جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
01.اساتید و مدرسان مراکز دانشگاهی ایران
>
اساتید دانشگاههای دولتی
>
دانشگاه معارف اسلامی
>
محمدعلی مجد فقیهی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 19
عنوان :
تحليل زيباشناختي هندسي سورة « فجر» و نقش آن در تفسير
نویسنده:
کمال کشاورزي ، محمدعلي مجد فقيهي ، محمد عشايري منفرد ، سيدمحمود طيبحسيني
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوره فجر
,
089- سوره فجر
,
089- سورة الفجر
چکیده :
مفروض آن است که مجموعه آيات هر سوره، هدفي مشخص و در عين حال قابل تشخيص را دنبال ميکند. اين نکته نيز غيرقابل انکار است که بسياري از آيات يک سوره ارتباطي روشن و قابل درک با آيات مجاور خود دارند؛ اما با وجود اين، انسجام برخي از آيات بهراحتي قابل درک نيست و در نگاه اول، گسسته به نظر ميرسد. حال اين سؤال مطرح ميشود که بين آيات يک سوره چه نسبتي برقرار است؟ فرضيه تحقيق حاضر آن است که بين آيات گسستهنماي قرآن، ارتباط ديرياب، اما جذابي وجود دارد که توجه به آن ازيکسو موجب ادراک زيبايي سوره و از سوي ديگر، صورتبندي محتواي سوره در قالب يک چندضلعي منسجم و هدفمند شکل ميدهد. اين تحقيق در قالب بررسي زيباييهاي هندسي بين چهار بخش سورة «فجر» و شناخت زيباييهاي داخلي هريک از بخشها در چارچوب علوم ادبي، بهويژه علم بلاغت و با روش تحليلي درصدد بازخواني سورة «فجر» و اثبات زيباييشناسي هندسي آن است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 38
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مسأله تکرار قصهها در قرآن با تأکید بر پاسخ به شبهات مستشرقان
نویسنده:
پدیدآور: مصطفی محمودی صاحبی ؛ استاد راهنما: محمدعلی مجدفقیهی ؛ استاد مشاور: محمدجواد اسکندرلو
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشته ها
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی و زبانهای دیگر
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
شرق شناسی
,
خاور شناسان
چکیده :
تکرار قصهها در قرآن از مباحثی است که موجب پرسشها و بروز شبهههایی از سوی برخی خاورشناسان غیر مسلمان ومسمانان نواندیش گردید. آنها به پندار خویش تکرار قصهها در قرآن را لغو و در تعارض و ناسازگاری با فصاحت و بلاغت و اعجاز دانسته و تکرار را موجب اضطراب و تزلزل در اسلوب برشمردهاند؛ و در پیِ آن غیر وحیانی بودن قرآن را نتیجه گرفته و آن را ساخته ذهن شخص پیامبر اسلام(ص) معرفی کردند. امّا تکرارها (الفاظ و قصص) در قرآن کریم نه تنها بیهوده و ملالآور و ناسازگار با فصاحت و بلاغت و اعجاز نیست بلکه تکرار از فنون بلاغت و از محسّنات کلام بهشمار میآید و برای اهداف و اغراض حکیمانه تحقق پذیرفته است. برخی از دلایل و حکمتهای تکرار قصه در قرآن عبارتند از: دلایل عقیدتی، معرفتافزایی، تربیتی، هدایتی، بلاغی، اعجاز و تحدی، تکرار لازمهی متن گفتاری و شفاهی، تکمیل تصویرهای قصه و افزودن نکتههای جدید در قالب تکرار آن در سورهها و مناسبتهای متعدد، تکرار نوعی تصریف در کلام، تکرار قصه به دلیل مواجهه با مخاطبان جدید، تکرار داستان به جهت مکرر واقع شدن آن توسط شخصیت داستان، تکرار قصه به خاطر وجود تعدد عبرت و پیام، انگیزههای یادسپاری و غفلتزدایی، اثبات جریان سنتهای الهی، تثبیت قلب پیامبر(ص) در استمرار دعوت، تعلیم و تثبیت معرفت توحیدی به ویژه در آغاز دعوت مکی، تنوع بخشی در نقل یک داستان با الفاظ متفاوت و متقارب، تفسیر قصههای موجز و مجمل، تکرار مانعی برای انحراف و تحریف قصص، تصحیح داستانهای کتب مقدس پیشین، همگامی با اهداف سورهها.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مصداقشناسی نورالله با تأکید بر آیه 8 صف
نویسنده:
حسین قاریان، محمدعلی مجدفقیهی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
ترکیب «نور الله» در آیات قرآن کریم، تنها در آیه 32 سوره توبه و 8 سوره صف به کار رفته است. این مقاله در صدد بررسی مفهوم نور الله با محوریت آیه 8 سوره صف است. تعبیر نور الله، نشان دهنده امر مهمی است که خداوند فرموده با وجود عناد و کراهت دشمنان، آن را تمام می کند. نور الله در زمان های مختلف مورد استناد ائمه قرار گرفته است. اضافه نور به الله از باب تخصیص است و نور الله مفهوم کلی و قابل صدق بر کثیرین دارد، ازاین رو مفسران در معنا و تفسیر آن، مفاهیمی مانند: ایمان، اسلام، دین، قرآن، معجزات، نفس و شأن رسول الله، ولایت و امامت ائمه را بیان داشته اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 45 تا 60
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خودفراموشی و زمینههای آن با تأکید بر آیه 19 حشر
نویسنده:
مجید حیدریفر، محمدعلی مجد فقیهی، محمد حسنی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
خودفراموشی یکی از مسائل مهم انسان شناختی و از مفاهیم مهم علوم انسانی است. در قرآن کریم از آن به عنوان «نسیان نفس» یاد شده و اصطلاح امروزی آن «ازخودبیگانگی» یا به دیگر سخن «الیناسیون» است که در عصر کنونی طرح شده و مورد توجه فیلسوفان و عالمان علوم انسانی قرار گرفته است. در بینش قرآنی، خودفراموشی حالتی روانی و فکری است که برخلاف حیوان، در انسان پیدا می شود؛ زیرا فقط انسان است که می تواند هویت واقعی خویش را با علم آگاهانه حضوری بیابد یا از آن غافل شود و یا آن را بفروشد و از آن بیگانه شود. پژوهش پیش رو، از جمله پژوهش های کاربردی در حوزه قرآن پژوهی است که ماهیت خودفراموشی را بررسی و عوامل و زمینه های این بحران را در ابعاد سه گانه؛ اعتقادی، اخلاقی و رفتاری تحلیل و تبیین کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 122
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مصداقشناسی آیۀ دابه الارض باتوجهبه روایات فریقین
نویسنده:
روحالله بهادری جهرمی، محمدعلی مجد فقیهی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
به دلالت آیۀ 82 سورۀ نمل، یکی از وقایعی که در آخرالزمان روی خواهد داد، اخراج «دابه» از زمین خواهد بود. بنای قرآن در بیان خصوصیات دابه، اجمال بوده است، لذا با استفاده از آیات قرآن نمیتوان مصداق دابه را تشخیص داد. به همین دلیل، تنها منبعی که میتواند مصداق دابه را روشن کند، روایات حضرات معصومینk است. روایات شیعه و اهل سنت در این زمینه تفاوت زیادی دارند. عموم روایات شیعه، امیرالمؤمنینR را مصداق دابه معرفی کردهاند و عموم مفسران شیعه نیز با قبول این روایات، تطبیق دابه بر حضرت ایشان را قبول کردهاند، درحالیکه در اکثر روایات اهل سنت، دابه یک موجود عجیب و غریب و خارقالعاده و با خصوصیات غیرقابل باور معرفی شده است. باتوجهبه تواتر معنوی روایات شیعه و قراین دال بر صحت این روایات، تردیدی در تطبیق دابه بر امیرالمؤمنینR وجود ندارد و برخلاف تصور معدودی از معاصران در اهانت بودن چنین تطبیقی، این آیه در صدد بیان یکی از فضایل امیرالمؤمنینR است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 207 تا 238
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی حجیت روایات با سند ضعیف و متن قوی با تأکید بر روایات «حجه الله»
نویسنده:
سید رضا مؤدب، محمدعلی مجد فقیهی، روحالله بهادری جهرمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
بسیاری از روایات، بهویژه روایات غیرفقهی و از جمله روایاتی که دربارۀ «حجهالله» هستند، دارای سند مقبول نیستند، اما بسیاری از این روایات بهدلیل قراین صحت از جمله قراین متنی، قابل قبول هستند. نمیتوان روایتی را که دارای متن صحیح هماهنگ با سایر روایات است یا بهدلیل علوّ متن قابل جعل نیست، بهدلیل ضعف سند کنار گذاشت و خود را از معارف آن بیبهره کرد. از جمله دلایل این نظریه میتوان به سیرۀ عقلا در حجیت چنین خبری و نیز روایاتی که دربردارندۀ دستور امام معصومR به بررسی متنی است اشاره کرد. واقعیتهای تاریخی تدوین حدیث شیعه و عدم راهیابی جعلهای گسترده و سازمانیافته به آن نیز، اهمیت بررسی متنی را نسبت به بررسی سندی افزایش میدهند. در روایات دربارۀ «حجهالله» که منظور تمام روایاتی است که دربارۀ رسول و امام معصوم است، هماهنگی با کلیات و هندسۀ معارف دینی، روایت مشابه با سند معتبر و نیز سندهای متفاوت در کتب مختلف از جمله قراین پرکاربرد برای اثبات صدور روایت از معصومR هستند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 132
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آسیب شناسی کرامت انسانی و راههای درمان آن از منظر قرآن و نهج البلاغه
نویسنده:
صمد بهروز
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
آسیب شناسی
,
کرامت
,
انسان
,
قرآن
,
معارف اسلامی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
در این تحقیق نخست اصل کرامت انسان و چیستی و مبانی آن تبیین و سپس عوامل و زمینهسازهای آسیبپذیری کرامت انسان و سقوط او از آن مقام رفیع انسانی و جایگاه ویژه در نظام آفرینش و نیز عوامل عجز و ناتوانی او از به فعلیت رساندن آن استعدادهای بالقوه، از دیدگاه قرآن و نهجالبلاغه بررسی شدهاست. برخی از این عوامل و زمینهسازها، به ساختار وجود انسان برمیگردد و برخی دیگر، متأثر از عوامل و زمینهسازهای بیرونی است. زمینهسازها و عواملی که به ساختار وجود انسان برمیگردد، برخی جنبه معرفتی و شناختی دارد و باور و شناخت نادرست انسان از خود، دنیایی که در آن زندگی می کند، خدای خود، هدف زندگی و دین حق و نوع تعامل بین عقل و دین در آسیبپذیری کرامت انسانی تأثیرگذار است، برخی به نوع مدیریت او بر غرایز و تأمین خواستههای نفسانی برمیگردد و نتیجه عدم تعدیل و مدیریت صحیح بر آن نیازهاست و برخی دیگر، جنبه رفتاری دارد. زمینهسازهای رفتاری آسیبپذیری کرامت انسان نیز به رفتار و تعامل نادرست انسان با خود، خدای خود، دنیا و آخرت و نحوه به-کارگیری ابزار هدایت عقل برمیگردد.عوامل و زمینهسازهای بیرونی نیز اموری مانند نقش خانواده، زمینهسازهای فرهنگی- اجتماعی، زمینهسازهای اقتصادی، همنشینیها، تأثیر نخبگان و گروههای مرجع را دربرمیگیرد.همچنین در این تحقیق، راههای درمان آسیبهای کرامت انسان از دیدگاه قرآن و نهجالبلاغه برررسی شدهاست که شامل اصلاح باورها و نگرشهای انسان نسبت به موضوعات مختلف، اصلاح و تربیت گرایشهای غریزی و نیز اصلاح رفتار و عمل انسان در ارتباط با موضوعات مختلف است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه اخلاق و عقل در آموزه های امیرمومنان(ع)
نویسنده:
محمدمهدی حاجیلوئی محب
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
علوم انسانی
,
اخلاق
,
علی علیه السلام
,
عقل
,
عقل
,
امیرمومنان علی علیه السّلام
,
رابطه عقل و اخلاق
چکیده :
پژوهش حاضر «رابطهی اخلاق و عقل در آموزههای امیرمومنان(ع)» را با هدفِ تبیین چیستی اخلاق و عقل، رابطهی دوسویهی این دو و میزان تأثیر گذاری آنها بر یکدیگر بررسی نموده است. ضمن بررسی معنای لغوی و اصطلاحی واژههای مرتبط با موضوع؛ کاوش در آموزههای علوی نشان داد: عقل و مشتقاتش در معنای (دژ و پناهگاه) و (بند زدن و نگاه داشتن) بکار رفته و مفهوم اصطلاحی عقل، از بهم تنیدن چیستی، ماهیّت، ویژگیها، کارکردها و آثار آن به دست میآید. واژه-ی اخلاق نیز در دو حوزهی مفهوم و مصداق مورد جستجو قرار گرفته، که یافتهها در قالب: هویّت، ویژگیها، بهترینها و بدترینهای اخلاقی و تبیین شاخصههایی برای گروههای خاصّ اجتماعی، قابل دستهبندی است. در پاسخ به این پرسش که «در آموزههای امیرمومنان(علیه السّلام) رابطهی اخلاق و عقل چگونه ترسیم شده است؟» ضمن بهرهگیری از روش تحلیل محتوای کیفی و تمرکز بر یک موضوع، به این نتایج دست مییابیم که: با توجّه به کارکردهای شناختی، تحریکی و اِکمالی عقل، ضمن ضرورت بهرهگیری از آن در مسیر اخلاقی زیستن، اثر مستقیمی بر دوری از رذایل و اکتساب فضایل دارد. خِرد، نقش محوری در فهم گزارههای اخلاقی، رهبری رفتارها و دینداری دارد؛ بدین روی، انسانهای عاقل، زندگی اخلاق مدارانهای خواهند داشت. دوری از عقل، پیامدهایی را در زمینهی آلودگی به رذایل و جدایی از فضایل در چهار حوزهی (بهرهنبردن از عقل، جهل، حمق و سفاهت) به دنبال دارد؛ پس زندگی غیراخلاقی به انسانهایی تعلّق خواهد گرفت، که از عقلانیّت به دور هستند. رذایل اخلاقی، در زوال و سستی عقل تأثیر قابل توجّهی داشته و انسان-هایی که به مسایل اخلاقی پایبند نیستند، از عقلانیّت کمتری برخوردار بوده و خِرد آنان روی به سستی و زوال مینهد.فضایل اخلاقی، آثار مثبتی از سلامت تا توانمندی را برای عقل به همراه دارند و عقل انسانهایی که به فضایل پایبند هستند، روی به قوّت مینهد. بدین روی، میزان تخلّق به فضایل اخلاقی با توانمندیهای خِرد انسانها دارای پیوندی معنیدار است و توانمندی بیشتر عقل، پایبندی عمیقتر به فضایل اخلاق را در پی خواهد داشت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معنای زندگی از نگاه امام علی(ع) با تاکید بر آراء علامه محمد تقی جعفری
نویسنده:
علیرضا مکتبدار
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
سیره انبیا
,
حیات طیبه
,
جهان بینی
,
هدف
,
معارف اسلامی
,
شیوه زندگی
,
هنر و علوم انسانی
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
جعفری تبریزی، محمدتقی
,
حیات روحی
,
زندگی در قرآن
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
چکیده :
اعتماد بیش از اندازه به علم و تفکر فنآورانه در رفع نیاهای مادی انسان و غفلت از نیازهای معنوی و روحی بشر، سبب بروز مشکلی بس بزرگ در زندگی به ظاهر سرشار از رفاه و آسایش انسان در دوران جدید شده و او را به پوچ و بیهوده انگاشتن نظام آفرینش و انسان سوق داده است. انسانی که برای شأن و منزلت نهایی خود در عالم، صرفاً به فنآوری متّکی است، از نومیدی و پوچی گریزی ندارد چرا که فنآوری فقط در متن زندگیای موجب پیشرفت میشود که خود آن زندگی محکوم به فناست. تفکر فنآورانه از ارائه غایات و ارزشهایی که برای هدایت زندگی ضرورت دارند نیز عاجز است. بر خلاف انسانِ ماقبلِ دوران جدید، که به جهان و انسان به عنوان مجموعهای برخوردار ازمبدأ و در حال حرکت به سوی مقصدی معین مینگریست، انسان امروز