جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
01.اساتید و مدرسان مراکز دانشگاهی ایران
>
اساتید دانشگاههای دولتی
>
دانشگاه تهران
>
3.دانشکده ادبیات و علوم انسانی
>
گروه فلسفه
>
حسین مصباحیان
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 22
عنوان :
ایدئولوژی بهمثابۀ علم ایدهها؛ مواجههای ریکوری با دستوت دوتراسی و طرح معرفتشناسانۀ او برای علمی جدید
نویسنده:
حسین مصباحیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
این مقاله درصدد پرتو افکندن بر این پرسش است که «آیا مفهومی علمی از ایدئولوژی میتواند وجود داشته باشد؟» پرسش مذکور که عنوان مقالهای از پل ریکور هم هست، در پی مواجههای پدیدار شناختی با ایدئولوژی و به تعلیق درآوردن تعاریف رایج آن صورتبندی شده است و وارسی آن به این خروجی منجر شده است که از طریق بهکاربستن شعار دشوار و موردعلاقۀ پدیدارشناسی یعنی «بازگشت به خود چیزها» و ساختگشایی از منطق واضع ایدئولوژی، دستوت دوتراسی، میتوان امکان مفهومپردازی ایدئولوژی، نه بهعنوان یک علم، بلکه بهمثابۀ یک روش را فراهم ساخت. در مقاله بحث شده است که در صورت فراهم شدن چنین امکانی، گامی برای عبور از دوگانه تفسیر و تغییر یا پژوهش نظری و پژوهش کاربردی برداشته خواهد شد. مقاله پس از فراهم آوردن شرح و تحلیلی از دیدگاههای دستوت دوتراسی دربارۀ عناصر ایدئولوژی، تقدم ایدئولوژی بر علوم دیگر و پروژۀ بیکنیِ او برای بازسازیِ فهم انسان و طبیعت، میراث او را در بخش ملاحظات پایانی، داوری کرده و به این نتیجه رسیده است که اگر ایدئولوژی نه به معنای «تحلیل ایدهها»، یا «وارسی خاستگاه ایدهها» به نحو کلی، بلکه به معنای «تحلیل ایدههای سلطه یافته» فهم شود، میتواند در جهت عبور از دوگانه تفسیر و تغییر به کار گرفته شود. در قسمت مذکور ایدئولوژی دارای سه رکن اصلی دانسته شده است: الف) معاصر بودن در سنت فلسفی- علمی شناخت؛ ب) نقد ایدههای سلطه یافته و؛ ج) برآمدن بدیلهای نسبی. این سه رکن در پیوند با یکدیگر، از ایدئولوژی معرفتی میسازد در جوهر متفاوت با معارف دیگر که کار آن تفسیر و تغییر همزمان است؛ خصلتی که منحصر به ایدئولوژی و بعدها پدیدارشناسی انتقادی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 203 تا 223
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فراسوی دوگانه سنّت و مدرنیته : پروژه تجدد سنّت به مثابه بصیرتی جانشین
نویسنده:
حسین مصباحیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
در فرایند اجتماعی و ذهنی پیدایش آنچه برخی پژوهشگران «مدرنیتهها» نامیدهاند، مفهوم «سنّت» به مفهومی کانونی، اساسی و گریزناپذیر تبدیل شده است. برای مثال، دوگانگی سنّت و مدرنیته در مطالعات مربوط به خاورمیانه از سال ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ به کار گرفته شد و به نحو وسیعی در تفسیر پدیده های اجتماعی و تاریخی کشورهای این منطقه مورد استفاده قرار گرفت. عناوینی مانند «اسلام بین سنّت و مدرنیته»، در بسیاری از آثار منتشره در حوزه مدرنیته به کار گرفته شده است. این دو اصطلاح معمولاً به نحوی استعارهای به کار گرفته شده اند: جهان مدرن همان جهان مشاهده کننده و نقاد بوده است و جهان سنّت، جهان مشاهده شده و منفعل. علاوه بر این و بدتر از آن، رابطه فرهنگی بین سنّت و مدرنیته در درون تئوریهای مدرنیزاسیون قرار داده شده است: سنّت واقعیت جوامع غیرغربی دانسته شده است و مدرنیته به واقعیت جهان غرب اطلاق شده است.