جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 4
لباس و احکام آن در قرآن و روایات
نویسنده:
عزیزاله کریمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این پژوهش « لباس واحکام آن در قرآن وروایات » می باشد .این پژوهش در صدد آن است تا با استفاده از آیات وروایات مربوطه به اهداف ذیل دست یابد : بررسی معنا ومفهوم لباس ومعانی ساختارهای آن در قر آن ، بررسی تاریخچه ی لباس وفلسفه ی پوشش ، بررسی سیره وروش بزرگان دین در مسأله پوشش و لباس ، بررسی خصوصیات لباس زن مسلمان ، بررسی احکامی چند در باره ی لباس مانند لباسهای ممنوعه ، لباس نماز گزار وحج گزار، اسراف وتجمل پرستی در لباس وبخشش لباس ، بررسی ارزش اخلاقی لباس ، بررسی مفهوم لباس شهرت و لباس تقوی و بررسی خصوصیات لباس در آخرت . روش این تحقیق با توجه به امکانات وهدف تحقیق ، روش توصیفی تحلیلی است . پس از گرد آوری اطلاعات وتجزیه وتحلیل آنها نتایج زیر حاصل شده است : لباس عبارت است از آنچه که بر تن پوشند ، پوشاک ، پوشش وجامه . ساختارهای ( لبس / لباس) در قرآن به صورت فعل در معانی پوشیدن و مشتبه ساختن وبه صورت اسم در دو معنای حقیقی ومجازی به کار رفته است . پوشش ولباس که یک امر فطری بوده ، برای پوشاندن بدن وحفظ آن از سرما وگرما وآلودگی ومایه ی آبرو وآراستگی انسان است . بزرگان دین ما همواره بر ساده پوشی وپاکیزه گی لباس تأ کید فراوان داشته واین سیره وروش آنان بود . در بخش « لباس زن مسلمان » مشخص شد که لباس آنان نباید نازک و بدن نما باشد ونیز منظور ا ز خُمُر و جلباب وفلسفه ی حجاب تبیین شد. ودر بحث ازاحکام لباس، لباسهای ممنوعه بر شمرده شد که از آن جمله است : پوشیدن لباس جنس مخالف ، پوشیدن لباس حریر برای مردان ، پوشیدن لباس نازک و بدن نما ، پوشیدن لباس شهرت و پوشیدن لباس برای مباهات. ودر ادامه به ویژگیهای لباس نماز گزار و مُحرم( حج گزار )اشاره شده وپاره ای از آداب لباس پوشیدن وکفش پوشیدن بیان شده است . در بخش پنجم مشخص شد که منظور از لباس تقوی که بهترین لباسهاست ، انجام کارهای شایسته ، ترس از خدا ، لباس جهاد ولباس ایمان به خدا می باشد ونیز اینکه لباس بهشتیان از ابریشم می باشد و لباس کفار وجهنّمیان از آتش است . پژوهشگر در انجام این تحقیق با محدودیتهایی چون نبود امکانات نرم افزاری در محل سکونت مواجه بوده است . در پایان پیشنهاد می گردد که تحقیقی مجزا از دیدگاه قر آن وروایات در باره ی « وسایل زینتی وزینت آلات »که رابطه ی نزدیکی با بحث پوشش و لباس دارد ، صورت گیرد .
ضرورت حجاب از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
ناهید پاک نهاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
فلسفه حجاب از مسائل مهمی است که آگاهی از آن می تواند یکی از پایه های تحقق فرهنگ پوشش اسلامی گردد . با توجه به تلاش بدون وقفه دشمن در از بین بردن و به ابتذال کشیدن حجاب زنان مسلمان و در نتیجه حاکمیت فرهنگ سلطه بر جهان سعی شده در این تحقیق دلایل ضرورت حجاب برای زنان مسلمان از دیدگاه قرآن و اهل بیت بررسی شود تا جوابی باشد برای کسانی که شبهات سستی را بر این اصل الهی وارد می سازند . در این نوشته از کتابهای مختلفی استفاده شده اعم از کتابهای متن عربی و فارسی و همچنین مقالاتی که در این زمینه نوشته شده است . این تحقیق شامل شش بخش است . بخش اول کلیات که شامل دو فصل است:فصل اول طرح نامه و فصل دوم واژه شناسی . بخش دوم: فلسفه ی پوشش در اسلام می باشد که شامل چهار فصل می باشد : فصل اول : ارزش والای زن. فصل دوم : امنیت و آرامش زن. فصل سوم: استحکام خانواده . فصل چهارم : استواری اجتماع در بخش دوم فلسفه ی حجاب از دیدگاه قرآن بررسی شده که در فصل اول آیات 30 و 32 سوره ی بررسی شده در این آیات حدود حجاب زن و فلسفه ی آن بیان شده. در فصل دوم آیات 58 تا 60 سوره ی نور بررسی شده است که در زمینه پوشش و روابط اعضا خانواده با یکدیگر و همچنین حکم برداشتن حجاب زنان سالخورده با شرایط خاص بیان شده است . فصل سوم آیه 32 سوره ی احزاب : در این آیه برای همسران پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم که الگوی زنان مسلمان هستند دو دستور آمده : 1- با مردان لطیف صحبت نکنند . 2- گفتارشان شایسته و به دور از بیهودگی باشد. همچنین آیه ی 330 سوره ی احزاب نیز در این فصل آمده است که سومین دستور در زمینه ی رعایت عفت این است که در خانه های خود بمانید و اندام و زینت خود را در معرض تماشای نامحرمان قرار ندهید . فصل چهارم آیه ی 59 سوره ی احزاب می باشد که دستور داده شده زنان مومن چادر خود را بر خویش فرو افکنندتا مورد آزار قرار نگیرند. در اینجا به بخشی از فلسفه ی حجاب اشاره شده است . در بخش سوم حجاب از دیدگاه اهل بیت می باشد . فصل اول : روایاتی در زمینه حجاب بیان شده . در فصل دوم حجاب حضرت زهرا سلام الله علیها بررسی شده.فصل سوم حجاب در واقعه ی عاشورا بررسی شده . بخش چهارم عوامل بی حجابی که شامل چهار فصل می باشد: 1- جهل و ناآگاهی . 2- مستبدین داخلی .3- استعمار خارجی . 4- عوامل درونی بخش پنجم : ایرادات و پاسخها شامل ده فصل است : 1- فلسفه انحصار پوشش و حجاب به بانوان . 2- شبهه حجاب زن و حریص تر شدن مردها. 3- فلسفه ی حجاب زن در حال نماز . 4- معیار در حجاب اسلامی . 5- حجاب و آزادی . 6- چرا چادر مشکی . 7- چادر و رعایت بهداشت . 8- حجاب و استثمار زن . 9- ارتباط حجاب ظاهر و پاکی باطن . 10- منشا بی حجابی درتاریخ کشورهای اسلامی بخش ششم : شامل نتیجه گیری و جمع بندی مطالب و پیشنهادات کاربردی است .
رسم پوشش در شهر مقدس با تکیه برآیات و روایات
نویسنده:
زینب نخعی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پایان نامه با هدف تبیین رسم پوشش در شهر مقدس مشهد با تکیه بر آیات و روایات در سه فصل تدوین گردیده است. فصل اول کلیات تحقیق را در بر می گیرد که شامل مقدمه، اهمیت موضوع، تعریف موضوع، روش تحقیق، محدودیتهای تحقیقاتی، تاریخچه و پیشینه تحقیق و واژه شناسی است. در فصل دوم پس از گزارش وضعیت پوشش در جامعه مورد نظر، با تکیه بر آیات و روایات به بررسی انواع لباسهای طبقات مختلف (اعم از مرد و زن)، همچنین رنگهای مورد علاقه آنها در مکانهای مختلف و الگو های مورد نظرشان در مد لباس پرداخته می شود. در فصل پایانی علل ضعف پوشش در جامه مورد نقد و بررسی قرار می گیرد و راهکارهای لازم ارائه می شود، در این فصل نیز تا حد امکان آیات و رایات مربوط ذکر می گردد.
  • تعداد رکورد ها : 4