جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
نام خانوادگی :
*
پست الکترونیک :
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
حروف تصویر :
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
01.اساتید و مدرسان مراکز دانشگاهی ایران
>
اساتید دانشگاههای دولتی
>
دانشگاه فردوسی (مشهد)
>
دانشکده الهیات و معارف اسلامی
>
گروه معارف اسلامی
>
طاهره رحیم پور ازغدی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 19
عنوان :
جایگزینی نادرست قانون برده داری به جای قانون اسارت
نویسنده:
فهیمه شریعتی ، طاهره رحیم پور
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
چکیده :
قرآن کتابی برای هدایت تمامی انسان است بنابر این متن آن باید قابل استفاده در همه زمانها و مکان ها باشد. همواره ایرادات متعددی از جمله اشکال به تایید نظام برده داری به قرآن وارد شده است. حال آن که مقابله اسلام با برخی صور انحراف از جمله برده داری متفاوت و بطور غیر مستقیم بوده است. ازجمله روشهای غیر مستقیم حذف، تغییر در نگرش، تغییر در رفتار و تغییر در عاطفه بوده است. این نظر که اسلام برده داری را پذیرفته است و آن را قانونمند کرده درست نیست. قوانین موجود در قرآن درباره اسیران است و بیانگر قوانین مربوط به آنان می باشد و این استراتژی خاص اسلام برای تبلیغ از یک سو و برای برحذر داشتن از مقابله علیه مسلمین از سوی دیگر بوده است. دلیل عدم مقابله مستقیم به شکل بیان حرمت شاید به علت عدم نیاز به شیوه قهری و استفاده حداکثری برای تبلیغ و خشکانیده شدن قطعی امر با راهکارهای غیر مستقیم بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 157 تا 170
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دشتان (حیض) در دین زردشتی (بر پایه منابع فارسی) و مقایسه آن با فقه امامیه
نویسنده:
فاطمه زارع حسینی، طاهره رحیم پور ازغدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
دشتان به عنوان نوعی وضعیت جسمی و روحی مختص زنان همواره با باورها و قوانین اجتماعی و دینی خاص مواجه بوده است. یکی از نیازهای پژوهشی میانرشتهای در حوزه مطالعات زنان و ادیان، بررسی و مقایسه دیدگاهها و مقررات مربوط به دشتان در ادیان و مذاهب است. مثلاً در دین زردشتی و اسلام (شیعه امامیه) احکام و موازین متعدد و الزامآوری درباره دشتان برای زنان وضع شده است. پرسش این است که: این قوانین بر اساس چه نگاهی به زنان پدید آمده است؟ چه بایدها و نبایدهایی را بر زنان تحمیل میکند؟ و نکات مشترک و متفاوت آنها کدام است؟ میتوان گفت مقررات دشوار مربوط به پرهیزهای زنان در ایام حیض و آداب مفصل تطهیر پس از ایام حیض در دین زردشتی در قیاس با احکام حیض و حائض در فقه امامیه بسیار فربه و پرشاخ و برگ است. این جستار با روش توصیفیتحلیلی و از طریق بررسی احکام و قواعد فقهی مرتبط با دشتان در دین زردشتی و فقه امامیه چگونگی و چرایی آنها را تحلیل و تبیین میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 181 تا 205
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عوامل گسترش هژمونی شیعه در عصر صفویه
نویسنده:
طاهره رحیم پور ازغدی، علیرضا آزاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
ابعاد فرهنگی ـ مذهبی دوران صفویه (907 – 1187ق) و ریشههای اندیشهای آن، کم و بیش به وسیله پژوهشگران بررسی گردیده است. با این حال، کاربست برخی نظریهها میتواند نگاههای تحلیلی و تعلیلی را برای واکاوی دورههای تاریخی و گذارهای فرهنگی قوت بخشد. مقاله حاضر میکوشد براساس نظریه هژمونی گرامشی به عنوان یکی از مهمترین نظریههای سیاسی _ فرهنگی قرن بیستم میلادی و با تکیه بر اسناد تاریخی و روش توصیفی_ تحلیلی، عوامل هژمونی فرهنگی شیعه را در دوران صفویه بررسی نماید. بر اساس یافتههای این مقاله، مواردی مانند توسعه سازمان روحانیت در نقش یک نهاد اندیشهمحور، حمایت از فقهای برجسته به عنوان نخبگان فرهنگی برای گسترش مذهب رسمی حکومت، ترویج آیینهای مذهبی برای کامیابی در رویارویهای فرهنگی و اهتمام به مقدسات شیعه با هدف یکسانسازی فرهنگ عامیانه از عوامل ایجاد این هژمونی بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 225 تا 258
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شفاعت در قرآن و روایات
نویسنده:
وحیده علی اکبری ازغندی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شفاعت
,
شفاعت در قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
شفاعت در اسلام
,
شفاعت و اهل سنت
,
شفاعت در روایات
,
شفاعت از دیدگاه اهل سنت
چکیده :
در این تحقیق در مورد شفاعت که یکی از اعتقادات شیعه است که در دیگر فرقه های اسلامی به این شکل مطرح نیست بحث شده است . شفاعت در واقع درخواست از پیامبر و معصومان علیهم السلام برای وساطت نزد خداوند است که ، به واسطه آنان ، رحمتی را بر شفاعت جو نازل کند و یا بلایی را از او بازگیرد. این پژوهش در 6 بخش سامان یافته است که بعد از بیان مقدمه و کلیاتی در مورد تبیین و پیشینه موضوع و اهداف و ضرورت های انجام آن ، در بخش اول مفهوم شفاعت و اقسام آن بحث شده در بخش دوم بررسی آیات در این باب صورت گرفته ، در بخش سوم با شفاعت کنندگان ، شفاعت شوندگان و محرومان از شفاعت در آیات آشنا می شویم. در بخش چهارم شفاعت را در روایات از نظر گذرانده و در بخش پنجم ، آثار و فواید شفاعت را بر می شماریم و در انتها در بخش ششم باتوجه به شبهاتی که به این عقیده وارد شده ، به بررسی هفت شبهه در این خصوص می پردازیم. به امید اینکه با گردآوری این مطالب در یک تحقیق و مطالعه آن توسط افراد مختلف زمینه آشنایی هرچه بیشتر با این عقیده دینی فراهم گشته و شبهاتی که در اطراف این موضوع است تا حدودی مرتفع شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ردّی بر آراء مستشرقان درباره منشاء بشری قرآن
نویسنده:
طاهره رحیم پور ازغدی ، علیرضا آزاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
شرق شناسی
,
خاور شناسان
چکیده :
پرسش از منشاء قرآن همواره از سوی مخالفان و موافقان دین اسلام مطرح بوده است. از قرن نوزدهم، این پرسش محور مطالعات بسیاری از مستشرقان قرار گرفت و دیدگاههای گوناگونی در این باره ارائه شد. در این مقاله، ابتدا اهمّ دیدگاههای اندیشمندان اسلامی دربارة منشاء قرآن بیان شده است و آنگاه مهمترین دیدگاههای قرآنپژوهان غربی در این باره به روش کتابخانهای استقراء گردید که بر اساس آن، مشخّص شد که اهمّ نظرات دربارة منشاء قرآن از دیدگاه مستشرقان عبارت است از: صرع و بیماری، تجلّی نَفسی، نبوغ ذاتی، فرهنگ و عقائد عرب جاهلی، آیین حنفاء، شعراء، کُتُب مقدّس سایر ادیان، الهی و غیر وحیانی و نیز الهی و وحیانی. در مقالة حاضر از میان این نظرات، شش دیدگاه که با صراحت بیشتری به بشری بودن منشاء قرآن اشاره داشتند، با توجّه به دیدگاههای متقن اندیشمندان اسلامی نقد شده است. روش نقد به این صورت است که ابتدا ادلّة عام الهی بودن منشاءء قرآن در دو قالب ادلّة دروندینی و ادلّة بروندینی مطرح شده و از این رهگذر، دیدگاههایی که منشاء قرآن را بشری میدانند، رد میشود و آنگاه نقد خاصِّ هر یک از دیدگاهها بیان میگردد و به این ترتیب، اهمِّ دیدگاه مستشرقان پیرامون منشاء قرآن بررسی و نقد میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 100
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دنیا در قرآن
نویسنده:
زهرا خیرآبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دنیا
,
دنیا گرایی
,
حب دنیا
,
رابطه دنیا و آخرت
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
دنیاپرستی
,
اهل دنیا
,
دنیا در قرآن
,
دنیا در روایات
چکیده :
این رساله با عنوان دنیا در قرآن در نظر دارد تا آن چه را که در قرآن و سخنان ارزش مند امامان علیهم السلام در مورد دنیا بیان شده مورد بررسی قرار دهد تا از بسیاری از کج فهمی ها و آثار مخرب آن در جامعه ی کنونی جلوگیری شود. دنیا مؤنث « أدنی» است، به معنای نزدیک تر و پست تر است. هرچیزی که انسان را از خدا دور کند دنیا نامیده می شود، حتی می تواند نماز، روزه و حج باشد. علت انتخاب شناخت دنیا از دیدگاه قرآن آن است که انسان دنیا را بشناسد و خود را در جهت اهداف متعالی تری سوق دهد و از گمراهی آشکار که نتیجه ی آن غرق شدن در منجلاب فساد است رهایی یابد. دنیا عبارت است از آن چه که شب و روز را در بر دارد و آن چه که در آسمان بر آن سایه افکنده و زمین آن را احاطه نموده است. رابطه ی انسان و دنیا اگر به صورت وابستگی و طفیلی بودن انسان باشد؛ موجب محو و نابودی انسان و تمام ارزش های عالی انسان می شود زیرا ارزش انسان به کمال مطلوب هایی است که تلاش جست و جو می کند. در این تحقیق آیات و روایات قرآنی زندگی دنیا را بی ارزش و ناچیز شمرده اند و به ترک از آن سفارش کرده اند و به انسان هشدار می دهند که در پس این دنیا جهانی پایدار و دایم است که این دنیا پوچ و بی هوده آفریده نشده است. در این تحقیق توصیفات قرآنی زندگی دنیا بی ارزش و ناچیز شمرده شده و به ترک از آن سفارش شده است، و دنیا به دو گروه تقسیم شده است: در دنیای ممدوح، انسان دنیا را به خاطر رسیدن به کمالات و آخرت می خواهد، ولی در دنیای مذموم آن دنیایی است که انسان را غرق در لذات و شهوات دنیایی کرده و انسان را از یاد خدا باز می دارد. منظور از دوستی دنیا دوست داشتن لذایذ و مادیات دنیوی است، مانند زن و فرزند و جاه و مال و سلطنت است. دوستی دنیا آثار و گناهانی را به همراه دارد که عبارتند از: دنیاطلبی مانع یاد حق، هواپرستی، غفلت، طغیان و عصیان، دروغ، حسد و کم فروشی. یاد خدا مانع دنیا پرستی و تقوا از راه های مقابله با دنیا پرستی هستند. رابطه ی دنیا و آخرت مانند دو بخش از یک عمر و یا دو فصل سال است که همواره با هم و در پی هم هستند و از یکدیگر جدا نمی شوند و همواره با هم هستند. زاهد کسی است که از دنیا روی برمی گرداند و به آخرت می اندیشد، و از نعمت های دنیایی استفاده می نماید. در این تحقیق تضاد دنیوی و اخروی آن است که آن چه در مورد دنیا و آخرت تضاد و ناممکن است، جمع میان این دو و هدف قرار گرفتن آن ها است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حیات شهید با تاکید بر قرآن و سنت
نویسنده:
انور حاجی شمسائی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کتاب و سنت (فقه)
,
شهید (اسماء صفات الهی)
,
شهادت (مرگ)
,
شهادت طلبی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
شهادت - احادیث
,
شهادت در قرآن
,
حیات شهید
چکیده :
«و لا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوُا فِی سَبِیلِ اللهِ اَمْوَاتاً بَلْ اَحْیَاءٌ وَلَکِنْ لا یَشْعُرُونَ» به کشته شدگان در راه خدا مرده نگویید، چراکه آنان زنده اند ولیکن شما درک نمی کنید. یکی از ویژگی هایی که در آیه ی فوق برای شهید ذکر شده است، حیات و زنده بودن شهدا می باشد. سؤالی که در این جا مطرح می شود این است که با توجه به تعاریف مختلف حیات و اقسام متفاوت آن، حیات شهید چه نوع حیاتی است؟ در ضمن بررسی این موضوع، به این مهم نیز دست خواهیم یافت که حیات شهید فقط به حیات او بعد از مرگ ( برزخی و اخروی) محدود نمی شود؛ بلکه پایه و اساس حیات روحانی او را حیات دنیوی او که از مختصات حیات طیبه است، تشکیل می دهد. طبق این اهداف کلی این رساله با عنوان « حیات شهید با تأکید بر قرآن و سنت» در چهار بخش تنظیم شده است. که در ابتدا قسمتی تحت عنوان کلیات تحقیق نگاهی به تعریف و تبیین موضوع، ضرورت و اهمیت، فواید و اهداف، پیشینه، سؤالات تحقیق، روش تحقیق، ساختار تحقیق و... شده است. بخش اول رساله با عنوان « شهید و شهادت» در دو فصل گنجانده شده است. فصل اول آن « مفهوم شهادت و شهید» و فصل دوم آن « علل شهادت طلبی» را بازگو می کند. بخش دوم با عنوان « حیات» در دو فصل که شامل « مفهوم حیات» و فصل دوم « بررسی انواع حیات و جلوه های آن» می باشد. که این فصول به مسایل پیرامون مسأله پژوهشی پرداخته و تا جایی که توانسته است مسائل مربوط به موضوع را باز کرده است. در بخش سوم « حیات دنیوی شهید» با دو فصل « حیات متألهانه» و « خصوصیات و ویژگی های بارز شهید قبل از شهادت» به چگونگی خصوصیات و روحیات و اعمال شهید قبل از شهادت در دنیا پرداخته شده است تا معلوم شود شهید چگونه در دنیا زندگی کرده است که در برزخ و قیامت آن چنان حیات والایی را از آن خود نموده است. بخش چهارم با نام « حیات روحانی شهید» در 3 فصل تنظیم شده است که به چگونگی حیات شهید پس از شهادت پرداخته است. فصل اول، « حیات برزخی شهید» و فصل دوم « حیات اخروی شهید» می باشد و در فصل سوم که از آن با نام « تأثیرات شهید در اجتماع» یاد شده است سعی شده به مهم ترین تأثیراتی که شهید بعد از شهادت و به وسیله ی شهادت خود بر جامعه و امت خود می گذارد پرداخته شود. در نهایت وقتی شهید به مقام والا و حیات عظیم خود می رسد، به وسیله ی این شهادت خود، حیاتی را به پیکر اجتماع خود نیز، تزریق می کند که چگونگی آن در فصل آخر آمده است. روش کار در این مجموعه، توصیفیکتابخانه ای است که سعی شده از منابع عام و خاص و پایگاه های اینترنتی معتبر بهره گرفته شود؛ چنان که قرآن کریم، منبع اصلی به شمار رفته و تفاسیر مختلف از جمله « المیزان»، « نمونه»، « مجمع البیان»، « روض الجنان و روح الجنان» و کتب روایی همچون «اصول کافی»، « بحارالانوار»، « مستدرک الوسایل»، « خصال» و... جزو منابع این نوشتار است. از امتیازات این رساله، نبود رساله یا کتابی با چنین عنوان بندی و بخش بندی می باشد که فصل بندی آن تماماً خلاقیت فردی و با استفاده از مطالعه و برداشت از منابع بوده است. ضمناً وجود فهرست هایی در آخر رساله می باشد که در طول تحقیق به آنها دست یافته ام و به عنوان یافته های تحقیق در پایان ذکر شده است. یکی دیگر از امتیازات رساله عنوان رساله است که با توجه به مطالعاتی که شد متوجه شدم با وجود انتشار کتاب ها و نشریات بسیار زیاد در مورد شهید و شهادت، اما مسأله حیات شهید همچنان در هاله ای از ابهام فرو رفته است و کم تر به آن پرداخته شده که با انتخاب این موضوع اگرچه کار به نظر خیلی سخت و مشکل می رسید اما با یاری شهدا این مجموعه گردآوری شد. واژگان کلیدی بحث را « حیات»، « شهید»، « شهادت» تشکیل می دهد. در مجموع می توان به این نتایج دست یافت که: شهید کسی است که با اختیار و انتخاب و آگاهی پا به عرصه ی جهاد فی سبیل الله می گذارد و از حیات خویش می گذرد تا به حیات والاتری در برزخ و آخرت دست پیدا کند، ضمن این که حیات اجتماعی ملت ها را نیز بارور و تازه می سازد و در راستای اهداف و آرمان های دین و جامعه ی خود قدم برمی دارد و از این طرق الگویی نمونه و ویژه از خود می سازد تا برای همیشه نام و یاد و خاطره ی آنان زنده بماند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حب دنیا از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
فاطمه ولی زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
موضوع این تحقیق پایانی « حب دنیا از دیدگاه قرآن و سنت» است. از آن جا که این دنیا با زیورهایش خود را برای انسان ها می آراید و انسان را شیفته و اسیر خود می کند و در نتیجه، این علاقه افراطی به دنیا باب ارتکاب گناه را به روی انسان گشوده، وی را به انواع رذایل اخلاقی مبتلا می سازد و از سعادت جاوید محروم می کند، بنابراین باید علم خود را نسبت به دنیا افزایش داده تا در دام های آن گرفتار نشویم. در این تحقیق از متون دینی شامل تفاسیر قرآن؛ از جمله تفسیر نمونه « ناصر مکارم شیرازی» و منابع روایی از جمله وسائل الشیعه «محمدحسن حر عاملی»؛ بحارالانوار « محمدباقر مجلسی» و بسیاری از کتاب های اخلاقی و ... بهره مند گشته ایم. روش پژوهش؛ کتابخانه ای، توصیفی و دینی می باشد. نظر به این که بحث از دنیا، بحث گسترده و دامنه داری است، سعی شده در این تحقیق به طور خلاصه به مسائلی اشاره شود که ارتباط مستقیم با موضوع بحث داشته از جمله تعاریف: 1 حبّ دنیا 2 دنیای ممدوح 3 دنیای مذموم سپس آثار و پیامدهای حبّ دنیا را بررسی کردیم که آثار زیانباری همچون اشتغال فکری همیشگی، فقردایمی،آرزوهای طولانی، دوری از خدا، خشم و عذاب الهی، از بین رفتن نیروی اندیشه، حسرت در دنیا، مبتلا شدن به رذایل اخلاقی، بغض از خداوند، ترس از مرگ، باز داشتن از عبادت، عدم ترس از آخرت را داراست. و در نهایت به روش های درمان حبّ دنیا پرداختیم و دو راهکار ارائه دادیم که یکی توصیه های قرآن و سیره ی معصومین بود از جمله: دل نبستن به دنیا وبی اعتنایی و کوچک شمردن آن و دیگری بیان فرجام دنیا دوستان است که باید از زندگی آن ها عبرت گرفت. نتیجه حاصل از این تحقیق: دنیا با وجود این که مزرعه ی آخرت است و تجارت خانه ی اولیاء خداست و می تواند مایه ی سعادت باشد اما از طرفی « رأس کل خطیئه» نیز هست و هرگناه ریز و درشتی از حبّ دنیا و علاقه ی افراطی به آن نشأت می گیرد. بنابراین باید تا می توانیم دل خود را از علاقه محبّت به دنیا خالی کنیم. همان گونه که پیشوایان ما این کار را می کردند. کلید واژگان: حبّ، دنیا، مدح، ذمّ، قرآن و سنت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تربیت فرزند قبل از تولد از دیدگاه آیات و روایات
نویسنده:
زهرا شیرخانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
چکیده :
عنوان این رساله « تربیت فرزند قبل از تولد» می باشد. با توجه به نیاز جامعه به هشدارهای تربیتی دوران بارداری و داشتن اطلاعات لازم در مورد کیفیت تربیت صحیح فرزند در دوران قبل از حاملگی و به خصوص ایام بارداری و به دلیل وجود مسائل و مشکلات تربیتی که از عدم توجه به این دوران، ناشی شده اند؛ درباره این موضوع با استناد به کتب و مدارک موجود در کتابخانه ها و مطالب فیش برداری شده تحقیقی ارائه شده است. این نوشتار بر آن شد در حد توان و به عنایت پروردگار و مساعدت دوستان و همراهان به مسائل و موضوعاتی که در جهت تربیت احسن انسان در دوران قبل از آغاز زندگی دنیوی تأثیر گذارند بپردازد. چه بسا مطالعه این رساله، گامی باشد در جهت استوار کردن قدوم پدران و مادران در هر چه بهتر پروراندن و شکوفا کردن کمالات فرزندانشان. این نوشته در چهار فصل تنظیم شده است. تعریف و تبیین موضوع، ضرورت و اهداف موضوع، پیشینه تحقیق، سئوالات ، روش و ساختار تحقیق، کلید واژه ها در فصل اول بیان شده است. درفصل دوم با عنوان تربیت به تبیین موضوع تربیت پرداخته و زیر فصل هایی که در این فصل آمده عبارتند از: مفهوم تربیت، اهمیت تربیت، زمان آغاز تربیت که در آن، دو مورد از نظریه های مشهور بیان شده و عوامل مؤثر بر تربیت که در سه مورد، بحث و بررسی شده است. دوران قبل از بارداری که شامل دو قسم است: قسم اول مربوط به ازدواج و اهمیت آن در اسلام است که به معیارهای گزینش همسر به منظور تولید نسل صالح و سالم پرداخته و شامل تدیّن، اخلاق، کفویّت زن و مرد، اصالت خانوادگی و سلامت همسر می باشد که برای هر یک توضیحاتی ارائه شده، قسم دوم مربوط به انعقاد نطفه می شود که تأثیرات زمان و مکان و برخی حالات و افعال را حین آمیزش بر نطفه توضیح داده و در پایان فصل سوم رعایت نکاتی را در زمان آمیزش، جهت سلامت جسم و روان فرزند آینده به پدران و مادران توصیه می شود. آخرین فصل رساله در رابطه با دوران بارداری و اهمیت آن است. در این فصل درباره چگونگی تغذیه زن باردار و تأثیرات جسمی و معنوی آن مطالبی بیان شده و مباحثی راجع به مراقبتهای بهداشتیروانی مادر و جنین در ایام بارداری و پاره ای توصیه های عبادی وخوراکی به مادر باردار مطرح شده است. و در پایان، نتیجه گیری، راهکارها و پیشنهادات در این زمینه ارائه گردیده است. کلید واژه ها: تربیت، جنین، تولّد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توسل راهی به سوی خدا: نقدو بررسی حرمت توسل از دیدگاه وهابیت
نویسنده:
سمیه اوه
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حو زه: ,
زبان :
فارسی
چکیده :
