جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 43
بازتفسیر مواجهه حضرت ایوب(ع) با همسرش در قرآن؛ با تمرکز بر آیه ۴۴ سوره ص
نویسنده:
صالحه خدادادی ، فاطمه باجلانی ، محسن بدره
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
یکی از آیاتی که مسئله خشونت نمادین علیه همسر ذیل آن بررسی شده، آیه 44 سوره ص است. این پژوهش بر آن است تا با بررسی وسیع تفسیرهای متقدم و متأخر اعم از شیعه و سنّی از این آیه، محتوای آن‌ها درباره خطاهای نسبت داده‌شده به همسر ایوب (ع) و مواجهه این پیامبر با همسر خود و همین‌طور قضاوت نهایی خداوند عزّوجلّ را تحلیل و مقوله‌بندی نموده و ریشه‌های درون‌مایه‌های مشهور در تفسیر این آیه را بکاود و سپس با بررسی انتقادی این درون‌مایه‌ها و روایت‌های پس‌زمینه آن، سعی در ارائه تفسیری بدیل به شیوه قرآن به قرآن نماید. با کاوش آیات مرتبط با داستان ایوب (ع) و همین‌طور آیات دیگری در سوره‌های بقره و واقعه و مطالعه واژگان هم‌ریشه «تحنث» در قرآن، آیه 44 سوره صاد را می‌توان چنین تفسیر نمود که خداوند فرموده است: «(ای ایوب) آن دسته‌ی ساقه‌ها را بگیر و به مزار آن پیکرهای بی‌جان بزن (تا به اذن خداوند زنده شوند) و نسبت به قدرت پروردگارت برای احیای مردگان یقین کن». در این تفسیر بدیل، مسئله خشونت خانگیِ مشروع در قبال یک همسر وفادار ولو به شکل نمادین وجود ندارد و برخی از درون نمایه‌هایی که در برخی از تفاسیر بررسی شده از این آیه در اتهام به همسر این پیامبر و نیز طعن به عصمت انبیا وجود دارند نیز مرتفع می‌شوند.
صفحات :
از صفحه 175 تا 194
ساختارشکنی تئودیسه: خوانشی تازه‌تر از کتاب ایوب [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Anthony James Maynard
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : کتاب ایوب واقعیت مخمصه انسان را به خوبی نشان می دهد. با این حال، آیا کتاب ایوب پاسخی به مشکلی که به وضوح نشان می دهد ارائه می دهد: وجود خدا و واقعیت رنج؟ این مقاله جست و جوی پاسخی است که اگر درست باشد خیر است. هدف کتاب کمتر به پاسخی به این که چرا انسان های خوب رنج می برند، مربوط می شود و بیشتر به آنچه که خدا انجام داده است، و همچنان انجام می دهد، برای اصلاح رنج، که در واقعه مسیح به اوج خود می رسد، می پردازد. به بیان ساده، کتاب ایوب به عنوان پیشگویی وجود دارد، برای همه کسانی که چشمانی برای دیدن و گوش هایی برای شنیدن دارند، برای زندگی و خدمت عیسی مسیح: توضیح می دهد که چه چیزی را باید انتظار داشت و چگونه به یک مسیحایی رنج می برد. آنچه در ادامه می آید نباید به عنوان استدلالی برای تفسیر کتاب ایوب اشتباه گرفته شود، بلکه باید تفسیری بالقوه را به عنوان جایگزینی برای تئودیسه پیشنهاد کرد.
اهمیت الگوواره ها برای تفسیر کتاب یعقوب
نویسنده:
Robert James Foster
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : نویسنده کتاب یعقوب از چهار نمونه در جریان کار خود نام می برد. اینها کارکردهای خاصی را در زمینه های فردی خود در ترکیب انجام می دهند. ابراهیم و رحاب به عنوان نمونه های ایمان فعال حیاتی، ایوب به عنوان نمونه ای از استقامت استوار، و الیاس به عنوان نمونه ای از دعای مؤثر. این پایان‌نامه داستان‌های گسترده‌تر نمونه‌ها را در کتاب مقدس عبری بررسی می‌کند، پیشرفت آنها را در عناصر سنت یهودی اولیه دنبال می‌کند، و استفاده نویسنده از نمونه‌ها را با سایر نویسندگان عهد جدید مقایسه می‌کند. این استدلال می کند که نویسنده کتاب جیمز از نمونه ها به طور جمعی به عنوان وسیله ای برای تشویق مخاطبان مسیحایی خود استفاده می کند تا در آزمایش های زندگی روزمره تا زمان پاروسیا قریب الوقوع خداوند به خدا وفادار بمانند. این چهار نمونه سه ویژگی مشترک دارند که به مخاطب در مبارزات روزانه‌شان کمک می‌کند: همه آنها تا حد نهایی آزمایش شدند، اما با وفادار ماندن به او تعهد قلبی خود را به خدا نشان دادند. همه آنها افراد خارجی بودند که حکمت (ارزش‌های) جهان را رد می‌کردند و همگی با آزمایش‌های تعیین‌کننده زندگی‌شان با تکیه بر خدا و نه به سایر انسان‌ها مواجه شدند.
پاسخ به ایوب (از جلد یازدهم مجموعه آثار یونگ) [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
C. G. Jung (سی جی یونگ)؛ Translated by R.F.C. Hull
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
Princeton University Library,
چکیده :
پاسخ به ایوب (به آلمانی: Antwort auf Hiob) کتابی نوشته کارل گوستاو یونگ روان‌شناس سوئیسی است که در آن کتاب ایوب، بخشی از عهد عتیق و یکی از کتب مقدس یهودیان و مسیحیان، از دیدگاه روان‌شناسی و روان‌کاوی تحلیل می‌شود.
پاسخ به ایوب
نویسنده:
ژان استینمن، خسرو رضایی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
تهران: انتشارات فکر روز,
چکیده :
این اثر، پدیدة رنج را، که ایوب نماد برجستة آن تشخیص داده شد، از دیدگاه باور و اندیشة غربی مورد پژوهش قرار می‌دهد. مؤلف کتاب را با نگاهی محققانه و با توجه به تحقیقاتی که در مورد کتاب ایوب شده و نیز نظریات محققان در مورد رنج ایوب به نگارش درآورده است. سفر ایوب از کتاب مقدس عهد عتیق مهم‌ترین و اصلی‌ترین منبع نویسنده بوده است. او در هفت فصل ابعاد مختلف کتاب ایوب، از جمله سبک کتاب، مسئلة رنج و تصویر جهان در دوران نویسنده، سرگذشت دردناک ایوب، شاعر کتاب، بازیگران و سرانجام شخصیت ایوب را (شهادت‌دادن او به خداوند و نمونه‌ای از رنج بشری) مورد بررسی و تحلیل قرار داده است. نویسنده بر آن است که ایوب می‌دانست تنها نیست و خداوند پاسخ او را می‌دهد، از این‌رو ناله و شکایت می‌کرد، اما از طرفی با تسلیم‌نشدن، از دغل‌کاری در مقابل خداوند جلوگیری می‌کرد.
کلام کاربردی و مسئله رنج [کنفرانس بین المللی الهیّات عملی]
سخنران:
رضا برنجکار
نوع منبع :
سخنرانی , فیلم
کلیدواژه‌های فرعی :
شورش متافیزیکی: پاسخی مدرن به مسئله شر
نویسنده:
نعیمه پورمحمدی
نوع منبع :
مقاله , مدخل آثار(دانشنامه آثار) , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
کتاب وحشت از خدا؛ عطار،‌ ایوب و شورش متافیزیکی ترجمه انگلیسی اثر نوید کرمانی با عنوان آلمانی Schrecken Gottes Der است که در سال ۲۰۰۵ در انتشارات ورلاگ سی.اچ.بک اوج در شهر مونیخ آلمان منتشر شد. نوید کرمانی نویسنده کتاب، پژوهشگر اسلام و نویسنده صاحب نام ایرانی مقیم آلمان است. او در ۱۹۶۷ در زیگن آلمان متولد شد ودر رشته فلسفه، شرق شناسی و تئاتر در کلن و بن در آلمان و قاهره در مصر تحصیل کرد. تز دکتری او در انگلستان با عنوان خدا زیباست: تجربه زیبایی شناختی قرآن به انگلیسی منتشر شد. او پست دکترای خود را از دانشگاه بن گرفت و هم اکنون عضو آکادمی علوم هامبورگ در رشته زبان و شعر است. کرمانی مقالات و نوشته های زیادی با موضوع ادیان و عرفان به زبان آلمانی دارد و برای کارهای ادبی و علمی‌اش جوایزی دریافت کرده است که آخرین بار برنده جایزه صلح در ۱۸ ژوئن ۲۰۱۵ در فرانکفورت از طرف انجمن نشر و کتاب آلمان شد. هیات امنای انجمن نشر و کتاب آلمان کرمانی را صدایی مهم در جامعه امروز آلمان توصیف کردند و دلیل انتخاب او را این دانستند که آثارش به زندگی صلح آمیز انسان‌ها از نژادها و مذاهب مختلف کمک می‌کند. کتاب وحشت از خدا در رده کتابهای الهیات رادیکال در دسته کتابهای الهیات اعتراض می گنجد و به شهرت زیادی رسیده است و به چندین زبان ترجمه شده است.
بررسی اثرپذیری اخلاق فلسفی حکمای مسلمان از حکمای یونان در تبیین مفهوم سعادت
نویسنده:
جعفر گل محمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
هدف ما در این تحقیق آن است که با ارائه تعاریف سعادت از دیدگاه سه حکیم یونانی و برخی از حکمای مسلمان که رویکرد اخلاقی آنها فلسفی است، نشان دهیم که جوهره و خمیر مایه اصلی تعاریف اندیشمندان مسلمان، برگرفته از نظریات حکمای قدیم یونان است، آنگاه به این پرسش بپردازیم که آیا این اقتباس با جوهره و مبانی و اهداف اخلاق اسلامی سازگار است یا خیر؟ مهم ترین یافته این پژوهش آن است که گرچه بسیاری از اصول اخذ شده مباینتی با اخلاق اسلامی ندارد، اما اخلاق یونانی به دلیل تهی بودن از خدامحوری و اعتقاد به معاد فاقد توانمندی لازم برای انگیزش و تغییر اخلاقی است.
صفحات :
از صفحه 19 تا 40
تحلیلی تطبیقی از رنج ایوب بر اساس قرآن کریم و کتاب مقدس
نویسنده:
محمد کاظم شاکر ، اکرم سلیم
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در فرهنگ اسلامی، ایوب نمادی از صبر و شکیبایی است به طوری که «صبر ایوب» به مَثَلی ماندگار در فرهنگ مسلمانان تبدیل شده است. مطابق روایت قرآن، شخصیت ایوب در کوران «رنجی عظیم» و «صبری شگفت» شکوفا شده و قرآن کریم ایوبِ پیامبر را با اوصافی چون «صابر»، «نعم العبد» و «اوّاب» ستوده و او را برای «اولوالالباب» شایسته یادکرد دانسته است. اما کتاب مقدسِ یهودی-مسیحی از ناله‌های ایوب و شِکوَه‌های او از عدالت خدا روایت کرده است. از این رو، می‌توان گفت در فرهنگ یهودی- مسیحی، ایوب برآیند «رنج» و «ناشکیبایی» و «پرسشگری» است، که البته در نهایت به معرفت خداوند و تسلیم در برابر ارادة او نایل می‌آید. مسئلة مهم در داستان حضرت ایوب، چراییِ رنج اوست. از نظر الاهیاتی، این درد و رنج چه معنایی دارد و چگونه با عدالت خداوند سازگار است؟ این مقاله، با روش توصیفی- تحلیلی،‌ ضمن مطالعه‌ای تطبیقی بین قرآن کریم و کتاب مقدس در داستان حضرت ایوب، شکل و محتوای داستان ایوب در این دو کتاب را مورد بررسی قرار داده است. سبک بیان و محتوای این دو کتاب در داستان ایوب بسیار متفاوت است. با این حال، سبک بیان هر دو کتاب متناسب با فضای فکری و فرهنگی مخاطبان اولیه آنهاست. کتاب ایوب منعکس کننده عقاید برخی از گروهّ‌های یهودی است و قرآن نیز در زمانی که پیامبر و مسلمانان در مکه با سختی‌های فراوانی مواجه بودند، با بیانی موجز و زیبا به معرفی ایوب به عنوان الگوی صبر و پایداری پرداخته است.
صفحات :
از صفحه 87 تا 116
دو تئودیسه بدیع در کتاب ایوب: تئودیسه آشکارشدگی خدا و تئودیسه اعتراض
نویسنده:
نعیمه پورمحمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
الاهیات مبتنی بر کتاب مقدس در پاسخ به مسئله شر، بر کتاب ایوب تکیه فراوانی دارد. تأمل‌های الاهی‌دانان در کتاب ایوب، به تئودیسه‌های بدیعی همچون تئودیسه آشکارشدگی خدا و تئودیسه اعتراض می‌انجامد. نخستین رویکرد کتاب ایوب در مسئله شر آن است که مجازات و غرامت‌خواهی برای گناه انسان هرگز دلیل خدا برای تجویز شر نبوده است. تئودیسه آشکارشدگی خدا و تئودیسه اعتراض تئودیسه‌های اختصاصی کتاب ایوب است و نوآوری‌های جذابی دارد. تجلی خود خدا- به جای دلیل خدا برای تجویز شر- دست‌مایۀ تئودیسه آشکارشدگی خداست. نیز گلایه‌های ایوب در عین اعتماد به خدا برای تغییر شرایط، الهام‌بخش تئودیسه اعتراض از سوی جان روث مسیحی است. این مقاله عهده‌دار تبیین این دو تئودیسۀ به دست‌آمده از کتاب ایوب است.
صفحات :
از صفحه 143 تا 162
  • تعداد رکورد ها : 43