جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2
بررسی صدق و کذب معانی و تأثیر آن در ارزیابی آثار ادبی در دوره عباسی
نویسنده:
سمیرا رحیمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
صدق و کذب یکی از مفاهیم اصلی علم معانی می‌باشد که صدق دلالت بر درستی و صحّت جمله خبری می‌نماید و کذب بر عدم صحّت عبارت خبری اشاره می‌نماید. صدق و کذب دو مفهوم بلاغی در زبان شعری است که در آن شاعر با بهره‌گیری از عناصر تصویرپردازی شعری، کلام را با تغییر در ساختار آن، به شکلی واقعی و ملموس جلوه می‌دهد؛ این هنر بیانی بوسیله حسن تعلیل، ایهام، استعاره، تشبیه، مبالغه و غلوّ، و مدح غیرحقیقی، تکرار، و دیگر عناصر بیانی شکل می‌گیرد. نظریه‌پردازان این عرصه ابوهلال عسکری، جرجانی، قدامه بن جعفر، ارسطو، ریچادرز، کروچه می‌باشد که هریک در باب تأیید و تصدیق صدق یا کذب در کلام و آفرینش زیبایی‌های معنایی آن رویکردهای مختلفی داشته‌اند. در همین راستا از ادبیات دوره عبّاسی همواره به‌عنوان یکی از شکوفاترین دوران تاریخ یاد می‌شود. این عصر سرشار از شاعران و نویسندگان زبردستی است که با کلام خویش گوش‌ها را نوازش می‌دادند، در این بین ابوتمام و بحتری و ابونواس از جمله‌ی آن شاعران شهیر هستند که این دو مفهوم صدق و کذب بیش از بقیه شاعران دوره‌ی عباسی در شعرشان جلوه‌نمایی می‌کند، هر سه شاعر به معنای تامّ کلمه، اصطلاح «أحسَنُ الشِعرِ أکذَبُهُ» و «أحسن الشعر أصدقه» را در شعرشان تجلّی داده‌اند؛ تا جائیکه ابوتمام در دیوان خود چنین می‌گوید که «صِدْقُ المقَالَه ِ أَکْذِب». با این حال بسامد کاربرد تشبیه و مبالغه در شعر ابوتمام، و حسن تعلیل و غلوّ در شعر بحتری، و استعاره و ایهام در شعر ابونواس از بیشترین فراوانی برخوردار است و آمیختگی کذب در شعر بوسیله‌ی هنر تخیل و تصویرپردازی، شعر را از حالت رسمی و خشک درآورده و به‌سوی سیر در عالم عاطفه و خیال رهنمون می‌سازد؛ البته با این شرط که زیاد معنای اصلی کلام تحت‌الشعاع آن قرار نگیرد؛ همین امر در دیوان شعر هر سه شاعر با بسامد متفاوت حضور داشته است. محقق در پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی به پردازش داده‌ها پرداخته است.
دراسة موازنة لصورة الروم فی الأشعار الحربیة لأبی تمام و أبی فراس الحمدانی
نویسنده:
ایروانی زاده عبدالغنی, باقری ورزنه زهرا
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
وقعت حروب کثیرة بین العباسیین، والروم، والخرمیین و بین الحمدانیین والروم أیضا، إضافة إلی حروب القبائل بعضعها مع بعض، یتعرض هذا المقال لما وقع من الحروب بین العرب والروم من خلال دراسة قصائد حربیة للشاعرین البارزین فی القرن الثالث الهجری والقرن الرابع الهجری واللذین ترعرعا فی بیئتین بینهما تشابه کبیر، والإسلام دینهما والروم أعداؤهما، هما أبوتمام الطائی الذی شارک فی الحروب بلسانه وأبو فراس الحمدانی الذی شارک فیها بکل کیانه، أما أبوتمام فالقصائد التی یصور فیها حروب العرب مع الروم هی فی الأصل من قصائده المدحیة، لذلک یستهلها بالمقدمة الغزلیة أو بالمقدمة الطللیة، ولا بد أن تکون الصور التی یرسمها للقواد مما یرضیهم و قد استطاع أن یوفی القواد حقهم، خاصة هؤلاء الذین أغفل التاریخ ذکرهم، من مثل: أبی سعید الثغری. أما أبوفراس فی قصائده الحربیة فیطرق الموضوع بسرعة دون اتکاء علی المقدمات، و هذه القصائد فی الأصل من قصائده المدحیة والفخریة، فتعتبر قصائد هذین الشاعرین من الوثائق الهامة للتاریخ والشعر.
صفحات :
از صفحه 43 تا 68
  • تعداد رکورد ها : 2