جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
نام خانوادگی :
*
پست الکترونیک :
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
حروف تصویر :
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
فاطمی نیا , محمد حسن (استادیار گروه فلسفه موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ره)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 9
عنوان :
نسبت دوگانه انگاری ویژگی و فیزیکالیسم غیرتقلیل گرا
نویسنده:
محمدحسن فاطمی نیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
در تقسیم تئوریهای فلسفه ذهن، همه انواع فیزیکالیستها اعم از تقلیلگرا و غیرتقلیلگرا، یگانهانگار محسوب میشوند؛ چراکه قائل به فیزیکی بودن همهچیزند. دراینبین فیزیکالیستهای تقلیلگرا علاوه بر اینکه همهچیز را فیزیکی میدانند قائلاند همهچیز قابلیت دارد به سطوح پایین فیزیک تقلیل یابد؛ اما غیرتقلیلگرایان در فیزیکالیسم، بااینکه همهچیز را فیزیکی تلقیّ میکنند، قائلاند در ساحت فیزیک با اموری «نوخاسته» مواجهایم که نمیتوان آنها را به ذرات بنیادین فیزیک تقلیل برده و تبیینی میکروفیزیکال از آنها داشته باشیم؛ چراکه اساساً با امری نوخاسته مواجهایم؛ اما «دوگانهانگاری ویژگی» با قائلشدن به غیرفیزیکی بودن ویژگیهای ذهنی، قائل به دو گونه امر در عالم شده و درنتیجه هردو نظریه فیزیکالیستی یگانهانگارانه را ازاساس کنار زده است. علاوه بر این، هرچند در دوگانهانگاری ویژگی همانند فیزیکالیسم غیرتقلیلگرا با تیرهای از ناتقلیلگرایی و نوخاستگی مواجهایم اما ناتقلیلگرایی و نوخاستگی در دوگانهانگاری ویژگی، به ترتیب «گونه»ای و «بنیادین» است نه «نوعی» و «سطحی». مقاله حاضر با روشن کردن مرزهای دقیق دوگانهانگاری ویژگی با فیزیکالیسم، بالخصوص نوع غیرتقلیلگرای آن، مانع خلطهای بعدی میشود
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 155 تا 178
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درآمدی تحلیلی و انتقادی بر فیزکالیسم بارابارا مونترو
نویسنده:
محمد حسن فاطمی نیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
تجربههای کیفی (کوآلیا) از بزرگترین موانع صدق فیزیکالیسم است. اینکه با فیزیک چگونه میتوان لذت، شادی، غم و درد را تبیین کرد، معضل سادهای برای فیزیکالیستها محسوب نمیشود. در این بین باربارا مونترو، از معروفترین مدعیان فیزیکالیسم، با ارائه معنای خاصی از لفظ «است» در تعریف فیزیکالیسم (هر چیزی فیزیکی است) مدعیّ است میتوان در معنای «فیزیکی» توسعه ایجاد کرد؛ به عنوان مثال وقتی گفته میشود «آب H2O است» لزوماً بدین معنا نیست که آب این همان با H2O است، بلکه میتوان بدین معنا باشد که آب از H2O برآمده و از آن تشکیل یافته است. متناظراً تجربههای کیفی (امور ذهنی) هرچند اینهمان با امور فیزیکی (مغزی) نیستند اما فرارویداده و مبتنی بر آنها هستند و همین مقدار برای فیزیکی بودن تجربههای کیفی کفایت میکند. در مقاله حاضر ضمن ارائه ترجمه مقاله «فیزیکالیسم» از باربارا مونترو، در سه گام، فرارویدادگی را نقد کرده و اثبات کردهایم که آموزه مذکور حداکثر، همبودگی یا همتغییری بین امور ذهنی و امور فیزیکی را اثبات میکند و همبودگی یا همتغییری بین امور ذهنی و فیزیکی نمیتواند دلیل موجهّی برای اطلاق کلمۀ «فیزیکی» بر تجربههای کیفی از قبیل لذت باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 302 تا 327
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الزام دوگانهانگار ویژگی به دوگانهانگاری جوهری از طریق اختلاف ساحت ذهن و فیزیک
نویسنده:
محمد حسن فاطمی نیا ، اکرم نژادی ، علیرضا مقدم
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
دوگانهانگار ویژگی در جوهر فیزیکالیست است و در ویژگی دوگانه گراست؛ یعنی درعینحال که انسان را جوهراً فیزیکی میداند ولی قائل است جوهر مذکور حامل دو گونه ویژگی فیزیکی و غیرفیزیکی (ذهنی) است. ویژگی فیزیکی آن است که علم فیزیک بدان دسترسی دارد و در مورد آن نظریهپردازی میکند در مقابل، ویژگی ذهنی خارج از دسترس علم فیزیک است. اگر اثبات کنیم هر امر ذهنی در ساحت وجودیِ ذهن رخ میدهد و هر امر فیزیکی در ساحت وجودیِ فیزیک رخ میدهد، لازمه دوگانهانگاری ویژگی این میشود که ویژگی ذهنی در یک ساحت از وجود و جوهر فیزیکی آن، در ساحت دیگر از وجود تحقق یابد. مقاله حاضر قائل به نامعقولت لازمه مذکور است چراکه ویژگی یک جوهر از مراتب وجودی آن جوهر بوده و هممرتبه با جوهرش است و باید با جوهر خود هم-ساحت باشد؛ پس اگر ویژگیای، ذهنی بود؛ یعنی در ساحت ذهن تحقق یافت، نشاندهنده این است که جوهری مناسب (صرفنظر از جوهر فیزیکی) در همان ساحت وجودی متحقق است؛ پس لازمه صدق دوگانهانگاری ویژگی تحقق دوگانهانگاری جوهری است
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 79 تا 103
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد کفایت نظریه بقچهای ذهن در تبیین «اینهمانی شخصی»
نویسنده:
محمد حسن فاطمی نیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
میزان توانایی نظریات نفس و بدن در تبیین چالش «اینهمانی شخصی» میتواند نشاندهنده میزان انسجام، استحکام و درنتیجه صحت آن نظریات باشد. ازجمله نظریات حوزه نفس و بدن که جوهری مستقل برای نفس لحاظ نمیکند، دیدگاه ذهن بقچهای هیوم است. دیدگاه مذکور قائل است ذهن همان انطباعات و تصورات متسلسل و پیدرپی است. اما اگر گفتیم ذهن چیزی جز انطباعات پیدرپی نیست، ذهن را امری تعریف کردهایم که از هیچ ثباتی برخوردار نیست؛ در نتیجه در تبیین چالش «اینهمانی شخصی» که نیاز به ثبات دارد، دچار مشکل میشویم. طرفداران نظریه بقچهای ذهن، مؤلفههای متعددی از قبیل خاطره یا حافظه، مجاورت، مشباهت و علیّت در برساخت اینهمانی شخصی بر مبنای تسلسل انطباعات ارائه دادهاند که در مقاله حاضر مؤلفههای مذکور را نقد کرده و نشان دادهایم نظریه بقچهای ذهن تحت هیچ شرایطی توانایی تبیین «اینهمانی شخصی» را ندارد و درنهایت پیشنهادی غیرتحویلی برای تبیین اینهمانی شخصی طرح کردهایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 51 تا 65
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تببین فلسفی – روان شناختی حقیقت نفس و رابطه آن با بدن از دیدگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
سید هادی سرکشیک ، محمد حسن فاطمی نیا ، حمید رفیعی هنر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
.پژوهش حاضر با هدف تبیین فلسفی - روانشناختی - ارتباط نفس با بدن بر اساس اندیشه اسلامی با تاکید بر دیدگاه علامه طباطبایی انجام شد. یافته ها به روش تحلیل محتوای کیفی (توصیفی – تحلیلی) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بررسیها نشان داده است که علامه طباطبایی در مباحث قرآنی نیز مبانی فلسفی را تکیه گاه اصلی بحث قرار داده است و در برخی از موارد از روش تفسیر قرآن به قرآن فاصله گرفته است. علامه طباطبایی به تبعیت از حکمت متعالیه، اعتقاد دارد تعلق و ارتباط نفس و بدن از دیدگاه علامه طباطبایی ذاتی و حقیقی بوده به گونه ای که هرگز قابل تفکیک و جدایی از هم نیستند. نفس و بدن با تمام ساختار عصبی و هورمونی دو جوهر با ماهیت متفاوت است. نفس غیر مادی و بدن جسمانی و دارای فعل و انفعالات مادی میباشد. واقعیت آدمی همان نفس او است و بدن نقش ابزاری برای نفس دارد. فعل و انفعالات در قلمرو موجود انسانی فعالیت های نفسانی است و فعالیتهای جسم به عنوان ابزار و علتهای زمینهساز با فعالیتهای نفس همراه میشوند نه اینکه امر مستقلی به نام فعالیت بدن وجود داشته باشد. در تحلیل روانشناختی رابطه نفس و بدن نیز، موارد متعدد تأثیرات نفس بر بدن و بدن بر نفس ذکر شد. فهم درست در این مقوله به علتیابی در پدیده های رفتاری و کنترل آنها کمک می کند. تفسیر و تحلیل درست از رابطه نفس و بدن و بررسی نظریه های متفاوت می تواند مبنای پایه گذاری اصول علمی در این زمینه باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 120
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تلقیّ «ویژگی بنیاد» از امر فیزیکال در تعریف فیزیکالیسم باتوجه به جدیدترین دیدگاه فلاسفه اسلامی
نویسنده:
محمد حسن فاطمی نیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
دیدهگاه های متنوعی له و علیه فیزیکالیسم نوشته شده و نوشته میشود. اما لازمه سنجش دقیق فیزیکالیسم، داشتن تلقیّ صحیح از فیزیکالیسم است. در مقاله حاضر فارغ از نقد فیزیکالیسم، میخواهیم به تلقیّ صحیحی از فیزیکالیسم برسیم. در این بین فهم چیستی امر فیزیکال در تعریف فیزیکالیسم نقش کلیدی بازی میکند؛ دو تلقیّ مشهور از امر فیزیکال وجود دارد: «شئ بنیاد» و «نظریهبنیاد». در تلقیّ اول، امر فیزیکال، بر الگوی اشیاء نمونهوار فیزیکی تعریف میشود؛ یعنی امری فیزیکی است که ویژگی اشیاء شاخص فیزیکی را داشته باشد و در تلقی دوم، امری فیزیکی است که علم فیزیک از آن بحث کند. در مقاله حاضر نشان خواهیم داد، هر دو تلقیّ دچار مشکلاند و باید تلقیّ سومی را در فهم امر فیزیکال، جایگزین دو تلقی مذکور کنیم. به اعتقاد ما تلقیّ صحیح، تلقی «ویژگی بنیاد» است ازبین تلقی های ویژگی بنیاد، جدیدترین نظریات در مورد تمایز مادی-مجرد متعلقّ به استاد فیاضی است که ویژگی معیار امر فیزیک را محسوس بودن معرفی می نماید ما ضمن نقد دیدگاه ایشان، درنهایت «استعداد تحقق درجهان فیزیک» را ما به عنوان فرق فارق و اصیل بین امر فیزیکی و غیرفیزیکی معرفی کردهایم که دراین بین به نتائج دیگری هم رسیدهایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 159 تا 189
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ابطال پی پدیدارگرایی در نظریه دوگانه انگاری ویژگی
نویسنده:
محمد حسن فاطمی نیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
نظریه دوگانهانگاری ویژگی در فلسفه ذهن، انسان را از منظر جوهری، تماماً فیزیکی میداند، بااینوجود برای جوهر فیزیکی مذکور، دو نوع ویژگی قائل است؛ ویژگی فیزیکی و ویژگی غیرفیزیکی (ذهنی). دراینبین جدیترین مشکل پیشروی دوگانهانگاران ویژگی، خطر سوق یافتن آنها بهطرف شبهپدیدارگرایی است. شبهپدیدارگرایی بدون اینکه اصل تحقق ویژگیهای غیرفیزیکی (ذهنی) را طرد کند، علیّت و اثرگذاری آن را بر بدن فیزیکی نمیپذیرد. درنتیجه علاوه بر اینکه کار را برای کسی که میخواهد از دوگونه بودن ویژگی به دوگونه بودن جوهر پل بزند مشکل میکند، نفس دوگانهانگاری ویژگی را به یگانهانگاری سوق میدهد. در مقاله حاضر علاوه بر اشکالات خاستگاهی، اشکالات ساختاری و بنائی متعدّدی را در ابطال شبهپدیدارگرایی ارائه داده و در انتها نظریاتی را که به پیپدیدارگرایی منتهی شدهاند را نقد کردهایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 149
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انفکاکناپذیری دوگانهانگاری جوهری از دوگانهانگاری ویژگی از منظر فلسفه اسلامی
نویسنده:
محمد حسن فاطمی نیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
دوگانهانگاری ویژگی را به این دلیل که ویژگیهای ذهنی را غیر فیزیکی تلقّی کرده است، باید جدّی گرفت. این دیدگاه که دیوید چالمرز چهره مطرح آن محسوب میشود، نهتنها از فیزیکالیسم تقلیلگرا عبور کرده، بلکه فیزیکالیسم غیر تقلیلگرا را نیز نادرست دانسته و با قول به قویبودن نوخاستگی در امور ذهنی، عملاً آنها را خارج از دسترس فیزیک معرفی کرده است. با وجود این نظریه مزبور در ساحت جوهر، فیزیکالیسم محسوب میشود؛ یعنی قایل است انسان جوهراً فیزیکی است؛ ولی از حیث ویژگی دارای دو گونه ویژگی فیزیکی و غیر فیزیکی (ذهنی) است. در مقاله پیش رو دوگانهانگار ویژگی را ملزم به پذیرش دوگانهانگاری جوهری کردهایم. برای این کار از مبانی فلسفه اسلامی استفاده کرده و عرض را به دلیل وجود فینفسه لغیره و تغایرِ غیر تباینی آن با جوهرش، شأن جوهر معرفی کرده و به دلیل حلول شأن در ذیشأن، هر وصف و تغییر در شأن را وصف و تغییر جوهر معرفی نمودهایم و مآلاً بدین نتیجه رسیدهایم که جوهر فیزیکی بدن نمیتواند حامل ویژگیهای غیر فیزیکی ذهنی باشد، بلکه ویژگیهای ذهنی جواهر مناسب خود را میطلبند
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 63 تا 94
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سنجش نفس به مثابه بقچهای از تصورات ذهنی
نویسنده:
محمدحسن فاطمینیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
انطباعات و تصورات ذهنی از اموری تلقی میشود که در قالبهای مختلف کراراً برای اثبات جوهر نفسانی استفاده میشود. در این بین هیوم معتقد است حقیقت انسان، بقچهای از انطباعات و تصورات ذهنی است که مسلسلوار در پی هم میآیند و در ورای انطباعات مذکور، زیرلایهای به نام جوهر نفسانی وجود ندارد. لذا نگاه بقچهای به انطباعات ذهنی، مانعی جدی برای اثبات جوهر نفسانی از طریق انطباعات ذهنی است. ریشه انکار مذکور در رد هیوم بر اصل جوهر نهفته است، چراکه بنا بر اصول معرفتشناختی هیوم، ما از مقولهای به نام جوهر، انطباعی نداریم و در نتیجه تصوری هم از آن نخواهیم داشت. در این مقاله اثبات میکنیم که امکان ندارد «نفس»، «ذهن» یا «من» صرفاً سلسلهای از انطباعات باشد که هیچگونه جوهر زیرینی نداشته باشد. برای این کار ضمن اینکه دو دسته ایراد معرفتشناختی و متافیزیکی را به دیدگاه بقچهای نفس وارد میکنیم، چیستی جوهر از منظر قائلان به نظریه بقچهای، و نیز دلیل رد جوهر از طرف آنها را نقد، و در نهایت، دلیلی را نیز برای اثبات وجود نفس در فضای دیدگاه مذکور صورتبندی میکنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 301 تا 329
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 9
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
با موفقیت به ثبت رسید