نظام آفرینش و از جمله زندگی انسان را تهی از هر گونه معنا و هدف دانسته و خود را چونان شیئی که بدین عالم پرتاب شده، در نظر میگیرد. با این نوع نگرش به جهان و انسان، بشر امروز که از سویی زندگی را امری تحمیل شده بر خود میداند و از سوی دیگر چاره ای جز گذران این زندگی، فراروی خود نمی بیند، برای تحمل پذیر ساختن آن دستبهکار خلق و ابداع معناها و اهدافی ساختگی می شود تا بلکه بدینوسیله اندکی از احساس پوچی و دشواری زیستن در این جهان بکاهد. از این رو برخی از اندیشمندان دنیای مدرن برای هموار ساختن راه کنارآمدن با دشواری زندگی، راهحلهای متفاوتی ارائه کرده اند که از سوی دیگران با انتقادهایی نیز مواجه شده است. این راهحل ها در دو گروه: فراطبیعت باور و طبیعت باور قابل دستهبندی است که در این نوشتار بدانها پرداخته و مورد نقد و بررسی واقع شدهاند. در ادامه، از نگاه یکی از بزرگترین شخصیتهای دینی، که از افقی بس برتر و فراتر از افق طبیعت به انسان و حیات مینگرد؛ یعنی علی(ع)، به موضوع «معنای زندگی» پرداخته شده و با مراجعه به آراء و نظریات علامه محمد تقی جعفری، این نوع نگاه به زندگی، تفسیر و تبیین گشته و مولفههای آن از نگاه امام علی (ع) معرفی گردیده است. در پایان نوشتار حاضر از حیات طیبه، که ثمره جهان بینی توحیدی توأم با کردار شایسته است، به عنوان زندگی معنادار، یاد شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روش های تزکیه نفس در صحیفه کامله سجادیه
نویسنده:
محمدحسین عبداللهی نیا
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
صحیفه کامله سجادیه
,
تزکیه (افعال انبیاء)
,
تربیت
,
تهذیب نفس
چکیده :
چکیده:در دنیای امروز پیشرفت، آدمی را از فضائل دور کرده و رذائل را به جای آن قرار میدهد. و انسان در امیال حیوانی خود غوطهور شده و بُعد ناطق بودن خود را فراموش میکند. لذا پرداختن به موضوعاتی که تزکیه نفس را مطرح میکنند و بالاتر از آن راه و روش دستیابی به آن را بیان مینماید اهمیت ویژهای در این دنیای وا نفسا به خود میگیرد و تلنگری است بر تک تک افراد، تا ملاکهای برتری و ایمانی خود را با آن بسنجند. این تحقیق با هدف دستیابی به روشهای کاربردی جهت تزکیه نفس تدوین شده است. از شیوه کتابخانهای بهره جسته است. از جمله نتایجی که در این پایان نامه به آن رسیده شده است اینکه، امام سجاد(ع) از سه روش معرفتی، عاطفی، رفتاری جهت تزکیه نفس استفاده نمودهاند. در روش معرفتی با تغییر و بالابردن سطح بینش و شناخت فرد در مسائلی همچون شناخت خدا، شناخت دنیا، شناخت معاد، شناخت خود و شناخت قرآن بهره میبرد. یعنی آگاهی و بینش افراد از یک مسئله بهترین درمان است. و روش عاطفی که با میل و کششهای درونی همچون ذکر قلبی، توکل به خداو.....بهره میبرد. عاطفه، تمایلات و گرایشهای نفسانی را گویند که ریشه در قلب انسان دارند. که شامل تمایلات و گرایشهای صحیح وخوب، و بد نیز میشود. و در روش عاطفی که با میل و کششهای درونی همچون ذکر قلبی، توکل به خداو.....کاربرد دارد جهت تزکیه نفس با استفاده از صحیفه سجادیه بهره برده شده است. و روش رفتاری که در رفتار و عمل شخص همچون ارتباط با خدا، خود، دیگران، هستی، برای تزکیه نفس استفاده نمودهاند. از ادعیه صحیفه سجادیه این سه روش استخراج شده و نحوهی تاثیر گذاری موارد مذکور بر تزکیه نفس را بررسی میکند.واژگان کلیدی: روش، تزکیه، نفس، صحیفه سجادیه
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 19
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید