جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 8
آرا و افکار کلامی سفر الحوالی؛ بررسی و نقد
نویسنده:
پدیدآور: محمدحسن بهشتی استاد راهنما: مهدی فرمانیان استاد مشاور: حمید ملک مکان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
سلفی‌گری و ظاهر‌گرایی یکی از جریان‌های تاثیر گذار جامعه اسلامی در عصر حاضر است. سفر الحوالی نیز با تاثیرپذیری از این اندیشه، به بیان دیدگاه‌های خود پرداخته است. او در باب توحید، توحید را به سه قسم ربوبی، الوهی و صفاتی تقسیم می‌کند. دیدگاه او در باب توحید ربوبی این است که این توحید مطلوب بالذات نیست بلکه بخاطر توحید الوهی از این قسم بحث می‌کنیم. او در مورد توحید الوهی می‌گوید، مهمترین چیزی که تمامی انبیا برای مردم آورده‌اند، توحید الوهی است و توحید الوهی متضمن توحید ربوبی نیز هست. در مورد اسما و صفات خداوند، دیدگاهی ظاهر‌گرایی و عدم تاویل را اختیار کرده است. بیشترین اختلافی که در این باب با وی داریم، بر سر نظری است که او در مورد صفات خبری دارد. او با طرح نظریه بلاکیف، این نظریه را انتخاب کرده است و با اینکه لازمه این نظر، تشبیه خداوند به انسان است، هرگونه مشابهت خدا به خلق را انکار کرده است. همچنین او تمامی صفات الهی اعم از صفات ذاتی و فعلی را قدیم می داند. مهمترین دیدگاه سفر الحوالی در مورد نبوت این است که راه اثبات صدق انبیا، فقط در معجزه خلاصه نمی‌شود و می‌توان از قرائن و سیره پیامبر9 برای اثبات صدق و راستگویی او استفاده کرد. او به عنوان یک اندیشمند سلفی، مواضع و دلایل این جریان را معرفی و دلایلی را در اثبات مدعای خود می‌آورد. از جمله اندیشه‌های حائز اهمیت او در این قسم، اندیشه‌های ضد تاویلی و ظاهر گرایی اوست که به اثبات آنها پرداخته است. دیدگاهی که وی در مورد جهاد اتخاذ کرده است، دیدگاهی کاملا افراطی بوده که همین امر موجب شد تا دورانی را در زندان سعودی بگذراند. در مجموع می توان گفت که سفر الحوالی، عالمی افراطی با اندیشه های تمام عیار سلفی و با رویکردی جهادی است که توانسته است بر برخی از جریان‌های سلفیه، تاثیرگذار باشد.
نوسلفی گری
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مقدمه در دنیای معاصر، عربستان به‌عنوان مهم‌ترین منبع برای تکوین و صدور وهابیت و سلفی‌گری به دنیای اسلام است. بررسی ابعاد مختلف این جریان دینی ـ سیاسی، در دورانی که سطح و تنوع درگیری وهابیان با دیگر مسلمانان بیشتر شده است، اهمیت خاصی دارد. در بحث حاضر بیشتر ...
مبانی فکری سلفیه جدید
نویسنده:
سید محمد میرهاشمی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
وضعیت نشر :
قم - ایران: ادیان,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
از جمله مسایل مورد توجه پژوهشگران در عصر حاضر، مساله سلفی گری و مبانی فکری سلفیان در جهان اسلام است. نادیده گرفتن تفاوت ماهوی سلفیان به ویژه تکفیری و جهادی با دیگر فرق و مذاهب اسلامی و پیامدهای مخرب رفتارهای نابهنجار آنان در عرصه بین الملل بر اساس رهیافت اعتقادی ایشان، ضرورت کاوش در رابطه با گونه های مختلف سلفی گری و نیز بررسی مبانی فکری آنان در حوزه های مختلف را طلب می کند. در این اثر برای نخستین بار علاوه بر طرح گونه های مختلف سلفی گری عصر حاضر، مبانی عام سلفیان،‌ همچنین مولفه های فکری سلفیان جدید با رویکرد جهادی بر اساس دلایل عقلی و نقلی مورد پذیرش اندیشمندان مسلمان عامه و خاصه، مورد نقد و بررسی عالمانه قرار گرفته است.
