جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
نام خانوادگی :
*
پست الکترونیک :
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
حروف تصویر :
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
دیبا , حسین (استادیار روانشناسی اخلاق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی )
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 19
عنوان :
عوامل تحقّق احساس مطلوب شهروندان نسبت به عدالت کیفری
نویسنده:
حسین دیبا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
درک و احساس مناسب از عدالت کیفری نزد شهروندان ازجمله مسائل مهم اجتماعی است که تحقّق آن در گرو فراهمآمدن شاخصههای عدالت کیفری در فرایندهای جزایی از یک سو و برخورداری جامعه و افراد از زمینههای احساسی و شناختی مناسب از سوی دیگر است. استنتاج معیارهای عدالت کیفری مطلوب حاصل سالها تجربه و تأمل است که در رویکردهایی نظیر «رویکرد ترمیمی» انعکاس یافته است. بررسی عوامل و زمینههای درک این معیارها از سوی شهروندان از راه یافتهها در منابع جامعهشناختی و روانشناختی و با الهام از متون دینی موضوع این تحقیق است. حاصل این بررسی آن است که در صورت تحقّق عینی معیارهای عدالت کیفری در نظام جزایی، ادراک و احساس مطلوب از عدالت کیفری برای شهروندان تنها زمانی تحقّق مییابد که ایشان علاوه بر آگاهی و باور نسبت به معیارهای عدالت کیفری در رشد عاطفی و برخورداری از عدالت اجتماعی دچار آسیب نبوده و در برآوردهشدن «نیازهای پایه زندگی» خود که به لحاظ رتبی بر «نیاز عدالت» تقدم دارد، دچار مشکل نباشند. این همه در کنار نظم دیوانسالاری در نظام اداری کشور و اطلاعرسانی دقیق، شفاف و صادقانه از فرایندهای کیفری در نظام قضایی میتواند زمینههای مناسب برای ادراک و احساس مطلوب شهروندان از عدالت کیفری در جامعه در حال زیست خود را فراهم آورد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 71 تا 99
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی شرط ایمان در فعل اخلاقی برای تحقق کمال اخروی از دیدگاه آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
حسین دیبا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
بیشتر اندیشمندان مسلمان و از جمله استاد جوادیآملی، با استناد به دلالت برخی از آیات و روایات، براین باورند که افعالِ اخلاقی کسانی که ایمان به خداوند متعال ندارند لزوما مشمول پاداش اخروی نمیشود. البته به عقیده ایشان انسانهای اخلاقمداری که به دلیل قصور و محرومیت از دریافت هدایت وحیانی و ایمان بیبهره ماندهاند، از تمام نتایج فعل اخلاقی خود بیبهره نبوده و دستکم در قالب کاهش عقاب اخروی سود خواهند برد؛ بر این اساس یا باید نیل به پاداش و کمال اخروی را برای این افراد کلا منتفی دانست و یا در حتمیت آن شک کرد. در این مقاله میزان هماهنگی این دیدگاه با برخی مبانی کلامی و تفسیری بررسی شده است؛ براساس این مبانی، ظرفیتهای وجودی مخلوقات الهی متناسب با هدف و کمال نهایی آنها در خلقت بوده و عبارت است از فطرت و عقلانیتی که زمینه اخلاقی ماندن را برای آنها فراهم میآورد. چنانکه هدف از خلقت انسان نیل او به کمالات اخروی بوده و نه صرفا رفع عقاب، و اگر یگانه راه رسیدن به این کمال بهره گرفتن از قدرت انتخاب و اختیار در بزنگاههای امتحان دنیوی است، لاجرم باید پذیرفت کسانی که از روی قصور از موهبت ایمان برخوردار نبودند اما با تلاش خود از دام وسوسهها گریخته، انتخاب درست کرده و اخلاقی زیستهاند، نباید از کمال لایق نوعِ انسان درحیات جاودان بیبهره بمانند. اهمیت این مساله آنگاه آشکارتر میشود که میبینیم بیشتر انسانها در طول تاریخ بیهیچ تقصیری از هدایت وحیانی و به تبع آن ایمان به خداوند محروم ماندهاند؛ چنانکه مسیر فوق را برای این تعداد کثیر از انسانها گشوده ندانیم، ناچار باید برای تبیین حکمت الهی در خلقت آنها چارهای بجوییم که با عدالت خداوند در نحوه آفرینشِ نوعِ انسان سازگار باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 35
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رویکرد روشنفکری دینی و حوزوی؛ انگیزه ها و چشم اندازها
نویسنده:
حسین دیبا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه سیاسی (در اندیشه اسلامی)
چکیده :
جریان روشنفکری دینی ایران که اشخاص و خطوط فکری متنوع و متکثری، آن را راهبری میکنند، نیاز به واکاوی، تحلیل و بررسی این اهداف و مقایسه آنها با اهداف و رویکردهای روشنفکری حوزوی اهمیت بالایی دارد. در این مقاله تلاش میشود ضمن ارائه گزارشی اجمالی از رویکردهای اندیشهای مهمترین جریانات روشنفکری دینی در دهههای پس از انقلاب اسلامی به بررسی انگیزهها و چشماندازهای فکری آنها پرداخته شود تا با تحلیل و بررسی دغدغههای این جریانات تا حدودی، مسئلهبندی روشنفکری دینی در کشور، مورد بازخوانی مجدد قرار گیرد. این نوشتار پس از بیان و تعریف مفهوم روشنفکری، به بررسی مهمترین دیدگاههای روشنفکری دینی در کشور با توجه به زمینههای پیش گفته خواهد پرداخت تا ضمن بیان دیدگاهها به مشکلات آنها در کامیابی به اهداف مورد نظر اشاره شود. محور مباحث در جریانات روشنفکری دینی در سمت و سوی روشنفکران دینی غیر حوزوی، متمرکز بر اندیشههای آقایان سروش و ملکیان و نگاه کلی بحث در بخش روشنفکری حوزوی، ناظر به جریان کلی نواندیشی و تحولخواهی در حوزههای علمیه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 102
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسي تعارضات اخلاقي اسارت و راههاي برونرفت از آن با رويكرد اسلامي
نویسنده:
مهدي عبادينيا ، حسين ديبا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
يکي از مسائل مهم جوامع بينالملل در مخاصمات مسلحانه بينالمللي، گرفتن اسير و نوع برخورد با اسرا است که در اين ميان قراردادهايي مانند قرار داد ژنو تاريخ 27 ژوئيه 1929 براي حقوق اسرا نوشته شده است كه کشورهاي امضاءکننده ملزم به انجام آن هستند. دين مبين اسلام نيز در اين ميان، قوانين و مقررات مهمي براي اسرا دارد. عمل نکردن به اين قوانين، حکم جنايات بينالمللي دارد. اما مسئلة مهمي که بعضاً براي يک رزمنده درباره بحث اسارت پيش ميآيد، تعارضاتي است که در برخورد با يک اسير براي يک رزمنده در حين جنگ ايجاد ميشود که بايد يک طرف تعارض را انتخاب کند و هر طرف را که انتخاب کند، از لحاظ اخلاقي دچار مشکل ميشود. لذا وظيفه او در اين موارد چيست؟ اين بحثي است که در اين مقاله به آن خواهيم پرداخت و دستورات اسلام را در اين تعارضات مورد بررسي قرار خواهيم داد. اين مقاله، به روش کتابخانهاي انجام شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 82
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگرشی نوین به مسئله اتحاد عاقل و معقول
نویسنده:
حسین دیبا
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اتحاد عاقل و معقول
,
فلسفه اسلامی
,
کتب فلسفی
کلیدواژههای فرعی :
قاعده اتحاد عاقل و معقول ,
نحوه اتحاد عاقل و معقول ,
مظاهر اتحاد عاقل و معقول ,
اتحاد عاقل با معقول ,
دلایل اتحاد عاقل و معقولا ,
برهان اتحاد عاقل و معقول ,
اتحاد عاقل و معقول و اصالت وجود ,
چکیده :
به بررسی مبحث اتحاد عاقل و معقول پرداخته است که در میان مباحث فلسفی جایگاه و اهمیت ممتازی دارد. پیشینه این بخش از فلسفه، بسیار کهن است و طرح این بحث در آثار فیلسوفان از جمله افلاطون و ارسطو دیده میشود. نگارنده، نخست پرسشها و موانع و مشکلات این پژوهش را تقسیمبندی کرده، سپس به تشریح تاریخچه این بحث از آغاز طرح آن، میان فیلسوفان یونان و نوافلاطونی و نقل آراء و نظریات برجستهترین آنها پرداخته است. به اعتقاد نویسنده نخستین فیلسوف مسلمان که مسئله اتحاد عاقل و معقول را در فلسفه اسلامی مطرح کرده، کندی و ابو نصر فارابی است که به گونهای عمیقتر و روشنتر به این موضوع میپردازد. ابن سینا به رد و انکار این نظریه پرداخته است که مولف ضمن پژوهش و بررسی دیدگاههای او، منابع و مستندات او را در پاورقی ذکر میکند. وی در ادامه تعریف و تحلیل واژههای عقل، عاقل و معقول، مفهوم اتحاد، انواع و اقسام اتحاد، ارتباط منطقی و فلسفی این مبحث با علم حصولی و علم حضوری را بیان میکند. در پایان، مراتب علم و عقل از منظر حسی و منطقی و فلسفی، دلایل فیلسوفان مسلمان و غیر مسلمان در مورد اتحاد عاقل و معقول، ادله منکران این نظریه و آثار و ثمرات این مبحث فلسفی مورد بحث قرار گرفته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سبک تفکر اخلاقی درنهج البلاغه و دلالت های تربیتی آن
نویسنده:
روح الله شهریاری، رضا هاشمی پیکر، حسین دیبا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
بهرهگیری از معارف اخلاقی ـ تربیتی نهج البلاغه نیازمند فهم مقاصد کلام حضرت علی(ع) است تا فارغ از تحمیل معنایی، دلالتهای کلام آن حضرت روشن شود. این پژوهش با چنین هدفی انجام شده است تا با روش توصیفی ـ تحلیلی، به بررسی کلمات آن حضرت بپردازد و به کشف خطوط کلی و تفکر کلان امیرالمؤمنین7 در باب اخلاق هنجاری دست یابد و با در نظر گرفتن آن، دلالتهای روشی آن را استخراج کند. آنچه در این تلاش به بار آمد، نشان میدهد که آن حضرت(ع) ملاک بایستگی و نبایستگی یک عمل را در پیامدها و نتایج آن میدانند، به گونهای که فضایل و رذایل اخلاقی نیز بر اساس غایات آنها، به صدق و کذب اخلاقی متصف میشوند. از سوی دیگر، آن دسته از روایات که موهم دیدگاه فضیلتگرایانه است، نوعی تفکر غایتگرا را نشان میدهد و دلالتی بر فضیلتگرایی محض ندارد. غایتگرایی موردنظر آن حضرت(ع) از دیدگاههای موجود، ممتاز است، به این دلیل که مبدأ و منتهای این حرکت غایی، توحید است. شاید بتوان نام «غایتگرایی توحیدی» را بر آن نهاد. در باب دلالتهای تربیتی نیز آن حضرت برای نیل به غایتگرایی توحیدی از سه نوع اقدام تربیتی استفاده میکردند که بخشی متوجه شرایط مطلوب مربی است، بخشی به ظرفیتهای متربی برمیگردد و برخی نیز ناظر به محتوا و ابزار تربیت است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 48
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین جایگاه مراقبه و محاسبه نفس در اخلاق اسلامی از منظر رشد اخلاقی
نویسنده:
فاطمه استشاره
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رشد اخلاقی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
مراقبه
,
محاسبه نفس
چکیده :
مراقبه و محاسبه از ضروری ترین مباحث اخلاقی و قسمت عمدهای از سیر و سلوک عارفان وخودسازی در اخلاق است؛ با توجه به اینکه خودسازی رکن اساسی اخلاق فردی، خانواده و اجتماعی است؛ بی شک اهمیت فراوانی دارد و پرداختن به آن زمینه رشد اخلاقی را برای جامعه بشری فراهم میکند. با توجه به تغییر و تحولات گسترده در جوامع کنونی و کشور ما و تاثیر قطعی آن در اخلاقیات جامعه، شایسته است با تمسک به قرآن و روایات معصومان و همچنین با در نظر گرفتن آرای علمای اخلاق وعرفان در اجرایی کردن مراقبه ومحاسبه در اخلاق فردی و خانوادگی برای استقرار مکارم اخلاق پیامبر گرامی اسلام در جامعه و هدایت نوع بشر بهسوی رشد اخلاقی، گام برداشت، زیرا امروزه بشر بیش از هر زمان دیگر با هجمه های فرهنگی مواجه است که با سلاح تکنولوژی و اتخاذ ابزارگوناگون و رسانههای مدرن اعم از اینترنت، ماهواره، شبکه های اجتماعی و... در معرض انحطاط و نابودی اخلاق بشریت است.این نوشتار در چهار فصل به تبیین جایگاه مراقبه و محاسبه نفس از منظر رشد اخلاقی پرداخته است. در فصل نخست به کلیات و مفاهیم و درفصل دوم به حقیقت مراقبه، اهمیت وضرورت آن و وجوه دیگرمانند : مراقبه درمانی، مراتب، درجات، مراحل و نتایج و ثمرات مراقبه نفس، و بررسی مقایسه ای بین مراقبه میان ادیان الهی و غیر الهی و همچنین مراقبه میان اسلام ودیگر ادیان توحیدی پرداخته است و در فصل سوم به بررسی محاسبه نفس، حقیقت، اهمیت، مراحل، راه ها و چگونگی آن، نیزدستورالعملهای محاسبه نفس، محاسبه در آیات و روایات اسلامی، آسیب شناسی محاسبه پرداخته است.آن گاه در فصل چهارم در مبحث رشد اخلاقی به چیستی و هدف رشد اخلاقی، بررسی نظریات رشدی وتحول اخلاقی از نظر پیاژه، کولبرگ، بندورا، مراحل رشد اخلاقی از دیدگاه اندیشمندان غربی و اسلامی، نقش محاسبه نفس در اخلاق فردی و اجتماعی، کارکردهای محاسبه نفس در اجتماع، خودکنترلی و تعدیل رفتار و... طرح شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جنسیت و اخلاق از دیدگاه آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
فاطمه نیازکار، حسین دیبا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق زنانه
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
این مقاله دربارۀ جنسیت و اخلاق از منظر آیتالله جوادی آملی و مقایسۀ آن با برخی دیدگاهها در فلسفه، روانشناسی، جامعهشناسی و فمینیسم است. این مقاله درصدد است با پاسخ به پرسشهایی مانند «آیا هنجارهای اخلاقی زنان با مردان متفاوت است؟» و «آیا جنسیت در اخلاق تأثیرگذار است؟» از منظر آیتالله جوادی آملی، مشکلات تعاملهای اخلاقی جامعه را رفع کند. ازآنجاکه روح انسان حقیقت واحدی دارد، اصول اخلاقی مطلقاند، احکام اخلاقی حاکم بر زنان و مردان ازسوی شارع مقدس نیز یکساناند و فقط در برخی فروعات تفاوتهایی دارند؛ احکام اخلاقی جنسیتپذیر نیستند و اصول اخلاقی یکسانی بر زنان و مردان در تمامی عرصههای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی حاکم است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 27
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش عواطف و هیجانات در اخلاق
نویسنده:
حسین دیبا
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اخلاق (اِتیک)
,
اخلاق اسلامی
,
عواطف انسانی
,
هیجانات
,
فلسفه اخلاق اسلامی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
آیت اله جوادی آملی
کلیدواژههای فرعی :
عقلگرایی ,
انسان شناسی ,
