جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
نام خانوادگی :
*
پست الکترونیک :
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
حروف تصویر :
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
دارابی, کوکب (استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه مازندران)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 7
عنوان :
فرآیند تکاملی آفرینش از دیدگاه ملاصدرا
نویسنده:
کوکب دارابی ، سیدمرتضی حسینی شاهرودی ، عباس جوارشکیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
فلاسفه تفاسیر مختلفی از آفرینش ارائه نمودهاند. در مقاله حاضر تفسیر صدرایی از آفرینش مورد توجه قرار گرفته است. مشهور این است که آفرینش در دو قوس نزول و قوس صعود انجام شده که سیر نزول از خداوند شروع میشود و پس از مرتبه صفات و اسماء، عوالم عقل و مثال به عالم طبیعت رسیده است و ابتدای سیر صعود، عالم طبیعت و انتهای آن خداوند است و عوالم دیگر در میان این دو هستند. از آنجایی که در نظریه رایج، آفرینش با نزول ملازم میباشد، سؤالات جدی مطرح میشود. آیا عالم طبیعت نازلترین عوالم بوده و موجودات در این عالم در نهایت نقص هستند؟ آیا انتهای قوس صعود دقیقاً ابتدای قوس نزول است؟ آیا این فرضیه معقول است که یک موجودی تام و تمام، به اضعف و اسفل درجات تنزل یابد و دوباره از پایینترین نقطه، حرکت خود را شروع کند تا به مرتبه نخستین برسد؟ در این مقاله، ضمن بررسی و نقد دیدگاه رایج، سعی بر آن است که ضمن پاسخگویی به پرسشهای مطرحشده، مدل جدیدی از فرایند آفرینش ارائه شود. در نظریه مختار، آفرینش پیوسته به سوی کمال میرود و از مرتبه وجوب وجود و وجود علمی که نزد خدای متعال هست تا به عوالم عین، یعنی عالم عقل، مثال و طبیعت پیش میرود. این سیر آفرینش، پیوسته در حال شدت و تمامیت است. آن چیزی که از مرتبۀ ذات خداوند نازل شده بعد نزول همچنان در مرتبه سابق وجود دارند، فقط نحوۀ ظهور آنها در مراتب نازل متفاوت شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 17 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نسبت توحید با معاد از دیدگاه ملاصدرا
نویسنده:
کوکب دارابی، سید مرتضی حسینی شاهرودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
توحید و معاد و نسبت میان آنها از مباحثی است که ملاصدرا بسیار به آنها توجه داشته است. شناخت توحید صدرایی بدون توجه به معاد ملاصدرا امر مشکلی است بیتردید بر اساس مبانی ملاصدرا مانند اصالت وجود، وحدت شخصی وجود، تفسیر علیت به تجلی، بساطت وجود و مساوقت وجود با کمالات، توحید و نسبت آن با معاد تفاوتهای اساسی با حکمتهای پیشین خواهد داشت. ملاصدرا همانطور که هدف از آفرینش یعنی نزول از وحدت به کثرت را ظهور توحید میداند، هدف معاد یعنی صعود کثرت به وحدت را نیز، ظهور و تفصیل توحید بیان میکند. باید توجه داشت توحید اولی و توحید ثانوی وجود ندارد چرا که توحید امر ثابتی است و تنها علم و معرفت انسان در حال تغییر میباشد و موجودات در نهایت نیز موصوف به عدم فیذاته خواهند شد چنانکه در ابتدا چنین هستند، فقط در نهایت به این امر معرفت پیدا خواهند کرد که هویت حقیقیشان همان عین الربط و عینالفقر بودن است. همه موجودات از عقول تا اسفل السافلین چون فطرت دارند، معاد دارند و مبدأ هر شیء بعینه غایت و معاد آن هست. به عبارت دیگر توحید از لوازم وجود موجودات بلکه عین وجود و عین فطرت آنهاست که نهایتاً همه به همان فطرت توحیدی برمیگردند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 151 تا 172
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحليل انتقادي علم ديني در انديشة ابنحزم قرطبي
نویسنده:
فردين جمشيديمهر ، محمدعلي محمدپور فخرآبادي ، كوكب دارابي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
مسئلة اصلي اين پژوهش، چيستي علم ديني با مطالعة موردي ديدگاه ابنحزم قرطبي است. يافتة اصلي اين پژوهش ـ که بهشيوة کتابخانهاي در جمعآوري مطالب و توصيف و تحليل عقلاني دادهها بهنگارش درآمده ـ آن است که از ديدگاه ابنحزم، ملاک ديني بودنِ علم اين است که علم از طريق منبع يا غايت خود با دين در ارتباط باشد و همين مطلب وجه تمايز ابنحزم با ديدگاه برخي از انديشمندان معاصر مانند آيتالله جوادي آملي است که ملاک ديني بودنِ علم را به موضوع يا همان معلوم ميدانند. ابنحزم براساس اهداف بشري، علوم را به دو دستة دنيوي و اخروي تقسيم ميکند و علم اخروي را بهنام «علم شريعت» معرفي مينمايد. بهاعتقاد او، علم شريعت بهعلاوة همة علومي که در خدمت علم شريعت هستند، به ميزاني که به علم شريعت خدمت ميکنند، علم ديني بهشمار ميآيند؛ درحاليکه وی از اشتراک لفظي معناي دنيا و آخرت غافل بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 88
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل آماری از استعارههای علیت در کتاب الشواهد الربوبیة ملاصدرا
نویسنده:
وحید خادم زاده ، کوکب دارابی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
نظریه استعارههای مفهومی بیان میدارد که فهم مفاهیم انتزاعی به واسطه مفاهیم عینی و کمتر انتزاعی امکانپذیر میشود. لیکاف و جانسون، «علیت» را به عنوان یکی از مفاهیم انتزاعی معرفی میکنند که به واسطه استعارههای مفهومی گوناگونی فهم و توصیف میشود. علیت، چه در زبان متعارف و روزمره و چه در متون علمی و تخصصی، به واسطه ساز و کارهای شناختی واحدی مفهومسازی میشود. این پژوهش در چارچوب نظریه استعاره مفهومی، واژگان گوناگونی را که به منظور توصیف علیت در کتاب الشواهد الربوبیة به کار گرفته شده است، تحلیل میکند. مهمترین استعارههای مفهومی بهکاررفته در الشواهد الربوبیة در توصیف علیت استخراج شده است. هر یک از این استعارهها به واسطه مشتقات یک یا چند ریشه لغوی در متن کتاب ظهور و بروز مییابد. با محاسبه فراوانی بهکارگیری تمام واژگانی که ذیل استعارهای، علیت را توصیف میکنند، فراوانی آن استعاره در کتاب الشواهد الربوبیة استخراج میشود. استعارههای معرفیشده در این پژوهش به ترتیب فراوانی آماری در کتاب الشواهد الربوبیة عبارتاند از: «علیت حرکت به سمت خارج است» (306)؛ «علیت اساس و پایه قرارگرفتن است» (156)؛ «علت نقطه آغاز است» (120)؛ «علیت ساختن است» (117)؛ «علیت بر جای گذاشتن نشانه است» (112)؛ «علیت انتقال داراییها است» (61).
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 142
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه اختیار و شرور اخلاقی از دیدگاه ملاصدرا و آگوستین
نویسنده:
مرتضی حسینی شاهرودی، جهانگیر مسعودی، کوکب دارابی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
مسئله شر از چالش برانگیزترین مباحث فلسفه و کلام بهشمار میرود. عدهای از متفکران در طول تاریخ با این اشکال درصدد نفی وجود و صفات کمالیه خداوند برآمدند. در مقابل اندیشمندان بسیاری نیز برای پاسخ به اشکال شرور کوشیدند. در این مقاله به مهمترین پاسخ کلامی به مسئله شرور، یعنی شرور لازمه اختیار، از دیدگاه ملاصدرا و آگوستین پرداختهایم. این دو فیلسوف در این مسئله اشتراکات و اختلافاتی دارند، البته بهخاطر اعتقاد به توحید و توجه آنان به آثار افلاطون، نقاط مشترک آراء آنان بسیار بیشتر از اختلافاتشان است. آنان انسان را موجودی مختار میدانند و بالطبع از این موجود مختار، گاهی خیر و گاهی شرّ صادر میشود. هرچند پاسخ اختیار لازمه وجود شرور، تنها پاسخ مسئله شرور نیست، اما قسمت قابل توجهی از شرور یعنی شرور اخلاقی با آن توجیه میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسأله شر از دیدگاه صدرالمتألهین و آگوستین
نویسنده:
کوکب دارابی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا
,
علوم انسانی
,
صفات کمالیه
,
آگوستین
,
شرّ
,
نظام احسن
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
مسأله شر از جمله مسائل مهم و بحث برانگیز فلسفه و کلام است بهطوریکه عدهای با این مسأله اشکالات بسیاری بر اعتقادات اولیهی ادیان توحیدی وارد ساختهاند، به نظر برخی وجود شرور در جهان هستی با وجود و صفات کمالیهی نامحدود خداوند تعارض دارد. در مقابل، بسیاری از متفکران و فیلسوفان متأله از جمله آگوستین و ملاصدرا به بررسی مسأله شر پرداختهاند و درصدد پاسخگویی به اشکالات مطرحشده برآمدند. در این نوشتار دیدگاه ملاصدرا و آگوستین دربارهی شرور مورد بررسی قرار گرفته است به این ترتیب که ابتدا تعاریف، اقسام و هستیشناسی شرور ذکر شده، سپس دیدگاههای ملاصدرا و آگوستین در این باب در دو فصل جداگانه بیان گردیده و در نهایت دیدگاههای این دو متفکر تطبیق داده شده است. ملاصدرا و آگوستین از طریق عدمی و نسبی دانستن شرور، احسن بودن نظام هستی و اینکه شرور لازمهی اختیار و عالم ماده است به حل این مسأله پرداختهاند. هر دو اندیشمند در برخی از مواردمواضع مشترک و در برخی دیگر از موارد مواضع مختلفی دارند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پاسخهای فلسفی ملاصدرا و آگوستین به مسئله شرّ
نویسنده:
مرتضی حسینی شاهرودی، کوکب دارابی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عدل الهی
,
الهیات(کلام جدید)
,
الهیات مسیحی
,
حکمت متعالیه
,
شر
,
فلسفه دین
,
مسأله شر(فلسفه دین)
کلیدواژههای فرعی :
کتاب مفاتیح الغیب (ملاصدرا) ,
سنخیت ,
امکان وجودی ,
وجود شناسی ملاصدرا ,
جهان شناسی فلسفی ,
صفات الهی ,
نظام هستی ,
شر بالعرض ,
علم عنایی ذاتی خدا ,
شر بالذات ,
هستی شناسی اسلامی ,
امکان فقری ,
شر قلیل ,
شر کثیر ,
شر محض ,
علیت ,
وحدت تشکیکی وجود ,
علم واجب ,
قدرت واجب ,
نظام احسن ,
خیر قلیل ,
خیر کثیر ,
خیر محض ,
برهان ان (منطق) ,
برهان لم ,
نسبیت شرور ,
عدمی بودن شرور ,
تساوق خیر و وجود ,
هستی شناسی مسیحی ,
شر لازمه ماده ,
تزاحم اسباب ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
2008-9651
چکیده :
مسئله شرّ ازجمله مسائل مهم و بحثبرانگیز فلسفه و کلام است که ملاصدرا و آگوستین درصدد پاسخگویی به آن برآمدهاند. این دو فیلسوف با روش ترکیبی به مسئله شرّ پاسخ دادهاند. این روش ترکیبی دربردارنده پاسخهای فلسفی و کلامی است. پاسخهای فلسفی ملاصدرا و آگوستین به شرور عبارتند از: عدمی و نسبیدانستن شرور، احسنبودن نظام هستی و اینکه شرور لازمه عالم مادّه است. در این نوشتار تلاش شده است، ابتدا به پاسخهای فلسفی ملاصدرا و آگوستین پرداخته شود و سپس نظرات آن دو تطبیق داده شود. هر دو اندیشمند در برخی از موارد مواضع مشترک و در برخی دیگر مواضع مختلفی دارند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 14
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 7
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
با موفقیت به ثبت رسید