جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 14
شيعة في اليمن
نویسنده:
صالح عيّاش يماني
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت لبنان: دار المحجة البيضاء للطباعة و النشر و التوزيع ,
کلیدواژه‌های اصلی :
عدالة الصحابة
نویسنده:
محمد السند
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: دار المحجة البيضاء للطباعة والنشر والتوزيع,
ص‍ح‍اب‍ه‌ ف‍ی‌ ال‍ق‍رآن‌ و ال‍س‍ن‍ه‌ و ال‍ت‍اری‍خ‌
نویسنده:
م‍رک‍ز ال‍رس‍ال‍ه‌
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ق‍م: ‌م‍رک‍ز ال‍رس‍ال‍ه‌ ,
چکیده :
اثر حاضر که چهاردهمین اثر از مجموعه «سلسله المعارف الاسلامیه» می باشد، مفهوم «صحابه» در قرآن، سنت و تاریخ شرح و بررسی شده است .مولف ابتدا معنای لغوی و اصطلاحی «صحابه» را براساس قرآن و حدیث تعریف می‌کند؛ سپس آیات و روایاتی که در مدح و ذم «صحابه» آمده تفسیر می‌نماید. در دو فصل پایانی خصوصیات مختلف صحابه در دوران رسول‌الله، خلفا، حضرت علی (ع) و معاویه بررسی و ارزیابی می‌شود.
جمع و تدوین قرآن
نویسنده:
محمد سپهری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
چکیده قرآن کریم به دو نزول دفعی و تدریجی در مدت بیست و سه سال رسالت پیغمبر اکرم (ص) به وسیلۀ جبرئیل بر آن حضرت نازل شد . رسول خدا (ص) پس از دریافت وحی آیات نازل شده را به مسلمانان ابلاغ نموده سپس به کاتبان وحی املاء می فرمود تا هر آیه و سور ه ای را زیر نظر آن گرامی در محل خود قرار دهند. پرسش تحقیق این است که قرآنی که هم اکنون در دست مسلمانان است، در چه زمانی بدین شکل تدوین و جمع آوری شده است؟ نویسنده با مراجعه به منابع شیعه و اهل سنت، و با استناد به دلایل و شواهد تاریخی بر این عقیده است که : قرآن در عهد پیغمبر اکرم (ص) و زیرنظر و با مراقبت و اشراف دقیق آن گرامی به صورت کنونی جمع آوری شده است.
صفحات :
از صفحه 43 تا 64
نقش التفاتی و کشفی ایده انسان کامل ابن‌‌‌‌‌عربی در امامت شیعی، در آثار فیض کاشانی
نویسنده:
شهناز شایان فر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
چکیده :
در سنت عرفانی ابن‌‌‌‌‌عربی، بعد از وحدت وجود، مؤلفه محوری‌‌‌‌‌ای با عنوان «انسان کامل» مطرح است. برخی شارحان نیز «انسان کامل» و «توحید» را دو مسأله اساسی عرفان نظری دانسته‌‌‌‌‌اند. ولایت، مقام خلیفةاللّهی، تصرف در عالم و سریان در آن، خزانه‌‌‌‌‌دار اسرار الاهی و آینه دانایی و شاهیِ حق، پاره‌‌‌‌‌ای از ویژگی‌‌‌‌‌های انسان کامل است. بنابراین مؤلفه انسان کامل، همانند مفهوم «قیم کتابِ» سهروردی، همان اوصاف امام در احادیث شیعی را دارد و مخاطب شیعی، آن را به مصداق «امام» بسیار نزدیک می‌‌‌‌‌یابد. ایده انسان کامل در منظومه فکری فیض کاشانی به عنوان متفکری شیعی سبب شده او به آن دسته از روایاتی که در میان اندیشمندان شیعی به‌‌‌‌‌ویژه متکلمان، کمتر مورد توجه قرار گرفته، التفات دوباره و جدی کرده است؛ و با استمداد از ایده یادشده، به کشف دلالت‌‌‌‌‌های پنهان آیات و روایات و یا تثبیت دلالت‌‌‌‌‌های آشکار آن‌‌‌‌‌ها بپردازد. در این جستار، نقش التفاتی انسان کامل در امامت مطرح شده است و بر اساس آثار فیض کاشانی و نیز در پرتو ایده انسان کامل، از چگونگی کشف دلالت‌‌‌‌‌های پنهان روایات در باب جایگاه وجودی امام و تثبیت دلالت‌‌‌‌‌های آشکار آن بحث می‌‌‌‌‌شود.
