جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
01.اساتید و مدرسان مراکز دانشگاهی ایران
>
اساتید دانشگاه آزاد اسلامی
>
واحد علوم و تحقیقات تهران
>
دانشکده الهیات و فلسفه
>
گروه فلسفه
>
مریم بختیاریان
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 15
عنوان :
رابطه هنر موسیقی و اراده از نظر شوپنهاور
نویسنده:
علی حاجی موسائی ، مریم بختیاریان ، شهلا اسلامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
هنر، یکی از بارزترین جلوه های اسرارآمیز فرهنگ و تمدّن انسانی است که همواره بر حیات انسانی سایه افکنده است. در فلسفۀ شوپنهاور نیز هنر بسان جزئی از اجزاء این نظام، در بطن آن مطرح شده و جزء لاینفک نظام فلسفی اوست. پژوهش حاضر به روش کتابخانه ای و تحلیل محتوایی در صدد بررسی جایگاه هنر موسیقی در نظام فلسفی شوپنهاور می باشد. جهت رسیدن به این مطلوب، کلّ مقولۀ هنر از دیدگاه این فیلسوف، بررسی شده است. نتیجۀ مطالعات نشان داد که در فلسفۀ شوپنهاور دیگر هنر برای هنر مطرح نیست، بلکه وظیفه اش، حل مسألۀ وجود است و به عنوان دستاویز و مفرّی است برای نجات انسان از سلطۀ اراده به زندگی. شوپنهاور، معتقد است موسیقی جایگاهی مکانی و توهّمی ندارد. از این رو، ما را با نوعی واقعیّتِ عمیقِ خارج از مکان آشنا می سازد و نسبت به سایر هنرها، قدرت بیشتری در بالا بردن ما از این عالم نفسانی دارد. او موسیقی را برترین هنرها و معماری را پست ترین آن ها لحاظ می کند. زیرا، موسیقی نه تنها به ایده ها نزدیک است، بلکه خودِ اراده است و معماری چون دورترین جایگاه را به ایده ها دارد، پست ترین هنرهاست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 90
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تصویرگری به مثابۀ ابزار آموزشی فلسفه به کودکان: تحلیل تصویرنوشتار در سه اثر از شل سیلوراستاین و ولف ارلبروش
نویسنده:
فیروزه شیبانی رضوانی ، مریم بختیاریان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
این مقاله به صورت کیفی کاربرد تصویرگری در کتاب کودک را به عنوان میانجی دریافت عقلی و تفکر انتقادی معرفی میکند تا اهمیت آموزش فلسفهورزی به کمک تصویرگری را نشان دهد. آموزش فلسفی از طریق کتابهای تصویری، امکان رشد قوای شناختی کودکان را فراهم میآورد و کمک میکند آنها مطابق با نیازهای جامعهای که در آن زندگی میکنند فکر و عمل کنند. در مورد آموزش فلسفه به کودکان نظریهپردازانی همچون متیو لیپمن برنامههایی تدوین کردهاند که در سالهای اخیر، کاربرد نیز یافتهاند. در این نوشتار، علاوه بر شرح روش لیپمنی که بر متن ادبی تاکید دارد، امکانات آموزش از طریق تصویرگری بررسی میشود. روش گردآوریِ دادههای این پژوهش مبتنی بر اطلاعات برآمده از مطالعۀ کتابخانهای و جستوجوی اینترنتی است که ضمن تبیین ویژگیهای تصویرگری در آموزش فلسفه به کودکان، رابطۀ مفاهیم با تصاویر را به صورت انتخابی در دو اثر از سیلوراستاین و یک اثر از ولف ارلبروش توصیف و تحلیل میکند. یافتهها نشان میدهند ابهام اَشکال انتزاعی در آثار سیلور استاین و نیز تفسیرپذیریِ دلالتهای رنگ در اثر ارلبروش میتوانند امکان پرسشگری، تفکرورزی و متعاقب آن شناخت درونی و در نهایت، رشد فکری کودکان را فراهم آورند و آنها را برای خودشناسی، خودسازی و برای ساختن جامعهای بهتر آماده سازند. به این ترتیب، لازم است به تمام ابعاد و عناصر کتاب کودکان توجهی ویژه شود تا رابطهای مستقیم میان کتاب و کودک شکل بگیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 96 تا 112
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطهی هنر و سیاست از دیدگاه ژان فرانسوا لیوتار
نویسنده:
الهام احمدی ، مریم بختیاریان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
