جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

فارسی  |   العربیه  |   English  

در تلگرام به ما بپیوندید

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2
بررسی تطبیقی روایات تفسیری تفاسیر نورالثّقلین و درّالمنثور در سوره‌ی  واقعه از نظر سند ، متن و شکل تحلیل
نویسنده:
علی مسلمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
در این پایان نامه، صحّت روایات تفسیری مربوط به سوره‌ی واقعه در تفاسیر در المنثور سیوطی و نورالثّقلین حویزی از حیث سند ، متن و کیفیّت نقل، توسط مؤلّفان آن‌ها (شکل تحلیل) بررسی شده اند .تحقیق حاضر در پنج فصل تنظیم شده است که فصل اوّلِ آن به کلیّات پرداخته است و آن نیز شاملِ مسألهتحقیق، اهداف تحقیق، سؤالات و فرضیه های تخصّصی، اهمیّت و ضرورت تحقیق، روش تحقیق و ... است. هم‌چنیندر این فصل به معرفی مختصر کلید واژه‌ها پرداخته شده است که عبارتند از : سوره واقعه، تفسیر درّالمنثور، تفسیر نورالثّقلین، سیوطی و حویزی.چهار فصل دیگر این تحقیق به ترتیب چنین است: فصل دوّم: بررسی روایات مشترک تفاسیر درّالمنثور و نورالثّقلین؛ این فصل شامل روایاتی است که در دو تفسیر نقل شده است و مؤلّفان آن‌ها در برخی مواقع گرفتار اشتباهاتی شده اند که نگارنده سعی کرده تا حدّ امکان آن‌ها را برطرف نماید. فصل سوّم:بررسی روایات اختصاصی تفسیر درّالمنثور؛ این فصل شامل روایاتی است که اختصاص به تفسیر درّالمنثور دارد که سیوطی آن‌ها را از کتب و جوامع مختلفِ روایی اهل سنّت گرد آورده است که بیشترین روایات را از تفسیر ابن جریر طبری و تفسیر عبد بن حمید نقل کرده است . فصل چهارم: بررسی روایات اختصاصی تفسیر نورالثّقلین؛ در این فصل فقط روایات مختصّ نورالثّقلین بررسی شده است که حویزی بیشترِ آن‌ها را از تفسیر قمی و کتاب شریف کافی نقل کرده است و حُسن ختام این فصل، کلام مولای متّقیان و افضل سابقان، علی (ع) است که حویزی آن را از نهج البلاغه گزینش کرده است که در مورد عذاب مرده ای است که از اصحاب شمال بوده و پس از مرگ گرفتار انواع بلاها و نزول حمیم خواهد بود. فصل پنجم: بررسی روایات معارض؛ این فصل در بر گیرنده‌ی روایات معارض دو تفسیر با هم و نیز روایات معارضِ هر تفسیر با هم دیگر است که با قبول برخی از آن‌ها، پاره ای دیگر به دلیل تعارض با آن‌ها مردود خواهد بود. و نیز در این چهار فصل، در مورد هر روایت ابتدا به صحّت سند آن پرداخته شده است و سپس صحّت متن آن مورد بررسی قرار گرفته است که در بررسی صحّت آن‌ها از روایات معاضد و معارض آن‌ها کمک گرفته شده است و نیز در مورد هر روایت، کیفیّت نقل روایات توسط مؤلّفان برای نگارنده امر مهمّی بوده است و لازم به ذکر است که متأسفانه در این مورد از جانب مؤلّفان آن‌ها ، قصور وکوتاهی صورت گرفته است. و نیز هر دو مفسّر در تقطیع و جابه جایی روایات، گزینش و انتخاب روایات تفسیری و نیز گزینش منابع به خصوص، توجّه به علوم قرآنی در لابلای تفسیر و ... دست به نوعی اجتهاد زده اند که به نظر نگارنده امر مهمّی بوده است؛ چرا که این تفاسیر از جمله‌ی تفاسیر روایی به شمار می آیند و مؤلّفان آن‌ها سعی کرده اند از اجتهاد و اظهار نظر در مورد روایات پرهیز کنند ولی در مواردِ مذکورِ فوق، اجتهادِ مؤلّفان آن‌ها کاملاً مشهود است و نگارنده در طیّ بررسی روایات بدان‌ها پرداخته است.
تفسیر روایی سوره واقعه
نویسنده:
سیده‌زینب بام‌زد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) همانگونه که مسئولیت ابلاغ پیام الهى را داشت؛ مسئولیت تفسیر، تبین، و توضیح کلام الهى را نیز بر عهده داشت، آن حضرت در طول دوران رسالت خود، احکام و معارف قرآن کریم را در دو سطح عام و خاص تفسیر و تبین کرد. وى در اواخر حیات نورانى خود دو حقیقت جدایى ناپذیر قرآن و اهل بیت را به جانشینى خویش در میان مردم معرفى کرد و هدایت را تنها در گرو تمسک به این دو دانست . با توجه به همبستگى و پیوند دو پایه محکم آیین اسلام یعنى کتاب و اهل بیت(علیهم‌السلام) مراجعه نمودن در تفسیر قرآن به بیانات پیشوایان دین در حقیقت مراجعه به خود قرآن محسوب مى‌شود و کلام آنها روشن ترین تفسیر وحى است. در قرون متمادى مفسران و دانشمندان روایات صادره از معصومان(علیهم‌السلام) را درمجموعه هایى گرد آورى و در ادوار مختلف به مردم عرضه کردند؛ از ویژگى‌هاى عمده این تفاسیر این است که صرفاً به نقل و گزارش روایات که عمدتا ناظر به هر آیه است اکتفا کرده‌اند.در این پژوهش تلاش کرده ایم به نگارش تفسیرى بر سوره واقعه با متنى سلیس و روان بر پایه روایات موجود از معصومان(علیهم‌السلام) ، اعم از روایات ناظر یا مرتبط با هر آیه و نیز بهره‌گیرى از دیگر مبادى تفسیرى، نظیر تبیین لغوى، مراجعه به آرا و نظرات مفسران، تحلیل عقلى و همچنین در مواردى که با کمبود و یا عدم وجود روایات تفسیرى مواجه هستیم با بهره گیرى از آیات قرآنى مرتبط و هم مضمون به تفسیر این سوره بپبردازیم، بدین طریق تفسیرى با صبغه روایى و اثرى ارائه دهیم.سوره "واقعه" چهل و چهارمین سوره‏ای است که در مکه بر پیغمبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) نازل شد. و نود و شش آیه دارد. در روایات ائمه توصیه‌هاى فراوانى به تلاوت و قرائت این سوره شده است در روایتی از پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) سوره واقعه "مایه بی‌نیازی" نامیده و به قرائت و تعلیم آن سفارش شده است.کسی که این سوره را مرتب بخواند و بر احوال قیامت هر شب تفکر کند اصلا به مادیات توجه ندارد لذا بی نیاز می‌شود.این سوره ما را بایکى از بزرگترین حقایقى که انسان با آن رو‌به‌رو است یعنى رخداد قیامت و دسته بندى انسان‌ها در آن واقعه آشنا مى‌کند.در این نوشتار بحث از سوره واقعه را در سه بخش سامان داده‌ایم:بخش اول: آغاز ظهور قیامت و حوادث سخت مقارن آن، گروه بندى انسان‌ها به اصحاب یمین، اصحاب شمال و سابقان.بخش دوم: مقامات سابقان و انواع پاداش‌هاى آن‌ها در بهشت، اصحاب یمین و انواع مواهب الهى بر آن‌ها، اصحاب شمال و مجازات‌هاى دردناک آن‌ها در دوزخ. بخش سوم: ذکر دلائل مختلفى درباره مسئله معاد از طریق بیان قدرت خداوند، خلقت انسان از نطفه، تجلى حیات در گیاهان... ، ترسیمى از حالت احتضار و انتقال از این جهان به جهان دیگر که خود مقدمه رستاخیز است، پاداش م‍‍ومنان و کیفر کافران، و در پایان، تسبیح خداوند که سوره بدان پایان مى‌یابد.در تفسیر روایى این سوره سطوح تفسیرى متعددى وجود داشت تعداد کل روایات 162روایت است که از این تعداد 33مورد روایات تبیینی،66مورد روایات توضیحی، 23 مورد روایات مصداقی، 23مورد روایات تأکید بر مفهوم آیه، 9مورد روایات شرح لغت، 8مورد روایات فضیلت سوره، 4مورد روایات تأویلی، 2مورد روایات استشهادی، یک مورد روایات سبب نزول و یک مورد اختلاف قرائت.
  • تعداد رکورد ها : 2