جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
نام خانوادگی :
*
پست الکترونیک :
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
حروف تصویر :
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
رستمی, محمدحسن (دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهد), 1343ش.-
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 59
عنوان :
بازتاب اهداف و آرمانهای سیاسی در برخی از اسرائیلیات مرتبط با مهدویت
نویسنده:
سید مرتضی حسینی شیرگ ، حسن نقی زاده ، محمدحسن رستمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
ورود اسرائیلیات به منابع اسلامی پدیدهای ناخوشانید و تلخ بود که کم و بیش تمامی حوزههای معارفی اسلام را در برگرفت.از جمله حوزه-های معرفتی اسلام که اسرائیلیات در آن ورود کرد و سبب پدید آمدن جعلیاتی شد، حوزه مهدویت است. در این مطالعه به دنبال یافتن پاسخ این سوالات هستیم: راویان یهودی و مسیحی مسلمان شده چه آرمانهای سیاسی را با نقل روایات مرتبط با مهدویت دنبال می-کردند؟ پیوند سیاسیون اموی با راویان اسرائیلیات سبب پدید آمدن چه مجعولاتی در حوزه مهدویت و همسو با اهداف این سیاستمداران، شده است؟ مهمترین گونههای این مجعولات کدامند؟ جهت پاسخ به این سؤالات از روش تحلیلی- توصیفی استفاده شده است. نتیجه حاصل، وجود دو جنبه سیاسی تحریفات و جعلیات راویان و منابع اسرائیلی را نشان میدهد. جنبه نخست عبارت است از پیوند راویان اسرائیلی و یا راویان مسلمان متأثر از اسرائیلیات با سیاستمداران هم عصرشان و تلاش برای ساخت منقولات آخرالزمانی در جهت منافع این سیاستمداران. جنبه دوم نیز عبارت است از تلاش راویان اسرائیلی در برتری دادن سیاسی یهود و مسیحیت با نقل منقولاتی آخرالزمانی در جهت ارائه نقش پررنگ مفاهیم، اماکن و نمادهای اسرائیلی. گونههای فراوانی از جعل و تحریف روایات مهدوی را در ذیل این دو جنبه میتوان ردیابی نمود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 149 تا 173
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روش تفسیر کیوان قزوینی و دیدگاه های او در علوم قرآنی
نویسنده:
محسن رجبی , محمدحسن رستمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صوفیه (فرق کلامی)
,
روش تفسیر
,
تفسیر عرفانی
,
تفاسیر عرفانی
,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی))
,
تفسیر عرفانی
,
صوفیان (صوفیه)
چکیده :
شیخ عباسعلی کیوان قزوینی(1317-1240 ش) مولف سه دوره تفسیر است. تفسیر کیوان برایند و بازتاب سه محور و گرایش مهم زندگی اوست: 1- اصلاح رویکردها در فهم قرآن با هدف ساماندهی به مشکلات مردم جهان، با راهبرد تقریب مذاهب و ادیان توحیدی 2- سلوک عرفانی برای تهذیب اخلاق و شناخت عرفانی قرآن همراه بازاندیشی در میراث و سنت صوفیان و عارفان 3- مراوده با مردم و تعیم آسان معارف قرآنی به آنان به دور از هرگونه تعصب مذهبی. از مهم ترین ویژگی های روش تفسیری می توان به تبیین قرآن با مدلول لفظی قرآن با درنظر گرفتن همهم وجوه معنایی لغات، شقوق گوناگون صرفی و نحوی، جایگاه کلمات و تناسب و پیوند آنها با یکدیگر وبی اعتمادی به برخی روایات به علت احتمال جعلی بودن یا خاص و محدود بودن مخاطب و مفهوم آنها اشاره کرد. از این رو، گاهی آرای فقهی، تفسیری و علوم قرآنی او جدید و شگفت می نماید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسیر قرآن با قرآن در سوره یوسف ازمنظر تفاسیرمعاصر، (مطالعه تطبیقی)
نویسنده:
پدیدآور: علاء احمد جواد العوادی استاد راهنما: محمدحسن رستمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشتهها
فهرست منابع انگلیسی و زبانهای دیگر
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوره یوسف
,
012- سورة یوسف
چکیده :
این تحقیق یکی از بخشهای تفسیری را که همان تفسیر قرآن است روشن می کند و بی شک این نوع تفسیر یکی از بهترین رویکردها در تفسیر قرآن است. با اشاره به مفسران چهارگانه، علامه طباطبایی و تفسیر او (المیزان فی تفسیر القرآن)، محمد صادق الطهرانی و تفسیر او (الفرقان فی تفسیر القرآن) و از اهل سنت شنقیتی و تفسیر او (ادواء البیان) و خطیب شافعی و تفسیر او (تفسیر قرآنی قرآن) هدف از این پژوهش تفسیر داستان های قرآنی و عبرت گیری از آنهاست. من داستان حضرت یوسف (علیه السلام) را انتخاب کردم، زیرا در آن نکات بسیاری از جمله اخلاقی، اجتماعی، تربیتی و غیره مورد نیاز مردم است و یکی از بهترین داستان های قرآنی است. از این رو یکی از داستان های مهم قرآن است که در صورت تحقیق و بررسی دقیق می توان از آن درس ها و خطبه های بسیاری از جمله صبر بر امتحان گرفت و از ابتدای سوره متوجه قرب پدر به پسر خردسالش به حدی می رسد که چشم بر پدرش قطع می کند و این نشان دهنده استحکام و انسجام رابطه بین جوان و پدر و دانش اوست.پدر با فرزندانش است و امکان برادران بزرگترش به او حسادت می کنند، بنابراین یوسف توصیه می کند که رؤیا را به آنها نگویید و از این طریق استنباط می کنیم که صحبت از نعمت او به خاطر علاقه جایز است و از درس ها نیز وجود استقامت در صبر است. که در آن شکایت و تشویش نیست، بلکه با توکل بر خدا و استعانت از او، زن و چگونگی نجات معجزه آسا از سوی خداوند متعال، به برکت توسل به خداوند و استعانت از او. مهمترین نتایج پیام به شرح زیر است با ردیابی آیاتی که مفسران در سوره یوسف در تفسیر قرآن به کار بردند، اعداد بین مفسران شیعه و مفسران سنی یکسان نبود و پس از آن آیات بر اساس موضوع تقسیم شد و شامل آن شد. آیات توضیحی و نظرات مفسر، که در آن سید طباطبایی از تفسیر آیات سیزده گانه، الصادقی الطهرانی در تفسیر آیات بیست و ششم، شنقیتی از دوازده آیه و خطیب نوزده آیه سوره یوسف از آیه شریفه بهره برده است. تفسیر قرآن توسط قرآن
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
«بررسی مقایسه ای ولایت تکوینی ( مقامات و ویزگیهای ) امامان معصوم علیهم السلام در تفسیر المیزان با تفسیر روح المعانی و روح البیان
نویسنده:
پدیدآور: علی ایرانمنش استاد راهنما: عباس اسماعیلیزاده استاد مشاور: محمدحسن رستمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی و زبانهای دیگر
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
تفسیر روح المعانی : آلوسی
چکیده :
در موضوع ولایت تکوینی احکام دین و اصول اعتقادی شرع و اخلاق الهی را فقط باید از طریق امامان معصوم (علیهم السلام) دریافت کرد و هیچ کس غیر آن بزرگواران ، حق دخل و تصرف در دین را ندارد؛ما در این رساله به دنبال تبیین ولایت تکوینی از طریق بیانات علامه طباطبایی در تفسیر المیزان و مقایسه بیانات ایشان با دو تفسیر از اهل سنت یکی به نام روح المعانی که یکی از جامعترین تفاسیر اهل تسنن می باشد و دیگری تفسیر روح البیان که مفسر آن صبغه عرفانی دارد به تبیین مقامات فاخره و بی بدیل ائمه معصوم ( علیهم السلام) می پردازد؛ مقاماتی که خود فرموده اند: «و لا یطمع فی ادراکه طامع ».
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امام مهدی(علیهالسلام) در تفسیر المیزان، المنار و المراغی
نویسنده:
پدیدآور: زینب حسین عساف الرکابی استاد راهنما: محمد حسن رستمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشتهها
فهرست منابع انگلیسی و زبانهای دیگر
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
تفسیر المنار: رشید رضا
چکیده :
امام مهدی(علیهالسلام) ومهدویت یکی از بارزترین مسائل جهانی است که همه ادیان بر حسب اختلاف در مصادیق و ویژگیهای وقوع، به آن معتقدند. این عقیده در میان مسلمانان با ظهور مردی انقلابی از خاندان رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) و از فرزندان فاطمه(سلام الله علیها) تجلی می یابد و پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به روشنی از ناگزیر بودن ظهور او در صحنه زندگی برای زدودن ظلم و ستم و بازگرداندن عدالت و سنت پیامبر بشارت داد. در این پایاننامه به بررسی این موضوع از طریق آیات قرآن کریم و روایات در تفسیر المیزان، المنار و المراغی می پردازیم. این پژوهش با رویکرد توصیفی و تحلیلی به اشکالاتی که در تفسیر المنار و المراغی مطرح شده است، پاسخ می دهد. و از مهمترین نتایج این است که احادیث درباره مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) صحیح و صریح و متواتر است و آنچه رشید رضا و مراغی از اشکالات و سؤالات ذکر کردهاند، قابل دفاع نیست. اصول اعتقادی مانند دلالت توحید و غایت خلقت و نبوت و امامت و عصمت انبیا(علیهالسلام) که با آرای علامه طباطبایی در تفسیر المیزان تطابق دارد ولی با تفسیر المنار و مراغی سازگار نیست. زیرا دو مفسر قائل به عصمت مطلق انبیا و حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) نیستند و این دلیل بر اختلاف در تحلیل متون روایات مهدویت بین تفسیر المیزان، المنار و المراغی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسیر قرآن به قرآن در جزء 10 مطالعه ای تطبیقی بین شیعه و أهل تسنن
نویسنده:
پدیدآور: ایسر صالح رضا القاضی استاد راهنما: محمد حسن رستمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشتهها
فهرست منابع انگلیسی و زبانهای دیگر
زبان :
فارسی
چکیده :
روش تفسیری قرآن به وسیله قرآن یکی از مهمترین روشهای تفسیر قرآن به شمار میرود و اولّین کسی که از این روش استفاده کرد پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) بود و بعد از او ائمّه اطهار علیهم السلام و برخی از صحابه و بیشتر مفسران بودند. تفسیر قرآن به قرآن، تبیین آیات قرآن به وسیله دیگر آیات قرآن و بیان مقصود آنهاست. که این آیات قرآن به عنوان منبع تفسیر آیات دیگر میباشد. از مهمترین تفسرهایی که از این روش تفسیری استفاده کردهاند عبارتند از: تفسیر المیزان علّامه طباطبائی، الفرقان دکتر صادقی تهرانی، و أضواء البیان فی إیضاح القرآن از شنقیطی، وتفسیر القرآنی للقرآن از عبدالکریم خطیب. از این رو رویکرد توصیفی-تحلیلی، مطالعهای و متون کتابخانهای را شیوه کار خود قرار دادیم. مهمترین نتایج این پژوهش چنین است: علامه طباطبایی در تفسیر (60) آیه (در سوره انفال (17) و در سوره توبه (43) آیه) از روش تفسیر قرآن به قرآن در جزء دهم بهره برده است. دکتر صادقی تهرانی در تفسیر (103) آیه (در آیات سوره انفال (25) و در سوره توبه (78) آیه) از روش تفسیر قرآن به قرآن در جزء دهم بهره بردند. شنقیطی از روش تفسیر قرآن به قرآن در جزء دهم در تفسیر (23) آیه (در سوره انفال (7) آیه، و در سوره توبه (16) آیه) استفاده کرده است. خطیب از روش تفسیر قرآن به قرآن در جزء دهم تفسیر ( 60 ) آیه ( در سوره انفال ( 21 ) آیه ، ودر سوره توبه ( 39 ) آیه )
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نصیحت های پیامبران در قرآن کریم از منظر تفاسیر معاصر ( بررسی تطبیقی)
نویسنده:
پدیدآور: بسیم خضیر جاسم الاعرجی استاد راهنما: محمد حسن رستمی استاد مشاور: ندارد ندارد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشتهها
فهرست منابع انگلیسی و زبانهای دیگر
زبان :
فارسی
چکیده :
عنوان این پایان نامه درباره «توصیه های پیامبران که در قرآن کریم آمده، از منظر تفاسیر معاصر (بررسی تطبیقی)» می باشد. تا جایی که به ذکر آیات قرآنیای پرداختیم که در آن به نصایح انبیا اشاره شده است، به ویژه جهت روایی پیامبران علیهم السلام که الگویی برای بشریت در امانتداری و نصیحت بوده اند. با استخراج آیات متعددی که به تبیین احکام مختلف اعتقادی، اخلاقی و اقتصادی برای جلوگیری از تکرار میپردازد، روش تحقیق چهار تفسیر در این زمینه انتخاب کردیم که دو تفسیر از شیعه و دو تفسیر از اهل سنت است. اولین تفسیر، تفسیر المیزان علامه طباطبایی است و تفسیر دوم تفسیر الأمثل از علامه فقیه ناصر مکارم شیرازی است، که هر دو تفسیر از جمله تفسیرهای معاصر هستند. از میان اهل سنت اولین تفسیری که انتخاب کردیم التحریر والتنویر از شیخ محمد طاهر بن عاشور است. و تفسیر دوم از سید قطب ابراهیم الشاذلی، با نام فی ظلال القرآن است. و از برخی کتب زبانی و اعتقادی و اخلاقی و منابع دیگر نیز استفاده کردیم. در نتیجه مقایسه بین مشترک و چنگال
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسیر قران به قران در جزء (29) بین شیعه واهل تسنن مطالعه مقایسهای
نویسنده:
پدیدآور: فاضل محمد عماره السودانی استاد راهنما: محمد حسن رستمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشتهها
فهرست منابع انگلیسی و زبانهای دیگر
زبان :
فارسی
چکیده :
بهترین علماء وفقها به آن روی آورردند تفسیر قرآن بود، از این رو عمر و توانایی خود را در خدمت کتاب خداوندصرف کردند. اما روشهای علما در تفسیر کتاب خدای متعال متفاوت بود، از این رو، برخی از آنان روش تفسیر را طبق نقلی و برخی دیگر، روش تفسیری را بر اساس آراء شخصی انتخاب کردند. از مهم ترین راه های تفسیرنقلی تفسیر قرآن به قرآن است که علما به شایستگی آن تصریح کرده اند. از مهم ترین تفاسیری که از این روش استفاده کرده اند عبارتند از: المیزان فی تفسیر القرآن علامه طباطبایی، الفرقان فی تفسیر القرآن دکتر محمد صادقی تهرانی و تفسیرأضواء البیان فیإیضاح القرآن بالقرآنشنقیطی و تفسیرالقرآنی للقرآن دکتر عبدالکریم الخطیب است، در اینپژوهش از روش توصیفی تحلیلی، مطالعات کتابخانه استفادهکرده ایم. پس از بررسی و توازن بین نقاط ائتلاف و اختلاف، دریافتیم که جهات ائتلاف بیش از اختلاف است از سوی دیگر، تفسیر علامه طباطبایی بر تفسیر شنقیطی برتری دارد، زیرا در تحلیل و نتیجه گیری دقیق تر و علمی تر است و تعصب طرف مقابل را ندارد. در حالی که الشنقیطی از روش تعصب استفاده می کند و در مکانهای زیادی تعابیر انحرافی را بیان می کند و اکثر اوقات فقط به نظر خود اهمیت میدهد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسیر قرآن به قرآن -مطالعه تطبیقی بین تفاسیر المیزان، الفرقان فی تفسیر القرآن، تفسیر القرآنی للقرآن و أضواء البیان سوره مائده
نویسنده:
پدیدآور: علی عبید حمود استاد راهنما: محمدحسن رستمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشتهها
فهرست منابع انگلیسی و زبانهای دیگر
زبان :
فارسی
چکیده :
از آنجا که خداوند متعال داناترین فرد به منظور و مراد خویش است؛ تفسیر قرآن به قرآن بدون تردید از اولین و بهترین روشهای تفسیر قرآن و فهم معانی آیات آن است. تفسیر قرآن به قرآن توضیح آیات قرآن به وسیله آیات دیگر و بیان مقصود آنهاست. این روش به ویژه در قرن اخیر مورد توجه گسترده مفسران قرار گرفته است. مهمترین تفاسیری که از این روش استفاده کرده اند عبارتند از: المیزان فی تفسیر القرآن علامه طباطبائی، الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن و السنه دکتر محمد صادقی تهرانی، تفسیر القرآنی للقرآن عبدالکریم خطیب و تفسیر اضواء البیان فی إیضاح القرآن بالقرآن شنقیطی. و در این نوشتار رویکرد توصیفی- تحلیلی، مطالعاتی و متون کتابخانه ای را اتخاذ خواهیم کرد. مهمترین یافتههای آن عبارتند از: برای تفسیر هجده آیه مشترک بین چهار تفسیر مذکور که به روش قرآن به قرآن تفسیر شدهاند، طباطبائی از صد و هشتاد و نه آیه و صادقی تهرانی از صد و شصت و نه آیه و خطیب از چهل و سه آیه و شنقیطی از صد و چهل و یک آیه استفاده کردهاند. با بررسیهایی که انجام شد مشخص شد که میزان استفاده و پایبندی طباطبائی و صادقی تهرانی یعنی دو مفسر شیعی نسبت به پایبندی خطیب و شنقیطی یعنی دو مفسر اهل سنت بیشتر است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی رویکرد علامه طباطبایی در کتاب تفسیر البیان فی الموافقه بین الحدیث والقران
نویسنده:
پدیدآور: الاء عیدان علی الدراجی استاد راهنما: محمدحسن رستمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشتهها
فهرست منابع انگلیسی و زبانهای دیگر
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
کتاب البیان فی الموافقه بین الحدیث و القرآن تألیف علامه سید محمد حسین الطباطبایی یکی از تفاسیر امروزی است که به صورت جامع به مباحث متنوعی پرداخته است. مانند تفاسیر قدیم که کثرت جهات و موضوعات در آن واسط داده شده است علامه در رویکرد خود حجم وسیعی از تفاسیر را مورد توجه قرار داده است بنده در این تحقیق بر روی رویکرد توصیفی- تحلیلی تکیه کرده، به گونه ای که این پژوهش با هدف برجسته ساختن رویکردی که جناب علامه در آن تفسیر سخنان رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم) را دنبال می کنند، بوده است. و نیز سخنان اهل بیت و اصحاب برجسته ای که خود را وقف آموختن و تعلیم او کردند و آنچه را که از ایشان گزارش شده به همه مردم منتقل می کنند. مفسر در فرآیند تفسیر، و با تلفیق آیات، روایات و سرنخ های لغوی، برای آشکار کردن معانی و مقاصد قرآن کریم بر روش عقلی تکیه کردند. این تحقیق به مجموعهای از نتایج دست یافت که مهمترین آنها عبارتند از: تفسیرالبیان، تفسیری پیشگام در تبیین و نشان دادن معنای قرآنی، از طریق تفسیر قرآن به قرآن است. و نیز از طریق سخنان بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و اهل بیت(علیهمالسلام) با آرامش و اعتدال، پرهیز از افترا و انتقاد تند، حتی در هنگام بررسی نظرات دیگران میباشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 59
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
با موفقیت به ثبت رسید