با توجه به اینکه محور اصلی اندیشههای لیوتار عدالت و آزادی است، برداشت وی از هنر نیز میتواند مایههای سیاسی قابلتأملی داشته باشد. بهنظر لیوتار، حاکمیت فراروایتهای مدرن در وضعیت پسامدرن پایان یافته است، چراکه فراروایتها خود، عامل برخی بیعدالتیها و نابسامانیها واقع شدهاند. برای مقاومت در برابر کلیت فراروایتها لیوتار، بحث میل را مطرح میکند که میتواند به صورتهای متفاوت تحتعنوانِ مشترک هنر، نمود یابد. هنر بهدلیل گرایش به کودکواری یا ناانسان میتواند از قید گفتمانهای مدرن رها باشد. یعنی، انسانی که مانند نوزاد همچون یک لوح سفید در خدمت هیچ نظام ایدئولوژیک بخصوصی با اهداف خاص نیست و فقط دارای نیازها و اهداف طبیعی و اصیل است؛ موجودی که درون هر انسان بالغ و نا بالغی وجود دارد. اکنون هنر با تمایل به این موجود بهسان یک رخداد است و رخداد، واقعهای است که با هیچ نظام از پیش تعریفشدهای سازگار نیست؛ به همین دلیل توانایی به چالش کشیدن نظام حاکم را دارد و میتواند تفارق را آشکار سازد و بدینسان میتواند شیوههای پیشین تبیین را از بین ببرد. به این ترتیب، هنر میخواهد با دارویهای جدید، جهانی عادلانه پدید آورد. در این برداشت، دیگر هنر نمیتواند مبلغ و یا مکمل سیاستگذاریها باشد. این نوشتار پس از مطالعه، ترجمه و تحلیل آرای لیوتار و شارحان وی تلاش دارد تا نقش سازندهی هنر و رابطهی آن با سیاست و بهتبع آن عدالت را روشن سازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بسط نظریه دیکانستراکشن دریدا؛ نقدی فلسفی بر سبک دیکانستراکشن در معماری معاصر
نویسنده:
شراره تیموری ، شمس الملوک مصطفوی ، مریم بختیاریان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
وقتی نظریه دیکانستراکشن دریدا در معماری بسط پیدا کرد، گمان میرفت راهی برای ترجمان و نمایش یک اندیشه به صورت عملی یافت شده است، اما بازخورد آن آرا در خلق فضاهای معماری، نشان داد که تعمیم آرای دریدا به معماری تنها بر پایه برداشتی سطحی و ناقص از آن آرا بوده که منجر به برونداد سبک دیکانستراکشن در معماری هم شده است. دریدا با همراهی در پروژهای که هدفش ابداع سبک دیکانستراکشن در معماری بود، درصدد برآمد ضمن ارائه نمودی عینی برای نظرات خود، نشان دهد که هنرها بهترین محل برای تجلی دیکانستراکشن هستند، اما نتایج حاصل از این پروژه موجب شد تا این فرضیه او با شکست مواجه شود. بر این مبنا، این سوال اساسی مطرح است که سبک دیکانستراکشن در معماری تا چه اندازه توانسته است به برآیند مواضع دریدا درباره دیکانستراکشن بدل شود و یا تا چه حد با آن اختلاف معناداری دارد؟ برای نیل به این مهم ضروری است، میزان تمایز آرای دریدا درباره دیکانستراکشن با سبک دیکانستراکشن در معماری مشخص شود؛ موضوعی که در سایر پژوهشهای مشابه تمایزی برای آن قائل نشدهاند و بدون پرداختن به آن به عنوان مبانی شکلگیری سبک دیکانستراکشن در معماری پذیرفته شده است. بدین ترتیب و بر این اساس، در این پژوهش سبک منسوب به دیکانستراکشن در معماری، نه از منظری معمارانه، بلکه از منظری فلسفی مورد نقد و ارزیابی قرار میگیرد و میزان اختلاف آرای دریدا با این سبک در معماری تحلیل میشود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فهمِ حقیقت ناپایدار و نسبت آن با خلق اثر هنری نزد دریدا
نویسنده:
شراره تیموری ، شمس الملوک مصطفوی ، مریم بختیاریان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
در حالی که اغلب فیلسوفان بر این مسأله تأکید دارند که ما چگونه یکدیگر را میفهمیم، دریدا با پافشاری بر پیچیدگیهای نوع خاصِ فهم ما، بر این مسأله که ما چرا و چگونه یکدیگر را نمیفهمیم، تمرکز دارد. از نظر دریدا ما در این جهان در گونهای تعلیق مدام قرار داریم که مانع فهم کامل ما از حقیقت آن میشود. حقیقتی که نه تنها ناپایدار است، بلکه در هنرها امری به غایت ناپایدارتر است. این در حالی است که این ناپایداری و تعلیق در فهم حقیقت، ضمن آنکه خود لازمهی خلق اثر هنری است، به آن امکان یگانگی، بیهمتایی و بیبدیل بودن نیز میبخشد. بدون آن، اثر هنری به فرمولی ریاضیوار تبدیل میشود که همگان قادر به انجام آن خواهد بود. لذا این پژوهش درصدد است بررسی کند که چگونه هر برداشتی از اثر هنری، اتفاقاً خود به ناپایداری بیشتر در فهم و در حجاب فروماندگی حقیقت منجر خواهد شد و چگونه مخاطب اثر در مشارکتی فعّال و دائمی، هیچگاه از تفسیر اثر رهایی نخواهد یافت. دو اصل مهمی که هنر و خصوصاً هنرهای معاصر برای دوام و بقا به آنها نیاز مبرم دارد و دقیقاً به همین دلیل است که شکوفا میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 133
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه روانشناسی و پدیدارشناسی: تحلیلی بر اساس دیدگاههای هوسرل
نویسنده:
مریم بختیاریان ، فاطمه بنویدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
انگلیسی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 245 تا 258
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه ابژهی زیباشناختی در نقد هنر از نظر مونرو بیردزلی
نویسنده:
مهدیه السادات سجادیان ، مریم بختیاریان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
< p dir="RTL">در هنر معاصر، تشخیص ابژهی زیباشناختی از ابژهی غیرزیباشناختی، سخت و گاهی غیرممکن میشود. مونرو سی بیردزلی تلاش دارد با تعریف ابژهی زیباشناختی بر این مشکل فائق آید. او تمام آثار هنری و ادبی را ابژهی زیباشناختی محسوب میکند که برای تمییز آنها کافی است منتقد از وقوع تجربه زیباشناختی مطمئن شود. ایجاد تجربهی زیباشناختی، کارکرد هنر است که با وجود وحدت، ترکیب و شدت در اثر هنری ایجاد میشود. بیردزلی، منتقد هنری میتواند دیدگاه عینباورانه و یا امپرسیونیستی داشته باشد، اما در هر حال، ارزش هنری، موضوع شناخت ابژهی هنری است و آگاهی از آن برای منتقد شرط لازم است. هدف این نوشتار، بررسی معیارهای تشخیص ابژهی زیباشناختی در نظریه زیباشناسی و نقد هنر بیردزلی است که میتواند ما را به اتخاذ رویکردی خاص در نقد هنر رهنمون کند. در این تحقیق، دادهها از طریق مطالعه کتابخانهای و جستوجوی اینترنتی جمعآوری شده مطالعه و بررسی میشوند تا پس از تجزیه و تحلیل برای پیبردن به نقاط ضعف و قوت تعریف بیردزلی از ابژهی زیباشناختی و کارآیی آن در نقد هنر استفاده شوند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 99 تا 124
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبنای لذت زیباشناختی ازنظر فرانسیس هاچسون: با تأکید بر لذت موسیقایی از سکوت
نویسنده:
مریم بختیاریان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
متن
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
بهنظرِ هاچسون، بهجز حواس پنجگانه احساس دیگری در بدن انسان وجود دارد که اندام ویژهای برای آن نیست. این حس درونی با واکنش دربرابر ادراکِ «یکدستی در تنوع» نوعی تجربۀ طبیعی یا همان تجربۀ زیباشناختی پدید میآورد که بهرهمندی از آن به جای آموزش آکادمیک، ذوق خوب میخواهد. برایناساس، نمیتوان گفت ابزار درک زیباییْ حس بینایی یا شنوایی است. لذت حاصل از این تجربه متفاوت از سایر لذات حسی، نوعی لذت عقلی با منشأ طبیعی و بیغرض است. برخی افراد قدرت شنوایی خوبی دارند؛ اما از شنیدن یک قطعۀ موسیقی، مثلاً سمفونی، لذت نمیبرند و این نشان میدهد لذت موسیقایی «گوش خوب» میخواهد؛ زیرا برای ادراک زیبایی، ترکیب ذهنی تصورات لازم است. اجرای سکوت کیج با تغییر جهت در سبک موسیقایی و فلسفۀ زیباشناسی، مورد مناسبی برای تحلیل نظر هاچسون است که بهدرستی، تقدم نظر بر عمل را در تمرکز بر ذوق خوبِ مخاطب نشان میدهد. بهمنظورِ تحلیل مبنای لذت زیباشناختی ازنظر هاچسون با تمرکز بر لذت موسیقایی، دادهها ازطریق مطالعۀ کتابخانهای و جستوجوی اینترنتی گردآوری و سپس توصیف و تحلیل میشوند تا درنهایت، بیربطی شناخت و شاخصهای فایدهانگارانه در تجربۀ زیباشناختی مشخص شوند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 44
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کارآمدی عقلانیت سیستمی در مواجهه با بحران کرونا
نویسنده:
مریم بختیاریان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
عقل برای حل یا مهار بحران فردی و اجتماعی، ابزاری مطمئن تصور میشود و عقلانیت ایجاد شده در پرتو آن مجموعهای از اقدامات را به هم پیوند میزند. برخی از اندیشمندان فقط عقلانیت علمی یا برتری آن را پذیرفتهاند و برخی دیگر دامنهی عقلانیت را تا حدی گسترانیدهاند که عملکرد انسان در ساحت زندگی روزمره و یا ارزشگذاریهای اخلاقی را نیز در برمیگیرد. در عقلانیت سیستمی هیچ عقلانیت هژمونیک یا مسلطی که داعیهی برتری داشته باشد و بخواهد به تنهایی به زندگی شکل دهد، وجود ندارد. با عقلانیت سیستمی، هر خردهسیستم اجتماعی بسته به درجهی حساسیت خود، که همنوایی نام دارد و شبیه به حس همدلی در انسانهاست، به تغییرات و اختلالات محیطی برای سلامت و بقای خردهسیستم و جامعه واکنش نشان میدهد. برای مثال، در بحران ناشی از بیماری کرونا خردهسیستمها در جهت یک هدف کلی هر یک از مسیر خاص خود باید حرکت کنند، زیرا عقلانیت هیچ خردهسیستمی به تنهایی نمیتواند بر تبعات آن غلبه کند. برخورد ضعیف برخی جوامع با بیماری کرونا با وجود بهرهمندی از اقتصاد قوی و عقلانیت علمی و تکنولوژیکی فعال و پیشرفته میتواند به دلیل ابتنای بیش از حد بر عقلانیت اقتصادی و یا علمی باشد. برای نشان دادن توانایی عقلانیت سیستمی و ضعفهای عقلانیت علمی و تکنولوژیکی در نپذیرفتن محدودیتهای عقلانیت انسانی و در ترغیب مردم به تغییر سبک زندگی، با تحلیل دادههای گردآوری شده از طریق مطالعهی کتابخانهای و جستوجوی اینترنتی بعد از تعریف حوزههای تأثیر عقلانیت و نقد یکهتازیِ عقلانیت علمی به تبیین ضعفهای ساختاری در تحقق عقلانیت سیستمی میپردازیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 51 تا 57
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
همبستگی ذوق و نبوغ از نظر کانت در تجربه زیباشناختی با رهیافت فرم-محور
نویسنده:
مریم بختیاریان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
به نظر کانت، نبوغ دور از هر گونه مشروعیت و اعتبار شناختی و عینی در حوزهای از حساسیت قرار دارد و به مثابه یک نوع آزادی طبیعی برای تولید هنر ایدهآل همراهی ذوق را لازم دارد. همبستگی این دو نیروی ذهنی در موضع غیرشناختیِ سوژه در برابر ابژه شرط لازم هنر زیباست. کیفیت تحقق این همبستگی در تجربه زیباشناختی قابل بحث است، به ویژه از وقتی نظریه زیباشناختی هنر جای نظریههای متافیزیکی سنتی هنر را میگیرد. در مطالعه سرگذشت این تجربه ملاحظه می-شود در یک سیر تطوری تجربه زیباشناختی از جهتگیری ابژکتیو (عینی) به جانب جهتگیری سوبژکتیو (ذهنی) فردی در رمانتیسم و اکسپرسیونیسم و زمانی دیگر در فرمالیسم به سوی تلاقی امر ابژکتیو و سوبژکتیو و سرانجام در نظریههای نهادی با نظر به سوبژکتیو جمعی در حال حرکت است. در این تطور، چرخش فرمالیستی متأثر از دیدگاه کانت و حاصل غلبهی نبوغی است که در راستای تمایل ذوق مدرن عمل میکند، نبوغ با تأیید ذوق به ساحت فنومن وارد میشود و اینچنین رابطه آنها مثل رابطه تجربه حسی و مفهوم است. در این نوشتار تلاش میشود با توصیف و تحلیل دادههای گردآوری شده از مطالعهی نظر کانت و فرمالیسم چگونگی ارتباط ذوق و نبوغ بیان شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 79 تا 94
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 15
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید