جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
کرمانی, علیرضا (استادیار و عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره). قم. ایران/ أستاذ مساعد فی قسم العرفان، مؤسسة الإمام الخمینی للتعلیم والأبحاث، إیران), 1350ش.
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 41
عنوان :
بررسي تطبيقي عشق از ديدگاه ابنفارض مصري و يوحناي صليبي
نویسنده:
سيدمحمدرضا ميريوسفي ، عليرضا كرماني ، احمد سعيدي
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
«عشق الهي» بنمايه عرفان ابنفارض و عرفان يوحنا را شکل ميدهد. جايگاه عشق در دستگاه عرفاني آنها بهگونهاي است که هيچ آموزهاي را بدون عنصر «عشق» نميتوان يافت. عشق در تار و پود انديشه عرفاني آن دو حضور دارد. به اعتقاد ابنفارض و يوحناي صليبي، با جذب روح در عشق الهي، دسترسي به همه فضايل و کمالات الهي براي انسان ممکن ميشود. در دستگاه سير و سلوک عرفاني اين دو عارف، گذر از مقامات سلوکي بدون عشق ميسر نيست. علت و محرک ورود در وادي سلوک «عشق» است؛ همچنانکه نهايت اين سير و تقرب به معشوق نيز با غرق شدن در عشقي بيپايان همراه است. عشق همانند هستي، حقيقتي يافتني است و در حيطه فهم، محصور و محبوس نميشود. هر دو عارف از عشق بهعنوان عطيه الهي ياد کردهاند که هم درد است و هم درمان. بهجت، معرفتبخشي، حياتبخشي، تهذيب، و ازلي بودن از ويژگيهاي مشترک عشق نزد آنان است. عشق است که انسان را از جهنم جدايي و غربت به مقام وصل و وحدت ميرساند. در اين مسير عشق و اتحاد، ابنفارض و يوحنا هر دو بر نقش انسان کامل تأکيد فراوان دارند که واسطه فيض و دستگير و صعوددهنده انسانهاست. در اين مقاله با روش تحليلي و مقايسهاي ديدگاه دو عارف را درباره عشق مورد بررسي قرار ميدهيم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 189 تا 206
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آسيبشناسي عرفان؛ بازخواني جايگاه عرفان از منظر علامه مصباح يزدي
نویسنده:
عليرضا كرماني
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
عرفان شناخت شهودي خداست که بيحجاب مفاهيم حاصل ميشود. چنين شناختي برتر از شناخت غايبانهاي است که از طريق برهان و استدلال بهدست ميآيد. عالمان حوزوي و از جمله علامه مصباح يزدي يادآوري ميکنند که اين برتري نه به معناي برتري هر آن چيزي است که به «عرفان» معروف است و نه به معناي تنقيص شناختهاي عقلي. از ديدگاه ايشان، اگرچه يافت شهودي يافتي عيني و بدون حجاب از حقيقتي سلوکي يا وجودي است، گزارههاي عرفاني برآمده از شهودات عرفاني، براي غيرعارف، نقلهايي هستند که معيار ارزيابي آنها بسته به نوع گزاره، عقل است و شرع. در اين مقاله به روش توصيفي ـ تحليلي ديدگاه علامه مصباح يزدي در مورد جايگاه عرفان و آسببهاي احتمالي آن بررسي ميشود و به اين نکته اشاره ميشود که عقل نه فقط در فهم و ارزيابي گزارههاي عرفاني کارآمد است، بلکه براي تشخيص طريقت سلوک هم لازم است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 115 تا 130
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأملات ایرانی: استثنای انقلاب قاعده اصلاحات
نویسنده:
علی اصغر سید آبادی,علیرضا کرمانی,محمدرضا جلایی پور,محمدعلی همایون کاتوزیان
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تعريف انسان در ساختار انسانشناسي عرفاني ابنعربي و آگوستين
نویسنده:
محمدجواد نيکدل ، عليرضا كرماني
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
انسان و مسائل مربوط به آن همواره معرکه آراي متفکران بوده است. تعريف انسان يکي از مسائلي است که انديشمندان مختلف به فراخور انديشه و فهم خود، بدان پرداختهاند. اين نوشتار به روش تحليلي ـ توصيفي کنکاشي است درباره تعريف انسان در ساختار انسانشناسي عرفاني از نگاه دو انديشمند بزرگ و تأثيرگذار جهان اسلام و مسيحيت؛ يعني ابنعربي و آگوستين. تعريف اين دو انديشمند از انسان، بسيار ويژه و متفاوت است. ابنعربي تعريف افلاطون از انسان را نادرست ميداند. تعريف او از انسان بر پايه انديشه «خدا» و «شناخت حقتعالي» استوار است. آگوستين چند تعريف از انسان ارائه ميکند که در يکي از آنها با تعريف افلاطون هماهنگ است؛ اما تعريف ديگر او نيز ناظر به انديشه خداست که در اينجا به گونهاي با ابنعربي هماهنگ است. بااينحال تعريف اين دو از انسان، در ساختار انسانشناختي عرفاني خاص خود، تفاوتهاي بنياديني با يکديگر دارند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 179 تا 194
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسي تطبيقي الهيات سلبي و ايجابي از منظر ديونيسيوس آريوپاغي و محييالدين ابنعربي
نویسنده:
عليرضا کرماني
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
ديونيسيوس آريوپاغي و عارفان مسلمان در مکتب ابن عربي در عين اينکه در برخي کلمات خود به الهيات سلبي نزديک شدهاند و خدا را بيانناپذير و حتي معرفتناپذير دانستهاند، بسيار از معرفت خدا سخن گفته و بهنوعي بر الهيات ايجابي تأکيد داشتهاند. از منظر ايشان، اين هر دو منظر مطابق با نفسالامر است؛ به اين معنا که حق در مقام ذات و با لحاظ عدم تجلي، شناختناپذير و ازاينرو بيانناپذير است و در موطن تجليات، شناختپذير و بيانپذير ميباشد. عارفان مسلمان با تفکيک چهار مرتبة تنزيه، تشبيه، جمع تشبيه و تنزيه، و مرتبة فوق تشبيه و تنزيه، توانستهاند تحليلي غنيتر از اين منظر عرفاني ارائه دهند. در اين تحليل، عارف با عبور از کثرات مادي و مثالي، به تعينات تنزيهي معرفت مييابد و با شهود مرتبة وحدت و مشاهدة سريان حق در تمامي مخلوقات، به تشبيه راه ميبرد. از اين منظر، عارف آنگاه که به تعينات ناظر است، تنزيه مييابد و تشبيه؛ و آنگاه که به وجودي نظر ميكند که در همة اين تعينات تنزيهي و تشبيهي جاري است، جمع تشبيه و تنزيه مييابد؛ و البته حقِ فراتر از همة تجليات و فراتر از وجود ساري در آنها را مقام تنزيه اطلاقي يا مقام فوق تنزيه و تشبيه ميداند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 89 تا 102
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحليل مقايسهاي سلوك در عرفان عملي و اخلاق به تقرير علامه مصباح يزدي با نگاه به سير تحولي سلوك اخلاقي
نویسنده:
احمدحسين شريفي ، عليرضا کرماني ، ابوالفضل هاشمي سجزهئي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
سلوک، حرکت انسان براي رسيدن به خداست و حاصلِ رفتارها و ملکات نفس ميباشد. علم اخلاق در تلقي آيتالله مصباح، به رفتارهاي ارادي و صفات اکتسابي انسان بهاعتبار ميزان قرب و بُعد آنها نسبتبه خداي متعال ميپردازد. عرفان عملي علم منازل و مقامات نفس براي رسيدن به فناست. پس اخلاق اسلامي و عرفان عملي، در هدف تقارب دارند؛ اما تحليل نحوة سلوک براي رسيدن به هدف، در اين دو علم متفاوت است. ازاينرو سلوک در اخلاق و عرفان عملي نيازمند مقايسه است و مسئلة اصلي اين مقاله را تشکيل ميدهد. اين نوشتار ويژگيهاي اخلاق و عرفان عملي را توصيف ميكند و با روش مقايسهاي به تحليل جايگاه سلوک در آنها ميپردازد. برخي از مهمترين يافتههاي پژوهش عبارتاند از: 1. علم اخلاق در موضوع و مسائل، گستردهتر از عرفان عملي، و در هدف مساوي با آن است؛ 2. حقيقت سلوک در عرفان عملي از ابتدا کاملاً هويداست؛ اما در اخلاق، سلوک بهتدريج جايگاه خود را به دست ميآورد؛ 3. سلوک در نظرية اخلاقي آيتالله مصباح با سلوک عرفاني مشابهت زيادي يافته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 16
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الإيمان بين العلم والدين
نویسنده:
علي رضا كرماني
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
ایمان و علم
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
علم گرایی
,
دین و ایمان
,
علم و ایمان
,
ایمان
,
faith ایمان (فولادوند)
,
فلاسفه علم گرا
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 23
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ظرفیتهای عرفان اسلامی در اعتلای تمدن اسلامی
نویسنده:
پدیدآور: محمد محمودی ؛ استاد راهنما: علیرضا کرمانی ؛ استاد راهنما: سید ضیاالدین میرمحمدی ؛ استاد مشاور: غلامحسین گرامی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشتهها
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی و زبانهای دیگر
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
چکیده :
اهمیت و ضرورت مسأله تمدنسازی بر پایه علوم اسلامی، از جمله عرفان اسلامی، جایگاه منحصر به فردی را برای آن رقم میزند. هدف این نوشتار نمایاندن ظرفیتهایی است که عرفان اسلامی در اعتلای تمدن اسلامی دارد. برای این منظور پس از مفهومشناسی و طرح برخی مباحث زیربنایی در فصل اول، به ظرفیتهایی که عرفان اسلامی در هر یک از عناصر تمدن یعنی فرهنگ، هنر، علم و معرفت، اجتماع و سیاست دارد، به هرکدام در فصل جداگانهای پرداخته شد. پژوهش حاضر در دو حیطه نظری و تحقق عینی، نقش آموزههای عرفانی را بررسی، و جایگاه این آموزهها را در ابعاد گوناگون تمدن اسلامی تبیین نموده است. در حیطه نظری، با بررسی متون عرفان اسلامی و تحلیل محتوای گفتههای عارفان، مبانی فکری آنان را در تمدن استخراج نموده و ظرفیتهای بالقوه تمدنی عرفان را نمایان ساخته است و در حیطه تحقق عینی، آثار تاریخی مرتبط با سیره عملی عارفان را مورد پژوهش قرار داده و اثبات کرده که ظرفیتهای عرفان اسلامی تنها در سطح اندیشه و نظر باقی نمانده بلکه تاریخ سیره عملی اهل عرفان الگوهای مناسبی را برای تمدنسازی پیش روی آیندگان قرار داده است. مهمترین آموزههای عرفان اسلامی که در این تحقیق مورد توجه قرار گرفته و ظرفیت هریک از آنها در تأمین بخشی از نیازهای تمدنی و در نتیجه اعتلای تمدن اسلامی بررسی شد عبارتند از: آموزه وحدت وجود، اندیشه انسان کامل و ولایت او، جایگاه کشف و شهود، جایگاه باطن و اصالت آن، چینش نظام اسمائی، عبودیت و بندگی، آزادگی و فتوت، زهد، عشق و معنویت عرفانی؛ و مهمترین ظرفیت تمدنی که از این آموزهها به دست آمد عبارتند از: فراهم آوردن زمینه وحدت و انسجام اجتماعی در بستر روابط انسانی عاشقانه، ایجاد بستر حاکمیت و جریانسازی سیاسی، تأمین معنویت اصیل، ایجاد نگرش جامع به انسان، جهان و هستی، ترسیم اهداف متعالی برای انسان و خلق آثار هنری مبتنی بر معنویت عرفانی.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سهگانههای سلوكی در عرفان اسلامی و مسيحی
نویسنده:
عليرضا کرمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان مسیحی
چکیده :
بحث دربارة سلوک و مراتب آن، در عرفان اسلامي و مسيحي مورد توجه قرار گرفته است. بهطورکلي در اين دو عرفان، حرکتي از ظاهر به باطن مطرح است که سلوک عرفاني نام دارد و همچون هر حرکت ديگري امري تدريجي است. در اين نوع سلوک، سه عنصر مبدأ و منتها و وسطي وجود دارد. تصوير اين سهگانه در نفسالامرِ حرکت، سهگانهاي نفسالامري را در مراتب سلوک سالک ايجاب ميکند که در عرفان اسلامي و مسيحي بدان پرداخته شده است. سهگانة تهذيب، اشراق و اتحاد در عرفان مسيحي بهنحوي برابر است با سهگانههاي مطرح در عرفان اسلامي: مقامات اسلامي، ايماني و احساني؛ عوام، خواص و خاص الخواص؛ شريعت، طريقت و حقيقت؛ علماليقين، عيناليقين و حقاليقين؛ و تعلق، تخلق و تحقق.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حقیقت علم و رابطه ذهن و عین با تأکید بر مصنفات افضلالدین کاشانی و رساله معرفتالنفس محمدحسن الهی
نویسنده:
علیرضا کرمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رابطه ذهن و عین(فلسفه)
,
فلسفه اسلامی
,
ماهیت علم
,
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
,
معرفت شناسی اسلامی(قسیم معرفت شاسی مسیحی، یهودی، بودایی و هندویی)
کلیدواژههای فرعی :
علم حضوری(مقابل علم حصولی) ,
نظریه مطابقت ,
علم (فلسفه) ,
مراتب و اقسام علم (فلسفه) ,
حکمت مشرقی ملاصدرا (فلسفه) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
علم ظهور و پیدایی است در موطن نفس و حضور مدرَک است نزد مدرِک. انسان صرفاً به هر آنچه در اوست، حقیقتاً علم دارد و امری بیرونی بدان جهت که از موطن نفس غایب است، بالذات متعلق علم قرار نمیگیرد. در این تفسیر که مبتنی است بر مساوقت علم و وجود، علم منحصر است در علم حضوری و صورتهای علمی، بعینه صورت نفس عالِماند و با او وحدتی دارند از سنخ وحدت معلول با علت. با این وصف، این صورتها انشای نفس انساناند و لذا عالَمی که آدمی ظرف وجود اوست، در همه وسعت و جزئیات و کلیاتش به انشای نفس موجود است. افضلالدین کاشانی و محمدحسن الهی طباطبایی با چنین تفسیری از حقیقت علم و بیان رابطه آن با عین، علاوه بر ارائه پاسخهایی به پرسشهای معرفتشناختی، راه را برای تبیینی از معجزات و خوارق عادات هم باز نمودهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 155 تا 172
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 41
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید