جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 48
بررسی و تحلیل معنا در تلقی عرفانی ابن‌ترکه اصفهانی
نویسنده:
حجت بوداقی ، باقر صدری نیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
بیان مسئله: صائن‌الدین علی معروف به ابن‌ترکۀ اصفهانی (770‑835 ق.) یکی از فلاسفه و عارفان متأثر از مکتب ابن‌عربی است؛ ازاین‌رو معنا، زبان و لفظ را نیز در چارچوب وحدت وجود تبیین کرده است. در این پژوهش دربارة مفاهیم مرکزی نظریۀ وی بحث می‌شود. روش: نگارندگان در این پژوهش کوشیده‌اند از رهگذر آثار و رسایل چاپی و مخطوط ابن‌ترکه، به‌روشی توصیفی‌تحلیلی، تبیین‌های معناشناختی و مؤلفه‌های مترتب بر آن را استخراج کنند و مفاهیم مرکزی نظریۀ وی را به بحث بگذارند. یافته‌ها و نتایج: نتایج حاصل از این پژوهش نشان می‌دهد وحدت وجود برای ابن‌ترکه امکانی فراهم آورده است تا بتواند ابعاد ناسوتی و تجریدی زبان را در کنار هم و در یک وحدت دیالکتیکی، تبیین و برپایة آن، نظریۀ إشعار را طرح‌ریزی کند. إشعار در دیدگاه ابن‌ترکه غایت خلقت آدمی است. انسان در عالم هستی در جایگاه إشعار قرار دارد. إشعار در آثار ابن‌ترکه به معنی آگاهانیدن است. إشعارکننده درواقع حقایق عالم ظهور را کشف می‌کند و رموز آن را درمی‌یابد؛ زیرا همۀ هستی کلمةالله است و انسان در مقام إشعار، قرائت‌کننده و بیانگر این کلمات است. ابن‌ترکه درپی آمیختن ابعاد تنزیهی و تشبیهی هستی، زبان ملفوظ را نیز، که امتداد نفس‌الرحمن در عالم اصغر است، دارای دو وجه جمالی و جلالی می‌داند و در همین راستا وضع الفاظ را نیز با تبیینی دوساحتی بررسی می‌کند.
صفحات :
از صفحه 163 تا 181
جست‌وجو برای علم جهانی: فلسفه غیبی صعین‌الدین ترکه اصفهانی (1369-1432) و هزاره‌گرایی فکری در ایران اولیه تیموری [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Matthew Melvin-Koushki
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: فلسفه، باطنی تطبیقی، ایران شناسی، نوافلاطونی، نوفیثاغورسیسم، هزاره گرایی، علوم غیبی، علوم غیبی اسلامی، فلسفه غیبی اسلامی، لتریسم، نظریه عرفانی، ایران تیموری، صائین الدین ترکه اصفهانی
جایگاه و ارتباط شریعت، طریقت و حقیقت از منظر صائن‌الدین بن ترکه
نویسنده:
حسین رحمتی ، شهربانو دلبری ، اردشیر اسدبگی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ابن‌ترکه از عالمانی است که تحت تأثیر گرایش‌های عرفانی خویش درباره موضوع «شریعت»، «طریقت» و «حقیقت» بحث کرده است. تعیین جایگاه سه اصطلاح مذکور، و ارتباط میانشان و چگونگی تبیین تعالیم دینی بر پایه‌اش، از مباحث کانونی او است. تحقیق حاضر با روش توصیفی‌تحلیلی، درباره جایگاه و ارتباط شریعت، طریقت و حقیقت و مراتب هر یک، و نیز نگرش عرفانی ابن‌ترکه به تعالیم دینی بحث می‌کند و در آخر رویکرد وی درباره همخوانی آموزه‌های عرفانی با کتاب و سنت، و ضرورت التزام به ظواهر شرع را می‌کاود. نتایج تحقیق حاکی از آن است که او سه اصطلاح مذکور را مراتب یک حقیقت می‌داند و ضمن تلفیق آن سه، با رویکرد عرفانی، تعالیم دینی را تحلیل و بررسی می‌کند. همچنین، منشأ آموزه‌های عرفانی ناب را فقط در کتاب و سنت می‌بیند و پای‌بندی به شریعت را در همه حال ضروری می‌داند.
صفحات :
از صفحه 385 تا 404
بررسی سازواری "وحدت شخصی وجود"درنظام فلسفی میرداماد درمقایسه با ابن‌ترکه
نویسنده:
نویسنده:خدیجه قاسمی مقدم؛ استاد راهنما:لاله حقیقت؛ استاد مشاور :قاسم کاکایی,عبدالعلی شکر
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
چکیده :
وحدت شخصی وجود یکی از مهمترین مباحث فلسفه و عرفان است به این معنا که وجود منحصر در حق تعالی است و ماسوای آن چیزی به جز تجلیات و شوون او نیستند. میرداماد، "حکمت یمانیه" را بر "وحدت شخصی" استوار می نماید. مهم ترین مبانی وی در طرح این اندیشه در نظام فلسفی اش از این قرار است: "اصالت ماهیت"، "وعاء دهر"، "رابطی دانستن معالیل" و قواعد فلسفی مانند "بسیط الحقیقه" . ابن ترکه نیز یکی از اندیشمندانی است که مبانی: اصالت وجود، اشتراک معنوی وجود، وحدت اطلاقی وجود، تحقق وجود مطلق در خارج و وجوبِ حقیقت وجود را برای اثبات "وحدت شخصی وجود" ارائه می دهد. با قرائت تطبیقی متون اصلی میرداماد و ابن ترکه به تشریح این مبانی پرداختیم و به نتایج زیر دست یافتیم: تلاش های میرداماد در ارائه مبانی فلسفی لازم در طرح اندیشه وحدت شخصی در حکمت یمانیه، گرفتار ناسازگاری و تناقض شده است. "وعاء دهر"، خود متناقض است. "رابطی دانستن وجود معالیل" با "وحدت شخصی وجود" در تعارض است. قواعد فلسفی مانند "بسیط الحقیقه" در حکمت یمانیه نقض می شوند. از طرفی، این اندیشه با برخی مبانی فلسفی دیگر وی در تعارض قرار می گیرد. ملاصدرا به دلیل وجود همین تعارضات، حکمت یمانیه را همان زمان حیات استادش کنار می نهد و نظام فلسفی نوینی بنا می کند. اما مبانی ابن ترکه ضمن آنکه آشکارا با یکدیگر سازگارترند، می توان وحدت شخصی وجود را بر پایه آن ها استوار ساخت.
درسگفتار تمهید القواعد
مدرس:
عبدالحسین خسروپناه
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
رساله انجام از صاین الدین علی ترکه خجندی اصفهانی
نویسنده:
ابراهیم دیباجی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
صفحات :
از صفحه 154 تا 181
تمایز احاطی در اندیشه‌ی صائن الدین ابن ترکه و اسپینوزا
نویسنده:
حسن احمدی زاده
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ارتباط میان خداوند و مخلوقات، هم در عرفان اسلامی و هم در سنت دینی و الهیاتیِ غربی، همواره مورد توجه اندیشمندان بوده است. اساساً عرفا برای تبیین امکان برقراری ارتباط با خداوند و در عین حال، حفظ تعالی او نسبت به مخلوقات، به این بحث توجه جدی داشته‌اند. صائن الدین ابن ترکه، از عرفای بنام قرن هشتم و نهم هجری و از شارحان برجسته‌ی عرفانِ ابن عربی، با مطرح کردن بحث کیفیت ارتباط خداوند با مخلوقات، در قالب بحث تمایز احاطی، تحلیل‌های عرفانی عمیقی ارائه می‌کند که شبیه آنها را می‌توان در آراء اسپینوزا نیز ملاحظه نمود. هر دو، به خداشناسی و تبیین صفات و ویژگی‌های خداوند در ارتباط با مخلوقات، توجه جدی داشته‌اند. همچنین هم ابن ترکه و هم اسپینوزا، با مطرح کرده اقسام تمایز و تقابل در فلسفه و عرفان، تلاش کرده‌اند تا نشان دهند که تمایز میان خداوند و مخلوقات، از سنخ تقابل کامل و جدایی مطلق میان دو شیئ نیست، بلکه خداوند با وجود تمایز ذاتی و الوهیت متعالی‌اش، چنین نیست که هیچ نحوه ارتباطی با موجودات نداشته باشد و ابن ترکه این ارتباط وجودی را در قالب بحث تمایز احاطی مطرح می‌کند اما اسپینوزا با نسبت دادن برخی صفات مادی و غیر مادی به خداوند، هم تعالی خداوند را حفظ می‌کند و هم از علت حلولی بودنِ او برای مخلوقات سخن می‌گوید.
صفحات :
از صفحه 23 تا 41
بررسی انتقادی اشكالات مطرح شده به برهان حكيم قمشه‌ای درباره اثبات وجوب وجود خداوند
نویسنده:
رضا حصاری، سید مجتبی میردامادی، ابوالفضل رضایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
براي اثبات وحدت شخصي وجود، براهين مختلف و گوناگوني اقامه شده است. بيشتر اين براهين كه توسط عارفاني همانند داود قيصري، حمزه فناري و ابن‌تركه بيان شده‌اند، با اشكالاتي مانند خلط ميان مفهوم و مصداق مواجه است. در اين ميان حكيم محمدرضا قمشه‌اي در حاشية خويش بر كتاب تمهيد القواعد‌ ‌و ذيل مبحث براهين اثبات وحدت شخصي وجود، برهاني ارائه كرده كه اثبات ضرورت ازلي خداوند را بهمراه دارد. در عين حال، چهار اشكال به اين برهان وارد شده است. اشكال نخست در مورد معناي طبيعت اطلاقي وجود است كه بصورت مبهم بيان شده است. اشكال دوم دربارة خلط ميان مفهوم و مصداق است. بخش نخست اشكال سوم، به تماميت اين برهان بر مفروض بودن تحقق اصل طبيعت باز ميگردد و بخش دوم اشكال، سازگاري تحقق اصل طبيعتِ وجود با وجودهاي مقيد را هدف قرار داده است. اشكال چهارم، به نبود نوآوري و ابتكار در ارائة اين برهان پرداخته است. مقالة حاضر با روش تحليلي ـ تطبيقي، هر يك از اين اشكالات را بررسي نموده و به سه اشكال نخست پاسخ داده است. از اين جهت، برهان حكيم قمشه‌اي تمام و صحيح تلقي ميشود كه در اين نوشتار بتفصيل تبيين شده است.
  • تعداد رکورد ها : 48