جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
درسگفتار قبسات میرداماد
مدرس:
محمد موسوی بایگی
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
درسگفتار قبسات میرداماد
مدرس:
سیدمحمد موسوی بایگی
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
تطوّر قاعده بسیط الحقیقة در فلسفه اسلامی و دستاوردها و نتایج آن
نویسنده:
سیدضیاءالدین علیانسب ، ابراهیم پورعلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
قاعده «بَسیطَةُ الْحَقیقَةِ کل‌الأشیاء و لیس بشیء منها» از مهم‌ترین مباحث موجود در مبحث الهیات بالمعنی الاخص است که صدرالمتألهین مدّعی شده‌ است کسی به غیر از فلوطین و او بر آن اطلاع پیدا نکرده ‌است. اما آیا دیگر فلاسفه در تطوّر و تکامل مفاد قاعده مؤثر بوده‌اند؟ تکامل این قاعده، چه مشکلات فلسفی را حل کرده و چه دستاوردهایی در حکمت صدرایی به بار نشانده است؟ با توجه به اینکه این قاعده در دو ساحت وحدت در کثرت و ساحت کثرت در وحدت قابل معناکردن می‌باشد، این نوشته بر آن است با اثبات اینکه ملاصدرا در فهم اصل این قاعده، در هر دو ساحت، وام دار آیات و روایات و شهودات عرفاست، سعی کرده‌ است تطور این قاعده را در میان فلاسفه قبل از ملاصدرا به روش توصیفی-تحلیلی در معرض نقد و کاوش قرار دهد. از این رو فلوطین سعی کرد مفاد این قاعده را در هر دو ساحت بیان کند. اما فارابی، شیخ اشراق و میرداماد، تنها در ساحت کثرت در وحدت، با چشم پوشی از مبانی‌شان در تطور این قاعده نقش داشته‌اند. نیز ملاصدرا و پیروانش در سیر تکامل حکمت متعالیه در موارد عدیده‌ای، مثل رابطه ذات باری تعالی با علمش یا رابطه نفس با قوایش، از این قاعده در هر دو ساحت استفاده کرده‌اند.
صفحات :
از صفحه 49 تا 70
پاسخ در اين مساله كه زنا حق خداست يا خلق
نویسنده:
ميرداماد، محمد باقر بن محمد
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
الجبر و التفويض
نویسنده:
ميرداماد، محمد باقر بن محمد
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
القضاء و القدر
نویسنده:
ميرداماد، محمد باقر بن محمد
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
حدوث دهری در فلسفه میر داماد
نویسنده:
علی اصغر ح‍ق‍دار
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
میرداماد در هند [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
سجاد رضوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
میرداماد و حدوث دهری [مقاله عربی]
نویسنده:
سجاد رضوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: نسخه عربی مقاله من در سال 2006 درباره مفهوم خلقت میرداماد
میرداماد و فاعلیت خلاق الهی [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
سجاد رضوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: فلسفه زمان در فلسفه پیشامدرن هرگز از مسئله جهان و رابطه آن با اصل آن دور نبود. خواه متفکران درک دقیقی از چیستی زمان، چگونگی تقسیم آن و حتی واقعی یا مفهومی بودن آن داشتند یا نه، همه آنها تصورات متمایزی در مورد اینکه آیا جهان در زمان آفریده شده است یا نتیجه منطقی ابدی اصل آن بود. نوافلاطونی، محرک بی حرکت ارسطویی یا خدای اسلام-یهودی-مسیحی. دو سوال کلیدی در رابطه با مشکل وجود داشت. اول، چگونه یک خدای بی زمان و تغییرناپذیر می تواند در زمان و/یا با زمان ایجاد کند و عمل کند؟ دوم، چگونه یک خدای دانای کل می تواند علم بی زمان داشته باشد و در عین حال از رویدادهای احتمالی «در آینده» آگاه باشد؟ 2 من روی سؤال اول تمرکز خواهم کرد زیرا دومی به توضیح مفصل تری از تنش و علیت نیاز دارد و علاقه من در اینجا به طور کلی تر به مسئله زمان و «آغاز» است و نه رابطه مستمر بین خدا، زمان و زمان. ..