موضوع تحقیق پایانی نقد و بررسی حرمت توسل از دیدگاه وهابیت است . امروزه برخی از دشمنان مسلمانان بالاخص دشمنان شیعه اعتقادات دینی باطل خود را با ظاهری فریبنده و حق نما به دیگران عرضه کرده و با ایجاد شبهه همراه با ادله ی سطحی، به ویران نمودن اعتقادات دینی مسلمانان می پردازند. یکی از راه های مقابله با آنها ایجاد روشنفکری و بیان حقیقت ناب با ادله ی قاطع در میان مسلمانان است. از این رو سعی نمودم تحقیق پایانی را در موضوع نامبرده ارائه دهم. مقصود از توسل که یکی از اعتقادات مسلمانان می باشد آن است که بنده چیزی یا شخصی را نزد خداوند واسطه قرار دهد تا وسیله قربش به خدا گردد. وهابیت نام فرقه ای است که منسوب به مؤسس خود محمد بن عبدالوهاب بن سلیمان نجدی می باشد که با ادعای احیای توحید در دین اسلام، در قرن دوازدهم شکل گرفته و به مقابله با دیگر مسلمانان پرداخت. محمد بن عبدالوهاب پس از پیوند با خاندان سعود و قدرتمند شدن در جهت رسیدن به اهداف خود در طول تاریخ جنایات بسیاری از جمله، کشتار شیعیان کربلا، حمله طائف، تخریب آثار بزرگان و صدها عمل زشت دیگر انجام داده است. آنها بر این باورند که توسل حرام است چرا که هیچ کس جز خداوند قادر بر انجام اعمالی از قبیل شفای مریض، ادای دین، بر آوردن حاجات و... نیست و هر کس به آن معتقد باشد، مشرک است. آنها برای اثبات ادعای خود آیات قرآنی متعددی نظیر آیه 18 سوره ی جن « فَلا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَداً»؛ « با خدا دیگری را نخوانید» را آورده اند و بیان می دارند که مردگان بعد از مرگ ارتباطی با این عالم نداشته و قادر به انجام چیزی نخواهند بود . در پاسخ به این شبهه در ابتدا بیان می کنیم که اصالت انسان به روح اوست و بعد از مرگ روح او باقی است. این مسئله را آیات قرآن متذکر شده است. آیاتی را که آن ها در حرمت توسل آورده اند، مربوط به بت پرستان و مشرکان می باشد و از سویی آیاتی از قرآن مانند آیه ی 25 سوره مائده اتخاذ وسیله برای کسب قرب الهی را جایز دانسته است. در ادامه باید بیان کرد نه تنها عقل این عمل را مذموم نمی داند بلکه روایات متعددی همچون توسل حضرت آدم ( عَلَیْهِ السَّلَام ) به رسول اکرم ( صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) قبل از خلقت، توسل نابینا به پیامبر ( صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) و شفای چشمان او و غیر این روایات دلیلی بر رد تحریم توسل است و عمل صحابه نیز همچون توسل بلال بن حارث به پیامبر ( صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) در زمان خشکسالی دلیل دیگری بر جواز توسل است . این تحقیق از سه بخش با عنوان 1 مفهوم شناسی و تاریخچه وهابیت 2 دلایل حرمت توسل 3- رد دلایل حرمت توسل ، تشکیل شده که در مجموع دارای 9 فصل می باشد. در این تحقیق سعی شده از کتابهای روایی، تفسیری، تاریخی و ملل و نحل استفاده شود. از جمله دستاوردهای شخصی این پژوهش، افزایش سطح آگاهی و بالارفتن توان پاسخ گویی به شبهه ی حرمت توسل بوده و امید است با گسترش این نوع فعالیت های پژوهشی، زمینه ی رشد فکری جوانان فراهم گردیده تا با داشتن اعتقاداتی صحیح همراه با استدلالهای قوی در برابر شبهه افکنی های دشمنان دچار لغزش نگردند. کلید واژه ها: توسل، وهابیت، تکفیر، حرمت، ابن تیمیه، شیعه، محمدبن عبدالوهاب، ادله ی حرمت توسل، ادله ی جواز توسل.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 19
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
با موفقیت به ثبت رسید