این مقاله،در مقابل، تلاش کرده است تا در گام نخست تمایزی قائل شود بین فرآیند نوسازی سنّت (تجدد یا جدید سازی سنّت) و فرآورده یا حاصل این جدید سازی (مدرنیته) تا از طریق آن ضمن تردید افکندن بر اعتبار معادل تجدد برای مدرنیته و به کار گرفتن معنای لغوی آن (جدید سازی- نوبازسازی) راهی به فراسوی دوگانه رایج و شناخته شده مباحث مرتبط با سنّت و مدرنیته بگشاید و پروژه تجدد سنّت را بهمثابه بصیرتی جانشین معرفی کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 119
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توجیهپذیری نظریة عدالت جان رولز، بررسی انتقاد هابرماس و جستوجوی پاسخ بر مبنای نقش واقعیات کلی
نویسنده:
مرضیه فروزنده ، سعید زیباکلام مفرد ، حسین مصباحیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
نظریة عدالت رولز، یکی از مشهورترین نظریات در فلسفة سیاسی قرن بیستم است. هابرماس، فیلسوف آلمانی معاصر بر این باور است که رولز از عهدة توجیه این نظریه برنمیآید؛ زیرا توجیه این نظریه مبتنی بر مقدماتی است که با سایر دیدگاههای رولز قابل جمع نیست. این مقاله با بازخوانی دقیق نظریة عدالت رولز، انتقاد هابرماس را مورد ارزیابی قرار میدهد. به نظر میرسد که انتقاد هابرماس را به دو صورت میتوان پاسخ داد؛ پاسخ اول مبنای توجیه را در آنچه رولز، «عقل عمومی» یک جامعه مینامد، جستوجو میکند. این پاسخ با ظاهر سخن رولز هماهنگی بیشتری دارد، اما هابرماس آن را تقریری زمینهگرایانه از رولز میداند و آن را نمیپذیرد. پاسخ دوم با تمرکز بر مفهوم «واقعیتهای کلی» در نظریة رولز، سعی دارد مبنایی برای توجیه جهانشمول و غیرزمینهگرایانة نظریة رولز ارائه دهد؛ مبنایی که هابرماس مدعی بود رولز فاقد آن است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 87 تا 112
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اکسل هونت و نزاع برای بهرسمیتشناسی در سطح خانواده: چالشها و محدودیتها
نویسنده:
یاسمین ماکوئی ، حسین مصباحیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
گرچه نظریـۀ بهرسمیتشناسی اکسل هونت، فیلسوف پیشگام نسل سوم مکتب فرانکفورت، در مجموع نظریهای دیگرپذیر تلقی شده، اما در سالهای اخیر با انتقادات بسیاری مبنی بر ایدئولوژیکی بودن و عدم پذیرش راستین دیگری در درون ساختار خود مواجه شده است. با وجود این ، بسیاری از این انتقادات تنها به سطوح دوم و سوم بهرسمیتشناسی معطوف بودهاند؛ چراکه کنش سیاسی و رهاییبخش از نظر هونت، تنها در این سطوح ممکن است. در نتیجـۀ چنین امری، نهاد خانواده و سطح نخست بهرسمیتشناسی همواره دارای منطق درونی مستقل، پیشاسیاسی و با مخمصههای ایدئولوژیکی متفاوت با دیگر سطوح فرض شده است؛ اما این مقاله میکوشد تا صورتبندی متفاوتی از سطح اول بهرسمیتشناسی و معضلات آن ارائه دهد؛ صورتبندیای که ضمن نگاهی متفاوت و واقع گرایانهتر به رابطـۀ والد و فرزند، به بازتولید ساختارهای سلطه در اجتماع نیز توجه جدی کند. بدین ترتیب، مقاله از طریق بررسی مخمصههای ایدئولوژیکی مطرحشده از سوی منتقدان، استدلال میکند که ضرورت دارد هم مخمصۀ مورد بحث و هم راه حلهای احتمالی خروج از آن بهنحوی در هم تنیده و در ربط درونی با سطوح سهگانه نظریۀ هونت پیش رود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 205 تا 224
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نشست علمی ما و هابرماس: سخنرانی دکتر حسین مصباحیان
سخنران:
حسین مصباحیان
نوع منبع :
صوت , سخنرانی
زبان :
فارسی
چکیده :
آدرس استماع صوت نشست: https://b2n.ir/g15389
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اکسل هونت و اخلاق بهرسمیتشناسی: موانع و امکانات
نویسنده:
یاسمین ماکوئی ، حسین مصباحیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
اندیشه اخلاقی و سیاسی اکسل هونت، فیلسوف آلمانی و برجسته نسل سوم فرانکفورت، از ابتدای انتشار کتاب شناختهشده او، جدال برای بهرسمیتشناسی، توجه بسیاری به خود جلب کرد. هونت در آثار خود در تلاش بوده است صورتبندی نوینی از رابطه میان من، دیگری و ما ارائه دهد که با دیگرپذیری، من و دیگری برای تشکیل یک ما، به یکدیگر فروکاسته نشوند و با حفظ هویت، ویژگیها و افق ارزشی منحصربهفرد خود، یک رابطه و «ما» صلحآمیز تشکیل دهند. در همین راستا، هونت مدل سه سطحی بهرسمیتشناسی خود را برای درک بهتر رابطه اجتماعی افراد با یکدیگر و با خود ارائه داده است. بااینوجود، این دیدگاه از اخلاق بهرسمیتشناسی در سالهای اخیر از سوی منتقدینی چون فریزر و پنسکی با این نقد مواجه بوده است که نهتنها قادر نیست افراد را در افقهای ارزشی خود آنها به رسمیت بشناسد، بلکه آنها را در افق ارزشی مسلط جامعه منحل میکند. این مقاله در تلاش است با بررسی نقد ریشهای و رادیکال منتقدان و پاسخهای هونت، دریابد این نظریه تا چه میزان توان تابآوری در برابر این انتقادات را دارد و آیا پاسخهای ارائه شده توسط هونت توانستهاند اخلاق بهرسمیتشناسی را از اتهام نااخلاقی بودن و دامنزدن به سلطه برهانند یا خیر. در نهایت، چنین نتیجهگیری میشود که اخلاق بهرسمیتشناسی خود موضوعی است میانفرهنگی، بنابراین نه هونت و نه منتقدان او بهتمامی بر حق هستند، چراکه مفهومی را که بهخودیخود امری میانفرهنگی است تنها با مشارکت یک فرهنگ یعنی فرهنگ غربی مورد بررسی قرار میدهند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سمپوزیوم " اکنون ما و شریعتی "
سخنران:
جمعی از اساتید
نوع منبع :
صوت , سخنرانی , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
صوت
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
دین شناسی جامعه شناختی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
جامعه شناسی دین
,
نواندیشی دینی
,
اصطلاحنامه فلسفه سیاسی (در اندیشه اسلامی)
,
جامعه شناسی
,
درسگفتار / سخنرانی علوم سیاسی و علوم اجتماعی
,
علوم اجتماعی (اعم از جامعه شناسی)
,
جریان نوشریعتی
چکیده :
اعلامیهٔ برگزاریِ سمپوزیوم «اکنون، ما و شریعتی» بنام خداوند هستی و هم راستی «اکنون، ما و شریعتی»، عنوانی است که برای همایش علمی در تابستان در چهلمین یادمانِ شریعتی انتخاب شده است. مقوله «اکنون» به زمانه و زمینه اشاره دارد و منظور از «ما» همه کسانیاند که دغدغهٔ مسائل زمانه خود را دارند، و همچنین آنان که از طریق امتزاج افق خود با افق شریعتی سعی در مواجهه با معضلات و مسائل زمانه خود دارند. شریعتی متفکری چالشگر و نوآور بود. فکر و زندگی فکری و نیز زندگی شخصی او به پرسش کشیدن و چالش کشیدن «واقعیات» و «حقایقِ» زمانهٔ خود بود. وی اهتمام خستگیناپذیری برای پاسخ دادن به این پرسشها و ساختن بدیلهای توجهبرانگیز و راهگشا برای جوانان و درمندانِ زمانه داشت. وی از یکسو، در پیوند با میراث فکری، و از سوی دیگر با چشماندازها و راه و روشی بدیع و در خورِ زمانه و زمینهٔ خود میاندیشید. افقِ فکری وی در «کویریات، اجتماعیات، و اسلامیات» او متجلی است. ما نیز امروزه در اکنونِ تاریخی خود نیازمند اندیشیدن در هر سه سپهر هستیم، و میراثِ شریعتی بیش از دیگر «گفتمانها»، «سرمشقها»، و مکاتب، چه جهانی و چه بومی، ظرفیت بهکارگرفته شدن برای پاسخگوئی و راهگشائی در آنها را دارد. در عینِحال، اندیشهٔ شریعتی نیاز به بازخوانی دارد تا نیاز اندیشگانیِ اکنون ما را پاسخ گوید. رنجِ شریعتی از دردهای زمانه، امیدِ وی به آیندهای متفاوت، و نیز باور او به وجود ظرفیتهای فرهنگی و انسانی ایرانی-اسلامی مقوّمات افقِ فکری وی بودند. ما اکنون از افق خویش با افق شریعتی همسخن میشویم و در مواجهه با مسائلِ زمانه سعی در پاسخگوئی به چالشها به شیوهای مانند شریعتی داریم. اکنون زمانهٔ جهانی شدنِ سلطهگرانهٔ سرمایهداری و تلاشِ قدرتهای بازدارندهٔ آدمیان از تعیینِ سرنوشت خود است تا همچنان میدان عمل برای سلطه گران محفوظ ماند. در همین فضاست که پوچی، فقدانِ معنا، لذتجوئی و مصرفگرائیِ مفرط، ترویج و تهییج میشود و باعث به حاشیه و خفا راندنِ آزادیخواهی و عدالتجوئی شده است. «خیر، زیبایی، و حقیقت»، آرمانخواهی و دوستی، جایِ خود را به پروژههای ثروتاندوزی و حرص و هوسهای خفیف و ویرانگر داده است. ظهورِ نولیبرالیسم خشن و مفرط از سویی، و بنیادگرائیِ بیبنیادِ ترور و ستیزه، از دیگر سو، جهانِ اکنونِ ما را آکنده از غلبهٔ «زر و زور و تزویر» ساخته است، و لذا، دینگریزی از یکسو، و نیاز به معنویت و دوستی، از سوی دیگر، سیمای عالم ما را ترسیم میکند. شریعتی در ادامهٔ میراثِ فکری رهائیبخش با شاخصهٔ ایرانی و اسلامی، با به چالش کشیدن گفتمانهای مسلط زمانه، از «بازگشت» و ساختن «خویشتنی» نو سخن میگفت تا ورطهٔ تاریکِ دینگریزی و دیگرستیزی را تبدیل به چشماندازی برای دریافتِ «معنایِ بودن» و «یافتنِ خویشتن» نماید. وی در اینراه با رنجبرانِ زمانه همراه شد و خود رنج بسیار برد. تخطئه و متهمشدن را شریعتی در زمانهٔ خویش بسیار تجربه و تحمل کرد، اما نگذاشت آنچه دیگران برای خاموشی وی میکردند مانع تفکر و طی طریقِ رهائیبخش وی شود. این خود وجهِ بارزی از نوع خاصِ «گفتار» شریعتی است. امروزه، هنوز برخی بدون خواندن شریعتی و صرفا با شنیدههای خود در دالانهای تاریک قصد و خواستِ مغرضانه و سوداگرانه و تریبونهای پرطمطراق و کینتوزانهٔ خود، حکم برخطابودن و بلاموضوع بودنِ اندیشهٔ او میدهند، و جز عباراتی از زرادخانههای تبلیغاتیِ صاحبانِ ثروت و قدرت رهآورد دیگری برای مخاطبان ندارند! اکنون در همین فضا، کسانی از اهلِ اندیشه و دغدغه گردهم آمدهاند تا، به تعبیرِ حکیمِ فردوسی که «تواند کسی این سخن بازداشت، چنان کاو گذارد بباید گذاشت»، افقهای جدیدی را از طریقِ همسخنیِ مضاعف با یکدیگر و با شریعتی بگشایند؛ و شاید که این همایش فرصتی باشد برای همسخنی اصیل و آگاهیبخش. سمپوزیومِ «اکنون، ما و شریعتی»، در چهلمین سالگرد هجرت دکترعلی شریعتی، در تهران برگزار میگردد. نحوهٔ همکاری با هیئت علمی نیز متعاقبا در صفخهٔ ویژهٔ سایتِ بنیاد شریعتی اعلام خواهد شد. به این منظور، محورهای زیر توسطِ کمیتهٔ علمیِ همایش پیشنهاده شده است: ۱) تفکر «نوشریعتی»؛ شرایطِ امکانِ یک سرمشق/پارادایم؛ ۲) شریعتی، بازیابی جامعه و هویت؛ ۳) شریعتی، الهیاتِ رهاییبخش و مسئلهٔ زمانه؛ ۴) شریعتی و تحولِ دوران؛ ۵) شریعتی و امرِ اجتماعی؛ ۶) فلسفهٔ سیاسیِ شریعتی؛ ۷) شریعتی، جهانِ اسلام و نقد بنیادگرایی؛ ۸) ممیزاتِ پروژهٔ شریعتی در نسبت با سایر پروژه¬های «نواندیشی دینی». تهران، ۱۵ اسفند ۱۳۹۵، دبیرخانهٔ علمی سمپوزیوم
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فراسوی تامل، دیالکتیک و شهود: استنطاق همچون امکان مواجهه با بحران فلسفه ی مدرن نزد مرلوپونتی
نویسنده:
سعید تقوایی ابریشمی استاد راهنما: حسین مصباحیان استاد مشاور: محمدتقی طباطبایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه مدرن
,
بحران فلسفه
,
تاریخ فلسفه مدرن
,
بحران فلسفه مدرن
,
فلسفه مرلوپونتی
,
پدیدارشناسی مرلوپونتی
,
فلسفه و نافلسفه
,
امکان فلسفه معاصر
چکیده :
در این رساله، امکان و معنای فلسفه معاصر، بر اساس صورت بندی مرلوپونتی از بحران فلسفه ی مدرن پس از هگل، مورد تامل و بررسی قرار گرفته است. این امکان متضمن نسبتی خاص، میان فلسفه و نافلسفه است، که در چارچوب نظری اندیشه ی مرلوپونتی به طرح مساله ی «هستی پدیدار» رهنمون می شود. بر اساس این پرسمان، در فصول دوم تا چهارم، مفاد تکمیل شده ی کتاب «مرئی و نامرئی»، تحلیل و تفسیر شده اند. به این ترتیب، نقدهای مرلوپونتی بر روش های عمده ی فلسفه مدرن، یعنی تامل، دبالکتیک و شهود، به نحوی باز صورت بندی شده اند که به نحو تکوینی، امکان اندیشیدن به هستی پدیدار را تمهید کنند. در مراحل تکوین این تصویر از تفکر فلسفی-که در لسان مرلوپونتی از آن به استنطاق تعبیر می شود-، جملگی دقایق اساسی فلسفه ی مدرن -تامل، شهود و دیالکتیک- بر شالوده ی تجربه ی بنیادین و نخستین سوژه از حقیقت به مثابه ایمان ادراکی، استنتاج و نقادی می شوند و از خلال این فرآیند، مصالح آغازین برای هستی شناسی پدیدار استخراج خواهد شد. در پایان، با نگاهی رو به پس نسبت به پرسمان اصلی و سیر طی شده، تصویر مجمل از استطاق فلسفی ارایه خواهد شد و خطوط کلی هستی شناسی نوآیین مرلوپونتی، با اشاره به مفهوم «تقاطع» و «درهم تنیدگی» ترسیم می شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سخنرانی زیستن در میانهٔ جنگ و صلح
سخنران:
محمدرضا حسینی بهشتی، علی اصغر مصلح، حمید طالبزاده، حسین مصباحیان
نوع منبع :
صوت , سخنرانی , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
صوت
زبان :
فارسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار فلسفه دانشگاه
مدرس:
حسین مصباحیان
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
صوت
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه غربی
,
فلسفه کانت
,
فلسفه کانت
,
درسگفتار / سخنرانی فلسفه غرب
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 22
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید