جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 34
علم و مشیت: تعامل خداوند با جهان [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
John C. Polkinghorne
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Templeton Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: دکتر جان سی. پولکینگهورن، کشیش دانشمند مشهور بین المللی، به بررسی این موضوع می پردازد که آیا خدای شخصی و متقابل مفهومی معتبر در عصر علمی امروزی است یا خیر. این کتاب که قبلاً در انگلستان منتشر شده است، با تشویق به این باور که بین بینش علم و بینش دین سازگاری وجود دارد، بر این دیدگاه تمرکز دارد که جهان جهانی است که در آن هم انسان ها و هم خدا آزادی عمل دارند. درک مدرن از جهان فیزیکی در مورد سؤالات دعا و مشیت اعمال می شود، مانند: آیا معجزه اتفاق می افتد؟ آیا دعا می تواند چیزی را تغییر دهد؟ چرا شر وجود دارد؟ چرا خداوند عذاب را مجاز می داند؟ چرا خدا نیاز دارد که از او بخواهیم؟ دخالت خدا در زمان، هم از منظر زمانی و هم از منظر ابدی در نظر گرفته می شود. نقش‌های تجسم و قدس از این نظر مورد بحث قرار می‌گیرند که آیا در جهان‌بینی امروزی جایگاه معتبری دارند یا خیر. و اصل نهایی انسان شناسی (FAP) با تلاش آن در یک معاد شناسی فیزیکی ارائه شده است که نشان می دهد مبنای ناکافی برای امید است. پولکینگ‌هورن نتیجه می‌گیرد که امید واقعی فقط با خداست.
خدای بی نهایت: دیدگاه‌های جدید در الهیات و فلسفه
نویسنده:
Benedikt Paul Göcke (editor), Christian Tapp (editor)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
University of Notre Dame Press ,
چکیده :
چکیده ماشینی : دو سؤال در مورد مطالعات کلامی و فلسفی معاصر اغلب نادیده گرفته می شود: "آیا خدا نامتناهی است یا متناهی؟" و "این که بگوییم خدا نامتناهی است به چه معناست؟" در بی نهایت خدا، بندیکت پل گوکه و کریستین تپ دانشمندان برجسته را گرد هم می آورند تا در مورد بی نهایت بودن خدا از دیدگاه های فلسفی و الهیاتی بحث کنند. هر مشارکت کننده با به کارگیری روش های الهیات تحلیلی و فلسفه تحلیلی به جنبه خاصی از بی نهایت بودن خداوند می پردازد. مقالات بخش اول به بررسی مسائل تاریخی از منظری نظام مند می پردازد. مشارکت کنندگان بر روی پدران کاپادوکیه، توماس آکویناس، لایبنیتس، کانت، هگل، بولزانو و کانتور تمرکز دارند. بخش دوم به مسائل خاصی مربوط به رابطه بین نامتناهی خداوند و هم متناهی بودن جهان و هم صفات کلاسیک خداوند می پردازد: ابدیت، بساطت، همه جا حضور، قدرت مطلق، دانای مطلق و کمال اخلاقی. کتاب‌هایی وجود دارند که به مفهوم بی‌نهایتی در ریاضیات و در فلسفه عمومی می‌پردازند، اما هیچ متن واحدی بهترین فیلسوفان تحلیلی و متکلمان را گرد هم نمی‌آورد که به جنبه‌های مختلف بی‌نهایتی خداوند و مسائل مرتبط با آن می‌پردازند. این کتاب دانشجویان و دانش پژوهان را در زمینه فلسفه دین، الهیات و متافیزیک مورد توجه قرار خواهد داد.
