جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 3
بررسی آیات رضوان در قرآن از دیدگاه علامه طباطبایی و میبدی
نویسنده:
پدیدآور: فاطمه خسروی زنجانی استاد راهنما: رحیم آقاعلی استاد مشاور: حسین رحمانی تیرکلایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
همواره انسان در پی یافتن شادی و نشاط و آرامش قلبی بوده است تا بتواند با طیب خاطر روزگار بگذراند. در تعالیم الهی و متون روایی نیل به این خواسته فقط با جلب رضایت پروردگار میسّر خواهد بود. مقام رضوان یکی از برترین مقام‌های عرفانی است که از بهشت برین و جنات عدن نیز باارزش‌تر توصیف شده است، برتر بودن این مقام از نعمت‌های بهشتی بدین سبب است که منشا همه تفضّلاتی است که نصیب مومن می‌شود. رضوان به معنای رضایت وخشنودی خداوند از انسان نعمتی معنوی است که حالتی روحانی در شخص ایجاد می‌کند که لذّت و موهبت آن وصف‌ناپذیر است. یکی از راه‌های وصول به این مقام درک مقام رضاست، اگر بنده به تقدیر الهی رضا دهد، به مقام رضوان و رضایت الهی دست می‌یابد. از آنجا که دست یافتن به بطن آیات قرآن نیاز به شرح و تفسیر دارد، از دو کتاب تفسیر از علمای بزرگ تفسیر و عرفان مدد جستیم و از دیدگاه ایشان آیات را درباره مقام رضوان مورد بررسی قرار دادیم. در آثار تمام عرفای متقدم و متأخر درباره مقام رضا مطالبی آمده است، با توجه به این‌که امامان معصوم علیهم السلام همه مورد خطاب آیه شریفه «یا ایتها النفس المطمئنه...» بوده‌اند، برای رسیدن به این طمأنینه و آرامش قلبی باید از تعالیم آن بزرگواران بهره جست. این پایان‌نامه با هدف درک عمیق معنای رضوان و چگونگی دستیابی به این مقام والای عرفانی از طریق تحقیق تحلیلی-توصیفی انجام شده است. در این پژوهش برای رسیدن به این امر مهم ابتدا به معنای لغت رضوان در قرآن و واژه‌های همنشین و جانشین پرداخته و سپس به شرح راهکارهای دستیابی به این مقام مبادرت نموده است. دراین مسیر الهام بخش و پرخطر عوامل محرومیت از رضوان الهی نیز شرح داده‌ شده است، امیدوارم پژوهش حاضر مورد استفاده رهروان طریق قرب وتعالی روحی وفکری قرار گیرد.
شاخص های جامعه اسلامی با توجه به تفسیر المیزان وفی ضلال القرآن
نویسنده:
پدیدآور: مجتبی مزروعی ؛ استاد راهنما: اکبر توحیدلو ؛ استاد مشاور: رحیم آقاعلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
تحقیق پیش رو شاخص های جامعه اسلامی با توجه به تفسیر المیزان و فی ضلال می باشد این تحقیق به شاخص هایی که در اسلام در مورد یک جامعه بیان شده میپردازد و عنوان می کند که مراد اسلام از یک جامعه آرمانی به چه شکل می باشد و چه شاخص هایی مدنظر اسلام است که در سایه آن مردم به رشد و بالندگی برسند . طبیعتا دو تفسیر مورد نظر توضیحات کامل و جامعی در این مورد بیان کرده اند . هدف از انجام دادن این تحقیق روشن شدن روند و رویکرد اسلام در مورد یک جامعه و فرد فرد اعضای آن جامعه میباشد واینکه روش اسلام دارای پایانی میباشد ویا دنباله دار است0هدف دیگر بررسی شاخص های اسلامی ، اشنایی دقیق تر با مفاهیم وکاربردهای ان بوده وفرهنگی که اسلام ارائه می دهد چه تفاوتی با فرهنگی که غرب در جامعه ارائه می دهد دارد و رشد فرهنگی بر پایه اسلام چگونه و نتایج حاصل از آن چه می باشد.مقصود دیگر این است که ایا اسلام در رابطه با مسائل اجتماعی راه وروش مناسبی دارد که پاسخگوی نیاز انسان ها باشد ویا اینکه باید از مکاتب دیگر، ان را برداشت نمود و در کنار آن روشن تر شدن دیدگاه دو مفسر بزرگ در مورد فرهنگ صحیح اسلامی می باشد که هر کدام به چه شکل به موضوع واحد توجه کرده و تفسیر نموده اند . نتایجی که از این تحقیق حاصل شده به شکل کوتاه می توان گفت که اسلام به جزء جزء حرکات و سکنات مردم در جامعه توجه دارد به تمام مسائل روحی و روانی انسان ها دقت می کند و می داند که همه چیز در روند حرکت یک جامعه موثر است به طور کلی میتوان گفت برای رشد و اصلاح جامعه تک تک افراد باید خود را پاک و پاکیزه نموده تا به هدف متعالی که رشد و تکامل است برسندهمچنین به تعدادی از شاخص ها بطور تخصصی تر پرداخته شده وابعاد مختلف نگرش اسلام در مورد ان مساله توضیح داده شده است درمورد مسائل اجتماعی ومشکلات وراه حل های ان توضیحات جامعی ارائه شده وبه نگرش دو مفسر مسلمان که به این شاخص ها پرداخته بودند بطور دقیق تری مورد توجه قرار گرفته است . این دو مفسر بزرگ یک سری از شاخص ها توجه خاص تری نشان داده اند . به خصوص که سید قطب به یک سری شاخصه های محدود تری اشاره نموده است . از جمله این مباحث مبحث جهاد است که سید جهاد را دفاعی معرفی نمی کند بلکه اسلام وظیفه دارد فرهنگ خودش را در همه جای عالم گسترش دهد . لذا از نظر ایشان منحط ترین روش جهاد روش دفاعی است . در بحث توحید علامه شالوده و بنیان کلیه ی احکام اسلامی را توحید و سپس اخلاق کریمه بیان می کند و اخلاق کریمه تمامیت نمی یابد مگر با توحید . در بحث معاد علامه عنوان می کند تنها چیزی که مانع طبیعت انسان از ارتکاب به کار زشت می شود بحث عقاب شدید است و هیچ یک از معارف اصلی دیگر این چنین تاثیری ندارد حتی توحید . در ذیل بحث نماز به عنوان شاخص این دو بزرگوار مطرح می کنند که نماز باید برپا شود نه فقط به جا اورده شده و نماز از روح اصیل خود خالی باشد . بلکه باید در تمام مراحل زندگی نماز جاری و ساری باشد . در مبحث ایمان به عنوان شاخص سید قطب عنوان می کند که هر ایه ای بر مومن خوانده شود ایمانش زیاد گشته و برعکس هر ایه ای بر کافر خوانده شود خباثتش زیاد می گردد . در بحث عمل صالح این دو بزرگوار بیان می کنند که این عمل از طرف هر کسی انجام شود فرقی نمی کند خداوند پاداش هر شخص را بر اساس ایمانش خواهد داد . بر خلاف دیدگاهی که در قدیم وجود داشت . ایشان همچنین نقش انفاق را در جامعه مهم دانسته و بیان می کنند که کارکرد اصلی انفاق از میان رفتن فقر و فاصله ی طبقاتی در جوامع اسلامی می باشد . در ذیل شاخصه دیگر که صبر عنوان گردید علامه بیان می کند که در مسائل مختلف انسان ها باید یک ثبات شخصیت داشته و کنترل ورحی خود را از دست ندهند . اخرین مبحث در این زمینه بحث احسان بود که علامه عنوان می کند احسان عبارت است از : 1.تفضل و نیکی به دیگران 2. انجام عمل به شکل نیکو 3.انجام عمل و رفتار صالح . با توجه به اینکه روش مورد استفاده کتاب خانه ای میباشد لذا از روش فیش برداری استفاده شده که با استفاده از فیش منابع و ماخذ شناسایی شده و محتوی استخراج گردیده سپس در فیش جداگانه ثبت و در مرحله بعدی مطالب را جمع بندی نموده و در آخر به مقایسه و تجزیه و تحلیل پرداخته میشود.شیوه نگارش پایان نامه این گونه است ابتدا شاخص مورد نظر را عنوان نموده و سپس توضیحات پایه ای در مورد آن بیان گردیده و آیات قرآنی را عنوان شده و پس از آن دیدگاه دو مفسر ارائه گردیده و ارتباط آن با جامعه مورد تحلیل قرار گرفته، در نهایت نتایج حاصل از این تحقیق را بررسی نموده و توضیح داده شده است.
بنی امیه از دیدگاه حضرت علی "علیه السلام"
نویسنده:
زینت جواهری نیا
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
چکیدهپیامبر(رحمه للعالمین) به عنوان آخرین فرستاده خداوند درزمین، دین اسلام را کاملترین دین و علی (علیه السلام) را جانشین و وصی بعد از خود معرفی می نماید ، که بعد از آن احکام دینی توسط ایشان اجرا گردد.اما گروهی که از ابتدای رسالت پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) از پذیرفتن دین اسلام سر باز زده بودند اسلام را به ظاهر پذیرفته و منتظر بودند تا بعد از رحلت ایشان حاکمیت جامعه اسلامی را برعهده بگیرند.به همین دلیل باآن همه سفارش پیامبرکه فرمودند:" من ازمیان شما می روم اما دو چیز گرانبها را می گذارم کتاب خدا واهل بیتم را مادامیکه به این دو متمسک شوید هرگز گمراه نمی‏شوید." از هردو فاصله گرفتند.چهره‌های مشهور بنی امیه در زمان حضرت امیر(علیه السلام) از بیعت با ایشان سرباز زدند و به این ترتیب جامعه عرب که زندگیشان با مادیات دنیایی رقم می خورد بادنیا پرستان و پایه گذاران حزب اموی همراه شدند وجامعه ای که توسط پیامبر از جاهلیت نجات یافته بود دوباره به زمان قبل خود بازگشت و درهای ورودی انحرافات بنی امیه و مقابله با خاندان پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) و راههای نفوذ آنها به حکومت باز شد.آنچه در این پایان نامه مورد بررسی قرار گرفته است پیش بینی های زیبای حضرت در خصوصفتنه ها، انحرافات، ستم ها و سیاستهای این حکومت در طی83 سال بعداز شهادت حضرت و ادامه داشتن آن در زمان ظهور امام منتظر در آخر الزمان می باشد . درفصل اول علل نفوذ و حاکمیت اجتماعی بنی امیه ، از زبان حضرت و بازگشت مجدد آنها به دوران جاهلیت که با سرپیچی از فرامین پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم)و غصب خلافت توانستند باعث نفوذ اجتماعی و حاکمیت سلسله اموی شوند.در فصل دوم نگرانی حضرت از تاثیر دستاوردهای حکومت بنی امیه واوصاف حکومتی آنها در جامعه آن روز که با فتنه هایی آغاز شدودر آینده نیز مسلمانان با آن روبه رو شدند. درفصل سوم بررسی ریشه های انحراف بنی امیه و علل سیر و سقوط ارتجاعی آنها و در فصل پایانی بیان امیر مومنان(علیه السلام) درخصوص خروج سفیانی است و زیبایی کلام حضرت در این است که ایشان ظهور امام منجی درآخر الزمان را با خروج سفیانی بیان نموده و سفیانی را از نسل بنی امیه معرفی می نماید . ان شاءالله که این پایان نامه بتواند راهی برای هادیان راه حق و حقوق از دست رفته اهل بیت(علیهم السلام)در طول تاریخ را بیان کرده باشد.و من الله التوفیق
  • تعداد رکورد ها : 3