جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 8
آیا ایجاد خانقاه بدعت است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
براي بهتر روشن شدن مسأله لازم است كه ابتدا دو واژة «خانقاه» و «بدعت» توضيح داده شود؛ سپس موضوع را مورد بحث و بررسي قرار داد كه آيا خانقاه ريشة اسلامي دارد و يا جزء بدعت‎هاي تصوف مي‎باشد. «خانقاه» محلي است كه درويشان در آن سكونت مي‎كنند و آداب و رسوم بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
من مدتي است همراه پدرم در مراسم فرقه صوفيه اي در شهر دزفول شرکت مي کنم. در اين مراسم غير از ذکر اهلبيت ـ عليهم السلام ـ و توسل چيز ديگري به چشم نمي خورد. چرا بعضي با اين مراسم معنوي مخالفند؟ با توجه به اينکه مقام معظم رهبري نامه هاي ما را در اين خصوص پاسخ نداده اند، با اين جلسات ذکر مخالفت ندارند چرا ديگر آقايان آن را خلاف شرع مي دانند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
شما حتماً در خانقاه فرقه ذهبيه در اين مراسم شرکت مي کنيد. چون فرقه ذهبيه براي جذب مردم به خصوص جوانان از سياست خاصي استفاده مي کنند. يعني در ابتداي کار به مراسمي مي پردازند که با فرهنگ مذهبي شيعه موافق باشد مثلا جلسات دعاي کميل، دعاي ندبه، دعاي سمات، بیشتر ...
در خصوص فعالیت خانقاه دزفول و نوع کارهایشان و زیر نظر چه مجموعه ای در حقیقت کار می کنند توضیح دهید.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
خانقاه در مکتب تصوف جايگاه خاصي دارد که در مقابل مسجد و براي کمرنگ کردن آن به وجود آمده است، و تمام طريقه هاي صوفيه در شهرهاي مختلفي که در آن ها حضور دارند داراي خانقاه مي باشند و آداب و رسوم و عبادات صوفيانه اي را که با دين اسلام هيچ ربطي ندارند در بیشتر ...
راجع به تاریخ خانقاه توضیحاتی بدهید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
قبل از بررسي تاريخ خانقاه ذکر چند نکته لازم به نظر مي رسد: 1. راجع به لفظ خانقاه بايد توجه داشت که در کتب مختلف به صورت هاي مختلف ذکر شده است از جمله خانقاه، خانه گاه، خوانگاه، خانجاه، خانقه، خانگه، خوانگه، خورنقاه، خرنقاه، خونگاه و ...[1] 2. واژه خا بیشتر ...
اگر خانقاه که متصوفه به آن احترام می‌گذارند بدعت است، حسینیه هم می‌تواند بدعت باشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
براي روشن شدن مسأله لازم است كه در ابتدا واژة «خانقاه» «حسينيه» و «بدعت» و انگيزة پيدايش حسينيه در ميان شيعيان و خانقاه در جامعه تصوّف توضيح داده شود: خانقاه محلي است كه درويشان در آن تجمع كرده و آداب و رسوم تصوّف را اجرا مي‌نمايند. اوّلين خانقاه توس بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
علل گسترش جماعت های اولیه صوفیان و شکل گیری خانقاه ها
نویسنده:
محمدرضا عدلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
چکیده :
اقامتگاه صوفیان را در زبان فارسی خانقاه گویند. این واژه که نخستین بار در متون سده چهارم هجری، در اشاره به فعالیت های مانویان و کرامیان به کار رفته، در سده پنجم، با گسترش جماعت های صوفیه، در سرتاسر قلمرو اسلامی رواج یافته است. خانقاه ها در این عصر مراکزی فرهنگی - اجتماعی بودند که صوفیان و مردم عادی در آنجا از خدماتی برخودار می شدند؛ از جمله این خدمات می توان به این موارد اشاره کرد: تربیت مریدان، فراهم آوردن غذا و سرپناه برای مسافران و نیازمندان، تدریس علوم اسلامی، تالیف و تکثیر کتب، و ایجاد کتابخانه. گسترش خانقاه ها مانند هر پدیده اجتماعی دیگر معلول علل و عوامل متعددی بوده است که اهمیت یافتن مقام شیخ، تاکید بر تربیت (در مقابل تعلیم) و خدمت به خلق اله از جمله این عوامل است.
صفحات :
از صفحه 147 تا 180
تحلیل حرکت تصوف اسلامی در مقایسه با جنبش های اجتماعی جهان معاصر
نویسنده:
ناصر نیکوبخت ,مسعود حسنی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
چکیده :
تصوف اسلامی به عنوان یک حرکت اجتماعی تاثیرگذار در جوامع اسلامی، همواره توجه صاحب نظران را به خود جلب کرده است. بر اساس علم جامعه شناسی امروز، آیا این حرکت شتابنده و موثر با جریان های اجتماعی معاصر قابل مقایسه است؟ ویژگی های مشترک و متمایزکننده هر یک کدام است؟ آیا می توان تصوف را یک جنبش اجتماعی دانست؟ حرکت تصوف اسلامی، ابعاد اجتماعی گسترده ای دارد و به ویژه برخی زمینه های اجتماعی در ظهور و گسترش آن، نقش بسیار مهمی داشته است. همین اثر باعث شده که برخی، حرکت تصوف اسلامی را در بنیان خود، جریانی اجتماعی بدانند و عده ای نیز از آن با عنوان «جنبش اجتماعی» یاد کنند. مفهوم جنبش اجتماعی از مباحث پیچیده و پر تناقض در جامعه شناسی سیاسی جدید به شمار می رود. بررسی ها نشان می دهد که تصوف اسلامی، با وجود داشتن برخی وجوه اشتراک با جنبش های اجتماعی، در چندین شاخصه مهم، با آنها مغایرت دارد. همچنین نوع حرکت تصوف اسلامی با بسیاری از قیام ها و شورش های جهان قدیم نیز قابل انطباق نیست.
صفحات :
از صفحه 139 تا 153
از حال تا قال
نویسنده:
فرشید وزیله
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
چکیده :
پرداختن به زبان زیبا و گیرای آثار صوفیانه مستلزم آگاهی از سیر تکوینی این آثار و روند به قال درآمدن احوال آنهاست. به این معنی که آنها از چه زمانی مسایل و احوال عمیق عاطفی و روحانی خود را بیان کرده و آن را به عرصه ذوق، شعر، خیال و سرانجام به کتابت درآورده اند. به بیان بهتر، در بررسی ادبیات تصوف ابتدا با تاثرات حالی از اشعار غیر عرفانی، ساده و قابل حفظ روبه روییم که بیشتر در مجالس سماع صوفیه روی می دهد و این تاثرات کم کم به سماع با اشعاری که مفاهیم مبهم و غیر صریح، که نیاز به تاویلات رمزگرایانه عرفانی دارد، می انجامد. در ادامه این روند، تجربه های شعر عرفانی فارسی صورت گرفته است و در گام های بعدی، عرفا به دلایلی همچون تربیت مریدان، ثبت و ضبط احوال و افکار خود، حفظ مکتب و طریقه شیخ و مسایلی اینچنین، اشعاری سروده و یا به تالیف و تصنیف رو آورده اند.
صفحات :
از صفحه 155 تا 179
  • تعداد رکورد ها : 8