درسگفتار خداشناسی فلسفی
مدرس:
غلامرضا فیّاضی
نوع منبع :
صوت , فیلم , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
تقریری از خداشناسی استدلالی در جهان اسلام و سیر تطورات آن
نویسنده:
محمدجعفر رضایی
نوع منبع :
مقاله , سخنرانی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
دکتر رضایی در این گفتار نظریه‌های برهان بنیاد شناخت خدا را مورد بررسی قرار داده است. در جهان اسلام فلاسفه و متکلمان بیشتر بر استدلال عقلی در شناخت خداوند تأکید کرده‌اند؛ و متکلمان به وجوب استدلال عقلی قائل هستند. درمقابل محدثان و عرفا چندان به استدلال عقلی بها نمی‌دهند و این دو گروه معرفت الله را بالله می‌دانند. ادله‌ای که فلاسفه و متکلمان برای اثبات وجود خداوند اقامه کرده‌اند به یک شکل نبوده؛ و برخی از آنها ریشۀ روایی یا قرآن دارد. ریشه‌های برهان نظم، برهان از فعل بر فاعل و به نوعی برهان حدوث و قدم را می‌توان در روایات مشاهده کرد. البته این استدلال‌ها در طول تاریخ تطور داشته و ریشه‌هایی در خارج از جهان اسلام نیز دارد؛ به عنوان مثال برخی از تقاریر برهان حدوث و قدم ریشه‌هایی در فلسفه یونان دارد. دو تقریر از برهان حدوث و قدم در روایات وجود دارد. در برخی از روایات از متغیر بودن عالم شروع می‌شود و از آنجا که هر متغیری حادث است و هر حادثی محدث می‌خواهد نتیجه گرفته می‌شود که عالم محدثی دارد. در بعضی روایات نیز نقطۀ شروع مرکب بودن عالم است و از این راه عالم نیازمند محدث ‌شمرده می‌شود.
از سوبژکتیویسم کانت به ناواقع‌گروی کیوپیت [همایش عقلانیت، خداباوری و خداناباوری]
سخنران:
مهدی عبدالهی
نوع منبع :
سخنرانی , فیلم
چکیده :
برای مشاهده فیلم سخنرانی به آدرس داده شده در آپارات مراجعه کنید.
اثر مشاهده‌گر، مبنای تمایز توجیه صدق از توجیه باور [همایش عقلانیت، خداباوری و خداناباوری]
سخنران:
رضا محمدزاده
نوع منبع :
سخنرانی , فیلم
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
برای مشاهده فیلم سخنرانی به آدرس داده شده در آپارات مراجعه کنید.
بازخوانی طریقِ فراموش شده «دلالت» در معقولیت خداباوری [همایش عقلانیت، خداباوری و خداناباوری]
سخنران:
محمدحسین منتظری
نوع منبع :
سخنرانی , فیلم
چکیده :
برای مشاهده فیلم سخنرانی به آدرس داده شده در آپارات مراجعه کنید.
توحید
عنوان :
نویسنده:
مرتضی مطهری
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
مطالب العالیة من العلم الالهی المجلد 6
نویسنده:
فخرالدین الرازی؛ تحقیق: دکتر احمد حجازی السقا
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دارالکتاب العربی,
چکیده :
الجزء السادس في الهيولى: اين جزء از يك مقدمه در بيان معناى هيولى و مراتب آن و چهار مقاله تشكيل يافته است، مقالات اين جزء عبارتند از: المقالة الاولى في ذاتيات الجسم: مؤلف در اين مقاله طى 8 فصل جسم را تعريف كرده است. آراء علماء را در مورد جزء لا يتجزئ بيان نموده و جوهر فرد را با استفاده از احوال حركت و زمان و با استفاده از اصول هندسى اثبات مى‌كند. المقالة الثانية في ذكر دلائل نفاة الجوهر الفرد: اين مقاله از 10 فصل تشكيل يافته است. مؤلف ادلۀ كسانى را كه جوهر فرد را نفى مى‌كنند، به ده گروه تقسيم كرده است و در هر فصل گروهى از اين ادله را بيان كرده و به بعضى از آنها جواب مى‌دهد. المقالة الثالثة في بقية احكام الاجسام: در اين مقاله مؤلف طى 3 فصل به بيان احكام اجسام مى‌پردازد. او براى تناهى ابعاد اجسام دليل اقامه مى‌كند و بيان مى‌كند كه اجسام در ذات و ماهيت متماثل هستند. المقالة الرابعة في الكلام في الهيولى الاولى و تغاريعها: اين مقاله اختصاص دارد به مباحث مربوط به هيولى اولى. مؤلف در 3 فصل ادلۀ مثبتين هيولى را بيان مى‌كند و بعد به آنها جواب داده و به بيان ادلۀ نافين هيولى مى‌پردازد.
  • تعداد رکورد ها : 34