جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1
تبیین و بررسی ربوبیت تشریعی الهی از دیدگاه علامه طباطبایی و نتایج آن
نویسنده:
پدیدآور: محمدرضا نجفی ؛ استاد راهنما: امین رضا عابدی نژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
مسئله ربوبیت تشریعی الهی یکی از مسائل بسیار مهم و ارزش مندیست، و در تمام ادیان الهی این بحث مطرح است. دانشمندان اسلامی اعم از فلاسفه، متکلمین و مفسرین در این زمینه بحث‌های مهم را مطرح نموده‌اند. در این رساله دیدگاه یک تن از بزرگترین فیلسوفان و مفسران معاصر، علامه طباطبایی در باره ربوبیت تشریعی الهی مورد بحث قرار گرفته است. ربوبیت تشریعی الهی از نظر ایشان عبارت است از اینکه، خدای متعال از طریق جعل و تشریع قانون راه وروش زندگی سعادت مندانه را به انسان می‌آموزد، علامه در مسئله ربوبیت چهار مبنا دارد، 1، مبنای معرفت شناختی، به نظر علامه اصل معرفت شناختی از راه حس، عقل، شهود و وحی امری ممکن است. 2، مبنای انسان شناختی، و نقش قانون تشریعی الهی در رساندن انسان به کمال و سعادت، از بحث‌های مهم است که علامه مطرح نموده است. 3، مبنای جامعه شناختی، و نقش قانون تشریعی در زندگی اجتماعی بشر. 4، دین شناختی یکی دیگر از مبانی علامه در مسئله ربوبیت تشریعی الهی است. علامه ربوبیت تشریعی را با چند دلیل برای خدای متعال اثبات می‌کند. از قبیل برهان روش عقلاء در قانون گذاری، و شارع به عنوان یک قانون گذار بنای عقلاء را در قانون گذاری، امضا کرده است. برهان خالقیت، صلاحیت قانون گذاری را فقط خالق انسان دارد چونکه تنها او به تمام نیازهای بشر آگاهی دارد. برهان حکمت، قانون گذاری از آن حکیم است. برهان مالکیت، مالک حقیق فقط حق قانون گذاری دارد. برهان هدایت، هدایت کنند خداست پس تنها او برای هدایت انسان قانون جعل می‌کند. برهان فطرت، برهان عدم کفیات عقل و حس برای هدایت بشر. گستره ربوبیت تشریعی الهی، قانون تشریعی الهی تمام مراحل زندگی بشر را شامل می‌شود، هیچ مسئله نیست که برای بشر در این دنیا پیش بیاید مگر اینکه خدای متعال در آن مورد حکم و قانونی دارد.
  • تعداد رکورد ها : 1