جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 21
ولایت در بیان: رمزگشایی از نکته‌های ناب ولایی
نویسنده:
محمد مهدی آصفی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران : نباء,
چکیده :
این اثر بیست و دومین جلد از مجموعه سخن آشنا به شمار می‌آید و محتوای آن به رابطه توحید دو جانبه در دایره ولایت توجه دارد. دراين كتاب درباره گروهی از كلمات مرتبط با ولايـت و وابسـتگي سخن گفته و می کوشد كـه ايـن كلمـات را عمـدتاً از متـون زيارتی كه خاص اهل بيت نوشته شده، اسـتخراج كند. ايـن متون سرشار از حقايق ومفاهيم بسياري درباة ولايت و برائت است. اثر حاضر به مضامینی درباره ارادت، آگاهی از ولایت، اسوه و نمونه، همراهی و اطاعت، یاری و انتقام، برائت، غم و شادی، آیه تطهیر، زیارت، میراث و انتظار، رستگاری و پیروزی، مشارکت با شهدا به سبب ولایت و برائت و میراث و انتظار می‌پردازد. در حقیقت این کتاب در تلاش است که اثبات نماید کسی که ولایت خداوند را بپذیرد، ولایت اهل بیت(ع) را می‌پذیرد و کسی که از خداوند پیروی کرد، از آن‌ها پیروی می‌کند. و کسی که خداوند را دوست دارد، آن‌ها را نیز دوست دارد. این یک طرف معادله توحیدی است. طرف دیگر، هر کس ولایت اهل بیت(ع) را بپذیرد، ولایت خدا را پذیرفته است و هر کس از آن‌ها اطاعت کند، از خداوند اطاعت کرده است. هر کس آن‌ها را دوست بدارد، خداوند را دوست داشته است. بدین سان معادله توحیدی در ارتباط و ولایت و توحی دو طرفه شکل می‌گیرد.
عشق و علاقه به همجنس
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
مطمئنًا با فردي معتقد همراه فطرت پاك و طالب پاكي و نورانيت روبرو هستيم و اين صفات خوب شما را مي ستاييم.اميدواريم راهنماي خوبي براي تصميم گيري در رابطه با اين موضوع براي شما باشيم. اساس و پايه دوستي ها در سن نوجواني و جواني که با جذبه و شور زيادي همرا بیشتر ...
انگیزه الهى در دوستى و برادرى ، چگونه دشمنى ها را ریشه کن مى کند و جامعه انسانى را یک پارچه و متّحد مى نماید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
ابتدا بايد ديد ريشه دشمنى در چيست. با بررسى دقيق و همه جانبه ، به اين نتيجه مى رسيم كه ريشه همه دشمنى ها ، بلكه همه فتنه ها و فسادها ، خودخواهى است. جنگ ها ، خونريزى ها ، جنايت ها ، زشتى ها ، پليدى ها و همه رذايل اخلاقى و عملى ، ريشه در خودخواهى دارن بیشتر ...
حوار مع الشیخ صالح الدرویش حول کتابه «التراحم بین آل بیت النبی صلی الله علیه و آله و سلم و بین بقیة الصحابة»
نویسنده:
جعفر سبحانی تبریزی؛ مترجم: عبدالرضا شالچیان
نوع منبع :
کتاب , مناظره،گفتگو و میزگرد , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
تهران: نشر مشعر,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«حوار مع الشيخ صالح بن عبد الله الدرويش حول الصحبة و الصحابة» نوشته آيت الله جعفر سبحانى در دو مجلد به نقد دو كتاب از يك عالم حنبلى پرداخته است. نويسنده در مقدمه جلد اول با اشاره به مقدمه كتاب «تأملات فى نهج البلاغه» كه در آن علما را به گفتگو دعوت كرده است، گشايش اين شيوه را آرزوى ديرين خود دانسته و مناقشاتش درباره كتاب مذكور را ارائه مى نمايد.
دوستی ازمنظر قرآن و سنت، عوامل و ریشه های پیدایش آن، اثر و پیامدهای فردی و اجتماعی آن
نویسنده:
فرخ لقا جوان بخت مایوان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این پایان نامه دوستی می باشد. دوستی یعنی عشق و محبت و در اصطلاح یعنی خلاقیت، نبوغ،ابتکار و به معنای خاص باید گفت که دوستی هنر است و یکرنگی یعنی وفا و فداکاری و به عبارت دیگر دوستی ساختن است. در جای دیگر دوستی به معنی هم نشینی ، معاشرت و گفتگوی انسان با افرادی که به آن ها علاقه و محبت دارد تعریف شده است. با توجه به این توضیحات معنای کلی که از دوستی به دست می آید این است که : دوستان طرفدار و معشوق یکدیگر هستند در پرتو عشق حقیقی وقتی نهال دوستی در دل دو کس ریشه دوانید و مهر و محبت هر روز بر شدت خود افزود و استحکام پذیرفت، استحکام چنین مهر و دوستی متکی به عشق به انجام می رسد که هر دو طرف دلباخته و مفتون هم می شوند و این دلباختگی در همه عمر پایدار می ماند. حال آنکه دوستی انجام گرفت فرد باید رازهای پیدایش بقای دوستی را نیز مدنظر داشته باشد که آن ها عبارتند از : سازگاری کردن، خوش رفتاری، تواضع و فروتنی، داشتن رفتار منصفانه. بنابراین نتیجه ای که از این صفات گرفته می شود این است که دوستی به مشابه درختی است که با گذشت زمان ریشه می کند. هر چند بهتر دوست خود را بشناسید و به نقاط مشترک تخاق خود با او واقف شوید دوستی شما پایدارتر خواهد شد. باید در نظر داشته باشید که هیچ مکتبی به اندازه اسلام به دوستی و محبت و داشتن جامعه ای همراه با مودت و برادری سفارش نشده است این تنها مکتب انسان ساز اسلام است که پایه و اسا دین و دینداری را محبت و مودت قرار داد. دوستی و اردت را یک ضرورت اجتماعی دانسته و با توجیه هایی از قبیل این که به ندای آیه شریفه واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا که یکی از شعارهای بارز مسلمین است خواهان آنست که همگی به ریسمان خدا چنگ در زده دست اتحاد و برادری به هم داده تا بهترین راه نیل به سعادت را در اخوت اسلامی و تربیت قرآن بپیمایند. در ضمن این بیانات آفت های دوستی را نیز تذکر داده است از جمله آزرده ساختن خاطر دوست است که باید سعی کنیم از گفتاری که مایه رنجش دوست می شود به شدت خودداری کرد و از شوخی های زننده اجتناب نمود و از حسادت ورزیدن که باعث می شود از انسان سلب کمال شود دوری کرد. در ضرورت و لزوم دوستی همین بس که خدای متعال حضرت ابراهیم را به عنوان دوست خود برگزیده و از نظر قرآن کریم و نهج البلاغه، زندگی اجتماعی برای انسان و رشد و تکامل جسمی و روحی او ضرورت دارد. باید دوستان خوب را شناسایی کرد و با آنها انس گرفت پس نباید دوستان را بطور تصادفی برگزید و اجازه ندهد به سرنوشت که براساس معیارهای نادرست دوستی برایش انتخاب کند. باید در نظر داشته باشیم که قبل از هر نوع رابطه صمیمی باید دوست را مورد آزمایش قرار داد که عبارتند از آزمایش روحی آزمودن به گاه نیاز، و آزمودن در وقت سختی ها و همچنین آزمودن در هنگام سفر می باشد. شالوده دوستی که موجب پیوند دو دوست می شود دوستی برای خداوند است که این رابطه را بوجود آورد. بعد از پایه ریزی دوستی بین دو یا چند نفر باید حقوق دوستی را رعایت نمود. که مهمترین آن ها از منظر حضرت علی ( ع) عبارتند از : مواسات یعنی یاری کردن برادران، وفادار بودن یعنی ثات قدم بودن، گذشت داشتن، می باشد.
دوستی ( از منظر قرآن و سنت، ریشه ها و عوامل، آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی)
نویسنده:
حورا فقیهی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این پایان نامه (( دوستی از منظر قرآن و سنّت ،ریشه ها و عوامل ،آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی آن)) می باشد . تحقیق در دامن? دوستیهای متعارف بین انسانها بوده و با هدف آگاه ساختن افراد از نظر دین مبین اسلام ، در مورد مسائل مختلف دوستی ، ترویج دوستی های شایسته و بر حذر داشتن افراد از دوستی های غیر شایسته ، انجام گرفته است و روش آن دینی ، بنیادی ،توصیفی و علّی و کتابخانه ای می باشد که از منابعی چون آیات قرآن مجید و تفاسیر،کتب حدیثی ،و کتابهایی در زمین? اخلاق ،امور تربیتی ، روان شناسی و جامعه شناسی، جمع آوری و تنظیم گردیده است که از جمله مهمترین مآخذ باید به قرآن ، غررالحکم و روان شناسی اجتماعی ، اشاره نمود. در تعریف دوستی می توان گفت که رابطه ای است اجتماعی و محبت آمیز میان افراد. با توجه به اهتمام پیشوایان معصوم ( علیهم السلام) ودانشمندان بزرگ به مسئله دوستی و تأثیر دوستی بر سرنوشت و عملکرد انسان ،میتوان به اهمیت آن پی برد. روحی? اجتماعی انسان و بسیاری از صفات اخلاقی و رفتارهای انسانی مبتنی بر آن ،گسترش روابط اجتماعی در جامع? کنونی و نیازهای عاطفی و مادّی به دوست ،موجب ضرورت یافتن دوستی ،گردیده است . امّا دوستی با هم? اهمیت و ضرورتی که دارد، نباید از حدّاعتدال خارج گردد . خاستگاه دوستی فطرت انسان است و عواملی چون وجود تشابه ، جذابیّت های ظاهری و غیر ظاهری ،نیازها و دیدارها و . . . باعث پیدایش و تداوم آن می گردند . بسیاری از روابط دوستی بدون هدف خاص و معینی ،پدید می آیند. امّا بعضی دیگر ،در جهت رسیدن به اهداف معنوی همچون کمال، رضا و قرب الهی یا اهداف دنیوی چون بر طرف نمودن نیازهای مادّی یا خوشگذرانی ایجاد می گردند. نکته مهم این است که دوستان، نباید صرفاً از روی تصادف با هم رفاقت نمایند . بلکه لازم است افراد ، خود با استفاده از حق خدادادیِ انتخاب، از روی آگاهی و تحقیقات کافی ، دوستانی با صلاحیت که دارای معیارهای ایمان ،تقوا ، خردمندی ،دانایی و . . . هستند ،گزینش نمایند. قرآن و سنّت که تنها مرجع صلاحیت دار تعیین آن هستند، معیارهای دوستان صالح را بیان داشته اند. دوستی ،آثار فراوانی به همراه دارد که مهمترین آن تشابه اعتقادی و اخلاقی دوستان می باشد . از جمله آثار فردی و اجتماعی دوستیهای شایسته می توان به موارد ذیل اشاره نمود: نیکنامی ، شرافت، بهره مندی از یاری دوست مؤمن دردنیا و شفاعت او در آخرت و دعای خیرش ، آرامش روانی فرد و خانواده ، رفاه و آسایش عمومی در جامعه ،انسجام بیشتر اجتماع و... . همچنین بدنامی ،دشمنی ،نفاق ،پشیمانی، عذاب فرد، نا آرامی در فضای خانواده ، گسترش فساد و نا امنی در جامعه و ... از پیامدهای ناگوار دوستیهای غیر شایسته می باشند. دوستی با جنس مخالف علاوه بر آثار سوء ذکر شده ،موجب پیامدهای وخیم دیگری چون بیدار شدن حسّ تنوع طلبی و تقاضای نامحدود جنسی ،بالا رفتن سن ازدواج و در نتیجه کاهش آن در جامعه و آثار بد تجرّد بر اجتماع ،افزایش طلاق و . . . می گردد . فرضیه این تحقیق این بود که با انتخاب دوستان صالح ، بهتر و سریعتر می توان در راه کمال و قرب به خدا گام برداشت که با بیان حتمی بودن تأثیر گذاری دوستان، به ویژه در زمین? اعتقادی و اخلاقی ، اثبات گردید . زیرا روح ما از افکار و رفتار آنها ، یقیناً اثر می پذیرد و آنان نیز به دلیل حس مسئولیت ، به مادر تقویت اعتقادات دینی، یاری می رسانند. بالعکس ،دوستان ناپاک ما را از رسیدن به دین منظور باز می دارند. با در نظر گرفتن اهمیت موضوع دوستی و رواج دوستی های ناشایسته در جامعه ، لازم است دربار? این موضوع تحقیقات گسترده تری انجام پذیرد. به ویژه در زمین? دوستی با جنس مخالف، ارائ? پژوهشهای مختلف حتی تحقیقات میدانی، ضروری می باشد.
دوستی در آیات و روایات
نویسنده:
تکتم عظیمی رحمتی دوزنده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
حوزه علمیه خراسان: ,
چکیده :
موضوع این تحقیق ( دوستی در آیات و روایات) می باشد. مسأله دوستی در زندگی بشر امری مهم، مورد نیاز و به گونه ای با سرنوشت او در ارتباط است بدین منظور هدف از انتخاب این بحث شناسایی دوستان حقیقی انسان، چگونگی ایجاد رابطه دوستان با آنها، تثبیت این علاقه و در پرتو آن، برداشتن گامهای مؤثر در راه تکامل روحی – معنوی بشر است. دین مبین اسلام بر پایه دوستی بنا شده و در قرآن کریم مطالب فراوانی پیرامون این بحث با واژه های محبت، مودت، خلیل، صدیق و . .. وجود دارد، در امتداد کلام وحی هر جا از دوست و دوستی سخن به میان آمده، سخنان گرانبهایی از ائمه اطهار ( ع) نیز می درخشد. خداوند متعال، یگانه دوست بشر است که تمامی صفات محبوب را بدون مرز و نهایت داراست پس از او و به اذن او، پیامبر ( ص) و ائمه اطهار ( ع) دوستان حقیقی انسان ها می باشند و از آنجا که محبت محصول معرفت است آدمی می تواند از طریق شناخت این بزرگواران و اطاعت از فرامین آنها به دوستی ایشان دست یافته و در این ارتباط دو طرفه جزء محبوبان آنها قرار گیرد و به سعادت دنیوی و اخروی نائل شود. دوستی؛ موهبت الهی است که انسان ها می توانند با آن در اجتماع و در ارتباط با همنوعان خود، زندگی را شیرین ساخته و از برکات بسیار آن سود برند. اجتماع کوچک خانواده به این عنصر ارزشمند نیازمند است. از آنجا که انسان در جامعه به دنبال دوستانی برای خود می باشد و با توجه به میزان تأثیر گذاری و اثرپذیری دوستان از یکدیگر در این راه باید به ملاکهای صحیح در گزینش دوست توجه داشت و هر فردی را به دوستی انتخاب نکرد. اما نکته اساسی در روابط دوستانه ای که در اجتماع؛ چه داخل خانواده، جه خارج از آن، صورت می پذیرد این است که با هدف الهی و در جهت نزدیکی و پیروی از دستورات پروردگار، شکل گیرد. این است راز ماندگاری دوستی ها که تا روز قیامت تداوم می یابد و حتی در آن روز مستحکم تر نیز می شود. برای دست یابی به مطالب مورد نظر در این پژوهش از روش کتابخانه ای و فیش برداری با مراجعه به کتب تفسیری، روایی، اخلاقی و اجتماعی استفاده شده است.
تحلیل متن شناسی زیارتنامه حضرت امام رضا (ع) بر پایه نظریه کنش گفتار
نویسنده:
محمدرضا پهلوان‌نژاد، مهدی رجب‌زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد,
چکیده :
نظریه کنش گفتار یکی از مهم ترین نظریاتی است که بر دو حوزه فلسفه زبان و زبان دین تاثیر گذاشته است. آستین، ارائه کننده این نظریه، کاربرد زبان برای انجام کارهایی از قبیل اعلام کردن، وعده دادن، اظهار داشتن، تهدید کردن و ... را کنش گفتار نامید. وی واحد ارتباط زبانی را کنش های گفتاری اعلام کرد، بدین معنی که ارتباط زبانی هنگامی اتفاق می افتد که گوینده، کنش گفتاری انجام دهد. جان سرل بر پایه این نظریه کنش های گفتاری را به پنج دسته تقسیم بندی کرد: کنش های اظهاری، اعلامی، تعهدی، ترغیبی و عاطفی. بررسی متن شناسی زیارتنامه حضرت امام رضا (ع) بر اساس طبقه بندی فوق نشان داد از مجموع 107 کنش گفتاری به کار رفته در این متن، کنش های عاطفی با 38 مورد بیشترین و کنش های اعلامی با 22 مورد کمترین تعداد را به خود اختصاص داده اند. ضمن آن که در متن فوق هیچ گونه کنش گفتاری تعهدی به کار نرفته است. نتایج فوق نشان دهنده ایجاد ارتباط عمیق عاطفی گوینده و مخاطب یا مخاطبان زیارتنامه است. به عبارتی گوینده متن تلاش کرده است احساساتی از قبیل ارادتمندی، قدردانی و دوستی خویش را در قالب این متن با مخاطب خویش به اشتراک بگذارد. اختلاف ناچیز بین تعداد سایر کنش های به کار رفته در متن با توجه به تعداد کل کنش های موجود معنی دار به نظر نمی رسد.
صفحات :
از صفحه 37 تا 54
دوستی از دیدگاه قرآن و سنت، عوامل و پیامدهای آن، آثار فردی و اجتماعی آن
نویسنده:
مرضیه مستقیمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
انسان موجودی اشت اجتماعی و یقینا همچین موجودی نمی تواند جدای از دیگران به دوستی ادامه دهد و به دنبال این اجنماعی زیستن است که مسئله دوست مطرح می شود پس ما باید در راه پیدا کردن دوست به دستورالعمل های دینی تکیه کرده و برای دستیابی به آن دستورالعمل ها پیرامون آیات و روایات تحقیق و تدبر کنیم. این تحقیق دارای 6 فصل است. در سیره ی تحقیق ابتدا به پیشینه ی موضوع و بعد اهمیت موضوع می پردازیم در فصل اول به تعریف دوستی لغت و اصطلاح می پردازیم و بعد به واژه های عربی آن از نظر لغت بررسی می کنیم. سپس به دوستی در کلام بزرگان می پردازیم و بعد به آداب دوستی پرداخته و بدنبال آن حد و مرز دوستی را مورد بررسی قرار می دهیم و در فصل دوم به اهمیت دوستی در آیات و در فصل سوم دوستی را در کلام معصومین بررسی می کنیم و در فصل چهارم به ویژگی ها و صفات دوستان خوب می پردازیم که این ویژگی ها و صفات برگرفته از آیات و روایات می باشد. در فصل پنجم به ویژگی ها و صفات دوستان بد می پردازیم : در فصل بعدی به حقوق دوست در مقابل دوست. در فصل هفتم به نقش دوست در زندگی و اینکه دوست خوب و بد چه نقشی در زندگی فردی و اجتماعی انسان دارد. و در انتها خلاصه آنچه گفتیم را بیان می کنیم و سپس به راه کارهای عملی در مورد دوستی اشاره می کنیم و بعد از آن به نتیجه می پردازیم.
دوستی از منظر قرآن و سنت
نویسنده:
نجمه تفقدی عابدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
بخش اول پایان نامه درباره طرح تحقیق که در آن به ضرورت و اهمیت موضوع ، پیشینه موضوع، سؤالات اصلی و فرعی و کلید واژه ها پرداخته است. بخش دوم آن موضوع دوست و دوستی که در فصل اول آن نظر اهل بیت نسبت به دوستی و اینکه نفس اثر پذیر است معیارهای انتخاب یک دوست خوب و نقش آن در زندگی و اینکه چگونه دوستانمان را راضی نگه داریم و پاداش زیارت دوست چیست بحث شده است. فصل دوم این بخش دوستی حقیقی و مجازی، دوستی یعنی چه، دوست حقیقی کیست، خصال دوستان راستین چیست، برای دوستی باید نرم حوئی کرد، دوستی و خویشاوندی. فصل سوم آن حقوق دوستی و فصل چهارم مرزهای دوستی و فصل پنجم نقش دوستی در خانواده. بخش سوم معیار و سنجش دوستان در فصل اول آن دوستی چرا و چگونه، گزینش دوستان، دوست شایسته ، با چه کسی همنشینی کنیم، دوستان بی عیب. فصل دوم معیاره ای انتخاب دوست، کسی که رفاقت با او لازم است، با که دوستی ورزیم، با چه کسی دوستی نکنیم. فصل سوم چگونه دوستان را بیازمائیم بخش چهارم آن عوامل و موانع دوستی است که در فصل اول آن عوامل استحکام دوستی است و در فصل دوم عوامل گسستن دوستی بحث شده است. بخش پنجم فصل اول بخش در رابطه با محبت در لغت و اصطلاح، طریق تحصیل محبت و فصل دوم آن تعریف عشق و جایگاه عشق نتیجه بهترین دوستی، دوستی با خداوند است و بعد از آن دوستی با خانواده و اگر ارتباطات دوستانه بین خانواده ها باشد دختران در دام شیادان و گرگهای عفاف گرفتار نمی شوند و پسران جوانمان گرایش به مواد افیونی پیدا نمی کنند.
  • تعداد رکورد ها : 21