جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
نام خانوادگی :
*
پست الکترونیک :
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
حروف تصویر :
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
01.اساتید و مدرسان مراکز دانشگاهی ایران
>
اساتید دانشگاههای دولتی
>
دانشگاه علامه طباطبایی (تهران)
>
2.دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی
>
گروه فلسفه
>
غلامرضا ذکیانی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 58
عنوان :
اندراج: راز قیاس حملی ارسطویی
نویسنده:
غلامرضا ذکیانی ، مهین باقری ، مهدی میرزاپور
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
در این پژوهش در ابتدا به بازسازی قیاس حملی ارسطویی توسط مفهوم اندراج می پردازیم. سپس درستی معادله «قیاس ارسطویی= خواص اندراج + برهان خلف + پیش فرض وجودی» را اثبات خواهیم کرد. از آنجایی که پیش فرض وجودی صرفا یک پیش فرض مورد قبول در میان منطق دانان قدیم است و برهان خلف اصل منطقی کلی است. اثبات معادله ذکر شده توسط بازسازی قیاس ارسطویی تنها با استفاده از خواص اندراجی، برهان خلف و پیش فرض وجودی شکل خواهد گرفت؛ می توان نتیجه گرفت که اندراج (و خواص آن) عنصر اصلی و مهم قیاس حملی ارسطویی است. در انتها پس از معرفی مفهوم پیچیدگی قیاس براساس خواص اندراج، به تبیین مفهوم بداهت و مبناپذیری و نسبت آنها در قیاس حملی ارسطویی می پردازیم و نشان می دهیم که نسبت بدیهی بودن و مبناپذیر بودن عموم و خصوص مطلق است؛ به عبارت دیگر مفاهیم بدیهی بودن و مبناپذیر بودن نسبت تساوی ندارند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بزرگداشت مقام علمی استاد ضیاء موحد
سخنران:
ضیاء موحد, غلامرضا ذکیانی, اسدالله فلاحی, محسن ملکی, مهدی مظفری ساوجی, شهرام پازوکی, حسین معصومی همدانی, غلامرضا اعوانی
نوع منبع :
صوت , سخنرانی
زبان :
فارسی
چکیده :
آدرس استماع صوت نشست: https://b2n.ir/e02785
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و مقایسه دو نظریه «نفسالامر» و «صادقساز» ذیل نظریه مطابقت در باب صدق
نویسنده:
پدیدآور: بهناز باقری ؛ استاد راهنما: غلامرضا ذکیانی ؛ استاد مشاور: داود حسینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشتهها
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی و زبانهای دیگر
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
چکیده :
محور اصلی این رساله بررسی دو مسأله است:ابتدا به بررسی تئوری مطابقت و سپس اشکالات آن پرداخته و آنگاه نظریات نفسالامر و صادقساز (TM) را در پرتو تئوری مطابقت مورد بررسی قرار دادهام. سپس، پس از معرفی این دو نظریه، به بحث چگونگی صدق انواع گزارههای سالبه، کلی، موجه و زمانی به واسطهی این دو نظریه پرداختهام و به انواع راهحلهایی که این دو تئوری برای پشتیبانی صدق این گزارهها آوردند، اشاره کردهام و در نهایت ایدههایی برای مقایسهی این دو نظریه آوردهامانسان در مواجه با خارج از خود به دو نوع اندیشه خطا و صحیح پی میبرد. بنابراین نخستین پرسشی که عقل را به تامل و پاسخ وادار میکند آن است که تعریف صدق و کذب چیست. نظریهی مطابقت، کهنترین و جدیترین تئوریای است که در پاسخ به پرسش مزبور ارائه شده است.بحث از نظریات صدق، بحثی است که همواره مورد توجه فیلسوفان بوده و به تبیین و تکمیل و حتی رد آن پرداختهاند. امروزه مباحث مرتبط با صدق روز به روز غنیتر میشود.1.مبانی و هدف نظریات نفسالامر و اصل صادقساز (TM) چیست و به دنبال چه چیزی هستند؟2.آیا این دو نظریه با یکدیگر همپوشانی دارند و میتوان ایندو را مشابه هم دانست؟ فرضیههای تحقیق عبارتند از:1.هر دو نظریه از منظر هستیشناسی به بحث مطابَق و محکی گزارهها میپردازد و به دنبال مطابَقی مناسب برای گزارههای مورد نظر است تا صدق انواع گزارهها را ضروری کند. 2. به نظر میرسد این دو تئوری را میتوان مشابه یکدیگر دانست. پ. روش تحقیق شامل تعریف مفاهیم، روش تحقیق، جامعه مورد تحقیق، نمونهگیری و روشهای نمونهگیری، ابزار اندازهگیری، نحوه اجرای آن، شیوه گردآوری و این تحقیق به صورت کتابخانهای صورت گرفته است و مفاهیم و تعاریف مهمی مانند: نظریه مطابقت صدق، تاریخچه تئوری مطابقت، تئوری نفسالامر، چگونگی پشتیبانی تئوری نفسالامر از انواع گزارهها، اصل صادقساز، چگونگی پشتیبانی اصل صادقساز از انواع گزارهها، مورد شرح و بررسی تفصیلی قرار گرفته شدهاند. یکم: نظریه نفسالامر سعی دارد صدق انواع گزارهها را با وسعت دادن به امر واقع توضیح دهد اما گویا هر کدام از راهحلها دارای اشکالاتی است و یک تعریف کامل و جامعی از نفسالامر وجود ندارد که بتواند صدق انواع گزارهها را توضیح دهد. دوم: اصل صادقساز در پرتو تئوری مطابقت سعی میکند تا صدق انواع گزارهها را توضیح دهد اما گویا این اصل هم قادر نیست چگونگی صدق انواع گزارهها را کاملاً توضیح دهد. سوم: با کمی جرح و تعدیل به نظر میتوان مسیر و اهداف این دو نظریه را یکسان دانست.دامنه مباحث مربوط به حوزه تئوریهای صدق از جمله تئوری مطابقت، امروزه بسیار گسترده است. و موضوعات متنوع فراوانی در این ارتباط وجود دارد که میتواند مورد بررسی پژوهشگران قرار بگیرد. از جمله موضوعات پیشنهادی به شرح ذیل است: بررسی و مقایسه اصل صادقساز و تئوری مطابقت، تاریخچه و منشأ شکلگیری اصل صادقساز
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه اسلامی به دلیل پیوند با امر قدسی با نیهیلیزم مواجه نشد
نویسنده:
غلامرضا ذکیانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
چکیده :
رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران معتقد است: در شرق جهان اسلام با اینکه در علم تجربی حرکتهای خوبی نداشتیم، اما هیچگاه از ابعاد غیبی، وحیانی و قدسی غافل نشدیم. به همین دلیل نیهیلیزم در ایران ریشه نداشت و رشد نکرد. از این رو افراد به میزان آشنایی با فلسفه غرب با سنت فلسفی اسلام بیگانه میشوند و به همان اندازه هم به نیهیلیزم مبتلا خواهند شد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه روح و نفس از نظر ملاشمسای گیلانی و ملاصدرای شیرازی
نویسنده:
پدیدآور: سهیل سهیلی ؛ استاد راهنما: حوران اکبرزاده ؛ استاد مشاور: غلامرضا ذکیانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشتهها
فهرست منابع فارسی
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
ملاشمسای گیلانی و ملاصدرای شیرازی که در شمار فیلسوفان مکتب فلسفی اصفهان و از شاگردان مهم میرداماد محسبوب میشوند، هر یک بر مبنای اصول فلسفی خویش مباحثی را پیرامون نفس ارائه کردهاند. ملاشمسای گیلانی در روش فلسفیاش به طور عام و نفس شناسیاش به طور خاص، پیرو سبک استاد خویش میرداماد است. برخلاف ملاصدرا که پایهگذار فلسفهای جدید بر مبنای اصالت وجود است و نفسشناسیاش بر این مبنا استوار است. دغدغه اصلی این دو حکیم تطابق و سازگاری آموزههای شرعی و نصوص دینی با رهیافتهای عقلی و فلسفیشان است. به باور فیلسوفان مسلمان، نفس حادث به حدوث جسمانی یا روحانی است؛ از سوی دیگر نصوص دینی دلالت بر وجود نفس قبل از بدن دارند که بیشتر در این گونه موارد واژه روح به کار رفته است. ملاشمسای گیلانی آیات و روایات دال بر وجود روح قبل از ابدان را با نظریه ملاصدرا در مورد حدوث نفس یعنی «جسمانیه الحدوث و روحانیه البقا» بودن نفس متعارض یافته و لذا در قالب پرسشی نظر وی را جویا میشود. پژوهش حاضر درصدد تبیین فلسفی تمایز یا عدم تمایز بین «روح» و «نفس» از منظر دو فیلسوف مذکور است. حاصل آن که واژه روح که در این گونه آیات و روایات به کار رفته است، به کینونت برتر و عقلی نفس و نیز کینونت مثالی جزئی آن در قوس نزول و در مرحله قبل از بدن اشاره دارد و حال آن که در نشئه طبیعت، نفس حادث به حدوث بدن عنصری و جسمانیه الحدوث است و بر این اساس مقام روح متفاوت از مقام نفس است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسهی نسبت خالق و مخلوق از دیدگاه مکتب تفکیک و حکمت متعالیه (با محوریّت آراء آیه اللّه سیّدجعفر سیّدان و آیه اللّه عبداللّه جوادی آملی)
نویسنده:
پدیدآور: محمد نصری نصرآبادی ؛ استاد راهنما: عبداللّه نصری ؛ استاد مشاور: غلامرضا ذکیانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشتهها
فهرست منابع فارسی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مکتب تفکیک
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
نسبت خالق و مخلوق، مسألهای است که فهم دقیق آن، هستیشناسی انسان را به کلّی دگرگون میکند. در پاسخ این مسأله ـ فارغ از اختلافاتی که در تقریر هر نظریّه وجود دارد ـ میتوان سه نظریّهی تباین، سنخیّت و عینیّت را به عنوان مرجع تمامی پاسخهای موجود، برشمرد. پیروان مکتب تفکیک و نیز اکثر متکلّمان، قائل به کثرت وجود و موجود و تباین وجودی کثرات، اغلب فلاسفه و حکماء، قائل به وحدت وجود و کثرت موجود و سنخیّت وجودی کثرات و اغلب صوفیّه و عرفاء، قائل به وحدت وجود و موجود و عینیّت وجودی کثرات هستند. هر گروه، دلایل عقلی و نقلی متعدّدی با دو رویکرد ایجابی و سلبی در راستای اثبات نظریّهی خود و ابطال نظریّات رقیب پیش نهاده است که قبول هر یک، لوازم و نتایج ویژه و کاملاً متفاوتی از دیگری دارد. بنابراین میتوان اتّخاذ موضع در این زمینه را از پربسامدترین باورها و مؤثّرترین آنها در سلسلهی باورهای دیگر محسوب نمود. نوشتار حاضر پس از ارائهی روششناسی مکتب تفکیک و حکمت متعالیه در ابتدای دو فصل نخست، به تبیین پاسخ این مسأله با محوریّت آراء آیهاللّه سیّدجعفر سیّدان و آیهاللّه عبداللّه جوادی آملی به عنوان دو تن از اندیشمندان شاخص این دو سنّت فکری میپردازد و ادلّه و سپس لوازم هر یک را بیان میکند. در پایان با توجّه به مقایسهی صورت گرفته، نظریّهی وحدت شخصی وجود، تبیینی موجّهتر ارزیابی میگردد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه ابلیس در نظام هستی از منظر ملاصدرا و علامهی طباطبائی
نویسنده:
پدیدآور: سیدهعاطفه کمالی ؛ استاد راهنما: سعید انواری ؛ استاد مشاور: غلامرضا ذکیانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشتهها
فهرست منابع فارسی
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
نظریهی جایگاه ابلیس در نظام خلقت تنشهای فراوانی را در حوزهی اندیشهی اسلامی به وجود آورده از جمله میتوان به چالشهای مربوط به رابطهی ابلیس با مسئلهی سعادت و شقاوت، جبر و اختیار و ... اشاره کرد. در روزگار حاضر ابلیس به یکی از پر مخاطرهترین مسائل در دنیا، خصوصاً مشرق زمین و در میان فلاسفهی دین تبدیل گشته است. که عدم دفاع عقلانی از این مسئله، خسارت جبران ناپذیری را بر آموزههای دینی و اسلامی وارد میکند. این پژوهش درصدد تبیین جایگاه ابلیس در نظام هستی با محوریت آراء علامه و ملاصدرا است. مسئلهی اساسی که دغدغهی اصلی این تحقیق است آن است که اساساً جایگاه ابلیس در نظام هستی و میزان تأثیر وی در کل نظام هستی در حوزهی تکوین و در حوزهی تشریع چگونه است؟ در صورت پاسخ دادن به مسئلهی فوق، تبیین مسئلهی شر و حدود اختیار و جایگاه انسان در نظام خلقت چگونه توجیه پذیر است؟ براساس حکمت و قرآن عالم هستی دارای نظام احسن است، از اینرو با توجه به نقایص و شرور فراوان در جهان هستی از جمله شیطان، آیا نظام موجود بهترین نظام است یا نه؟ در این رساله در چهار فصل به بررسی ماهیت ابلیس، جایگاه ابلیس در نظام هستی، رابطهی ابلیس و انسان و سرنوشت ابلیس (معادشناسی) پرداختهایم.در پایان این بررسیها میتوان گفت که نه تنها وجود ابلیس با نظام احسن سازگاری ندارد بلکه لازمه-ی وجود جهان و به تکامل و سعادت رسیدن انسان همان ابلیس است و عمده اختلافات و چالشهایی که نسبت به حضور ابلیس در هستی وجود دارد ناشی از خلط بین دو مبحث بسیار مهم تکوین و تشریع یا به عبارتی دیگر دید وحدت یا کثرت است. که از بعد تکوین و دید وحدت وجود ابلیس سراسر خیر و رحمت است و از بعد تشریع یا دید کثرت به عنوان موجودی شرور که عامل انواع فسقها و فجور میشود محسوب میشود و عمده بررسیهای ملاصدرا و علامه در باب این موضوع با جداسازی بین این مباحث میباشد
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مواجهه الانباری و ماتریدی با برخی آموزههای مسیحیت بر اساس کتاب «آموزههای مسیحی در کلام اسلامی»
نویسنده:
پدیدآور: مستعان ثابت ؛ استاد راهنما: مهدی اخوان ؛ استاد مشاور: غلامرضا ذکیانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشتهها
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی و زبانهای دیگر
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
چکیده :
متکلمان مسلمان در تألیفات خود، در مواردی علاوه بر تبیین باورهای خود، به طرح و بررسی آموزههای سایر ادیان و یا اشخاص خاصی نیز میپرداختند. دیوید توماس در کتاب «آموزههای مسیحی در کلام اسلامی» به استخراج چهار متن از چهار متکلم، مربوط به قرون سوم و چهارم هجری، و ترجمه این متون به زبان انگلیسی و تحلیلشان، مبادرت نموده است. در رساله حاضر، بر اساس این کتاب، به بررسی دو متن کلامی مربوط به قرن سوم و چهارم پرداخته شده است که نویسندگان در آنها به طرح و بررسی آموزههای مسیحی اهتمام داشتهاند. این متون از میان آثار الانباری (معروف به الناشئ الاکبر، م.293) و ماتریدی (م. 333)، انتخاب شدهاند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی نظر ناقدین درباره مسأله احیاء در عالم آخرت در فلسفه ملاصدرا با نظر به قرآن کریم
نویسنده:
پدیدآور: فاطمه قاسم زاده نیارق ؛ استاد راهنما: حوران اکبرزاده ؛ استاد مشاور: غلامرضا ذکیانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشتهها
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی و زبانهای دیگر
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
مسئله اصلی و محوری در این پژوهش، تبیین دیدگاه ملاصدرا پیرامون موضوع احیاء در عالم آخرت و تفاوت آن در عالم دنیاست. روشن است که این موضوع، مقدمه و پیشنیاز موضوع معاد جسمانی است و اگر از جانب ملاصدرا پاسخ منطقی به نقد ناقدین داده شود، بسیاری از مشکلات موضوع معاد جسمانی نیز برطرف خواهد شد. با توجه به اینکه محور اصلی انتقادات وارده بر ملاصدرا، عدم انطباق نظریه احیاء ایشان با آیات قرآنی است، لذا پژوهش حاضر، ضمن بیان انتقادات به مقایسه احیاء در آیات کریمه قرآن و دیدگاه ملاصدرا پرداخته و در نهایت به این نتیجه رهنمون شده است که تحلیل عقلانی از احیاء در عالم آخرت، عود ارواح به ابدان و معاد جسمانی ملاصدرا کاملاً مطابق با آیات قرآن کریم است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبدیل فلسفههای تطبیقی و اسلامی به چماق معنوی
نویسنده:
شاپور اعتماد، اکبر ثبوت، محمد جواد اسماعیلی، حمید شهریاری، غلامرضا ذکیانی، حسین کرمی
نوع منبع :
مقاله , سخنرانی
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مقالات ژورنالی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 58
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
با موفقیت به ثبت رسید