صفحات :
از صفحه 5 تا 24
شیعه ادعا می کند که اصحاب پیامبر (ص) بعد از وفات او مرتد شده اند و برگشتند (بحارالأنوار ج : 22 ص: 352 حدیث 80) پرسش این است که آیا اصحاب پیامبر (ص) قبل از وفات پیامبر «شیعه اثنا عشری بودند» سپس بعد از مرگ پیامبر (ص) سنی شدند؟ یا این که قبل وفات پیامبر (ص) سنی بودند سپس شیعه شدند؟ چون منقلب شدن و برگشتن یعنی منتقل شدن از یک حالت به حالتی دیگر...؟!
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : برای دست یابی به جواب مناسب است مروری به احادیث حوض کوثر داشته باشیم. اعتقاد به حوض کوثر از مسلمات اعتقادی پیروان مذاهب مختلف، و جزء عقاید مشترک امت اسلامی به شمار می آید. روایات متواتر[1] بر جای مانده از نبی اکرم (ص) که در کتب دست اول فریقین بیشتر ...
از دیدگاه شیعیان جنایتی که اصحاب مرتکب شده‌اند این است که به گفته آنها اصحاب از ولایت علی منحرف شدند و خلافت را به او نسپردند، بنابراین از دیدگاه شیعه عادل و درست کار نیستند. سؤال این است که شیعیان چرا در مورد فرقه‌های دیگر شیعه؛ مانند فطحیه و واقفیه که امامت بعضی از ائمه را قبول ندارند چنین نمی‌گویند؟! بلکه از افراد این فرقه‌ها دلیل می‌گیرند و آنها را عادل می‌دانند، این تناقض دلیلش چیست؟!
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : شیعه به پیروی از آیات نورانی قرآن و احادیث مورد اعتماد همه مسلمانان صحابه را از نظر ایمان و التزام عملی به احکام اسلام و اطاعت از پیامبر یکسان نمی داند؛ زیرا از آیات قرآن استفاده می شود که صحابه پیامبر (ص) سه دسته بودند: 1. اصحابی که از ایمان بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
چرا شیعه سعی دارد که میان آیات مربوط به اصحاب گرامی رسول خدا و آیات در بارۀ منافقان خلط کند؟ و بگوید که منافقین جزو صحابۀ پیامبر بودند در حالی که تمام صحابه ای که با یا ایها الذین آمنوا مورد خطاب قرار گرفته اند از منافقین محسوب نمی شوند. منافقین در همان یکی دو سال صدر اسلام شناخته شدند و آیاتی که بعدها نازل شده همۀ مهاجران و انصار را مورد تائید قرار می دهند.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : ادعا شده است که شیعه شأن صحابه را کوچک می شمارد در حالی که این تهمتی بیش نیست؛ زیرا شیعه به پیروی از پیامبر (ص) و ائمه (ع) اکثر صحابه را بزرگ و محترم می شمارد. آنچه شیعه معتقد است این است که نمی توان همۀ اصحاب پیامبر (ع) را عادل دانست زیرا اول بیشتر ...
اگر آن گونه که شیعه می گویند اصحاب دشمن یکدیگر می بودند، و هر یک برای رسیدن به خلافت تلاش می کرد و جامعه آنها جامعه ای فاقد همدلی و محبت می بود، و جامعه ای می بود که جز تعداد اندکی از آنها همه کافر شدند؛ هزاران انسان در زمان اصحاب مسلمانان نمی شدند، و آنها مناطق زیادی از جهان را فتح نمی کردند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
شكي نيست كه ياران پيامبر اسلام ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ از امتيازات ويژه اي برخوردار بودند. آيات و وحي الهي را از زبان پيامبر مي شنيدند، معجزات آن حضرت را مي ديدند، با سخنان گهربارش پرورش مي يافتند و از الگوهاي عملي و اسوه حسنه آن حضرت بهره مند بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 14