدهْ زیادی از دلایل خویش را بر اساس روایات بیان نموده اند، لذا عالمان اسلامی به بررسیاین روایات مطرح شده از سوی مدعیان پرداخته و تعدادی از آن ها را به علت ضعف سند ردّ کرده و تعداد باقی مانده را به«تحریف معنوی(تفسیری) قرآن»، توجیه و تأویل نموده اند، تا بدین وسیله بتوانند انگشت اتهام تحریف قرآن را از سوی ائمّه علیهم السلام برگردانده و مدعیان را متوجه اشتباه خویش در برداشت نادرست از روایات متوجه سازند.دراین تحقیق با بررسی لغوی واصطلاحی تحریف و بررسی محتوای روایات مشتمل بر لفظ تحریف و نیز روایاتی که درمباحثِ: نام معصومین(علیهم السلام) در روایات تفسیری – شأن نزول، نام ائمّه(علیهم السلام) در کتب آسمانی پیشین و نیامدن آن ها در قرآن، حدیث أحرف سبعه، اختلاف قرائت و نیز مبحث جمع و تدوین قرآن که از آن ها امرتحریف قرآن استنباط می شود و سایر مباحث، به این نتیجه رسیده است که: معنای تحریف در این روایات، به منزله تحریف مورد نظر ِ مدعیان در مصحف کنونی نبوده، بلکه به معنای تحریف«وحی بیانی قرآن کریم»؛ یعنی تفسیر وتأویل آیات است، که توسط خَصم در زمان بعد از حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله از قرآن کم شده است، که با وجود این امر نصّ الفاظ قرآن محفوظ مانده است و روایات متعدد بر این امر تصریح دارند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عوامل استحکام خانواده در فرهنگ قرآنی : دوره 13، شماره 49 : پژوهش های قرآنی
نویسنده:
حیدر علوی نژاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خانواده
,
محبت
,
خانواده در اسلام
,
انسجام خانوادگی
,
جایگاه خانواده در قرآن
,
تمایل به فرزندآوری
,
نیاز جنسی
,
نیاز عاطفی
,
تشکیل خانواده
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
عفت
,
عوامل فروپاشی خانواده
,
مطالعات زنان و خانواده
,
کارکرد روانی خانواده
,
آیه 006 تحریم
کلیدواژههای فرعی :
همجنس گرائی ,
آیه 6 تحریم ,
تقسیم کار ,
زنان شاغل ,
آزادی جنسی ,
معیار انتخاب همسر ,
آیه 1 مومنون ,
آیه 5 مؤمنون ,
آیه 54 مریم ,
آیه 37 عبس ,
آیه 34 عبس ,
آیه 223 بقره ,
آیه 187 بقره ,
آیه 189 اعراف ,
آیه 30 نور ,
آیه 31 نور ,
آیه 3 نور ,
آیه 128 نساء ,
آزادی جنسی ,
آیه 233 بقره ,
عوامل طلاق ,
محاسن و معایب اشتغال زنان ,
آیه 21 روم ,
آزادی جنسی ,
چکیده :
در این مقاله از عوامل اصلی و فرعی، داخلی و خارجی استحکام خانواده بحث شده است. نویسنده از محبت و عشق واقعی، احساس نیازعاطفی، نیاز جنسی، و داشتن فرزند، به عنوان مهمترین عوامل استحکام خانواده یاد کرده است،که عوامل بیرونی و قوانین کشورها و فرهنگ جامعه میتواند این عوامل را تشدید یا تضعیف کند. سپس از تأثیر منفی منافع و اغراض دیگران، دخالت های جاهلانه، حتی از روی دوستی و به اصطلاح محبت و عوامل درشت و ریز دیگری که در حاشیه خانواده هستند در فروپاشی خانواده سخن گفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 112 تا 129
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قرآن و نقش تربیتى مادر در خانواده : دوره 13، شماره 49 : پژوهش های قرآنی
نویسنده:
حسین هاشمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خانواده
,
حضرت مریم ( ع )
,
خانواده در اسلام
,
جایگاه و نقش اجتماعی زنان
,
جایگاه زن در قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
نقش دختران
,
نقش همسران
,
مادر مریم
,
زنان در اسلام
,
مطالعات زنان و خانواده
,
مادر موسی (ع)
,
نقش تربیتی مادر
,
رسالت زن در اسلام
,
نقش های زنان
,
مادر در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
آیه 026 قصص ,
آیه 187 بقره ,
آیه 24 اسراء ,
آیه 31 اسراء ,
آیه 12 قصص ,
آیه 12 تحریم ,
آیه 15 احقاف ,
آیه 36 آل عمران ,
آیه 43 آل عمران ,
منزلت زن ,
آیه 233 بقره ,
آیه 1 نساء ,
آیه 21 روم ,
چکیده :
این نوشتار به نقش تربیتی مادران در نهاد خانواده پرداخته و در بخش درآمدی نقش های سه گانه طبیعی زنان: دختر، همسر و مادر خانواده را به بحث نشسته و به این نتیجه رسیده است که قرآن بیشترین ستایش را از زنان در نقش مادری داشته و در تقسیم وظایف میان زن و شوهر کار تربیت فرزندان را به مادران سپرده است. رهیافت به این وظیفه سپاری از سوی قرآن به باور نویسنده از دو راه میسر است.دستورات صریح قرآن در واگذاری تربیت فرزندان به مادر و ارائه الگوهای موفق مادران مربی که در این مسیر به سه نمونه از مادران الگوی قرآنی اشاره شده است: مادر مریم، مادر عیسی (ع) و مادر موسی(ع). در پایان پژوهش، نویسنده به اثبات این مدعا پرداخته است که راز ستایش قرآن از مادران، نقش عمده و سرنوشت ساز آنان در تربیت فرزندان و نسل آینده اجتماع است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 56 تا 73
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اسمای حسنای الهی از نگاه ائمه اطهار(ع) کدامند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
اسمای الهی
,
اسماء الحسنی
,
معنا شناسی اسماء الحسنی
,
1- اسماء حسنی در قرآن کریم (متون دینی مرجع)
,
2- اسماء حسنی در روایات اهل بیت علیهم السلام (متون دینی مرجع)
,
تطبیق اسماء حسنی به ائمه (ع): احادیث تفسیری ذیل آیه 180 سوره اعراف: «و لله الاسماء الحسنی»
کلیدواژههای فرعی :
اسماء الهی ,
اسمای حسنی ,
صفات خدا ,
اسمای حسنی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معنای توحید در خالقیت چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
معنای توحید در خالقیت خالقیت و آفریدگاری از صفات خداوند است، این صفت مقتضای براهین اثبات وجود خداست، زیرا مفاد آن براهین، این است که خداوند مبدأ و علة العلل موجودات است؛ بحث در این است که خداوند در صفت آفریدگاری، شریک ندارد و خالق جهان کسی جز خد
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید در خالقیت
,
01. خداشناسی (کلام)
,
صفات الهی
,
1- توحید خالقی (کلام)
,
مراتب توحید
کلیدواژههای فرعی :
توحید در خالقیت و ربوبیت ,
توحید خالقی ,
توحید افعالى ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درآمدی بر جامعه شناسی خانواده در قرآن : دوره 12، شماره 48 : پژوهش های قرآنی
نویسنده:
محمد بهرامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خانواده
,
ازدواج
,
جایگاه خانواده در قرآن
,
زن در اسلام
,
انواع ساختار خانواده
,
حقوق زن(همسر)
,
معیار انتخاب همسر
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
طلاق
,
حجاب
,
احسان به پدر و مادر
,
حق فرزند
,
ازدواج در قرآن
,
جامعهشناسى خانواده
,
زن در عصر جاهلیت
,
انواع ازدواج
,
جایگاه مرد در خانواده
,
طلاق در قرآن
,
ایمان در ازدواج
,
جایگاه فرزند در اسلام
کلیدواژههای فرعی :
ازدواج موقت ,
آیه 129 نساء ,
شایستگی ,
آیه 10 ممتحنه ,
آیه 32 عنکبوت ,
آیه 187 بقره ,
آیه 215 بقره ,
آیه 221 بقره ,
آیه 231 بقره ,
آیه 46 هود ,
آیه 40 هود ,
آیه 45 هود ,
آیه 3 نساء ,
آیه 34 نساء ,
آیه 4 نساء ,
آیه 58 نحل ,
آیه 1 طلاق ,
آیه 36 آل عمران ,
آیه 121 آل عمران ,
نکاح شغار ,
تواضع ,
عفت ,
تناسب سنى ,
خوش زبانی ,
هابیل و قابیل ,
آیه 23 نساء ,
آیه 19 نساء ,
آیه 21 روم ,
خانواده مرکب ,
خانواده چند همسری ,
خانواده زن سالار ,
ازدواج مبادله ای ,
ازدواج گروهی ,
چکیده :
این نوشتار نگاهى گذرا به برخى از مباحث جامعه شناسى خانواده دارد. موضوعات در این مقاله عبارتند از: تعریف خانواده، شکل گیرى خانواده، انواع خانواده، انواع ازدواج، مقام زن، والدین، فرزندان حفظ کیان خانواده و معیارهاى انتخاب خانواده. در تعریف خانواده، نویسنده به خانواده گسترده متمایل است و در بحث شکل گیرى خانواده، هرج و مرج جنسى را باور ندارد. خانواده چند همسرى، مرکب، زن سالار، گسترده از شکل هاى خانواده خوانده شده است و ازدواج ربایشى، اسارتى، معامله اى، موقت، شغار، مبادله اى، امانى، گروهى، معاوضى و ارثى ذیل عنوان انواع ازدواج آمده است. معیارهاى انتخاب همسر ایمان، پاکدامنى، شایستگى، آرامش بخشى، خوش زبانى، تناسب سنى و تواضع معرفى شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 42 تا 77
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اصول حاکم بر ارتباطات کلامی میان فردی از دیدگاه قرآن کریم : دوره 12، شماره 46 : پژوهش های قرآنی
نویسنده:
مصطفی احمدزاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ارتباط کلامی
,
گفت و گو و لحن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
آداب اجتماعی
,
آداب سلام
,
آداب گفتن
,
ارتباطات انسانى
,
اصول ارتباطات کلامى میان فردى
,
ارتباطات کلامى میان فردى در قرآن
,
آداب سخن گفتن در قرآن
,
کلام در قرآن
,
علوم اجتماعی و ارتباطات
کلیدواژههای فرعی :
آیه 1 علق ,
آیه 2 حجرات ,
آیه 4 حجرات ,
آیه 11 حجرات ,
آیه 217 بقره ,
آیه 108 انعام ,
آیه 54 انعام ,
آیه 2 الرحمن ,
آیه 85 اسراء ,
آیه 53 اسراء ,
آیه 69 هود ,
آیه 5 نساء ,
آیه 86 نساء ,
آداب معاشرت با پدر و مادر ,
آیه 63 فرقان ,
صفات عباد الرحمن ,
چکیده :
ارتباطات، به عنوان یکى از شاخه هاى جوان علوم اجتماعى، از دیر باز و به ویژه پس از جنگ جهانى دوم مورد توجه دانشمندان رشته هاى گوناگون علوم انسانى قرار گرفته است. ارتباطات، نخست به عنوان «انتقال اطلاعات» و سپس به عنوان «اقناع» و در برداشت هاى جدید به منزله «بیان شخصى»، «تأثیرگزارى متقابل و همبستگى اجتماعى»، «ابزار اصلى دگرگونى اجتماعى و سیاسى» مورد مطالعه و بررسى واقع شده است، در میان شاخه هاى مختلف ارتباطات، ارتباطات انسانى و به ویژه ارتباطات کلامى به لحاظ نقش اثر گذار آن از یک سو در تقویت مناسبات و همبستگى اجتماعى و از سوى دیگر در کاهش یا افزایش ناهنجارى ها و آسیب هاى اجتماعى از اهمیت خاصى برخوردار است. در این گزیده، برخى از اصول حاکم بر ارتباطات کلامى میان فردى از دیدگاه قرآن کریم مورد بررسى قرار گرفته است. آغاز و پایان سخن با سلام، استفاده از واژه هاى زیبا، عدم استفاده از واژه هاى زشت، مثبت نگرى در گفتار، مخاطب محورى و میانه روى در گفتار از جمله این اصولند. نویسنده در پایان نتیجه گرفته است که اصول قرآنى بر خلاف مکاتب دیگر که درمان و اصلاح ارتباطات کلامى را وجه همت خویش ساخته اند، سمت و سوى پیش گیرانه دارد و مؤمنان را به نکات دقیق و ظریف ارتباطات کلامى میان فردى آگاه ساخته و از آنان خواسته است که در ارتباطات کلامى خویش به این دستورات عمل کنند تا به حدى برسند که ارتباطات کلامى نامناسب، نه تنها در آنان تأثیر منفى از خود بر جاى ننهد بلکه عکس العمل مناسب و مثبت نیز از خود نشان دهند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 308 تا 319
مشخصات اثر
ثبت نظر
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
تعداد رکورد ها : 2190
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید