جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 46
دیدگاه‌ها درباره کرامت انسانی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Jeff Malpas, Norelle Lickiss
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: ایده کرامت انسانی برای هر نوع تأملی در مورد ماهیت ارزش انسان محور است و به یک مفهوم کلیدی در حقوق بین‌الملل و ملی، در اخلاق پزشکی و در بسیاری از نظریه‌های فلسفی و سیاسی تبدیل شده است. با این حال، این ایده یک ایده پیچیده است که شکل های مختلفی نیز به خود می گیرد. این مجموعه، ایده کرامت انسانی را که در این حوزه‌های مختلف پدید می‌آید، بررسی می‌کند و امکان گفتگوی چند رشته‌ای را می‌گشاید که خود مفهوم و همچنین ایده انسانی را که در یک رابطه اساسی با آن قرار دارد، روشن می‌کند. این کتاب نه تنها یک کاوش جذاب و محرک کرامت انسانی از دیدگاه‌های مختلف است، بلکه منبع مهمی برای کسانی است که می‌خواهند این کاوش را بیشتر پیش ببرند.
اخلاق حقوقی و کرامت انسانی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
David Luban
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Cambridge University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: دیوید لوبان یکی از دانشمندان برجسته اخلاق حقوقی در جهان است. او در این مجموعه از مهم‌ترین مقالات خود به موضوعاتی چون روان‌شناسی اخلاقی شر سازمانی، نقاط قوت و ضعف سیستم دشمن و فقه از دیدگاه حقوقدان می‌پردازد. بحث او استدلال های فلسفی، تحلیل های حقوقی و بسیاری از موارد برگرفته از رویه حقوقی واقعی را ترکیب می کند و او از نظریه ای درباره اخلاق حقوقی دفاع می کند که بر نقش وکلا در ارتقای کرامت انسانی و حقوق بشر متمرکز است. علاوه بر یک مقدمه تحلیلی، این جلد شامل دو مقاله اصلی است که قبلاً منتشر نشده بود، از جمله نقد مفصلی از وکلای دولت ایالات متحده که "یادداشت های شکنجه" بدنام را تهیه کردند. برای طیف وسیعی از خوانندگان هم در فلسفه و هم در حقوق جالب خواهد بود.
کرامت انسانی: استقلال اجتماعی و نقد سرمایه داری [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Werner Bonefeld, Kosmas Psychopedis
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Hart Publishing (UK),
چکیده :
ترجمه ماشینی: در پس زمینه عدم اطمینان فزاینده در مورد توسعه آینده سرمایه داری و در مواجهه با جنگ، ترور و فقر، این کتاب می پرسد: برای جلوگیری از بدبختی چه چیزهایی باید بدانیم؟ برای رسیدن به شرایط کرامت انسانی چه کنیم؟ و به چه چیزی باید امیدوار باشیم؟
کرامت انسانی و لیبرالیسم معاصر [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Brad Stetson
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: نویسنده کتاب کرامت انسانی و لیبرالیسم معاصر استدلال می کند که ماهیت و کاربرد لیبرالیسم معاصر به طور قابل توجهی با عمیق ترین تمایلات و پایدارترین احساسات اخلاقی انسان ها ناسازگار است و بنابراین درک خود انسان را مخدوش می کند و کرامت انسانی را مخدوش می کند. این عدم تطابق بین ماهیت انسان و جوهر لیبرالیسم معاصر، زندگی عمومی ما را دچار مشکل می‌کند، و - نویسنده پیشنهاد می‌کند - گره گوردی است که اگر هزاره جدید می‌خواهد یک شهروند آمریکایی انسانی‌تر و رضایت‌بخش‌تر را نشان دهد، باید از بین برود. این کتاب گسترده با بحث در مورد پیامدها و پیامدهای خاص تأکید شدید لیبرالیسم معاصر بر حقوق فردی آغاز می شود و به تأملی در دو مقوله کلی از کرامت انسانی می پردازد و نشان می دهد که در اندیشه لیبرال معاصر فقدان وضوح در مورد معنا وجود دارد. و گرانش این مفهوم. سپس تمرکز به ایده بیابان یا «استحقاق» می‌رود. زنده ماندن بیابان، که به درستی درک شده است، به عنوان یک مفهوم کلی مفید برای درک زندگی عمومی آمریکا، و به عنوان ابزار مهمی برای بازگرداندن اندازه ای از عقل سلیم به سیاست ما پیش می رود. بخش دوم کتاب بر کاربرد واقعی ارزش‌های لیبرالیسم معاصر که از دهه 1960 رخ داده است، به‌ویژه در زمینه‌های بحث‌انگیز فرهنگی نژاد و سقط جنین متمرکز است. برآمده از این بررسی، تصویری نامطلوب از یک پارادایم سیاسی است که به گفته نویسنده، اگر آمریکا بخواهد موضعی از شدت اخلاقی و درک واقعی اجتماعی داشته باشد، باید کنار گذاشته شود، یا حداقل به طور اساسی تجدید نظر شود.
کرامت انسانی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
George Kateb (جرج کاتب)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Belknap Press of Harvard University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: ما اغلب از کرامتی که به یک شخص بدهکار است صحبت می کنیم. و کرامت کلمه ای است که مرتباً در سخنرانی های سیاسی آمده است. منشورها به نام آن منتشر می شوند و زمانی که مردم در سراسر جهان برای دستیابی به حقوق خود تلاش می کنند، به آن متوسل می شوند. اما واقعاً کرامت چیست؟ وقتی فردی به دیگری حمله فیزیکی می‌کند، احساس می‌کنیم اشتباهی که می‌خواهد محکومیت فوری و مجازات قانونی است. در حالی که زمانی که فردی تحقیر می‌کند یا بدون فکر از دیگری استفاده می‌کند، اشتباه را تشخیص می‌دهیم و به چاره‌ای امیدوار می‌شویم، اما واکنش اجتماعی کمتر واضح است. ممکن است تعیین کمیت آسیب به خودی خود دشوار باشد. با توجه به نگرانی ما در مورد کرامت انسانی، عجیب است که بررسی های نسبتا کمی دریافت کرده است. در اینجا جرج کاتب می پرسد کرامت انسانی چیست و چرا برای ادعای حقوق اهمیت دارد. او پیشنهاد می کند که کرامت یک ارزش «وجودی» است که به هویت یک فرد به عنوان یک انسان مربوط می شود. صدمه زدن یا حتی تلاش برای از بین بردن حیثیت و حیثیت شخصی، به معنای برخورد با آن شخص به عنوان یک انسان یا کمتر از انسان است - به عنوان یک چیز یا ابزار یا موجودی مادون بشر. کاتب مفهوم کرامت را محدود به افراد نمی کند، بلکه آن را به نوع انسان نیز تعمیم می دهد. شأن نوع انسان به منحصر به فرد بودن ما در میان سایر گونه ها بستگی دارد. در بخش پایانی کتاب، او استدلال می‌کند که علیرغم ویرانی‌هایی که ما به آن وارد کرده‌ایم، طبیعت بدون انسانیت بدتر خواهد بود. وظیفه عالی بشریت را می‌توان «سرپرست» طبیعت دانست. این دفاع غیرمذهبی از کرامت انسانی - اولین تلاشی که در نوع خود در حد یک کتاب است - تاج کار یک متفکر سیاسی برجسته است.
تحول درک های مفسران از مفهوم خلقت بهینه انسان
نویسنده:
حامد خانی، بگم عقبه
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
چکیده :
خلقت بهینه انسان از جمله مفاهیمی است که اشاراتی بدان در جای جای قرآن کریم دیده می شود. این مفهوم از دیرباز نظر مفسران را به خود جلب کرده است. آنها در هزار و چهارصد سال گذشته، دیدگاههای مختلفی را در تفسیر این مفهوم قرآنی بیان داشته، و در این باره بحث کرده اند که اولا خلقت بهینه دقیقا به چه معناست، و ثانیا، اسباب و علل بهینگی خلقت انسان در قیاس با دیگر موجودات چه می تواند باشد. بناست که در این مطالعه، اولا، سیر تحول این درک ها را بکاویم و ببینیم در طول تاریخ چه درک های مختلفی از این مفهوم ارائه شده است و بیان های ظاهرا مشابه مفسران در این باره، چه تمایزهای مهمی با یکدیگر دارند. ثانیا، بکوشیم رابطه میان این درک های متمایز را با زمانه هر یک از مفسران، مبانی فکری، و مشرب علمی ایشان بازکاویم. آن گاه، بر پایه نتایج بحث، نظریه های ارائه شده در باره عوامل مؤثر بر تحول فهم مفسران از آیات قرآن کریم را بیازماییم و دیدگاه مختار خویش را در این باره برگزینیم.
تبیین اصل کرامت انسان در انسان شناسی اسلامی از دیدگاه علامه جعفری
نویسنده:
حمیدرضا سروریان ، پروانه زینالی
نوع منبع :
نمایه مقاله
چکیده :
انسان شناسی از پایه های اساسی در علوم انسانی است به گونه ای که مبانی متفاوت در تبیین ماهیت انسان و ویژگی های او، در تولید علوم انسانی جهت دار، ارتباط مستقیم دارد. از مبانی مهم در انسان شناسی دینی کرامت انسان است که تبیین آن و سرایت آن در علوم انسانی به عنوان اصل مادر، می تواند تحولی بنیانین در علوم انسانی مانند علم اقتصاد، علم سیاست، علم روان شناسی و... ایجاد کند در این پژوهش با روش توصیفی و تحلیلی با محوریت اندیشه فیلسوف و اسلام شناس معاصر علامه جعفری در پی به دست آوردن معنای کرامت انسان می باشیم. از نظر علامه جعفری کرامت انسان دو گونه است. نوع اول کرامت ذاتی است که او را از سایر آفریده ها جدا می کند. این کرامت که منشا آن استعدادهای انسانی است که در ارتباط باخداوند معنا می شود، دارای ویژگی غیرقابل سلب بودن می باشد و بر مبانی خاص دینی بناشده که مهمترین آنها عبارت است از مخلوق خداو خلیفه خدا بودن انسان، علم و آگاهی داشتن انسان، امانتدار بودن انسان و دو بعدی بودن انسان. و نوع دوم کرامت اکتسابی که با اختیار و تلاش انسان در سایه ایمان به خداوند متعال و اطاعت از عقل و دستورات الهی به دست می آید و دارای معیارهای مشخصی می باشد که از مهمترین آنها عبارت است از ایمان به خداوند و هرآنچه در ارتباط با اوست، توحید و اخلاص عمل و عمل صالح و تقوای الهی. این نوع کرامت، دارای آثار و لوازم فردی و اجتماعی می باشد که مهمترین آنها عبارت است از: ایجاد امنیت، آرامش و عدالت فردی و اجتماعی و حق آزادی معقول.
صفحات :
از صفحه 1 تا 33
صفات خبری در اندیشه آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
مصطفی سلطانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
چکیده :
بحث صفات خبری، همگام با نزول وحی پا به عرصه علم کلام و تفسیر نهاده است. در فهم آیات خبری و چگونگی انتساب این صفات به خداوند، دیدگاه‌هایی چون تشبیه و تجسیم (اثبات بلاتأویل)، توقف و تفویض، اثبات بلاکیف، و اثبات باتأویل، به متکلمان و مفسران نسبت داده شده است. دیدگاه‌های فوق در مقام ارائه پاسخی به این پرسش شکل گرفت که چگونه خداوند خود را متصف به صفات خبری کرده است حال آنکه لازمه حمل و انتساب این صفات به خداوند، نسبت صفات غیر الهی (تشبیه، تجسیم و...) به خداوند است؟ استاد جوادی آملی در مقام پاسخ به این پرسش، قائل به نظریه «اثبات با تأویل» بوده، نظریه «عینیت صفات و ذات» و نظریه «تنزیه» را پایه تفسیر صفات خبری قرار داده‌اند. ایشان با ارجاع متشابهات به محکمات و تقدم عقل برهانی بر ظواهر نقلی و با بهره وری از دلالت لفظیه و تصدیقیه، صفات خبری را فهم و تفسیر می‌کنند.
صفحات :
از صفحه 71 تا 91
قرآن و جامعه آرمانی
نویسنده:
علی سروری مجد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی,
چکیده :
یکی از اهداف بلند قرآن کریم ایجاد زندگی نیکو یا جامعه آرمانی بوده است. البتّه اصطلاح مدینه فاضله یا جامعه آرمانی در قرآن یا متون روایی وجود ندارد، بلکه ریشه در تعالیم انبیا دارد و مجموعه آیات و روایاتی که درباره اهداف و کیفیّت زندگی مطلوب بشری سخن می‌گوید، ما را به این سمت و سو هدایت می‌کند. از نظر قرآن کریم و روایات معصومین(ع) نه تنها دست یافتن به جامعه آرمانی امکان‌پذیر است، بلکه هدف بعثت انبیا همین بوده است. پرسش اصلی ما در این پژوهش این است که از منظر قرآن کریم جامعه آرمانی چه ویژگی‌هایی دارد؟ قرآن و عترت دو یادگار بی‌نظیر پیامبر اکرم (ص) است. بدیهی است بدون آموزه‌های پیامبر اکرم(ع) و عترت پاک آن حضرت امکان تبیین و تفسیر قرآن وجود ندارد. امامان معصوم(ع) وارثان انبیای بزرگ الهی هم در حکمت نظری و هم در حکمت عملی. این آرزوی دیرینه بشر یعنی جامعه مطلوب قرآنی را ترسیم کرده‌اند. در حدّ مجال این مقاله، به ویژگی‌های مستخرج از آموزه‌های قرآن درباره جامعه آرمانی پرداخته خواهد شد. متفکّران اسلامی در کُتُب اخلاقی به بحث‌های کلّی و تا حدّی دسته‌بندی موضوعات یا بحث‌هایی پیرامون آزادی، حقوق بشر، منزلت عقل، ارزش علم و ... پرداخته‌اند، امّا تمرکز این مقاله بر تحلیل ابعاد یک موضوع خاصّ و مورد نیاز ضروری بشر معاصر و آینده، یعنی «جامعه آرمانی از منظر قرآن» استوار است. مهم‌ترین ویژگی‌های به‌دست آمده از آموزه‌های قرآن و عترت در این باره عبارتند از: عقل‌گرایی، برپایی عدل، حاکمیّت امام، احسان، گسترش دانش، شکوفایی اقتصادی.
صفحات :
از صفحه 70 تا 89
بایسته ها و مبانی علوم انسانی از نگاه دینی
نویسنده:
مرتضی حق شناس
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
چکیده :
در بیــنش قرآنــی، انســان گــل سرســبد آفــرینش اســت و حقیقــت انســان را، روح جاودانــه او تشـکیل مـی‌دهـد امـا از خـدا نشـأت گرفتـه و بـه سـوی او بـاز مـی‌گـردد. در این بیـنش، انسـان هویت "از اویی" و "بسوی اویی" دارد و زندگی واقعی و اصلی او در سرای آخرت است. علــوم انســانی نیــز گســتره وســیعی دارد و تمــامی علــومی کــه بــا کلیــت وجــودی و عقــل و روح و روان انســان ســروکــار دارد از قبیــل: الهیــات، معــارف، علــوم قــرآن و حــدیث، تــاریخ، روانشناسـی، جامعـه‌شناسـی، علـوم اجتمـاعی، علـوم تـر بیتـی، اخـلاق، حقـوق، علـوم سیاسـی، ادبیــات، زبانهــای خــارجی، و...، را شــامل مــی‌شــود. اهــم مبــانی علــوم انســانی از منظــر دیــن عبارتنـد از: خـدا محـوری، آخـرت‌گرایـی، عـدالت‌پیشـگی، انسـان دوسـتی، احتـرام بـه حقـوق دیگــران، اهتمــام بــه امــور دیگران، رعایــت حقــوق زن و خــانواده، حرمــت جــان مــال و آبــروی دیگــران، پرهیــز از ظلــم و ســتم و گنــاه و شــهوت‌پرســتی، همجنس‌گرایــی، و... روش مــا در ایــن پــژوهش کتابخانــه‌ای و تجزیــه و تحلیــل داده‌هــای مطالعــاتی اســت . از آنجــا کــه علــوم انســانی رایــج، بــه طـــور عمــده برگرفتــه از اندیشــه‌ی غربـــی اســت ضــرورت دارد علـــوم انســانی دینــی (اســلامی) تهیــه و تــدوین گردد. مقالــه پــیش رو تلاشـی اســت در تبیــین چنــین رویکردی به علوم انسانی .
صفحات :
از صفحه 97 تا 122
  • تعداد رکورد ها : 46