جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 26
الم‍ی‍زان‌ ف‍ی‌ ت‍ف‍س‍ی‍رال‍ق‍رآن‌‬‏‫ المجلد 11
نویسنده:
ت‍ال‍ی‍ف‌ م‍ح‍م‍دح‍س‍ی‍ن‌ ال‍طب‍اطب‍ائ‍ی‌؛ صححه‌ و اشرف‌ علی‌ طبا‌عته‌ حسین‌ الاعلمی‌
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت‌: موسسه الاعلمی للمطبوعات,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
جلد یازدهم شامل تفسیر آیات 100 تا 123 هود وسوره یوسف و رعد است.
درسگفتار نظام اخلاقی قرآن
مدرس:
مصطفی ملکیان
نوع منبع :
درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
ت‍رج‍م‍ه‌ ت‍ف‍س‍ی‍ر ال‍م‍ی‍زان جلد 11
نویسنده:
م‍ح‍م‍د‌ح‍س‍ی‍ن‌ طب‍اطب‍ائ‍ی‌؛ م‍ت‍رج‍م‌ م‍ح‍م‍دب‍اق‍ر م‍وس‍وی‌ه‍م‍دان‍ی‌
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ق‍م: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامی‏‫,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
ترجمه تفسیر نفیس المیزان توسط شاگردان مرحوم علامه طباطبایی «ره» انجام گرفت ابتدا آقایان مکارم شیرازی، مصباح یزدی، محمد علی گرامی، عبد الکریم نیری بروجردی، محمدرضا صالحی کرمانی، سید محمد خامنه‌ای، محمد جواد حجتی کرمانی، ۱۲ جلد آن را ترجمه کردند. آقای موسوی همدانی خود می‌گویند: «روزی مرحوم علامه به من امر فرمودند که تفسیر ایشان را ترجمه کنم، وقتی ترجمه را ملاحظه نمودند، فرمود: آن ۱۲ جلد دیگر را نیز ترجمه کن تا یکدست گردد من هم دوباره آنها را ترجمه کردم. بنابراین بعضی مجلدات تفسیر المیزان، دو ترجمه دارد. البته ایشان در مقدمه ترجمه تفسیر المیزان چاپ جامعه مدرسین می‌نویسند: «۱۰ جلد آن قبلا ترجمه شده بود و آن ترجمه ۵ جلد عربی المیزان می‌باشد.» ایشان ضمن ترجمه تفسیر المیزان، ترجمه‌ای نیز از آیات قرآنی ارائه داده‌اند، و بطور مستقل نیز می‌تواند، مورد استفاده واقع شود. بنابر نقل دانشنامه قرآنی ایشان در ترجمه قرآن به ترجمه مرحوم پاینده نظر داشته است. ایشان بدلیل اینکه از شاگردان مرحوم علامه طباطبایی «ره» بوده، و با مبانی فکری استاد خود در جنبه‌های مختلف، آشنایی داشته، توانسته‌اند، ترجمه خوبی از این تفسیر ارائه دهند، ترجمه‌ای که در رساندن معنا و منظور مفسر، تقریبا موفق بوده‌اند.
أمُّ مقامات فاطمة الزهراء علیهاالسلام في الکتاب و السنّة المجلد 3
نویسنده:
محمد سند؛ تقریرنویس: حسن عالي؛ گردآورنده: ممدوح عالی
نوع منبع :
کتاب , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: نشر کوخ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
كتاب أم مقامات فاطمة الزهراء (ع) في الكتاب والسنة، در حقيقت نتيجه يكى از مباحثى است كه براى پاسخ به برخى سؤال‌هايى كه از آنها غفلت شده، تنظيم گرديده است؛ از آن جمله مقام حضرت زهرا(س) و ماهيت حجيت و ولايت آن بانوى الهى است. براى اجابت اين قبيل سؤال‌ها مؤلف مباحثى با محوريت قرآن كريم و مفسريت سنت نبويه و ائمه هدى(ع) عنوان كرده كه البته كاملا با استدلال‌هاى فقهى و كاربردى مقرون است. نكته ديگر، استفاده مؤلف محترم از ادله مورد اتفاق شيعه و سنى است؛ لذا بسيارى از مقامات آن حضرت از لابه‌لاى كلمات بزرگان اهل سنت به تصوير كشيده شده است. در واقع اين كتاب بحثى كاملا استدلالى و علمى در مورد مقامات و حجيت ولايت الهى آن حضرت است. از جمله نقاط قوت كتاب اين است كه بيشتر از ادله مورد قبول شيعه و سنى بهره برده است؛ به همين جهت، بسيارى از مقامات آن حضرت را از ميان كلمات بزرگان اهل سنت به تصوير كشيده است. اين كتاب در ده مقام زير تدوين شده است: 1.
ما نزل من القرآن في شأن فاطمة الزهراء علیهاالسلام
نویسنده:
محمدعلی حلو
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دارالکتاب الاسلامی,
چکیده :
كتاب «ما نزل من القرآن في شأن فاطمة الزهراء (ع)» نوشته محمدعلی حلو به شرح زندگانی حضرت فاطمه (س) از ولادت تا شهادت و نیز بیان فضایل، كمالات و ویژگی‌ های اخلاقی ایشان می پردازد كه با استناد به آیات و با بهره‌ گیری از كتب مختلف شیعه و اهل سنت به رشته‌ تحریر درآمده است.
حیاة الزهراء علیهاالسلام بعد ابیها الرسول صلی الله علیه و آله
نویسنده:
فضل علی قزوينی؛ محقق: احمد حسینی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشهد: دبیرخانه کنگره میراث علمی و معنوی حضرت فاطمه زهرا (س),
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
کتاب «حیاة الزهراء علیهاالسلام بعد ابیها الرسول صلی الله علیه و آله» نوشته فضل علی قزوينی، به زبان عربی روایتی است از زندگی فاطمه زهرا (س) پس از رحلت پیامبر (ص)، به ویژه ماجرای فدک، همچنین نکاتی درباره‌ خطبه حضرت زهرا (س) و شرح آن، و همچنين سخنان زهرا (س) با زنان مهاجر و انصار، آمده است. این کتاب همچنین به بررسی حمله کفار به خانه حضرت زهرا (س) و شهادت حضرت محسن می پردازد.
مرد بودن معصومين(ع)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در ابتدا بايد متذکر شويم که اين گونه نيست که ما فقط يک نفر معصوم در ميان زنان داشته باشيم، اين مطلبي است که در ادامه سعي در توضيح آن خواهيم داشت. حال بهتر است وضع جامعه اي که اين انسانهاي برجسته در ميانشان ظهور کردند و اصلا وضع حاکم بر جهان آن روز را بیشتر ...
بررسی تطبیقی مسأله امامت در مدرسه کوفه و بغداد با تکیه بر علم و عصمت امام
نویسنده:
مجید مصباح
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
چکیده :
متکلّمان امامیّه ی در دو مدرسه کوفه و بغداد پیرامون مسائل مختلف، دارای دیدگاه های متفاوتی بوده اند و از جمله مهمترین اختلاف آنها در تعریف امامت و شؤون آن یعنی علم و عصمت امام بوده است. امامت در دیدگاه متکلّمان اسلامی یعنی خلافت رسول خدا در امور دین و دنیا. طبق این تعریف گستره ی زعامت امام بر مسائل مربوط به حوزه دین و همچنین مسائل سیاسی و حکومت داری و تمامی امور مربوط به دنیا تسری و تعمیم می یابد. این تعریف مورد اتفاق بزرگان متکلّمین شیعه و سنّی است. متکلّمین امامیّه، مقام مفترض الطّاعة را برای امام قائل بوده اند. متکلّمان امامیّه در مدرسه ی کوفه پیرامون مسأله ی امامت و علم و عصمت امام دارای دیدگاه ویژه ای بوده و در این باب به نظریه پرداز ی های دقیقی پرداخته اند. آنان بر گستره حکومت امامت به امور دین و دنیا و زعامت امور سیاسی اعتقاد داشته و امام را اعلم زمان خویش می دانسته اند. از دیگر اندیشه های دفاعی متکلّمین کوفه، عصمت امام است که در روایات رسیده از آنان و همچنین مناظرات بزرگانی چون هشام بن حکم ، به خوبی تبلور یافته است. امام را معصوم علی الاطلاق و برخوردار از عصمت الهی در هر زمان و از هر گناهی، می دانسته اند. امامت، در مدرسه بغداد بر جانشینی رسول اکرم در امور مربوط به شرع و سیاستِ دنیا تعبیر می شود. متکلّمین مدرسه بغداد، مرجعیّت دینی و سیاسی را برای امام قائل هستند. افضلیت و اعلمیت را شرط لازم تصدی مقام امامت می دانند. ایشان شرط عصمت را برای امام لازم و منشأ آن را لطف خداوند دانسته، عصمت از ترک واجب و مستحب و عصمت از ارتکاب هر قسم گناهی و عصمت در تمام عمر را بر امام لازم دانسته اند. برخی از متکلّمان بغداد دلیل عصمت امام را امامت امام می دانند. مسأله سهوالنّبی و به دنبال آن سهوالامام در دو مدرسه کوفه و بغداد جایگاهی نزدیک به یکدیگر دارند؛ عده ای معتقد به سهوالامام و بعضی منکر آن و برخی قائل به اسهاء بوده اند. در بررسی و تطبیق دو مکتب کوفه و بغداد، اختلاف چندانی در نظرات و دیدگاههای ایشان به چشم نمی خورد و تنها اختلاف موجود در روش آنها می باشد. چرا که متکلّمان کوفه بر روایات تکیه بیشتری داشته اند و در مقابل متکلّمان مدرسه بغداد، به عقل و استدلالات عقلی در مسائل کلامی توجه ویژه ای داشته اند.
  • تعداد رکورد ها : 26