جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

فارسی  |   العربیه  |   English  

در تلگرام به ما بپیوندید

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
مدل اسلامی صلح سازی با تاکید بر سیره نبوی
نویسنده:
پدیدآور: محسن قنبری آلانق ؛ استاد راهنما: محمدعلی شمالی ؛ استاد مشاور: محمد لگنهاوسن
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
مفهوم مدل یا مدل سازی، بخشی از واقعیت را نمایندگی می کند که از نگاه مدل سازی متمایز و توصیف شده، به منظور اهدافی چون شناخت، فهم و کاربست واقعیت هدفگذاری شده به خدمت گرفته می‌شود. بنابراین، صلح-سازی به مثابه بخشی از واقعیت اجتماعی ماست که درون سامانه مدل سازی مورد سنجش قرار گرفته تا شناخت پذیر و تفهمی باشد. از میان مدل‌های گوناگون صلح-سازی که از سوی کنشگران صلح در سرتاسر عالم به استخدام درآمده اند، مدل صلح مبتنی بر ایمان، بویژه در جوامع دینی، مؤثرتر است. مدل صلح-سازی ایمان محور، ایمان به عنوان یک منبع معتبر را خطاب قرار می دهد که با عالم مابعد الطبیعه مرتبط بوده و با فطرت خداداد انسان هم آوایی دارد. نگارنده با تأکید بر مدل حاضر، تلاش دارد تا ایمان اسلامی را چونان واپسین پیام الهی به واسطه پیامبر خاتم، حضرت محمد(ص)، به همه ملل به بحث نشسته و همزمان، بر شخصیت و ویژگی های سترگ حضرت ایشان، آورنده صلح و رحمت به عالمیان تمرکز می یابد. با کاربست روش تفسیر موضوعی که از شهید صدر به عاریت گرفته شده، رساله پیش رو در سه سطح سازماندهی شده است: صلح درونی یا درون انسانی که با تأکید بر نقش ایمان به خودسازی نائل می شود؛ صلح بیرونی یا میان شبکه ای اجتماعی که با تأکید بر اخوت اسلامی به جامعه-سازی منجر می شود؛ صلح جهانی یا بین المللی که با تمرکز بر برادری ایمانی و انسانی، امت-سازی را هدفگذاری می کند. پیامبر اسلام (ص) با عملیاتی سازی مدل صلح-سازی ایمانی خویش در سه محیط مکی، مدنی و جهانی، رسالت خویش را به صورت تدریجی به اتمام رسانده و با معرفی اولیای پس از خود در سال آخر حیات خویش، تداوم صلح-سازی فرامرزی و آخرالزمانی خود را در قالب سامانه ولایت تضمین کردند که امت را به سمت جهان-وطنی ایمانی سوق دهند. اثر حاضر، سیره پیامبر اسلام(ص) را به مثابه الگوی اسلامی قابل پیروی برای مردم مورد توجه قرار داده، مدل اسلامی صلح-سازی ایمان محور را از مؤثرترین و کاربردی ترین مدل پیشبرد صلح معرفی کرده، به سنت نبوی(ص) هم در حوزه فردی و هم اجتماعی ارجاع داده، و در پایان تلاش کرده تا چهره‌ای روشن از اسلام صلح و رحمت در مواجهه با امواج اسلام هراسی و افراط گرایی دینی به جهانیان نمایش دهد.
المتکلمون و اللاهوت الحدیث
نویسنده:
محمد لغنهاوزن
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
العقلانیة الدینیة و علم الکلام
نویسنده:
رضا اعوانی، رضا داوری، جعفر سبحانی، محمد لغنهاوزن، مصطفی ملکیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مقاربات فی التعددیة و النبوة والهدایة
نویسنده:
محمد لغنهاوزن
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجعة تقویمیة لمناظرة التعددیة الدینیة
نویسنده:
محمد لغنهاوزن
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
اللاهوت الإجتماعي البروتستانتي
نویسنده:
محمد لغنهاوزن
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
الإسلام فی مواجهة النسویَّة -تقابل فی الرؤیة والأهداف-
نویسنده:
محمَّد لغنهاوزن
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
صفحات :
از صفحه 107 تا 130
حقوق الإنسان بین الإسلام والنظریَّات الغربیَّة
نویسنده:
محمَّد لغنهاوزن
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
صفحات :
از صفحه 61 تا 78
بازسازى اسلامى حقوق بشر
نویسنده:
محمد لگنهاوزن، مهدی منتظر قائم
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
چکیده :
واژه «حق» به معناى جدید «حقوق انسان»، «حقوق مصرف کننده» و حتى «حقوق حیوانات» که روزنامه ‏هاى ما را پر کرده است، در قرآن یافت نم ى‏شود. معناى «حق» در منابع اسلامى ـ قرآن و احادیث، ـ ناشى از تکلیف شخص است و یا به خاطر نظم موزون و داراى سلسله مراتب جهان، شایسته انسان است. «حقى» که در آیه بالا ذکر شده: «حق خداست که از او پروا کنند» و «حقى» که در رساله منسوب به امام سجاد علیه السلام، رسالة الحقوق، به کار رفته است، به همین معنا مى‏ باشد: اَکبرُ حُقوقِ اللّه‏ِ علیکَ ما اَوْحَیهُ لِنَفْسِهِ تَبارکَ وَ تعالى مِن حَقّه الَّذى هُوَ اصلُ الحقوقِ و منهُ تفرّعَ. ثُمّ اَوْحیه علیکَ لِنَفْسِکَ مِنْ قرنک الى قدمک على اختلافِ جَوارحک. فَجعلَ لِبَصرک علیک حقّا و لِسَمعکَ علیک حقا و لِلسانکَ علیک حقا و لِیدکَ علیک حقا و لِرجلکَ علیکَ حقّا و لِبَطنِکَ علیک حقّا و لِفرجکَ علیک حقا. فهذِهِ، الجوارحُ السّبعُ الّتى بِها تَکونُ الافعالُ. ثُمّ جعَلَ عَزَّ و جلَّ لافعالِکَ علیک حقوقا فجعلَ لصلاتک علیک حقا و لِصومکَ علیک حقا و لِصدقتکَ علیک حقا و لِهدیکَ علیک حقا و لافعالِکَ علیک حقا. ثُمَّ تخرجُ الحقوقُ مِنک الى غیرِک مِن ذوى الحقوقِ الواجبةِ علیک. و اَوْحیُها علیکَ حقوقُ ائمتکَ، ثم حقوق رعیّتک، ثم حقوقُ رحمِکَ. یکى از چالش‏هاى اصلى که دنیاى جدید غرب براى جهان اسلام پیش آورده، مربوط به موضوع حقوق به ‏ویژه حقوق بشر است؛ در این مقاله من مى ‏خواهم این چالش را بررسى کنم و نشان بدهم که وجهه مذهبى اسلام چگونه مى ‏تواند به آن پاسخ دهد.
صفحات :
از صفحه 130 تا 152
نامداران فلسفه و پزشکی از «چالش‌های علم جدید برای ادیان» می‌گویند
نویسنده:
محمد لگنهاوزن، حسن میانداری
نوع منبع :
مقاله , سخنرانی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :