جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
حیدری آذر , مجید (پژوهشگر مؤسسه دارالاعلام لمدرسة اهل البیت)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 10
عنوان :
بررسی و نقد حجیت قول صحابی نزد وهابیت با تأکید بر آراء ابنقیم
نویسنده:
سید مصطفی هاشمی نجف آبادی ، مجید حیدری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
وهابیت قائل به حجیت قول صحابی است و آن را یکی از منابع استنباط احکام میداند. ابنقیم که از شخصیتهای موردقبول و اعتماد وهابیت بهشمار میرود، آیات و روایاتی را که در مدح صحابه وارد شده، دلیل بر حجیت قول صحابی میداند. در این نوشتار با روش توصیفی‑ تحلیلی، حجیت قول صحابی موردبررسی و نقد قرار گرفته و بیان شده است که هر چند صحابه بهسبب ایمان و عمل صالح، مورد مدح قرار گرفتهاند، ولی آن مدح دلیل بر حجیت اقوال آنان نیست و قول صحابی درصورتی حجت است که از پیامبر اکرم$ نقلقول کند. ولی اگر سخنی بگوید و آن را مستند به رسول خدا$ نکند، کلامش استنباط وی محسوب میشود و اعتبار ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 79 تا 98
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسیِ اجماعات ادعاییِ ابنتیمیه در انکار فضائل اهلبیت
نویسنده:
مجید حیدری آذر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از شگردهای ابنتیمیه در مقام پاسخگویی به مخالفین خود و نیز در راستای اثبات مدعاهای خویش، تمسک به اجماع با تعابیر مختلف میباشد. ازجمله موضوعاتی که وی زیاد به اجماع، متوسل شده است، مباحث مربوط به فضائل اهلبیت( میباشد. وی در این زمینه، گاهی ادعای اجماع و اتفاقِ اهل علم یا عالمان به حدیث و... مبنی بر جعلی و دروغ بودنِ روایات مربوط به فضائل اهلبیت( میکند و گاهی هم ادعای اجماع بر افضلبودن دیگران، نسبت به اهلبیت( دارد، بدون اینکه مستندی برای این اجماعات، ارائه کرده باشد؛ درحالیکه با تتبع در منابع اهل سنت، این اجماعات، نقض شده و حتی اجماعاتی برخلاف اجماع مدنظرِ ابنتیمیه، یافت میشود. در ضمن، دو مقالۀ این قبیل از اجماعاتِ ادعاییِ ابنتیمیه، راستیآزمایی میشوند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 17 تا 40
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی صفات خبریه مجیء و اتیان از نگاه وهابیت و نقد آن
نویسنده:
سید مصطفی هاشمی نجف آبادی ، مجید حیدری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
علمای وهابی بر اساس دو مبنای ظاهرگرایی و حجیت و برتری فهم سلف از تأویل صفات خبری ازجمله صفت مجیء و اتیانِ خداوند، اجتناب کرده و آنها را به ظاهرشان حمل کردهاند. آنها مدعی هستند که سلف، صفت مجیء و اتیان را تأویل نکرده و این دو صفت را بر ظاهر خود حمل نمودهاند؛ بنابراین باید از تأویل آنها خودداری کرده و به ظاهرشان حمل کرد. آنان با وجود اینکه ادعا دارند، مشبِّهه و مجسِّمه نیستند، ولی با این حال لازمه حرف آنها، همان تجسیم و تشبیه است که مجسمه و مشبهه به آن گرفتار شدند. از طرفی مستنداتی وجود دارد که حاکی از این است که سلف، صفات خبری خداوند را تأویل بردهاند. در این مقاله این موضوع بررسی میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 117 تا 134
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اجماعات ادعایی ابنتیمیه در مواجهه با روایات فضائل اهل بیت علیهم السلام
نویسنده:
مجید حیدری آذر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
ابنتیمیه در برخورد با فضائل اهلبیت یا این فضیلت را برای دیگران هم شبیهسازی میکند تا از ارزش آن کاسته شود و فضیلت خاص و ویژهای بهشمار نیاید یا اینکه آن فضیلت را انکار کرده و آنها را جعلی و دروغ معرفی میکند. در برخی از موارد برای تأیید ادعای خود، ادعای اجماع هم میکند و با عباراتی، همچون «کذب باتفاق أهل المعرفة بالحدیث»، «کذب باتفاق أهل العلم»، «هو من الموضوعات عند أهل العلم بالحدیث»، «فإن هذا موضوع باتفاق أهل المعرفة بالحدیث»، «لا یرتاب أحد من أهل المعرفة بالحدیث أنه موضوع» و... ادعا میکند که این روایت بهاتفاق و اجماع علمای حدیث، کذب و جعلی است. درحالیکه این قبیل روایات اتفاقاً در منابع اهل سنت بهکرات نقل شده و گاهی به حد تواتر رسیدهاند و گاهی هم ادعای اجماع برخلاف مدعای ابنتیمیه نقل شده است. در تحقیق پیشِ رو و در ادامۀ مقاله قبلی، چند نمونه از اجماعات ادعایی ابنتیمیه در ردّ فضائل اهلبیت بررسی میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 19 تا 42
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی آرای دکتر شریف حاتم العونی در نقد وهابیت
نویسنده:
رضا احمدی ، مجید حیدری آذر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
فرقۀ وهابیت از بدو ظهور تا به امروز در گفتمان دینی غرق در برچسب زدن، طرد، نارسیسم و خودبرتربینی شده و با تفکراتی که دارند، مسلمانان را تکفیر میکنند و آنها را بهرسمیت نمیشناسند و سایر فرق اسلامی را منحرف، مشرک و دارای گرایشهای عقیدتی و اسلوب غلط میداند. این امر سبب شده تا مورد مخالفت و انتقاد بسیاری از عالمان اهل سنت و حتی علمای معتدل وهابی قرار گیرد. شیخ حاتم العونی که رشدیافتۀ عربستان است و خود را پیرو عقیدۀ سلف و نجد میداند؛ ولی در خیلی از مواضع نسبت به محمد بن عبدالوهاب و تفکراتش، زبان به انتقاد گشوده و ثابت کرده محمد بن عبدالوهاب، شخصیتی تکفیری بوده و بسیاری از علما حتی شیوخ خود و علمای دیگر شهرهای مسلمین را از دم تیغ تکفیر گذرانده است. همچنین، نگاه وی نسبت به تعریف عبادت و بدعت، متفاوت از دیدگاه وهابیت است و مسئلۀ احتفال به مولد النبی و جواز شدّ رحال و تبرک به قبر پیامبر$ را که وهابیت از مصادیق بدعت میدانند، جایز دانسته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 68
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاثیرپذیری داعش از وهابیت در تکفیر مسلمین
نویسنده:
سید ابوالحسن نواب ، مجید حیدری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
گروه تروریستی و تکفیری داعش، بیشترین تاثیرپذیری را از آموزههای وهابیت و بهخصوص، تفکرات محمد بن عبدالوهاب در تکفیر مسلمانان دارد. داعش و وهابیت با یک منشور و با یک بهانه که نواقض الاسلام محمد بن عبدالوهاب میباشد، مسلمانان را تکفیر میکنند. داعش شبیهترین گروه به دوره اول وهابیت میباشد و داعشیها، خودشان را شبیهترین فرد به محمد بن عبدالوهاب و شاگردانش میدانند. هر کس هفتهنامه النبأ (ارگان رسمی داعش) را نیز مطالعه کند، پی به این موضوع میبرد. حسن فرحان مالکی در کتاب جذور داعش، ریشه تفکر داعش را تفکرات محمد بن عبدالوهاب میداند.[1] در تحقیق پیشرو، به روش توصیفی – تحلیلی، به بررسی تاثیرپذیری داعش از وهابیت میپردازیم. [1]. مولف در این کتاب، فتاوای علمای وهابیت را زمینهساز ظهور جریانهای تندرو و افراطی مانند داعش و ریشه افراط و تندروی آنها در تکفیر مسلمانان میداند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 103
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی ادعای وهابیون معاصر مبنی بر نسخ شدن روایات جواز حلف بهغیرالله
نویسنده:
ابوذر فروتنی ، مصطفی سلطانی ، مجید حیدری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از مهمترین توجیهات وهابیت بر احادیثِ جواز سوگند بهغیر خدا، ادعای نسخ این روایات است. چنین ادعایی از سوی وهابیون مخدوش است؛ بههمین منظور مقاله حاضر، به تحلیل انتقادی سخنان وهابیت میپردازد و با استناد به منابع مورد قبول وهابیت و اقوال علمایشان، این حقیقت را آشکار میسازد که ادعای نسخ روایاتِ جواز سوگند بهغیر خدا، با مبانی اصولی وهابیت و مبنای برتری سلف بر خلف سازگاری ندارد؛ همچنین وهابیون نه تنها دلیلی بر اثبات مدعای خود ندارند، بلکه دیدگاه آنان پیامدهای زیانباری دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 97
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دیدگاه سلفیان در مفهوم سنت تَرکیّه
نویسنده:
مجید حیدری ، علی الله بداشتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
چکیده :
سُنّت «تَرکیّه» که وهابیها با استناد به آن ادعا میکنند هر کاری را که پیامبر ترک کرده و صحابه و تابعین نیز آن را انجام ندادهاند، تَرک آن سنت هست و انجام آن بدعت میباشد. آنها قرائنی را برای شناخت این امر بیان میکنند که از چند جهت قابل خدشه میباشد: اولا: قرائنی که برای حجیت آن بیان میکنند، قابل احراز نیست؛ چون لازمه آن، آگاهی از تمام حالات و نیات پیامبر میباشد. ثانیا: این قرائن مفید حکم بدعت نیستند. ثالثا: وهابیان به مبانی خودشان در این زمینه پایبند نیستند و در مصادیقی که با استناد به سنت تَرکیّه، حکم به بدعت بودن آنها میکنند، ضوابطی که بیان کردهاند را رعایت نمیکنند و بسیاری از کارهای مسلمانان را بدعت میدانند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 42
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاه شیعه به حجیت قرآن و پاسخ به شبهات قفاری
نویسنده:
محمد باغچیقی ، مجیدری حیدری
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
ناصر بن عبدالله قفاری از جمله وهابیانی است که با تالیف کتب متعددی مانند کتاب "اصول مذهب الشیعه الامامیه الاثنی عشریه،" افترائات فراوانی را به مبانی تشیع وارد کرده است. او در این کتاب و در ذیل بحث، از دیدگاه شیعیان در مورد حجیت قرآن چند ادعا مطرح می کند که نگارنده در مقاله پیشرو به نقد و بررسی دو ادعای او میپردازد. اول اینکه شیعیان، حجیت قرآن را مشروط بر وجود قَیِّم و کلام ائمه خود میدانند؛ چنانکه روایت «ان القرآن لایکون حجه الا بقیم»، بر این مسئله دلالت میکند. ثانیا شیعیان، معرفت قرآن را مختص به ائمه خود دانسته و جایگاهی ویژه برای علمیت آنان قائل هستند؛ چنانکه روایات فراوانی در تجلیل مقام علمی امامان خود نقل کردهاند. درباره ادعای اول قفاری باید گفت: تمامی پیروان مکتب اهلبیت:، معتقد به حجیت ذاتی و استقلالی قرآن کریم هستند؛ لذا مراد از «أَنَّ الْقُرْآنَ لَا یَکُونُ حُجَّهً إِلَّا بِقَیِّم»، این است که اهلبیت:، بعد از حضرت رسول6، عهدهدار تبیین و تشریح معارف قرآنی هستند؛ چراکه در قرآن موارد فراوانی وجود دارد که تبیین و تشریح آنها برای عموم مردم ضرورت دارد. در مورد ادعای دوم قفاری نیز باید گفت، مرجعیت علمی اهلبیت:، (در تمامی مسائل علمی از جمله در تفسیر قرآن)، از مسائلی است که فریقین به آن اذعان داشته و شواهد فراوانی بر آن در کتب خود اقامه نمودهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 141 تا 160
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی جایگاه عقل در دین از دیدگاه ابنتیمیه و بحرانی
نویسنده:
مجید حیدری آذر، علی الله بداشتی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حسن و قبح
,
عقل ( جوهر )
,
نقل (معرفت شناسی)
چکیده :
بحث عقل، کارکرد و محدوده آن یکی از مباحث مهم و تأثیرگذار در شکلگیری آرا و عقاید، مخصوصاً در حوزه دین، است که افراط و تفریطهای فراوانی در خصوص آن صورت گرفته است. در این مقاله ضمن بررسی معانی عقل، دیدگاه ابنتیمیه، از رهبران و بنیانگذاران جریان سلفیگری، و شیخ یوسف بحرانی، از علمای اخباریگری شیعه، را بررسی میکنیم و نقاط اشتراک و اختلاف آنها را، به رغم ظاهرگرایی هر دو، میکاویم. هرچند هر دو تا حدودی کارآیی عقل را قبول دارند، ولی در مقام عمل برای عقل ارزشی قائل نشدهاند و در عین اینکه حسن و قبح عقلی را میپذیرند، ملازمه آن با شرع را قبول ندارند و در مقام تعارض عقل و نقل عملاً نقل را مقدم میکنند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 93
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 10
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید