جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2
عرفی شدن دین در تفکر اخلاقی کانت
نویسنده:
رحیم دهقان سیمکانی
نوع منبع :
نمایه مقاله
چکیده :
ایمانوئل کانت با محدودساختن تمامیت دین در حوزه اخلاق، قرائتی عرفی شده از دین ارائه کرده و معتقد است که نیاز انسان ها به داشتن سلوک اخلاقی، آنان را متوجه دین و خدا کرده است. ایشان با نگاهی تک بعدی، ابعاد شریعتی، کلامی، مناسکی و... را در بعد اخلاقی دین جمع کرده و قلمروی دین را به شکل چشم گیری محدود کرده است. در دین اخلاقی کانت، پرستش، الهیات، مناسک و کلیسا جایی ندارد و این، به معنای فروکاهی جایگاه دین یا به تعبیری، «عرفی شدن دین» است. در این مقاله ضمن تبیین اندیشه های اخلاقی کانت، عناصری را بررسی می کنیم که در نظام فکری او به عرفی شدن دین یا افول دین از جایگاه حقیقی خود منجر شده است.
دینِ اخلاقیِ کانت [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
Allen W. Wood (آلن دبلیو وود)
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
Cornell University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: در دین اخلاقی کانت، آلن دبلیو وود استدلال می کند که آموزه کانت در مورد باور دینی اگر با بهترین تفکر انتقادی او سازگار باشد و در واقع، استدلال های اخلاقی - همراه با ایمانی که آنها را توجیه می کنند - بخشی جدایی ناپذیر از فلسفه انتقادی کانت است. . وود نشان می‌دهد که دیدگاه حساس دینی کانت به جهان شایسته است که در زمره بزرگترین مشارکت‌های فلسفی او به حساب آید. وود در بیان تفسیر خود از کانت، بیان روشنی از آنچه فیلسوف در استدلال خود برای اعتقاد به خدا و جاودانگی آشکار می‌سازد، ارائه می‌کند. او مفهوم کانت از اراده اخلاقی را دوباره بررسی می کند و از دکترین او در مورد عالی ترین خیر دفاع می کند. او استفاده کانت از ایمان اخلاقی را به عنوان یک معیار عقلانی برای دین در رابطه با ایمان کلیسایی، تجربه دینی و ادعای وحی الهی مورد بحث قرار می دهد. در نهایت، او ایده فیلسوف از شر رادیکال در طبیعت انسان را مورد بحث قرار می‌دهد و نظریه کانت را در مورد فیض الهی، همانطور که در کتاب او به نام Religion In the Limits of Reason در سال 1793 پیش‌بینی شده است، توسعه می‌دهد. وود معتقد است که افکار کانت درباره دین راه‌حل بزرگ فیلسوف است. به مشکلات دشواری که همگان باید با آن مواجه شوند و می تواند راهگشای هر تلاشی برای برخورد عقلانی با مسائل دینی باشد.
  • تعداد رکورد ها : 2