جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 9
آموزش و نهادهاي آموزشي اديان توحيدي در ايران عصر ساساني؛ مطالعه موردي: يهود
نویسنده:
بهروز رفيعي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
با آنکه يکي از اقليت‌هاي توحيدي عصر ساساني، يهود بوده، تاکنون آموزش و نهادهاي آموزشي يهود آن دوران چندان بازکاوي نشده است. موضوع اين جستار بررسي آموزش و نهادهاي آموزشي يهود در عصر ساساني است، تا از اين رهگذر، انواع اين مراکز، پراکندگي جغرافيايي آنها، بنيان‌گذران و معلمان و متعلمان آنها، مواد آموزشي و دستاوردهاي علمي آنها، اقتصاد آموزش آنها را معرفي شود. دستاورد اين پژوهشِ بنيادي ـ تاريخي که به روش توصيفي ـ تحليلي انجام شده، آن است که گزارش‌هاي تاريخي دربارۀ مراکز آموزشي يهوديان، فزون‌تر از گزارش‌هاي موجود دربارۀ مراکز آموزشي زرتشتيان بوده و عصر ساساني دوران شکوفايي آموزشگاه‌هاي يهود بوده است. پراکندگي جغرافيايي اين نهادها همگون نبوده و از جزئيات سازمان آموزشي شماري از اين مراکز کمتر ياد شده است. محور اصلي برنامۀ درسي آنها آموزه‌هاي موسوي در قالب ميشنا و تلمود بود. ابتناي اقتصاد اين مراکز بر تبرعات يهود و مساعدت‌ حاخام‌ها بوده و اين مراکز را راب‌ها برپا مي‌داشتند و رياست آنها نيز با همين افراد بود. اين مراکز در اقتصاد و مديريت و اخلاق و آداب آموزشي، تحت حاکميت و حمايت کنيسه بودند. فعاليت مدارس يهود را به سه دوره تقسيم کردند. حيات اين مراکز، پرفرازوفرود بوده و بارها تعطيل و بازگشايي شده‌اند.
صفحات :
از صفحه 57 تا 68
بازنمود مراکز آموزشی ادیان توحیدی در ایران عصر ساسانی مطالعة موردی: ترسایان
نویسنده:
بهروز رفيعي
نوع منبع :
نمایه مقاله
چکیده :
این مقالۀ بینارشته‌ای (تاریخی ـ ادیانی)، در پی معرفی مراکز آموزشی ترسایان ایران عصر ساسانی است تا بر پایة یافته‌های تاریخی، به واكاوي دربارة اموري همچون انواع، پراکندگی جغرافیایی، نام و نشان معلمان و متعلمان، مواد آموزشی و دستاوردهای علمی، اقتصاد، و آموزش و پرورش در آنها بپردازد. در این پژوهش بنیادی ـ تاریخی، که به‌روش توصیفی ـ تحلیلی انجام شده است، برای کندوکاو دربارة موضوع، به گردآوري و سامان‌دهي اطلاعات تاریخی لازم پرداخته و پس از بررسی یافته‌ها معلوم شد: 1. گزارش‌های تاریخی دربارة مراکز آموزشی ترسایان، بسیار بیش از گزارش دربارة نهادهای آموزشی زرتشتیان است؛ 2. مراکز آموزشی ترسایان سه‌گونه بوده است؛ 3. پراکندگی جغرافیایی این مراکز نامتوازن بوده است؛ 4. از نام و نشان شماری از این مراکز و مدرسان و شاگران آنها در تاریخ هیچ یاد نشده است؛ 5. محور اصلی برنامة درسی آنها کتاب مقدس بوده؛ اما علوم یونانی چون فلسفه و منطق و ریاضیات و پزشکی و... هم در آنها تدریس می‌شده است؛ 6. اقتصاد این مراکز بر کمک‌های مردمی و موقوفات و مساعدت‌های اسقف‌ها متمرکز بوده است؛ 7. همة این مراکز را اسقف‌ها برپا داشته‌اند و ریاست آنها نیز با همین افراد بوده است؛ 8. شماری از این مراکز در دیرها ساخته می‌شدند؛ 9. این مراکز در اقتصاد و مدیریت و اخلاق و آداب آموزشی، تحت حاکمیت و پوشش حمایتی کلیسا بوده‌اند.
تراژدى کربلا: جامعه شناسى گفتمان شیعى
نویسنده:
بهروز رفیعی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
صفحات :
از صفحه 179 تا 196
اصالت علوى نهج البلاغه
نویسنده:
بهروز رفیعی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
نهج البلاغه، پس از قرآن کریم، مقدس ترین متن دینى شیعه و برجسته ترین متن ادبى عرب است. از قرآن کریم که بگذریم، هیچ متن مقدسى در فرهنگ اسلامى به اندازه نهج البلاغه نسخه خطى، شرح و تفصیل و ترجمه ندارد و متون ادب فارسى و عرب پس از قرآن کریم، آن مایه که از نهج البلاغه اثر پذیرفته، از هیچ متن مقدسى اثر نپذیرفته است. با این حال، برخى کوشیده اند این کتاب مقدس را مخدوش و متحول جلوه دهند; از این رو گاه اصالتِ علوى آن را انکار کرده، و گاه در گردآورنده اش تردید رواداشته اند. مقاله حاضر، که در حمایت از علویتِ نهج البلاغه و درستى اسناد گردآورى آن به سیدرضى(ره) نگارش یافته است، با اشاره اى کوتاه به پیشینه بحث آغاز مى شود; آن گاه با تکیه بر متون بازمانده از سیدرضى(ره) و نیز متن نهج البلاغه، و هم چنین اجازات علمى و نسخه هاى خطى و شروح پرشمار نهج البلاغه، اثبات مى شود که گردآورنده امین این کتاب قطعاً سیدرضى(ره) است. سپس با طرح و شرح شمارى از دلایل کسانى که دست کم همه نهج البلاغه را از امام على(ع) ندانسته اند، شمارى از آن ها پاسخ داده مى شود تا تأیید گردد که سراسر نهج البلاغه از على(ع) است.
صفحات :
از صفحه 131 تا 159
تصویر ایرانیان در کتابهاى درسى عرب
نویسنده:
بهروز رفیعی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
این مقاله در پى گزارش و تحلیلى کوتاه از چهره ترسیم شده از ایران در کتابهاى درسى کشورهاى عرب است. گستره جغرافیایى این گزارش پنج کشور عراق، سوریه، مصر، مغرب، عربستان را دربرمى گیرد و دامنه زمانى آن محدود به 1991ـ1995 است و از میان کتابهاى درسى، تنها به کتابهاى رسمى دوره راهنمایى تحصیلى و دبیرستان مى پردازد. سیمایى که از ایران در کتابهاى درسى عرب عرضه شده، گاه چنان تیره و منفى است که نگارنده را به تحریر این مقاله و ابراز ناخشنودى تلویحى واداشته است; و این هشدارى است به مسؤلان امر تا به زدودن این کژیها برخیزند و در اصلاح چهره ترسیم شده از ایران و انقلاب اسلامى آن در ذهن دانش آموزان عرب بکوشند.
صفحات :
از صفحه 124 تا 152
تأملی در نسبت عادت با تربیت از منظر شهید مرتضی مطهری و ویلیام جیمز رویکرد تطبیقی
نویسنده:
بهروز رفیعی
نوع منبع :
مطالعه تطبیقی , نمایه مقاله
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
این مقاله در پی بازشکافت مقایسه­ای نسبت عادت با تربیت از نگاه شهید مرتضی مطهری و ویلیام جیمز است تا روشن شود که از نگاه آنان تعریف تربیت چیست، عادت چه تعریفی دارد، نسبت میان عادت و تربیت کدام است. در این پژوهش بنیادی - تاریخی که به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده، برای بازشکافت دیدگاه دو دانشمند یاد شده درباره عادت و نسبت آن با تربیت، اطلاعات لازم گردآوری و سامان داده شد، ، سپس یافته­های موجود تحلیل و این نتیجه حاصل شد کههر دو با ایجاد عادات در متربی موافق­اند و اصولاً عادت را یکی از روش­های تربیتی شمارده­اند. شهید مطهری با تقسیم عادت به فعلی و انفعالی کوشیده است جایگاه عادت مثبت و منفی را در تعلیم و تربیت بازشکافد. از نگاه جمیز اصولاً تربیت همان عادت نیک است. وی تلاش کرده است نظر معلمان و دانش­آموزان را به اهمیت و نقش عادت در تعلیم و تربیت جلب و بر آنان روشن کند که نیک­بختی و بدبختی بشر در گرو عادت است. گرچه نمی­توان گفت باور آنها درباره نسبت عادت با تربیت دقیقا یکسان است؛ اما درمجموع نظر آن دو به ایجاد عادت و نسبت آن با تربیت، مثبت، موافق و به لحاظ ماهوی یکی است. اشاره به مشترکات و متفرقات دیدگاه مطهری و جیمز در حوزه یاد شده دیگر دستاورد این جستار است
اصول تربیت اخلاقی از منظر اسلام: رویکردی تطبیقی
نویسنده:
بهروز رفیعی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
این مقاله می‌خواهد با پژوهشی بنیادی ـ تاریخی و روش توصیفی ـ تحلیلی، شماری از اصول تربیت اخلاقی را از منظر اسلام بررسی کند؛ ازاین‌رو، نخست هر اصل را از زبان شماری از مربیان بیان می‎کند تا زمینۀ فهم روشن‎تر اصل فراهم شود. آن‌گاه نظر اسلام را دربارۀ آن اصل می‎آورد. یکی از مهم‎ترین نتایج مقاله این است که گوهر اخلاقی اسلام اقتضا می‎کند که به اصول تربیت اخلاقی هم پرداخته باشد. همچنین این مقاله بی‎آنکه درپِی حصر اصول تربیت اخلاقی از نگاه اسلام در چند اصل خاص باشد، اثبات می‎کند که اسلام به چهار اصل توجه می‌کند: سازگاری وسایل با هدف‎ها؛ پایبندی کامل به رفتار اخلاقی؛ رعایت تفاوت‎های فردی؛ بازتاب عینی و ذهنی اخلاق. نتیجۀ دیگر تحقیق آن است که این اصول جهانی‌اند و با فطرت بشر سازگار.
صفحات :
از صفحه 97 تا 115
دلالت های تربیتی در آثار جاحظ (حدود 255 ـ 160 ق)
نویسنده:
بهروز رفیعی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها : دانشگاه معارف اسلامی,
چکیده :
این مقاله درپی کشف و ترسیم گوشه ای از مسائل تربیتی و کمابیش اخلاقی ره یافته در آثار پرشمار جاحظ است. این مهم از رهگذر پژوهشی بنیادی ـ تاریخی، با بهره گیری از روش پژوهشی توصیفی ـ تحلیلی و با استناد بی واسطه به آثار جاحظ رقم خورده است. از این پژوهش برمی آید که نگرش های تربیتی و اخلاقی جاحظ که نیک درخور توجه اند، در آثار پرشمار او به صورت پراکنده منکعس شده است و با کاوش در آثار او می توان به دیدگاه ها و گاه نوپردازی های وی درباره مسائل مهمی چون چیستی، هدف ها، اصول، مراحل، عوامل، روش ها، حوزه های تعلیم و تربیت دست یافت و نیز دریافت که تنها پس از گذشت کمتر از یک سده از برآمدن طلعت تاریک سوز اسلام، عالمانش در زمینه تعلیم و تربیت و اخلاق تا چه مایه نیک پردازی کرده اند و چه طرفه ها آورده اند.
صفحات :
از صفحه 77 تا 100
  • تعداد رکورد ها : 9