جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
رد الغبي عن تكفير ابن العربي
نویسنده:
سيوطي، عبدالرحمن بن ابي بكر
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
مناظرات شيخ الشريعة الاصفهاني مع السيد محمود شكري الآلوسي: رسائل فی اثبات وجود الحجه المنتظر و امامته و فیها تحقیقات و جوابات کافیه وافیه
نویسنده:
تحقیق: موسسه امام صادق ، مقدمه و تعلیق: جعفر سبحانی
نوع منبع :
کتاب , مناظره،گفتگو و میزگرد , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه امام صادق علیه السلام,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب حاضر مناظره و پرسش و پاسخهایی است پيرامون غيبت امام زمان عليه السلام و اثبات وجود و امامت آنحضرت، كه سيد محمود شكري آلوسي از بغداد در سه نوبت تقديم داشته و شيخ فضل الله شریعت با تفصيل و استدلال از آنها پاسخ گفته است.
الاجوبة عن الاسئلة
نویسنده:
سيوطي، عبدالرحمن بن ابي بكر
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
چکیده :
نگارنده مي گويد روز پنجشنبه 6جمادي الاولي از سال 888 سؤالي از من پرسيده شد درباره اينكه، چون عيسي (ع) در آخر زمان باز آيد مردمان را بر اساس چه ديني محاكمه مي كنند ؟ دين خودش يا دين پيامبر ما ؟ او گويد كه دو ماه بعد روز جمعه 14ربيع الاول يكي از علما كه در محضر پدرم كسب علم كرده بود [اگر تاريخ 888 براي اين پرسش و پاسخ درست باشد آشكار مي شود كه پرسنده 34سال پس از مرگ استادش مطلب را از فرزند آن استاد پرسيده است ]به نزد من آمد و قصه استحياء ملائكه از عثمان را از من پرسيد. من بنابر حديثها كه از «ابن عساكر» در كتاب «تاريخ الخلفا» خود آورده بودم، به وي پاسخ دادم. اين رساله جواب آن سؤالات است. چون اين رساله در مجموعه ما بدنبال «شرح الصدور» سيوطي قرار گرفته و همچنين نويسنده به كتاب «تاريخ الخلفا» كه از آثار خود سيوطي است، اشاره كرده، مي توان گفت كه نگارنده اين رساله هم خود سيوطي باشد (علينقي منزوي) [كتابخانه ملي 11/257؛ ]
رسالة تحفة الجلساء برؤية الله للنساء
نویسنده:
جلال الدين السيوطي؛ حقَقها وخرَج أَحاديثَها وعلَق علیها: عبدُ السلام بنُ محمدِ بنِ عبدِ الله العامر
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
جلال الدین سیوطی در این رساله که بر اساس نظریه اشاعره (بر خلاف شیعه و معتزله) بر این باور است که مردمان در روز قیامت خداوند را خواهند دید، این پرسش را مطرح می کند که آیا زنان هم خداوند را می بینند؟ نظر او این است که فقط در روزهای عید زنان خداوند را خواهند دید.
النصب والنواصب
نویسنده:
محسن المعلم
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: دار الهادی,
المستظرف من أخبار الجواري
نویسنده:
جلال الدين السيوطي؛ تحقيق: صلاح الدین المنجّد
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: دار الکتاب الجدید ,
ارزیابی آراء جلال الدین سیوطی در مبحث مجاز «الاتقان فی علوم القرآن» بر اساس اندیشه های علامه طباطبایی
نویسنده:
نویسنده:سیده زهرا ابوالقاسمی؛ استاد راهنما:بی بی سادات رضی بهابادی,فتحیه فتاحی زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
مجاز به عنوان یکی از صنایع مهم بیانی، استعمال لفظ در غیر موضوع‌له خویش است؛ این صنعت بیانی نقش به سزایی در نگاهِ زیبایی شناختی به قرآن دارد و یکی از شاخصه‌های مهم در علم بیان است. اهمیت این علم از آنجایی نمایان می شود که علو معانی و ضیق تعبیر در قرآن کریم، زمینه مجاز در آیات را مهیا نموده و آیات فراوانی در آن دارای آرایه مجاز می باشند. از این رو پژوهش حاضر کوشیده تا به ارزیابی آراء جلال الدین سیوطی در مبحث حقیقت و مجاز بر اساس اندیشه علامه طباطبایی بپردازد. سیوطی نوع پنجاه و دوم از کتاب الاتقان را به انواع مجاز اختصاص داده و ذیل هر یک از آنان، آیات مرتبط با آن نوع را قید می‌نماید. محور اصلی سیوطی در گزینش این آیات در کتاب الاتقان، قواعد علم بیان و مباحث ادبی بوده است به گونه‌ای که این قواعد را اصل و آیات را فرع آن قرار داده؛ از طرفی با مراجعه به تفسیر سیوطی از آیات قرآن کریم در می‌یابیم که وی در برخی از آیات، طبق دیدگاه خود در الاتقان عمل ننموده است. علامه طباطبایی نیز وجود مجاز در قرآن کریم را پذیرفتند اما با توجه به نظریه روح معنا و اصل قرار دادن ظاهر آیات، در مواردی اشاره‌ای به مجاز ننمودند. به طور کلی می‌توان گفت که تفاوت دیدگاه سیوطی و علامه طباطبایی در برخی از آیات، چه از نظر نوع مجاز (عقلی یا مفرد بودن) و چه از نظر پذیرش مجاز و عدم پذیرش آن؛ به دلیل توجه علامه به سیاق آیات، اصل قرار دادن ظاهر آیه بر باطن آن، دقت در مباحث ادبی، توجه به استعمال معنایی کلمه در هر زمان و نفی محدودیت‌های مادی در الفاظ بوده است.
نصوص الائمة فی تحریم الکلام: ذکر کلام امام الحرمین ابی المعالی الجوینی
نویسنده:
جلال الدين السيوطي؛ تحقیق: علی سامی النشار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نصوص الائمة فی تحریم الکلام: کلام الامام ابی المظفر بن السمعانی فی کتابه الإنتصار لأهل الحديث
نویسنده:
جلال الدين السيوطي؛ تحقیق: علی سامی النشار
نوع منبع :
مقاله , خلاصه اثر , فصل کتاب
منابع دیجیتالی :
نصوص الائمة فی تحریم الکلام: کلام الحافظ ابی بکر الخطیب البغدادی فی کتابه شرف اصحاب الحدیث
نویسنده:
جلال الدين السيوطي؛ تحقیق: علی سامی النشار
نوع منبع :
مقاله , خلاصه اثر , فصل کتاب
منابع دیجیتالی :