عمل اخلاقی ,
عقلانیت دینی ,
عقلانیت عملی ,
فرا اخلاق ,
عاطفه گرایی ,
03. انسان شناسی Human nature ,
استدلال ,
رفتار اخلاقی ,
قضاوت اخلاقی ,
روان شناسی اخلاق ,
بایدها ,
استدلال اخلاقی ,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی) ,
مکتب عاطفه گرایی ,
عقل(منطق) ,
حکمت ,
مسئولیت پذیری ,
استدلال((اصطلاح وابسته)، قسیم تحلیل خارجی و تحلیل ذهنی و خارجی) ,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی) ,
معرفت گرایی ارزشی ,
احساس اخلاقی ,
مرجعیت احساس ,
مرجعیت عواطف ,
رویکرد تعریف گروانه طبیعی ,
رویکرد غیر شناختاری ,
رویکرد غیر توصیفی ,
هست ها ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
در میان ظرفیتهای وجودی انسان، عواطف و هیجانها، در تأثیرگذاری بر افکار و اعمال آدمی، از جایگاهی ویژه برخوردارند. بررسی این تأثیرات در حوزه اخلاق ـ که از مهمترین جنبههای زندگی فردی و اجتماعی انسان است ـ بحثهای بسیار با اهمیتی را پیش خواهد کشید. اگر نوع و میزان تأثیرگذاری ساحت عاطفی در مقایسه با دیگر ساحتهای رقیب (همچون ساحت عقلانی) تحلیل و بررسی شود، اهمیت این مباحث، بیشتر درک خواهد شد. این مقاله در دو حوزه به این مسأله میپردازد: اول، حوزهای کاملاً نظری که ذیل مباحث فرااخلاق قرار میگیرد؛ و دوم، در عرصههای عینیتر حیات اخلاقی انسان یعنی حوزه قضاوتها و رفتارهای اخلاقی. این بررسیها به تطبیق و مقایسه حوزههای فرااخلاق و روانشناسی اخلاق با منابع اسلامی خواهد پرداخت. در بخش منابع اسلامی، تأکید بر آثار استاد آیت الله جوادی آملی است. بر این اساس، مباحث در سه بخش تنظیم شده است: نخست، نقش عواطف در نظریات فرااخلاقی بررسی میشود و از دو رویکرد عمده فرااخلاقی بحث میشود؛ یعنی دیدگاه تعریفگروانه طبیعی و دیدگاه غیرشناختاری یا توصیفناگروانه، با بیان کاستیهای این نظریهها، ارتباط ارزشهای اخلاقی با واقعیات عینی تبیین میشود. در بخش دوم، نقش عواطف در قضاوتهای اخلاقی بررسی میگردد. آنگاه برخی از دیدگاهها که عواطف و هیجانات را تنها عامل تأثیرگذار بر قضاوتهای اخلاقی میدانند تبیین و نقد میشود. تأثیرگذاری ساحت عقلانی بر قضاوتهای اخلاقی در این بخش طرح شده است. در نهایت؛ با پذیرش تأثیر عواطف بر قضاوتهای اخلاقی، علیت انحصاری آن رد خواهد شد. بخش سوم، به تأثیر عواطف بر رفتارهای اخلاقی میپردازد. در این بخش، دیدگاههای عاطفهگرایان و شناختگرایان درباره زمینههای تأثیرگذاری عواطف و احساسات بر رفتار اخلاقی سنجیده میشود. با پذیرش تأثیر جدی هیجانها بر رفتار اخلاقی، نقش مؤثر شناخت و تأملات فکری در رفتار اخلاقی نیز به اثبات خواهد رسید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 59
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد مبانی جان هیک در پلورالیسم دینی
نویسنده:
محمدعلی توحیدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انحصارگرایی
,
مسیحیت
,
نقد
,
دین
,
لیبرالیسم
,
علوم انسانی
,
جان
,
شمول
,
هیک
,
کثرت گرایی(کلام جدید)
,
Religion
,
Criticism
,
pluralism
,
philosophy
,
philosophy
,
PHILOSOPHY
,
PHILOSOPHY
,
liberalism
,
liberalism
,
Criticism
,
PHILOSOPHY
,
Pluralism
,
philosophy
,
Criticism
,
PHILOSOPHY
,
Pluralism
,
philosophy
,
جان
,
کثرتباوری
,
Pluralism
,
PHILOSOPHY
,
Criticism
,
liberalism
,
جان
,
کثرتباوری
,
Pluralism
,
PHILOSOPHY
,
Criticism
,
liberalism
,
PHILOSOPHY
,
liberalism
,
کثرتباوری
,
liberalism
,
Criticism
,
liberalism
,
کثرتباوری
,
Criticism
,
کثرتباوری
,
Pluralism
چکیده :
قبل از ظهور »صنعت ارتباطات جهانی«، علی رغم داعیه جهانی بودن برخی از ادیان، بسته به محلی بودن اقتصاد، سیاست و فرهنگ، ادیان نیز، محدود به قلمرو و بوم خاصی بودند، با شکلگیری »دوره ارتباطات« و انفجار اطلاعات و به وجود آمدن»دهکده جهانی« ادیان در رویارویی و تماس نزدیک و گسترده نسبت به هم قرار گرفتند، در گفتمانهای بین الادیانی، سوالهایی از حقانیت و نجاتبخشی همه ادیان مطرح گردید که آیا همه ادیان از حقانیت بهرهمند بوده و نجاتبخش پیروانشان هستند و یا دین خاصی، در پاسخ به این پرسش سه دیدگاه »انحصارگرایی«،»شمولگرایی« و »پلورالیسم دینی«، مطرح گردیده است. جان هیک فیلسوف انگلیسی که نظریهپرداز و بنیانگذار نظریه پلورالیسم دینی است، برای اثبات و استحکام آن، به مبانی و ادلهای چون تجربه دینی، یکسان انگاری ماهیت و حقیقت وحی و تجربه دینی، معرفت شناسی کانت و تفکیک »نومن« از»فنومن«، فرضیه نجات و اشتراک و بهرهمندی همه ادیان در توانایی ایجاد تحول از خودمحوری به خدامحوری (گوهر ادیان)، تکافو ادله، هدایت عام الهی و »جهانی شدن« تمسک جسته است، هدف تحقیق حاضر نقد و بررسی صحت و سقم این مبانی و ادله میباشد که با استفاده از شیوه اسنادی و اکتشافی در محدوده مباحث کلامی، فلسفی و معرفت شناختی، مبانی جان هیک در پلورالیسم دینی را به نقد و چالش گرفته است. پلورالیسم دینی را میتوان از دو زاویه بروندینی و دروندینی مورد بررسی قرار داد؛ در ساحت بروندینی، نقد مبانی کثرتگرایی دینی و آشکار ساختن اشکالات کلامی و فلسفی و معرفت شناختی آنها، به معنای تیشه به ریشه زدن پلورالیسم دینی است؛ مبانی و پایههای مطرح شده از طرف جان هیک برای پلورالیسم دینی، هیچکدام قابل دفاع نبوده و هرکدام در معرض اشکالات عدیده کلامی و معرفتی قرار دارند. سودجویی از نظریات عرفا در جهت استحکام دیوار لرزان پلورالیسم دینی، با واقعیت همخوانی ندارد. به لحاظ درون دینی؛ اسلام با در نظرداشت معیارها و ویژگیهایی چون: الف) انتساب به خداوند متعال؛ ب) ابتنا بر پایه فطرت انسانی؛ ج) پایداری و منزه بودن از انحراف و اعوجاج؛ د) وحیانی بودن؛ هـ) تأخر زمانی، برای دین حقیقی، ادیان وحیانی را در اصول و تعالیم اساسی یکی دانسته و تفاوتهای موجود میان آنها را به دورههای متفاوت و مقتضیات زمانی و مکانی، ارجاع میدهد؛ از نظر اسلام، ادیان غیر وحیانی، از حقیقت بهرهای ندارد، ادیان آسمانی هرچند در دوره زمانی مختص خودشان از حقانیت قابل پیروی و نجاتبخش بهرهمند بودند و لکن بعد از ظهور اسلام، نه قابل پیروی است و نه برای پیروان، نجات بخش. اسلام، نجات پیروان ادیان باطل و غیر حقیقی، چه آسمانی و چه غیر وحیانی را در دوره بعد از طلوع خورشید اسلام، به تفضل و رحمت واسعه خداوند متعال، امکانپذیر میداند، البته به شرط معاند نبودن آنها. اسلام، رویکردهای گوناگون پلورالیسم دینی را نه به طور کامل میپذیرد و نه همگی را طرد میکند؛ رویکردهایی چون: تساهل و تسامح، تبادل نظر و گفتگو بین الادیانی، از نظر اسلام مانعی ندارند، اما رویکردهایی چون: شکاکیت و نسبیت در فهم حقیقت، بهرهمندی همه ادیان از حقیقت یکسان و نجات بخشی همه ادیان در همه زمانها را مطرود و غیر قابل قبول میداند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 19
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
با موفقیت به ثبت رسید