جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 55
تاريخ الفكر العربي والإسلامي
نویسنده:
دومينيك أورفوا؛ ترجمه: رندة بعث؛ مراجعه: سهیل سلیمان
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: المکتبة الشرقیة,
ایده ها و مردان قصه اندیشه غرب [کتاب عربی]
نویسنده:
کرین برنتن؛ ترجمه: محمود محمود
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
هنداوی,
پیشگامان دانش در طول قرن ها، از ارشمیدس تا هاوکینگ، جلد 1 [کتاب عربی]
نویسنده:
د كلفورد أ بكوفر؛ ترجمه: ایمان نوری الجنابی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Oxford University Press,
پیشگامان دانش در طول قرن ها، از ارشمیدس تا هاوکینگ، جلد 2 [کتاب عربی]
نویسنده:
د كلفورد أ بكوفر؛ ترجمه: ایمان نوری الجنابی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Oxford University Press,
ترس از خدا و آغاز حکمت: مدرسه نصیبین و توسعه فرهنگ مَدرَسی در بین النهرین باستانی متأخر [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Adam H. Becker (آدام اچ بکر)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
University of Pennsylvania Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: مدرسه Nisibis مرکز اصلی فکری کلیسای شرق در قرن ششم و اوایل قرن هفتم پس از میلاد و مؤسسه آموزشی بود که در دوران باستان بی‌سابقه بود. ترس از خدا و سرآغاز حکمت، تاریخچه مکتب و فرهنگ مکتبی کلیسای شرق را به طور کلی در اواخر دوره باستان و اوایل دوره اسلامی فراهم می کند. آدام اچ. بکر پیشینه ایدئولوژیک و فکری جنبش مدرسه را بررسی می کند و شواهد پیشین فرضی مکتب نیسیبیس، مکتب معروف ایرانیان ادسا را ​​مورد ارزیابی مجدد قرار می دهد. علاوه بر این، او استدلال می کند که جنبش مکتب شرقی-سوری ("نسطوری") بهتر به عنوان بخشی جدایی ناپذیر و گاه مورد بحث از طیف گسترده تر رهبانیت شرقی-سوری درک می شود. بکر فرهنگ یادگیری تشریفاتی در شرق سوریه را بررسی می کند، که در همان زمان و در همان مکان با آکادمی های معروف خاخام های بابلی شکوفا شد. یهودیان و مسیحیان در بین النهرین نهادهای مشابهی را با هدف تلقین هویت در مردان جوان ایجاد کردند که آنها را به عنوان موجوداتی تعریف می کرد که توسط خالق خود دارای ظرفیت مطالعه هستند. مدارس شرق سوریه مهم‌ترین مؤسسات فکری معاصر هستند که بلافاصله با آکادمی‌های حاخام مقایسه می‌شوند، حتی به‌عنوان مجرای انتقال متون و اندیشه‌های فلسفی یونانی به مسلمانان در اوایل دوره عباسی.
کتاب راهنمای کمبریج برای منطق قرون وسطی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
(استیون رید)Catarina Dutilh Novaes, Stephen Read(کاتارینا دوتیله نوواس)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Cambridge University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این جلد، اولین کتاب اختصاصی و جامع منطق قرون وسطی، هم سنت های لاتین و هم سنت های عربی را پوشش می دهد و نشان می دهد که آنها در واقع سنت های خواهری بودند که هر دو در پس زمینه میراث هلنیستی پدید آمدند و در طول قرن ها بر یکدیگر تأثیر گذاشتند. مجموعه‌ای از فصول توسط محققین مستقر و جوان‌تر، کل دوره شامل تحولات اولیه و متأخر را پوشش می‌دهد و بینش‌های جدیدی را در مورد این دوره بسیار غنی در تاریخ منطق ارائه می‌دهد. این جلد به دو بخش «دوره‌ها و سنت‌ها» و «مضامین» تقسیم می‌شود و به خوانندگان اجازه می‌دهد تا از منظر تاریخی و سیستماتیک‌تر با موضوع درگیر شوند. برای دانشجویان و دانش پژوهان فلسفه قرون وسطی، تاریخ منطق، و تاریخ اندیشه ها، خواندن این کتاب ضروری خواهد بود.»
البغدادی و آراؤه الکلامیة
نویسنده:
طه یاسین کاظم الدلیمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
بغداد - عراق: دیوان الوقف السنی,
چکیده :
عبدالقاهر بغدادی، دانشمند معروف قرن چهارم هجری را بیشتر با کتاب الفرق بین الفرق می‌شناسند. گویا در حدود 340 ق در بغداد به دنیا آمده و سپس به خراسان کوچیده است. وی در علومی مانند فقه، کلام، حساب، ادبیات و حدیث مهارت داشت و در مناظره و جدل نیز چیره دست بود. بغدادی نزد ابواسحاق اسفراینی و دیگر بزرگان آن ناحیه شاگردی کرد و سپس کرسی درس تشکیل داد و شاگردان زیادی تربیت کرد. شخصیت کلامی، تفسیری و فقهی ابومنصور باعث نشد که وی گرایش به تصوف نداشته باشد، و این از عجایب بود که روحیه تساهل و تسامح تصوف نتوانست از تعصب او بکاهد. سرانجام بغدادی در سال 429 نیشابور را به علت هجوم ترکمانان ترک کرد و به اسفراین رفت و در همان سال فوت کرد و در کنار استادش ابواسحاق اسفراینی دفن شد. از آثار او می‌توان به اینها اشاره کرد: الفرق بین الفرق، فضائح الکرّامیّة، تأویل متشابِه الاَخبارِ والایات، التحصیل، العماد فی مواریث العباد، تفضیل الفقیر الصابر علی الغَنیِّ الشّاکِر در تصوف، کتابی در حساب و ... دوران حضور بغدادی در نیشابور معاصر بود با حضور و قدرت کرامیه، و می‌دانیم که این زمان بر پیروان فرق و مذاهب سخت می‌گذشته است. افزون بر آن درگیری‌های مذهبی بین دیگر فرق تسنن و اوضاع آشفته سیاسی، خراسان را در معرض آشوب قرار داده بود. کتاب مهم و مشهور بغدادی الفرق بین الفرق است که پس از مقالات الاسلامیین ابوالحسن اشعری کتابی جامع و کامل است،‌ اما وی بر خلاف اشعری، حداقل رعایت بی‌طرفی را نکرد و در ورطه تعصب افتاد. وی در این راه گاهی چنان افراط کرده که کتاب وی از یک متن فرق و نحل، به یک متن جدلی ـ اتهامی و بازخواست تبدیل شده است. به هر حال، به تازگی کتابی درباره آرای کلامی و در عراق منتشر شده که دیوان وقف سنی آن را چاپ کرده است. کتاب مذکور رساله دکتری نویسنده در عراق بوده که به صورت کتاب درآمده است. نویسنده به درستی متذکر شده که بغدادی آرای کلامی خود را در خدمت فرق نویسی بکار گرفت و سپس به رد آنها پرداخت. برای شناخت بغدادی افکار کلامی او و همچنین آگاه شدن از فضای فکری خراسان در آن زمان و آنچه دانشمندان تسنن با آن مواجه بودند، کتاب مذکور مناسب است.
جریان‌های اصلی تفکر غربی: خوانش‌هایی در تاریخ روشنفکری اروپای غربی از قرون وسطی تا امروز [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Baumer, Franklin Le Van (فرانکلین لوفان‌ باومر)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Knopf,
چکیده :
ترجمه ماشینی: بسیاری از رشته ها کتاب های خواندنی را ده ها نفر ایجاد می کنند. این یک رویداد نادر است که یک خواننده به ایجاد یک رشته کمک کند. جریان های اصلی تفکر غربی در سال 1952 منتشر شد. فرانکلین لو ون بامر در مقدمه خود نوشت: «تا کنون، تاریخ روشنفکری هم محبوب و هم مشکوک است. همین مقدمه، با عنوان «روش شناسی و تفسیر»، با تعریف اهداف و روش ها، مشکلات و دام های آن، به سمت تبدیل یک رشته رواج به یک رشته تحصیلی قابل احترام پیش رفت. در ربع قرن پس از اولین ظهور، جریان اصلی بدون شک خواننده پیشرو در حوزه خود باقی مانده است. مقالات کوتاه روشنگر که بخش‌ها و بخش‌های فرعی را معرفی می‌کنند، به خوبی شناخته شده‌اند، اما سودمندی مداوم هر خواننده به کیفیت انتخاب‌های آن بستگی دارد. باومر به دنبال قسمت هایی است که به بهترین وجه ایده ها و مشغله های هر عصر را نشان می دهد و روشن می کند. او آنها را در آثار بزرگان از جمله آگوستین، آکویناس، دانته، لوتر، نیوتن، ولتر، داروین، وایتهد و فروید یافته است. اما او همچنین جملات گویا را در نوشته‌هایی که کمتر شناخته شده‌اند، کشف کرده است: رامون لول در مورد جوانمردی (قرن سیزدهم)، هنری پیچام در مورد "جنتلمن کامل" و لئونارد بوشر در مورد آزادی مذهبی (هر دو قرن هفدهم)، لویی رنه د لا شالوتا در مورد آموزش و پرورش. (قرن 18)، ساموئل اسمایلز در مورد "خودیاری" (قرن 19) و ویرجیل گئورگیو در مورد مکانیزاسیون (قرن 20). هر یک از نسخه های قبلی جریان اصلی حاوی مطالب جدید قابل توجهی است. برای این ویرایش، چهارمین، باومر مقاله مقدماتی بخش «عصر اضطراب» و یادداشت کتابشناختی را بازنویسی کرده و سیزده گزیده جدید اضافه کرده است. نویسندگان آنها از لوتر و پاسکال گرفته تا بولتمان، بونهوفر و هایزنبرگ را شامل می شود که بخش های اولیه کتاب را غنی کرده و سه شخصیت اصلی قرن بیستم را معرفی می کنند.
مخالفت با فلسفه در ایران صفوی: حكمة العارفين ملا محمدطاهر قمي [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Ata Anzali, S.M. Hadi Gerami (eds.)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Brill,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: عطا انزلی و س.م.هادی گرامی در کتاب «مخالفت با فلسفه در ایران صفوی» نسخه ای انتقادی از یک نسخه خطی منتشر نشده ارائه می دهند که می توان گفت عاقلانه ترین و گسترده ترین اثر جدلی علیه فلسفه و عرفان فلسفی از دوره صفویه است. مقدمه تحلیلی گسترده و عمیق از وضعیت فلسفه در اواخر دوره صفوی ارائه می‌کند و کار ملامحمد طاهر قمی (متوفی 1689) را در چارچوب وسیع‌تری از تحولات فرهنگی و فکری مربوط به زمان خود قرار می‌دهد. خود محتوای حکمت العارفین بین رد بسیاری از ادله سنتی فلسفی درباره ذات خداوند و صفات او و مهمتر از آن برای علاقه مندان به تاریخ فکری صفویه، حمله به ملاصدرا و شاگردانش به دلیل ترکیب عناصر اساسی تقسیم می شود. اندیشه ابن عربی در چارچوب گفتمان سنتی فلسفی.
  • تعداد رکورد ها : 55