جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 11
مراسم غیر شیعی محرم در جنوب آسیا و دیاسپورا: فراتر از عزاداری [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Pushkar Sohoni (editor), Torsten Tschacher (editor)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
راتلج (Routledge),
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: این کتاب تعامل با اعمال غیرشیعی جشن های محرم را در گذشته و حال، در جنوب آسیا و در دیاسپورای بزرگتر تحلیل می کند. با کنار هم قرار دادن انواع دیدگاه های منطقه ای (دکن، پنجاب، سنگاپور، آفریقای جنوبی، و ترینیداد و توباگو) و پیشینه های زبانی (بوجپوری، گجراتی، مراتی، پنجابی، تامیل، اردو)، این فصل ها در مورد اهمیت بحث می کنند. جشن های محرم از نظر بازیگران مربوطه. در حالی که در برخی موارد اینها شامل رابطه متقابل با مسلمانان شیعه و سنت‌های عزاداری آنها در طول محرم می‌شود، سایر مشارکت‌ها به زمینه‌هایی می‌پردازند که در آن شیعیان و حتی مسلمانان، تنها جزئی جزئی از جشن‌ها را تشکیل می‌دهند، یا حتی هیچ کدام را تشکیل نمی‌دهند. این کتاب با تمرکز بر جشن‌های محرم که فراتر از متن ارائه شده توسط شیعیان محرم است، دیدگاه‌های جدیدی را در مورد محرم به‌عنوان یک رویه اجتماعی که به‌طور گسترده توسط جنوب آسیایی‌ها در سراسر مناطق به اشتراک گذاشته می‌شود، باز می‌کند. این کتاب منبعی کلیدی برای محققان و دانشجویان مطالعات جنوب آسیا، دین آسیایی، به ویژه مناسک و مناسک مذهبی، و مطالعات اسلامی خواهد بود، اما همچنین برای خوانندگان غیر دانشگاهی علاقه مند به اعمال چندین منطقه جذاب خواهد بود.
عمیق ترین رنگ: اوبه، حُسَی و نژاد در جهان اقیانوس اطلس [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Aisha Khan
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Harvard University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: چگونه دسته‌های استعماری نژاد و مذهب با هم هویت‌ها و سلسله‌مراتبی را به وجود آوردند که امروزه وسیله‌ای برای ناسیونالیسم چندفرهنگی و نقد اجتماعی در کارائیب و دیاسپورای آن هستند. هنگامی که امپراتوری بریتانیا برده داری را لغو کرد، صاحبان مزارع شکر کارائیب با کمبود نیروی کار مواجه شدند. برای حل این مشکل، آنها کارگران «معمول»، هندوها و جمعیت اقلیت مسلمان را از شبه قاره هند وارد کردند. Indentureship از سال 1838 تا پایان رسمی آن در 1917 ادامه یافت. عمیق ترین رنگ در مزارع پس از رهایی در هند غربی - جایی که اروپایی ها، هندی ها و آفریقایی ها برای کار و عبادت در هم می آمیختند - آغاز می شود و تا انگلستان، آمریکای شمالی و امروزی را شامل می شود. ترینیداد، جایی که میراث های دوران استعمار در هویت ها و سلسله مراتبی باقی می ماند که هنوز کارائیب پس از استقلال و دیاسپوراهای معاصر آن را شکل می دهد. عایشه خان بر روی اعمال مذهبی مورد مناقشه اوبه و هوسی تمرکز می کند که علیرغم تنوع شرکت کنندگان آنها به عنوان "آفریقایی" و "هندی" نژادی می شوند. اوبه، یک اصطلاح رایج در کارائیب برای سنت های شفابخش و پیشگویی در جنوب صحرا، در جامعه استعماری با جادو، شورش بردگان و کلاهبرداری همراه بود. این منجر به قوانین ضد اباحه شد که برخی از آنها هنوز پابرجا هستند. Hosay در هند غربی از مراسم بزرگداشت هندی مراسم عزاداری اسلامی در ماه محرم ایجاد شد. اگرچه از حمایت‌های قانونی خاصی برخوردار شد، تجمع‌های دسته‌جمعی، راهپیمایی‌ها و نبردهای ساختگی هوسای ترس از اختلالات اقتصادی و ناآرامی‌های کارگری را برانگیخت که منجر به جرم انگاری توسط قدرت‌های استعماری شد. رعایت صحیح حصی در میان برخی از جوامع تاریخی مسلمان مورد بحث بوده و اکنون نیز این بحث ادامه دارد. عایشه خان در مطالعه دقیق این دو عمل، پویایی قدرت را از طریق هویت‌های مذهبی و نژادی شکل گرفته در متن استعمار در جهان آتلانتیک روشن می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه امروزه این هویت‌ها نابرابری‌ها را تکرار می‌کنند و همچنین مطالبات عدالت و به رسمیت شناختن را تقویت می‌کنند.
حُسَی در ترینیداد: مراسم محرم در مهاجران هندو-کارائیبی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Frank J. Korom
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
University of Pennsylvania Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: آیین چند آوازی معروف به Hosay در دریای کارائیب از رویه‌های قبلی که در عراق و ایران سرچشمه می‌گیرد به وجود آمد که از طریق کارگران مستعفی جنوب آسیا که توسط بریتانیایی‌ها از اواسط دهه 1800 تا دهه‌های اولیه قرن بیستم به دریای کارائیب آورده شدند، به ترینیداد گسترش یافت. . این آیین ها به عنوان یک مراسم مذهبی شیعیان مهم هستند، اما همچنین نمادهای هویت قومی و ملی برای هندوترینیادی ها هستند. فرانک کوروم نقش اساسی Hosay را در اجرای هویت‌های چندگانه با موقعیت‌یابی تاریخی و قوم‌نگاری رویداد در زمینه‌های خاورمیانه، جنوب آسیا و کارائیب بررسی می‌کند. هوسی ترینیداد: نمایش های محرم در دیاسپورای هند و کارائیب اولین مطالعه دقیق تاریخی و قوم نگاری آیین های محرم اسلامی است که در جزیره ترینیداد انجام شده است. بحث اصلی کروم این است که مراسم سالانه یک گفتمان چندصدایی است که با به کارگیری سطوح مختلف تفسیر به بهترین وجه قابل درک است. در سطح نمادین، این مراسم برای جامعه کوچکی از مسلمانان هندو-ترینیدادی معنایی باطنی می دهد. در سطحی دیگر، به نظر می رسد که نماینده فرهنگ "پیوند شده" هند به عنوان یک کل است. در نهایت، این آیین ها نمادی از جمعیت چند قومی ترینیداد هستند. هوسی ترینیداد با پرداختن به راهبردهای مورد استفاده برای مقاومت در برابر ادغام و همسان سازی، با تئوری هایی در رابطه با مفهوم خلاقیت فرهنگی در دریای کارائیب و همچنین در مطالعه کلی دیاسپوراهای جهانی درگیر است.
ثورة الحسین فی الوجدان الشعبی
نویسنده:
محمد مهدی شمس الدین
نوع منبع :
کتاب , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: الدار الاسلامیه,
چکیده :
ثوره الحسین فی الوجدان الشعبی کتابی است درباره‌ی بازتاب قیام امام حسین و یارانش در میان مسلمانان که توسط محمد مهدی شمس الدین نوشته شده است. در کتاب حاضر به بازتاب قیام امام حسین در میان مسلمانان پرداخته شده و مطالب آن در پنج فصل سامان یافته است. در فصل اول با عنوان «مقدمات»، نخست کلمهٔ «ثورة» شرح شده و سپس از موضع مسلمانان درباره قیام امام حسین (در آغاز قیام و پس از آن)، سخن رفته است. آنگاه به نفوذ قیام در ضمیر مردم و شیوه‌های نفوذ آن پرداخته و در ضمن آن ترفندهای امویان برای خنثی کردن قیام امام تبیین شده است. فصل دوم تا پنجم دربارهٔ چهار تجلی قیام امام حسین در ضمیر مردم است: زیارت، مرثیه‌سرایی، عزاداری و گریه. در فصل دوم، از مشروعیت زیارت و پیشینه آن، پیش از زیارت قبر امام حسین، سخن رفته است. سپس به زیارت امام حسین و اهداف و نصوص شرعی آن پرداخته و دو نمونه از زیارت آن حضرت نقل و تحلیل شده و در پایان به زیارت در اشعار مرثیه اشاره رفته است. این فصل، پیوستی دارد و در آن از زیارت حضرت ابوالفضل و علی اکبر و شهیدان کربلا سخن رفته است. «شعر رثائی» عنوان فصل سوم است که در آن ضمن نقل و تحلیل برخی مراثی درباره امام حسین، به تشویق امامان در سرودن شعر و موضع حکومت‌ها در برابر شاعران و محتوا و مقاصد و ارزش اشعار و تطوّر آن‌ها پرداخته شده است. فصل چهارم عنوان ندارد، اما موضوع آن عزاداری است. در آغاز این فصل از دو نوع عزاداری برای امام حسین سخن رفته است: 1. عزاداری خانوادگی، که از عصر عاشورا در کربلا آغاز شد و در دمشق و مدینه ادامه یافت و عزاداران، خانواده‌های شهیدان کربلا بودند. 2. عزاداری عمومی، که مردم کوفه و مدینه با مشاهدهٔ اسیران اهل بیت به عزاداری پرداختند. سپس به عزاداری در دورهٔ امامان اشاره شده و در ادامه از سه دوره عزاداری سخن رفته است: 1. پس از قیام کربلا تا سقوط بغداد به دست هلاکو. 2. از هنگام سقوط بغداد، یا اندکی پیش از آن، تا عصر جدید. 3. از اوایل عصر جدید تا زمان حاضر. آنگاه به چگونگی عزاداری در این دوره‌ها و ویژگی‌های هر دوره پرداخته و دورهٔ اخیر بهتر از دوره‌های پیشین شمرده و اشاراتی به آینده شده است. فصل پنجم که عنوان ندارد، کمتر از ده صفحه است و در آن به تحلیل گریه و مشروعیت آن پرداخته شده است.
نقش صوفیه در گسترش آیین های نقالی و روضه خوانی
نویسنده:
مشهدی نوش آبادی محمد
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید. 
صفحات :
از صفحه 185 تا 214
چرا عدّه ای برای گریاندن مردم در مصیبت امام حسین(ع) ، به راحتی بر خدا و رسول و امامان ، دروغ می بندند و بدین سان ، تاریخ افتخارآمیز عاشورا را تحریف می کنند ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
از نگاه محدّث نوری ، دو عامل عمده ، موجب دروغ پردازی در مرثیه سرایی شده است : ۱ . مجاز شمردن دروغ در عزاداری! خلاصه مطلبی که محدّث نوری رحمه الله برای جایز شمردن دروغ در عزاداری برای امام حسین(ع) از برخی دروغ پردازان نقل کرده ، این است : احادیثی بیشتر ...
چگونه ممکن است هدف از عزاداری برای امام حسین(ع) مورد تحریف قرار بگیرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
خطرناک ترین آفت عزاداری امام حسین علیه السلام ، تحریف هدف آن است . حکمت عزاداری امام حسین علیه السلام با حکمت شهادت ایشان ، یکی است . بنا بر این ، تحریف هدف عزاداری ، تحریف هدف شهادت آن بزرگوار نیز هست . این تحریف ، به دو گونه می تواند تجلّی یابد : بیشتر ...
حکمت عزاداری سیدالشهدا(ع) چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
شناخت دلایل عزاداری برای امام حسین علیه السلام ، نخستین گام در راه تأمین اهداف بلند این سنّت مهم و سرنوشت سازِ پیروان اهل بیت علیهم السلام است ؛ زیرا عزاداری بدون معرفت، نه تنها ارزشی ندارد ؛ بلکه چه بسا به زیان اهداف اصلی این حرکت ارزشمند نیز باشد . بیشتر ...
عزاداری محرّم از چه زمانی رسمیت یافت؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در آغاز سده چهارم هجری، حکومت آل بویه [۱] در ایران و حکومت فاطمیان [۲] در شمال افریقا شکل گرفتند و اندک اندک ، بر قلمرو خود افزودند . در نیمه دوم سده چهارم ، ایران (بجز مناطق شرقی آن) و مرکز عراق ، در اختیار دولت آل بویه بود و شمالِ شرق افریقا، مصر، بیشتر ...
تحلیل کارکردی سوگواری های محرم در ایران پس انقلاب
نویسنده:
مهراب صادق نیا،محمدعلی ربانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
صفحات :
از صفحه 73 تا 90
  • تعداد رکورد ها : 11