إشكالية المرجعية الدينية في الفكر الفلسفي، دراسة ميدانية مقارنة بين الفكر السلفي التكفيري والفكر السلفي العلمي
نویسنده:
حاج ميلود بن عطية .
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
این مقاله به روش مطالعه میدانی و مشاهده مشارکتی به بررسی تطبیقی و مقایسه‌ای دوجریان فکری سلفی در الجزائر پرداخته که در دو مسجد فعالند و از هر جریان فکری ده نفر را به عنوان نماینده فکری جریان خود انتخاب کرده و دیدگاه تفصیلی آنان را بررسیده است. نویسنده جریان «سلفی اخوانی» را «سلفی تکفیری» و جریان «سلفی وهابی» را «سلفی علمی» نامیده است. و همانگونه که از متن پیداست، تمایل به جریان دوم یعنی «سلفی وهابی» دارد. جریان «سلفی اخوانی»، جریان مقابل خود (سلفی وهابی) را «مرجئه»؛ و متقابلا جریان «سلفی وهابی»، گروه رقیب خود را «خوارج» و «بغاة» می نامد. این تحقیق، به ویژه به لحاظ روش مطالعه تطبیقی، جالب و قابل استفاده است. هرچند نکات گزارشی قابل توجهی نیز دارد.///
بررسی تطبیقی انتقادی اندیشه‌های اجتماعی سیاسی دو جریان سلفیه و نوسلفیه
نویسنده:
حسن غفاری فر ، سید محمد هادی پیشوایی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
یکی از جریان‌ها مطرح در تاریخ اسلام، جریان ظاهرگرای تندرو بوده است. تئوریزه شدن این جریان در اندیشه ابن تیمیه با تأکید بر سلف صالح، سبب محور قرار گرفتن او در این جریان شده است. این جریان در دوران معاصر با سه رویکرد دیوبندی، وهابی و نوسلفی در جهان اسلام بازتولید شده است. دو رویکرد دیوبندی و وهابی به عنوان سلفیه سنتی نگاه احیاءگرانه و خلوص‌گرایانه به دین داشته، و خواهان اصلاح دیانت اسلامی و زدوده شدن بدعت‌ها از آنند. آنان نوعا نگاهی عقل­ستیز و نص­گرا به دین داشته و خواهان بازگشت به نصوص دینی و تفسیر آن بر اساس سنت­های صدر اسلامند؛ اما رویکرد نوسلفیه به دین متأثر از دنیای مدرن بوده و تحت تأثیر عقلانیت استشراقی، هدف اصلی آن رهایی تمدن اسلامی از انحطاط و ترقی به وسلیه اسلام واقعی است. آنان هم علت انحطاط تمدن اسلامی را خرافات دانسته و خواستار اصلاح دینی­اند؛ اما رویکردهای نص گرایانه و عقل ستیز جریان سلفی، از جهاتی با رویکردهای مدرن و روشنفکرانه جریانات نوسلفی هماهنگ شده و علی رغم بعضی اختلافات در بسیاری از زمینه­ها این دو جریان با هم همراه شده­اند. با توجه به گسترش ابعاد حضور اجتماعی سیاسی این جریان در جهان، در این نوشتار سعی شده است که اندیشه‌های اجتماعی سیاسی این دو جریان و بنیادهای آن با نگاه تطبیقی انتقادی مورد بررسی قرار گیرند.
صفحات :
از صفحه 11 تا 37
میان شعارها و عملکرد سلفیون مصر با سلفیون سعودی چه تفاوت هایی وجود دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
از نظر محققان، شعار «سلفيه»، نخست در مطبوعات مصر مطرح شد؛ آنگاه که مصر در اشغال انگلستان درآمد و گروهي از مصلحان مانند سيدجمال الدين اسدآبادي (م۱۳۱۶ه.ق) و شيخ محمد عبده (م ۱۳۲۳ه.ق) در مقابل هجوم فرهنگ و تمدن غرب، تصور کردند که رهايي از چنگ اشغالگران بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 8