جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

فارسی  |   العربیه  |   English  

در تلگرام به ما بپیوندید

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
المقصد النفيس شرح عقيدة الرئيس
نویسنده:
نامشخص
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
تقريب المرام في شرح تهذيب الكلام مع حاشیة المحاکمات وحواشی متفرقة لبعض الافاضل ویلیه حاشیتی السیالکوتی والحلبی
نویسنده:
عبدالقادر السنندجی الکردستانی, محمد وسیم الکردستانی, السید الشریف علی بن محمد الجرجانی, السیالکوتی, الحلبی
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , حاشیه،پاورقی وتعلیق
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قاهره - مصر: المکتبة الازهریة للتراث / الجزیرة للنشر والتوزیع,
تقريب المرام في شرح تهذيب الكلام للتفتازاني وحاشيته المحاكمات (ط: دار الكتب العلمية)
نویسنده:
عبدالقادر التختی السنندجی الکردستانی / محمد وسیم السنندجی الکردستانی؛ مقدمه: فرج الله زکی الکردستانی المریوانی؛ محقق: محمود امین السید
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: دار الکتب العلمیة,
چکیده :
تقريب المرام في شرح تهذيب الكلام، اثر شیخ عبدالقادر سنندجی کردستانی (متوفی 1304ق)، شرحی است بر «تهذيب الكلام في تحرير المنطق و الكلام»، سعدالدین مسعود بن عمر تفتازانی (متوفی 792ق). این کتاب به‌همراه حاشیه‌ای با نام «حاشية المحاكمات» تألیف شیخ محمد وسیم کردستانی و مقدمه فرج‌الله زکی کردستانی منتشر شده است. نام کامل کتاب تفتازانی همان ‎گونه که در دائرةالمعارف بزرگ اسلامی آمده، «تهذيب الكلام في تحرير المنطق و الكلام و تقريب المرام من تقرير عقائد الإسلام» است. این کتاب که به «تهذيب المنطق و الكلام» مشهور است، رساله‌ای از تفتازانی در منطق و کلام به زبان عربی است. این رساله با همه فشردگی و اختصار، از متون معتبر در حوزه‌های آموزشی قدیم بوده و بر آن شرح‎ها و حواشی فراوان نوشته شده است. تفتازانی این اثر را در 789ق، به پایان رساند. او در این چکیده مباحث منطقی و کلامی، با حذف زواید، اصول مطالب را در غایت ایجاز بیان می‌کند و همین ساختار، مجالی فراخ برای تهیه متون گسترده‌تری بر اساس این اثر فراهم ساخته است. برخی از حاشیه‌ها و شرح‎های تهذيب المنطق، به‌حدی اهمیت یافته‌اند که بر خود آنها به چند واسطه نیز حاشیه‌هایی نوشته شده است. بر کتاب تهذيب المنطق تفتازانی، شروح بسیاری نوشته شده است. از شرح‎های متأخری که حاصل تدریس کتاب در کردستان بوده است، «تقريب المرام في شرح تهذيب الكلام» اثر عبدالقادر بن محمد سنندجی است که در دو جلد با حواشی محمد وسیم کردستانی و فرج‌الله زکی کردستانی در 1318-1319ق، در بولاق انتشار یافته است. ترجمه‌ای فارسی از این شرح نیز با عنوان «تذهيب المرام» به قلم فخرالدین بن احمد رودباری، از علمای کردستان به کوشش محمدرئوف توکلی در 1381ش، در تهران به چاپ رسیده است. کتاب با مقدمه فرج‌الله زکی کردستانی منتشر شده است. او سبب نگارش این شرح را اشتیاق فراوان محصلین به دو علم حکمت و کلام و نبود کتابی جامع در حکمت طبیعی و کلیات فلسفه دانسته است. شیوه نگارش اثر بدین ترتیب است که متن اثر در پرانتز و شروح عبدالقادر در بیرون از آن ذکر شده است. در پاورقی اثر نیز حاشیه محمد وسیم کردستانی درج گردیده است.
ک‍ت‍اب‌ ت‍ق‍ری‍ب‌ ال‍م‍رام‌ ف‍ی‌ ش‍رح‌ ت‍ه‍ذی‍ب‌ ال‍ک‍لام: جلد 1 و جلد 2‌ (ط: م‍رک‍ز ب‍زرگ‌ اس‍لام‍ی‌ غ‍رب‌ ک‍ش‍ور)
نویسنده:
م‍ول‍ف‌ ع‍ب‍دال‍ق‍ادر ک‍ردس‍ت‍ان‍ی‌
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , شرح اثر
وضعیت نشر :
س‍ن‍ن‍دج‌: م‍رک‍ز ب‍زرگ‌ اس‍لام‍ی‌ غ‍رب‌ ک‍ش‍ور,
چکیده :
تقريب المرام في شرح تهذيب الكلام، اثر شیخ عبدالقادر سنندجی کردستانی (متوفی 1304ق)، شرحی است بر «تهذيب الكلام في تحرير المنطق و الكلام»، سعدالدین مسعود بن عمر تفتازانی (متوفی 792ق). این کتاب به‌همراه حاشیه‌ای با نام «حاشية المحاكمات» تألیف شیخ محمد وسیم کردستانی و مقدمه فرج‌الله زکی کردستانی منتشر شده است. نام کامل کتاب تفتازانی همان ‎گونه که در دائرةالمعارف بزرگ اسلامی آمده، «تهذيب الكلام في تحرير المنطق و الكلام و تقريب المرام من تقرير عقائد الإسلام» است. این کتاب که به «تهذيب المنطق و الكلام» مشهور است، رساله‌ای از تفتازانی در منطق و کلام به زبان عربی است. این رساله با همه فشردگی و اختصار، از متون معتبر در حوزه‌های آموزشی قدیم بوده و بر آن شرح‎ها و حواشی فراوان نوشته شده است. تفتازانی این اثر را در 789ق، به پایان رساند. او در این چکیده مباحث منطقی و کلامی، با حذف زواید، اصول مطالب را در غایت ایجاز بیان می‌کند و همین ساختار، مجالی فراخ برای تهیه متون گسترده‌تری بر اساس این اثر فراهم ساخته است. برخی از حاشیه‌ها و شرح‎های تهذيب المنطق، به‌حدی اهمیت یافته‌اند که بر خود آنها به چند واسطه نیز حاشیه‌هایی نوشته شده است. بر کتاب تهذيب المنطق تفتازانی، شروح بسیاری نوشته شده است. از شرح‎های متأخری که حاصل تدریس کتاب در کردستان بوده است، «تقريب المرام في شرح تهذيب الكلام» اثر عبدالقادر بن محمد سنندجی است که در دو جلد با حواشی محمد وسیم کردستانی و فرج‌الله زکی کردستانی در 1318-1319ق، در بولاق انتشار یافته است. ترجمه‌ای فارسی از این شرح نیز با عنوان «تذهيب المرام» به قلم فخرالدین بن احمد رودباری، از علمای کردستان به کوشش محمدرئوف توکلی در 1381ش، در تهران به چاپ رسیده است. کتاب با مقدمه فرج‌الله زکی کردستانی منتشر شده است. او سبب نگارش این شرح را اشتیاق فراوان محصلین به دو علم حکمت و کلام و نبود کتابی جامع در حکمت طبیعی و کلیات فلسفه دانسته است. شیوه نگارش اثر بدین ترتیب است که متن اثر در پرانتز و شروح عبدالقادر در بیرون از آن ذکر شده است. در پاورقی اثر نیز حاشیه محمد وسیم کردستانی درج گردیده است.
تقريب المرام في شرح تهذيب الكلام [مخطوط]
نویسنده:
عبدالقادر بن محمد سعيد تختي سنندجي
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
تقريب المرام في شرح تهذيب الكلام [نسخه خطی]
نویسنده:
شيخ عبدالقادر بن شيخ محمد سعيد التختي
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
لوازم الدین ترجمه و شرح فارسی باب حادی عشر علامه حلی نوشته ادهم خلخالی
نویسنده:
عبدالله نورانی
نوع منبع :
مقاله , شرح اثر , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
در این مقاله پس از شرح احوال ادهم خلخالی واعظ و شاعر صافی ضمیر سده یازدهم و معرفی تألیفات متعدد و متنوع وی در زمینه های اخلاق، تفسیر، کلام و عرفان، متن رساله "لوازم الدین" که ترجمه و توضیح باب یازدهم از کتاب منهاج الصلاح (مشهور به باب حادی عشر) علامه حلی است، به طور کامل آمده. در این رساله فارسی مسائل کلام و اصول عقاید امامیه بر وجهی که اکثر مردم از آن بهره گیرند مطرح شده است.
صفحات :
از صفحه 129 تا 158
معین المعین فی أصول الدین [نسخه خطی]
نویسنده:
ابن ابی جمهور احسائی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , شرح اثر
چکیده :
دومین شرح ابن ابی جمهور بر "الباب الحادی عشر" معین المعین نام دارد. وی در این کتاب به شرح و تفصیل معضلات معین الفکر می پردازد. تاریخ تألیف این کتاب به طور دقیق معلوم نیست، اما قطعاً پیش از کشف البراهین به اتمام رسیده است. / آغاز: الحمد لله المتوحد بالإجلال و الإکرام، المتفرد بالبقاء و الدوام ... و بعد فإنی لمّا ألّفت الکتاب الموسوم بمعین الفکر فی شرح الاب الحادی عشر ... ./ انجام: هذا آخر ما أردنا کتابته فی هذه الأوراق ... و الحمد لله رب العالمین، و الصلاة و السلام علی محمد و آله أجمعین./ در انتساب این کتاب به ابن ابی جمهور تردیدی وجود ندارد؛ چرا که علاوه بر اجازه ی ابن ابی جمهور به شیخ محمد بن صالح الغروی، در متن سه کتاب دیگر او (کشف البراهین، مجلی و شرح علی الباب الحادی عشر) نیز از آن نام برده شده است./ از این کتاب سه نسخه خطی بر جای مانده است: مرعشی: 1/5284؛ سپهسالار: 177 ـ صدر؛ و قاضی طباطبائی: بدون شماره.
مفتاح الفکر لفتح الباب الحادی عشر [نسخه خطی مفقود]
نویسنده:
ابن ابی جمهور احسائی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , شرح اثر , آثار مفقود
چکیده :
مفتاح الفکر لفتح الباب الحادی عشر: چهارمین شرح ابن ابی جمهور بر الباب الحادی عشر، مفتاح الفکر نام دارد که متأسفانه مفقود شده و فعلاً نسخه ای از آن در دست نیست. وی نام این شرح را در اجازه ی خود به شیخ محمد بن صالح الغروی ( 896 هجری) ذکر می کند، و لذا تاریخ تألیف آن پیش از این زمان می باشد.
کلام امامیه در اصول مذهب: تحریر‌الجامع فی ترجمه‌النافع یوم‌العشر فی شرح باب حادی عشر
نویسنده:
[ت‍ال‍ی‍ف‌ ع‍لام‍ه‌ ح‍ل‍ی‌ ح‍س‍ن‌ب‍ن‌‌ی‍وس‍ف‌؛ م‍ت‍رج‍م‌ م‍ح‍م‍دع‍ل‍ی‌ ح‍س‍ی‍ن‍ی‌‌ش‍ه‍رس‍ت‍ان‍ی‌‬‬‏‫؛ تحریر: غلامرضا مردانی.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , شرح اثر
وضعیت نشر :
قم: انتشارات انصاریان‏‫,