جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
خواص, امیر (دانشیار گروه ادیان مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) )
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 33
عنوان :
اندیشه های دینی موسی بن میمون با تاکید بر کتاب دلالة الحائرین
نویسنده:
امیر خواص
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پروتستانتيزم و ايجاد بحران در مرجعيت ديني
نویسنده:
سیداحمد طباطبایی ستوده ، امیر خواص
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
يکي از ويژگيهاي اصلي نهضت پروتستان که در عملکرد رهبران آن، بهویژه مارتين لوتر نيز کاملاً ظهور و بروز دارد، مخالفت و تقابل با مرجعيت ديني در کليساي کاتوليک و در رأس آن پاپ است. «نهضت اصلاح ديني»، نه با شخص پاپ يا نهادي خاص، بلکه با اصل مرجعيت پاپ و حاکميت کليسا ضديت داشت. اصلاحطلبان پس از آنکه با تأکيد بر شعارهايي مانند «فقط کتاب مقدس»، حجيت و مرجعيت مقامات و نهادهاي کليسايي را به چالش کشيدند، کوشیدند کتاب مقدس را «يگانه مرجع حقيقي دين» معرفي کنند؛ اما به علت آنکه برداشتهاي مختلف از کتاب مقدس همواره امکانپذير است، اين تغيير مرجعيت در عمل، مشکلات مهمتري را به وجود آورد که از آن به «بحران مرجعيت» ياد ميکنيم. درواقع رهبران پروتستان به قصد اصلاح مرجعيت موجود، اصل بناي مرجعيت ديني را تخريب کردند و چنان هرج و مرجي به وجود آوردند که ديگر تلاشهاي خودشان هم براي بازسازي اين بنا بيفايده بود و هرگز نتوانستند اين آب رفته را به جوي بازگرداندند. چون خطر تأثير پروتستانتيزم در جامعه اسلامي، بهویژه ميان روشنفکران مسلمان همواره وجود داشته است، اين مقاله با روشي توصيفي ـ تحليلي به بررسي علل و عوامل، فرايند شکلگيري و پيامدهاي اين مسئله پرداخته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 125 تا 142
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبيين انسجام دروني ارزشهاي اخلاقي ناظر به مواجهه احساسي در نظام اخلاقي اسلام
نویسنده:
زهير رضازاده ، امير خواص
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
احساسات و عواطف، ازجمله سرمايههاي وجودي آدمي است که وي را از ساير موجودات ممتاز کرده و نيروي محرک وي براي انجام رفتارهاي اختياري قلمداد ميشوند. ازآنجاکه اختيار انسان در ايجاد، تقويت و تضعيف احساسات نقش مستقيم دارد، يک نظام جامع اخلاقي، نميتواند نسبت به ارزيابي اخلاقي آنها بيتفاوت بوده، نسبت به آنها خوب و بد اخلاقي را مطرح نکند. سؤال مهمي که در اين زمينه مطرح است اينکه انسان بايد چه احساسي نسبت به خود، خدا، انسانهاي ديگر و طبيعت پيراموني داشته باشد و از چه احساساتي بايد پرهيز کند؟ سؤال مهمتر اينکه آيا ميان ارزشهاي اخلاقي ناظر به اين احساسات، ارتباطي وجود دارد يا خير؟ پاسخ به سؤال اخير، مسئله اصلي اين تحقيق است. هنگامي در فضاي آموزههاي اسلامي با ارزشهاي اخلاقي ناظر به مواجهه احساسي در ارتباطات مختلف انسان مواجه ميشويم، همه آنها را با يکديگر و با محوريت مبناي هماهنگکننده؛ يعني «خداخواهي» منسجم و هماهنگ مييابيم. در اين تحقيق، با روش تحليلي ـ توصيفي سعي شده بهصورت تفصيلي تبييني صحيح از انسجام دروني ارزشهاي اخلاقي ناظر به مواجهه احساسي ارائه گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 37 تا 54
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نجات در اسلام، هندوئيسم و بوديسم
نویسنده:
پدیدآور: محمدحسن احمدی استاد راهنما: امیر خواص استاد مشاور: مصطفی آزادیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
متن ناقص پایان نامه
وضعیت نشر :
قم : مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، معاونت پژوهشي، دفتر تبليغات اسلامي,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هندوییسم (ادیان هند)(دامنه ادیان آریایی)
چکیده :
تحقيق حاضر با رويکردي تطبيقي، به تشريح ديدگاههاي دين اسلام و آيينهاي هندوئيسم و بوديسم در مقوله عوامل نجات ميپردازد و مباني هر يک را در اين زمينه تجزيه و تحليل ميکند. نويسنده در پنج فصل نظريات مختلف را مطرح و ديدگاههاي بوديسم و هندوئيسم در مورد نجات را نقد کرده است. در فصل اول کليات تحقيق و واژههايي مانند نجات و جهانبيني مبتني بر آن و کلمات مترادف آن ارائه ميشود. در فصل دوم ماهيت نجات، انواع، مراحل نجات، عوامل نجات و موانع نجات از ديدگاه هندوئيسم و سپس بوديسم مطرح شده است. در فصل سوم و چهارم ديدگاههاي دين اسلام در ماهيت و عوامل نجات و تشکيکي بودن ايمان، مطلق بودن ايمان و قويترين عامل رهايي و نجات ايمان و عمل صالح عنوان ميگردد. در بخش عمل صالح که خود يکي از دو عامل نجات قلمداد شده، شفاعت نيز به طور مجزا يکي از عوامل نجات از منظر دين اسلام خوانده ميشود. در فصل پنجم به نقد آموزه نجات از ديدگاه آيينهاي هندو و بودا پرداخته، که در سه محور ماهيت، عوامل و موانع نجات، نخست به نقد مشترک و سپس به نقد مخصوص هر کدام توجه شده است. نويسنده آياتي از قرآن، روايات و آموزههاي مندرج در اوپانيشادها، مهابهاراتا، وداها، پورانهها، رامايانا، بهگودگيتا و ساير نصوص ديني هندوها و بوداييها در مورد روح، جسم، خدا، جهان آخرت، بهشت، جهنم، جهان پس از مرگ، حقيقت روح و... را بررسيده و نتيجه ميگيرد که: عامل اصلي نجات، ايمان و عمل است و مهمترين مانع نجات، ظلم و پيروي از هواي نفس. وي حقانيت اديان و نسبت آن با مسأله نجات و ديدگاههاي مختلف در اين زمينه را نقل کرده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش پیشگوییهای آخرالزمانی در خشونتگرایی مسیحیت بنیادگرا
نویسنده:
روحالله شهامت ، امیر خواص
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
خشونت و افراطیگری در پوشش دین قدمتی به تاریخ ادیان دارد. با این همه تشدید این امر در سده اخیر به چالشی مخاطرهآمیز در راه صلح و همزیستی مسالمتآمیز ادیان تبدیل شده است. در مسیحیت نیز طیفهای شاخصی همچون «بنیادگرایان» با داعیه خلوص دینی، به تحلیل و استنباط از کتاب مقدس و بهطور خاص پیشگوییهای آخرالزمانی آن مبادرت میروزند. این امر در بسیاری موارد بروز گرایشات خشونتبار و تندروی دینی را بهدنبال داشته است. تأکید بر تحلیل «نصگرایانه» و نگاهی موعودگرا به پیشگوییهای کتاب مقدس درحالی است که غالب مسیحیان اعم از کاتولیک و ارتدوکس و بسیاری از شاخههای پروتستانتیزم این متون را بهگونه «روحانی»، «تمثیلی»، «تاریخی» و «گذشتهگرایانه» و... معنا و تفسیر میکند. لازمه قبول روش نخست التزام به تمامی لوازم مستقیم و غیرمستقیم این باورها (نظیر تحقق بازگشتگرایی یهودیان به فلسطین، بناء شهر وعده داده شده خدا در روی زمین، نبرد آرماگدون و...) توجیه و تقدس بخشی به خشونتها و افراط مذهبی در مسیر تحقق آن بوده است. در مقاله فراروی که با روش تحلیلی _ انتقادی نگارش یافته است، سعی بر آن است تا که نشان دهد تفسیر بنیادگرایانه از پیشگوییهای آخرالزمانی کتاب مقدس و پایبندی به لوازم تحقق بخش آن زمینهساز شکلگیری خشونت مذهبی در میان بنیادگرایان و به خصوص طیف شاخص آنان یعنی «صهیونیزم مسیحی» گردیده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 165 تا 186
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش مدعیان دروغین در شکل گیری فرقه دونمه و تاثیر آن بر یهودیت و جامعه مسلمان ترکیه
نویسنده:
سیداحمد طباطبایی ستوده ، امیرخواص
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فرقه دونمه (فرقه یهودی)
,
دونمه (یهودیان مخفی در حکومت عثمانی)
چکیده :
فرقه «دونمه» یک فرقه یهودی _ اسلامی است که شکلگیری آن، ریشه در ادعاهای دروغین عارفنمایی یهودی به نام «شبتای صوی» دارد. او که در تاریخ ادیان به عنوان یک یهودی مسلمان شده شناخته میشود، در دوره یهودی بودن حیات خویش با کمک پیامبر دروغین دیگری به نام «ناتان غزّهای» ادعای پیامبری و سپس خدایی نمود و با جذابیتی که در ابعاد مختلف شخصیتش وجود داشت به سرعت پیروانی را به گرد خود فراهم آورد. لیکن پس از آنکه از سوی علمای یهود مورد تکفیر قرار گرفت، با فشار سلطان عثمانی، به ظاهر مسلمان گشت و به «محمد افندی» تغییر نام داد و در همین وضعیت نیز درگذشت. اما این پایان جریان شبتایی نبود و برخی از پیروان یهودی وی با طرح ادعاهایی جدید، مقدمات تشکیل فرقهای را فراهم آوردند که «دونمه» نامیده میشود. این فرقه نه تنها آسیبهای فراوانی را بر یهودیت وارد نمود، بلکه در سقوط حکومت عثمانی و حاکمیت اسلام در ترکیه نیز نقش بهسزایی داشته است. در این مقاله سعی شده تا ضمن تبیین شخصیت شبتایصوی به عنوان خاستگاه اصلی این جریان؛ رابطه میان این مدعیان دروغین و تاسیس فرقه دونمه، و تاثیر آن بر جامعه یهودی و اسلامی مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 153 تا 172
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وظیفه گرایی و غایت گرایی اخلاقی در قرآن کریم
نویسنده:
پدیدآور: علی حاجی جعفری ؛ استاد راهنما: امیر خواص
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشته ها
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی و زبانهای دیگر
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
اخلاق و دین دو رکن اساسی زندگی بشر است، اگرچه برخی از دین رویگردان بوده ولی اخلاقی زیستن را ترک نکرده و بر اساس معیارهای عرفی یا شخصی افعال اخلاقی را لاجرم دانستهاند. امّا این که چه کاری و با چه معیاری اخلاقی محسوب میگردد، اندیشــمندان دغدغهمند را بر آن داشته که هرکدام معیارهایی را ارائه دهند و ما حصل آن نظامهای اخلاقی متعددی است که ذیل اخلاق هنجاری و تحت عنوان فلسفه اخلاق مطرح گردیده است. در کنار تمام نظامهای اخلاقی و دستورات آنها اسلام نیز در پرتو سخن (إنی بعثت لأتمم مکارم الأخلاق) مدعی ارائه نظام اخلاقی است؛ نظامی که منبع استنطاق آن، آیات قرآن و روایات معصومین علیهم صلوات الله میباشد. از میان نظامهای اخلاقی برگرفته از اخلاق هنجاری، دو نظام وظیفهگرایی و غایتگرایی بیشترین شباهت را به نظام اخلاقی اسلام دارد. در این نوشتار برای تشخیص نظام اخلاقی اسلام و این همانی آن، با دو نظام اخلاقی مذکور و یا عدم این همانی، بعد از تعریف مفاهیم و کلّیات از قبیل اخلاق در لغت و اصطلاح، علم اخلاق، فلسفه اخــلاق و چیستی گزارههای اخلاقی به بررســـی ماهیت دو نظام اخلاقی وظیفهگرایی و غایتگرایی از طریق مهمترین نظریات آنها پرداخته و در ادامه با ذکر آیات متعددی از قرآن و استشهاد از روایات در صدد استنطاق از آیات قرآن برای فهم نظام اخلاقی آن برآمدیم و در نهایت به دست آوردیم که نظام اخلاقی قرآن، تلفیقی از وظیفهگرایی و غایتگرایی اخلاقی است، البته نه غایتگرایی اخــلاقی مصطلح بلکه غایت-گرایی با تعریفی خاص که همان رسیدن به سعادت آخرت و کسب رضایت الهی است بدین صورت که خدای متعال انسانها را برای رسیدن به سعادت اُخروی و کسب رضایت الهی در قالب برخی اوامر وظیفه گرایانه در این دنیا راهنمایی نموده است. از این رو اگر اوامر وظیفه-گرایانهای نیز در آیات و روایات مطرح گردیده است، بیانگر وظیفهگرا بودن انسان در دنیا بوده و در آخر به همان غایتگرایی مذکور ختـم میشود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی آرامش در معنویت اسلامی و معنویت سکولار
نویسنده:
امیرخواص ، مجتبی ارشدی بهادر
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
«آرامش» از نیازهای فطری و گمشدۀ بشر امروز است؛ حالتی نفسانی همراه با آسودگی و ثبات که در آن اضطراب، نگرانی، خشم، درد و مانند آنها وجود ندارد. هدف از پژوهش، بررسی تحلیلی با رویکرد مقایسهای از آرامش در معنویت اسلامی و معنویتهای سکولار میباشد. یافتههای بهدستآمده نشان میدهد، معنویتهای سکولار با نگاهی دنیاگرایانه، مدعی تأمین این نیاز شده و با دستورالعملهای دنیوی، انسانها را به سوی سرابی از آرامشهای دنیوی پوچ، زودگذر و سلبی که صرفاً نداشتن اضطراب است، راهنمایی میکنند که با آرامش الهی که آرامشی پایدار و ایجابی است، سنخیتی ندارد و راهکارهای بیانشده از سوی آنها یا ادعای توخالی است؛ یا تأیید ضعیف اسلام میباشد. اما دین اسلام بهعنوان دینی جامع و کامل و مطابق با فطرت انسانها، تأمین نیازهای بشری را در راستای هدف غایی یعنی قرب الهی میداند. ازاینرو، معنویت اسلامی، براساس آیات قرآن کریم و روایات اهلبيت علیها السلام، عناصر و عوامل آرامشآفرینِ همسو با هدف غایی را مورد توجه قرار داده و به بیان آنها میپردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معادباروي ضامن اصول و افعال اخلاقي
نویسنده:
حميدرضا گودرزي ، امير خواص
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
بيشک افعال اخلاقي نيازمند ضمانت عملي هستند. ضمانت يا بيروني است؛ مانند نظارتها و کنترلها؛ يا دروني است؛ مانند باورها و اعتقادات. باور به معاد، از جمله مهمترين باورهايي است که ضامن اجراي اصول و افعال اخلاقي است. هدف اين تحقيق نشان دادن کيفيت ضمانت معادباوري با روش عقلي ـ نقلي است. تحقق عدالت در معاد، سوقدهندهاي قوي به سمت خوبيها و اِعراض از بديهاست. همچنين رسوايي اخروي و ايصال عذابهاي اُخروي به فاعلِ امور قبيح، با توجه به حب انسانها به ذات خود، عاملي بينظير در ترک زشتيهاست. همچنين اعتقاد به جهاني بيانتها و ابدي و مقايسۀ آن با دنياي فاني و زودگذر، ارزش را به جهان اخروي ميدهد و دنيا و مافيها را در چشم باورمند به معاد کمارزش، بلکه بيارزش ميکند. در نتيجه، خود را براي آن هزينه نميکند. محبت به کمال مطلق و مواجهه با کامل مطلق در آخرت، عاملي بيهمتا براي اعراض از بديها و موانع کمال است. چنين نتايجي که در سايۀ اعتقاد و باور به معاد حاصل ميشود، ضمانت اجراي اخلاق خواهند بود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نسبت علم اخلاق و فلسفه اخلاق
نویسنده:
امیر خواص
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
چکیده :
واژه دیر آشناى اخلاق آنگاه که با کلماتى چون فلسفه ترکیب مىشود، گاه با کج فهمىهایى همراه مىگردد; چنان که بسیارى را گمان بر این است که «فلسفه اخلاق» چیزى جز فایده و ضرورت رعایت آداب اخلاقى نیست . نویسنده در این مقاله وجوه تمایز علم اخلاق و فلسفه اخلاق را بر مىشمارد و بر آن است تا به صورتى گذرا، تفاوت آنها را تبیین نماید . پیش از بیان تفاوت علم اخلاق با فلسفه اخلاق شایسته است ابتدا نگاهى گذرا به مفردات این دو اصطلاح یعنى واژههاى «علم» ، «اخلاق» و «فلسفه» بیافکنیم تا با دقت و بصیرت بیشترى به بحث اصلى بپردازیم .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 33
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید