جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
نام خانوادگی :
*
پست الکترونیک :
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
حروف تصویر :
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
بیک خورمیزی, سکینه
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 198
عنوان :
امامت ازدیدگاه شیعه امامیه
نویسنده:
فریبا نورمندی پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
چکیده :
موضوع پایان نامه حاضر « امامت از دیدگاه شیعه» است و نگارنده در صدد است به بررسی دیدگاه شیعه امامیه نسبت به مسأله امامت بپردازد و در سایه آن به سؤالات طرح شده پاسخ دهد. در این تحقیق مسأله امامت بیشتر از دید کلامی، تفسیری و روایی مورد توجه قرار گرفته است تا از این رهگذر حقانیت امامت به صورت مستدل با استمداد از آیات و روایات به اثبات برسد و همچنین با ارائه مطالب علمی با قلمی روان دیگران را در درک حقیقت امامت یاری کند. در جمع آوری مطالب مجموعه حاضر از منابع معتبر و دست اول کلامی، تفسیری، حدیثی، مقالات متعدد و مجلات و سایت های مختلف اینترنتی و CD های معجم فقهی عقایدی، جامع الاحادیث، جامع التفاسیر، پرسمان و در ترجمه آیات از ترجمه آیت الله مکارم شیرازی ( حفظه الله) استفاده شده است. نتایج حاصل از این تحقیق به این شرح است: الف: امامت در اصطلاح متکلمان شیعه امامیه استمرار منصب نبوت است و امام به عنوان جانشین پیامبر تمام وظایف آن حضرت ( به جز وحی) را به عهده دارد. علاوه بر آن امام وظیفه هدایت به معنای ایصال الی المطلوب را نیز بر عهده دارد به این معنا که امام علاوه بر نشان دادن راه به انسان ها دست آنها را گرفته و به مقصد می رساند. ب: وجود امام به عنوان انسان کامل و حجت خدا در زمین ضرورت دارد دلایل عقلی و نقلی فراوانی این ضرورت را به اثبات می رساند. پ: امامت از اصول مذهب شیعه می باشد نه از اصول دین البته این نظریه ای است که برخی از متفکران شیعه ارائه داده و دلایلی هم بر آن اقامه کرده اند بر اساس این نظریه منکران اصل امامت کافر محسوب نمی شوند و مسلمان هستند. ت: امام نزد شیعه امامیه انسان کاملی است که دارای مقام عصمت از گناه و خطا و علم لدنی و الهی است و افضل از همه انسان ها و منصوب از طرف خدا است. ث: مهم ترین بعد امامت از نظر شیعه امامیه همان ولایت امام است. امام ( ع) از طرف خداوند مأذون به تصرف تکوینی و تشریعی در جهان و موجودات آن است و بر اساس آن تصرف در دل انسان ها نفوذ کرده آنها را به تقرب الهی رهنمون می شود. واژگان کلیدی: امام، امامت، شیعه، شیعه امامیه.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
از توحید تا عبودیت
نویسنده:
فاطمه افقهی فریمانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
چکیده :
چون عنوان این مجموعه توحید در عبادت است لازم دانسته که بخشی از این مجموعه را به بررسی مبحث توحید و بخشی دیگر را به آثار عملی توحید، عبادت و عبودیت بپردازیم، در اولین بخش پس از بیان اینکه یگانه شناختن کمال خداشناسی است به بررسی مراتب توحید در ذات، صفات، خالقیت و ربوبیت پرداختیم. دربخش دوم راههای وصول به حقیقت هستی را بیان کردیم، راه دل و عقل دو راه کلی برای وصول به خداست مصائب مشکلات نیز در روشن شدن نور توحیدی نقش بسیار قابل توجهی دارند. و از خودشناسی است که خداشناسی حاصل می شود. همچنین توحید حقیقی در پرتو اتصال به وحی و نبوت و امامت و ولایت است که حاصل می شود. در بخش سوم توحید در عبادت را هدف بعثت انبیاء دانسته و پس از بیان معنای لغوی و اصطلاحی عبادت اختلاف برخی از فرقه های اسلامی در مفهوم عبادت را توضیح داده. و مرز توحید و شرک در عبادت را بیان کردیم. در بخش چهارم: انگیزه روی آوردن انسانها به پرستش و عبادت را در انس فطری انسان با پرستش دانسته و چون انسان کمال طلب است برای وصول به کمال مطلق به عبادت روی می آورد همچنین شکر منعم را به عنوان یک وظیفه عقلانی و اخلاقی از دیگر انگیز های روی آوری به عبادت بیان کردیم. از طرف دیگر یاد خدا مرهم دلهای مجروح، مضطرب و ناآرام است، وصول به آرامش از دیگر انگیزه های روی آور به عبادت می باشد. در بخش پنجم آثار توحید حقیقی را در زندگی دنیوی اخروی بیان کردیم و ارتباط توحید را با سایر عقاید حقه و رابطه توحید با تقوی و سایر کمالات و ارزشهای اخلاقی بررسی شده است. در بخش ششم: معنای حقیقی و عرفانی عبادت را مورد بحث و توجه قرار داده ایم و قدم گذاردن در دنیای عبادت را لازمه وصول به حقیقت بندگی دانسته و پس از بیان نمونه هایی از عارفان بالله و حالات و مقامات ایشان نتیجه بندگی و عبودیت حق را وصول به ربوبیت دانسته و نماز به عنوان برترین، مصداق ارزشمند والای عبودیت یکی دیگر از فصلهای این بخش می باشد. در بخش هفتم: به بیان مواردی از موانع طریق عبودیت پرداخته اتباع هوی و طول امل، وسوسه های شیطان دشمن دیرینه انسان، تکبر سد راه عبودیت و نقش ریا را در عدم قبولی طاعات و عبادات بیان کردیم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اثبات صانع: برهان نظم
نویسنده:
سمیه بشارتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
براهین خداشناسی
چکیده :
اثبات وجود خداوند متعال با استفاده از برهان نظم و نظم موجود در قرآن و پدیده های الهی ، عنوان موضوع بحث این تحقیق می باشد . به هر ترتیب شناخت مبدأ عالم هستی به عنوان یکی از مهمترین مسائل مورد بحث انسان ، از آغاز خلقت بوده و هست . خداوند وجودی است که هر انسانی درباره ی آن چیزی شنیده ، امّا نمی داند چطور می توان او را شناخت . هدف اصلی کار ، ارائه ی طرحی منسجم می باشد که هر شخصی بتواند به آسانی به شناخت مطلوب و مورد نظر ، از مبدأ عالم هستی برسد . در این تحقیق ابتدا پیشینه ی بحث مورد بررسی قرار گرفته ، در میان دلایل متعدّد شاید برهان نظم معروفترین باشد که هر کسی با آن آشناست ، چرا که مقدّمات این برهان از طریق مطالعه و استنتاج استقرایی از امور این جهان بدست آمده است . از آغاز علم جدید نیز کوشش شده است که با استفاده از آخرین نتایج علمی و با استفاده از برهان مبتنی بر نظم ، وجود خدا را اثبات کرد . سپس به بحث چیستی نظم پرداخته شده است . در این تحقیق با استفاده از منابع متعدّد ، مطالب مربوط به پیشینه ی بحث ، چیستی نظم ، ارکان ، اقسام آن و رابطه ی نظم با علم جمع آوری و به طور مختصر تدوین شده ؛ سپس اشکالات وارد بر برهان نظم و پاسخ به آنها مطرح شده است . در بخش بعدی از این تحقیق ، نظم موجود را با استمداد از آیات قرآن مجید ، و شگفتیهایی از نظام آفرینش که به عنوان مصادیق نظم طبیعت ذکر شده است ، بررسی کرده و آیات را به عنوان سندی معتبر بر مدّعای خود آورده ایم ؛ این بخش در هفت فصل : حیوانات ( چهارپایان ) ، پرندگان ، حشرات ( زنبور عسل ) گیاهان ، انسان ، آسمان و زمین ، آیات با تفسیر مختصری از آنها و بیان شگفتیها در همان زمینه بیان شده است ؛ و در آخرین بخش هم به نتیجه ی برهان نظم که اثبات وجود ناظم برای جهان است ، می رسیم .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حیات برزخی
نویسنده:
اعظم بیگم خموش فرخد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگااه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
چکیده :
عالم برزخ که به آن عالم مثال نیز می گویند از جمله مهمترین مسائل کلامی است و برخی از سؤالاتی که در این زمینه بیان می شود عبارت است از: برزخ چیست؟ آیا عالم برزخ قابل اثبات است؟ چگونه؟ آیا آدمیان بعد از مرگ یکسانند؟ و ... در این رساله سعی شده است تا حدودی به این سؤالات پاسخ داده می شود. بنابراین از کتب معتبر لغتی چون مجمع البحرین، لسان العرب و ... حدیثی و کلامی مانند اصول کافی، بحارالانوار، معادشناسی و ... بهره گرفته شده. در ترجمه قرآن و نهج البلاغه هم بترتیب از ترجمه های محمد مهدی فولادوند و مرحوم محمد دشتی استفاده شده است. از جمله مسائلی که در بخش های مختلف این رساله مورد بررسی قرار گرفته است: تعریف، توضیح و اثبات عالم برزخ و عوالم سه گانه خلقت، مسئله مرگ و اقسام آن، سکرات موت، عوامل آسانی سکرات موت، متوفیان روح، قبر و عقبات عالم قبر همچنین شامل اصناف انسان ها در عالم برزخ و مسأله معاد در میان اقوام ماقبل و مابعد تاریخ و اعتقاد به معاد در ادیان آسمانی از جمله: در کتب یهود، اناجیل، زرتشت و قرآن و نیز آثار تربیتی اعتقاد به معاد از نظر روایات و آیات می باشد. واژگان کلیدی: 1)عوالم سه گانه 2) برزخ 3) مرگ 4) قبر
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پژوهشی پیرامون شفاعت
نویسنده:
طاهره انتصاری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگااه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
چکیده :
تحقیق حاضر با موضوع پژوهشی پیرامون شفاعت و با هدف شناسایی مفهوم و حقیقت شفاعت و دامنه و قلمرو آن با روش کتابخانه ای از متون مباحث اسلامی و تفاسیر مفسرین بزرگ و کتب مرجع حدیثی تهیه شده است. شفاعت عبارت از یاری دادن وجودی قوی و نیرومند به موجودی ضعیف و ناتوان است که این موجود ناتوان در حدی است که چراغ ایمان و عملش را خاموش نکرده بلکه گناهی او را از رسیدن به بهشت و کمال معنوی سست کرده و پروردگار از روی لطف خویش مقام شفاعت را قرار داده تا به واسطه شفیع در دنیا از اسارت گناه در آخرت از کیفر گناه مصون ماند. این رساله در بخش ها و فصول زیر تنظیم شده است : بخش اول این رساله به مفهوم شناسی پرداخته است که شامل 4 فصل است : فصل اول : شفاعت را از لحاظ لغوی و اصطلاحی تعریف کرده است. فصل دوم نیز شفاعت در آیات و روایات و ادعیه مورد بررسی قرار داده است. و در فصل سوم انواع شفاعت که شامل شفاعت تکوینی و شفاعت تشریعی می باشد بررسی شده است. بخش دوم این رساله به شرایط شفاعت و اسباب آن اختصاص یافته است که شامل سه فصل می باشد : فصل اول : شرایط شفاعت را بیان می کند. در فصل دوم اسباب شفاعت در دنیا و شفیعان در قیامت را معرفی می کند. فصل سوم نیز اسباب محرومیت ا شفاعت در آیات و روایات را ذکر می کند. بخش سوم به آثار و ویژگی های شفاعت پرداخته است که شامل 2 فصل می باشد : فصل اول : آثار شفاعت اخروی و فصل دوم به آثار شفاعت دنیوی پرداخته شده است. بخش چهارم : بررسی شبهات و پاسخ آنها نام دارد که در 2 فصل مورد بررسی قرار گرفته است : در فصل اول : شبهات مادی گرایان عنوان شده و پاسخ داده شده است. و در فصل دوم : شبهات وهابیت که پس از بررسی به آن اشکالات نیز پاسخ داده شده است. و در نهایت نتیجه تحقیق و ارائه پیشنهادات عنوان گردیده است. کلید واژه : شفاعت، شفیع و شافع
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قضا و قدر
نویسنده:
زهرا شکری چهارسوخته
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگااه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
چکیده :
قضاء همان علم به نسبت ضروری بین علت و معلول می باشد و « قدر» نیز عبارت است علم به نسبت امکانیه به سبب ناقص، یعنی علیت به حد ضروری و تمامیت نرسید. 1-اهداف علمی : سخن از قضا و قدر باعث بالا رفتن سطح معرفت نسبت به توحید افعالی، عدل الهی و قدرت باری تعالی می گردد و در نتیجه گامی در جهت افزایش سعادت و کمالات نفسانی و تکامل بعد عقلانی و معرفتی انسان است، که او را به سوی صحت عقیده و سلامت در عمل راهنمایی می کند. 2-اهداف عملی : از آنجا که انسان آگاهی می یابد به این که همه حوادث جهان براساس قضا و قدر و تدبیر حکیمانه الهی پدید می آید، در نتیجه تحمل سختی ها و دشواری های زندگی آسان می گردد و خود را نمی بازد و به خوشی ها و شادی های زندگی سرمیت و مغرور نمی شود و مبتلا به دلدادگی به لذات دنیا و غفلت از خدا نمی گردد، و سرانجام آمادگی لازم برای کسب ملکات فاضله ای چون صبر ، شکر، توکل ، رضا ، تسلیم و ... را پیدا می کند. دراین تحقیق، دیدگاه قرآن و تفاسیر و روایات در مورد قضا و قدر، مرحله بداء و اثبات اختیار تبیین گردیده است. همچنین پس از ابطال جبر و تفویض به اثبات اختیار از دیدگاه عقل و نقل پرداخته شده است. در فصل سوم از بخش اول قضا و قدر علمی و عینی، اقسام قضای الهی و فواید اعتقاد به قضا و قدر عنوان شده است. در بخش سوم در مورد این که آیا انسان قادر است سرنوشت خود را تغییر دهد مفصلا بحث شده، و در پایان مسئله استخاره و بعضی از شبهات پرداخته شده است. نوع منابعی که در این پایان نامه استفاده شده است عبارتند از : کتب تفسیری، کلامی، فلسفی، فرهنگی اصلاحات که بعضی از آن ها عربی و بعضی فارسی هستند. روش انجام تحقیق به این صورت است که در قسمت کلید واژه ها بحث قضا و قدر به حالت توصیفی مورد بررسی قرار گرفته و در بخش های دیگر از طریق کتب کلامی و فلسفی و تفسیری به روش تحلیلی این مبحث تبیین گردیده است. نتایج تحقیق : 1- اعتقاد به « قضاو قدر » ناشی از اعتقاد به اصل علیت عمومی در جهل است. 2-«قدر» تنها در مورد مادیات معنا پیدا می کند ، به خلاف « قضاء» که شامل مجردات نیز می شود. 3-مرحله « تقدیر» ، قبل از مرحله « قضاء» و دارای مراتب تدریجی است و شامل مقدمات بعید و متوسط و قریب می شود و با تغییر یعضی از اسباب و شرایط، تغییر می یابد ولی مرحله « قضاء» دفعی و مربوط به فراهم شدن همه اسباب و شرایط و نیز حتمی و غیر قابل تغییر است. 4-«قضاء» هیچ وقت تغییر نمی کند، برخلاف«قدر » ، همانطور که نسبت « قضاء» به لوح محفوظ و « قدر» به لوح و اثبات، اقتضای این مطلی را می کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حکمت در قرآن و سنت
نویسنده:
ساره دانشمندی ریگی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت
,
وحی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
حکمت ( قرآن )
,
عقل
,
اخلاص
,
علم(اسماء اول ، عرفان نظری)
چکیده :
موضوع این پژوهش حکمت در قرآن و سنت است که برای بررسی آن ناگزیر از بیان معنی کلمه حکمت هستیم. ریشه حکمت به معنی منع و جلوگیری است و این معنا در دو جنبه نظری و عملی لحاظ می شود. در جنبه نظری از جهل جلوگیری می کند و در جنبه عملی انسان را از اخلاق ناپسند باز می دارد. مبدأ اصلی حکمت خدای حکیم است که آن را در اختیار پیامبران و اولیای خویش قرار داده است. بنابراین حکمت شامل معارف اعتقادی احکام عملی و تذکرات اخلاقی است. کلمه حکمت 20 بار در قرآن آمده است که از سیاق آیات قرآن درباره حکمت پی می بریم که حکمت موهبتی خدادادی است و از جانب خداوند به انسانهای شایسته عطا می شود. در روایات اسلامی حکمت به منزله درختی قلمداد شده است که در قلب انسان روییده است. اهمیت حکمت آنچنان است که آن را گمشده مؤمن نامیده اند خواه نزد مشرک و خواه درسینه منافق باشد باید توسط انسان مؤمن دریافت گردد. حس، عقل و قلب هرکدام یکی از ابزارهای شناخت هستند که شناخت حکمت نیز از این مورد مستثنی نیست. چشم نشانه های حکمت را در محیط پیرامون انسان می بیند، گوش کلمات حکمت آمیز را می شنود به همین ترتیب حواس پنجگانه هر کدام به گونه ای آدمی را در شناخت حکمت و مصادیق آن یاری می دهند. عقل با ترکیب و تجزیه و تحلیل دریافتهای حواس، راه را برای شناخت حکمت هموار می کند. قلب نیز از طریق دریافت درونی الهامات نقش مؤثرتری در این زمینه دارد. در راه رسیدن به حکمت موانع بسیاری وجود دارد از جمله محبت دنیا، عجب وتکبر، غفلت، امل و آرزو و... محبت دنیا، گوش آدمی را از شنیدن حکمت کر می کند. انسانهای متکبر و انسانهای غافل در خود نیازی به دریافت حکمت نمی بینند. امل و آرزو نیز راه اندیشه را سد می کنند که بدون فکر و اندیشه هم نمی توان کسب حکمت کرد. ولیکن می توان با کمک گرفتن از توبه، اندرز، ذکر، تقوا و... این موانع را زدود. تا دل با توبه از تیرگیها پاک نشود ، بسیاری از اسرار آن نهفته می ماند و قادر به اکتساب حکمت نخواهد بود. اندرز، غفلت را از دل بیرون می کند. ذکر خدا، شفای دل است. نور تقوا،دل را از تاریکی می رهاند و همه اینها راه آدمی را برای رسیدن به حکمت هموار می کند. برای دست یافتن به گوهر گرانبهای حکمت باید در وادی وحی، اخلاص، ایمان، زهد و... طی طریق کرد. و اینگونه است که می توان از آثار حکمت در زندگی که عبارتند از: عصمت، خودشناسی، روشنی دل، رشد، کاستی شهوت، شناخت عبرت، بهره مند شد. که اینها پله های نردبان سلوک آدمی در راه رسیدن به کمال خویش است. خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حقوق والدین از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
زینب ذاکری ایوری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حقوق والدین
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
احسان
,
احسان به پدر و مادر
,
آزار پدر و مادر
,
حق پدر و مادر
,
حقوق والدین - احادیث
,
حقوق والدین در قرآن
چکیده :
موضوع تحقیق پایانی حقوق والدین از دیدگاه، آیات و روایات می باشد. هدف از این تحقیق: آشنایی افراد مخصوصا نسل جوان به وظایفشان در مقابل والدین خود به صورتی که اسلام به آن توصیه کرده است، بیان گوشه ای از حقوق والدین و آثار رعایت کردن آن و همچنین پیامدهای عدم رعایت حقوق آنها با بیان آیات و روایاتی در این زمینه جهت بالا بردن سطح آگاهی افراد، و اینکه آیا برای رعایت حقوق والدین فقط فرزندان وظایفی دارند یا والدین نیز ملزم به انجام وظایفی هستند. بنابراین تحقیق در چهار فصل تدوین شده است که فصل اول ابتدا جایگاه و اهمیت خانواده در اسلام را بیان می کند سپس با استفاده از آیات و روایات آمده از ائمه اطهار ( ع) به بررسی جایگاه و اهیمت حقوق والدین در سلام پرداخته می شود. فصل دوم تحقیق ارتباط بین اعمال و نتایج حاصل از آثار نیکی به والدین که شامل آثار دنیوی و اخروی است پرداخته می شود. فصل سوم به پیامدهای عاق والدین که آن نیز در دو مبحث، پیامدهای دنیوی و اخروی بیان شده است. فصل چهارم تحقیق به بررسی حقوق متقابل والدین و فرزندان پرداخته شده است تا والدین و فرزندان بهتر به وظایف خود آشنا شوند و در پی احقاق حقوق یکدیگر باشند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حیات برزخی ( از دیدگاه قرآن و سنت)
نویسنده:
سکینه وحدانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حیات
,
عالم برزخ
,
حیات برزخی
,
روح و جسم
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
مرگ (فقه)
,
حیات برزخی در قرآن
,
حیات برزخی - احادیث
چکیده :
موضوع مورد پژوهش، حیات برزخی از دیدگاه قرآن و سنت است. اهداف خاصی که در این پژوهش دنبال می شود، شناسایی بهتر حیات پس از مرگ و افزایش اعتقاد نسبت به حقیقت عالم برزخ است. منابعی که در این تحقیق استفاده شده به سه قسمت عمده تقسیم می شود: 1- قرآن و نهج البلاغه. 2- کتب مرجع و معتبر دینی همانند اصول کافی و بحارالانوار 3- سایر منابعی که بیشتر آنها در عصر حاضر نگاشته شده اند. روش تحقیق این پایان نامه، کتابخانه ای و از طریق جمع آوری اطلاعات و فیش برداری بوده است. حیات بعد از مرگ در عالمی به نام عالم برزخ است که عبارت است از لحظه ای که آدمی از دنیا می رود تا روز قیامت . مرگ سرآغازی برای ورود انسان به زندگی جدید در عالم برزخ است. روح انسان بعد از مرگ در قالب جسم مثالی ادامه حیات می دهد که آن قالب همچون کالبد دنیوی، و به صورت بدن و شبیه به آن است. صورت ارواح بر اساس اعمال و کردار آنها شکل می گیرد و به همان تناسب هم کیفیت قبض روح انسان ها با هم تفاوت دارد. یکی از ویژگی های برزخ این است که پرونده اعمال در آنجا باز است و سرنوشت انسان قطعی نیست و می تواند با توجه له آثار ماتقدم و ما تأخر قابل تغییر باشد. برزخ از سه جهت هولناک می باشد: 1- وحشت قبر، 2- سؤال قبر 3- فشار و عذاب قبر . انسان ها مقداری از ثواب اعمال و کردار خود را با عذاب و عقاب در عالم برزخ در مکانی به نام بهشت و جهنم برزخی می بینند ولی رسیدگی کامل به اعمال انسان در حسابرسی روز قیامت انجام می گیرد چرا که با آغاز قیامت، برزخ پایان می یابد. از جمله نتایج حاصل از این تحقیق، از بین بردن پوچ گرایی و ناامیدی، ملزم شدن افراد به انجام دادن کارهای نیک جهت سوق به درجات کمال و قرب الهی و ارائه نگرش جدید نسبت به حیات پس از مرگ می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خرافه پرستی و خردورزی در قرآن و سنت
نویسنده:
زهره رسولی فریمانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خردورزی
,
خرافه
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
عقل(منطق)
,
خرافه گرایی
,
خرافه پرستی
,
خرافه در قرآن
چکیده :
ادیان آسمانی والهی برای هدایت وتربیت نسل بشرتوسط انبیاء برای مردم آورده شده اند اما متاسفانه درآمیختن موهومات وخرافات باتعالیم ادیان حقیقی موجب شده که برنامه های آسمانی آنها ازمسیرحقیقی اولیه خودش منحرف ویا به طورکلی متوقف گردد. درطی قرون واعصارمتمادی بجای اینکه بشردرپرتومشعل دین ودینداری درشاهراه هدایت قدم بردارد ودرجادةکمال به پیش رود، براثرغفلت وسهل انگاری های بی شمارخود نسبت به تشخیص حق از باطل، نیک از بد وصحیح از غلط کم کم برخی ازتعالیم حقیقی ادیان درلابه لای مشتی ازخرافات وموهومات ویا آداب ورسوم اجتماعی وافکاروعقاید ملی وسنن باستانی گم گشته ویا ماهیّت خود راازدست داده وبه همین علّت حقایق بزرگ موجود درعمق تعالیمشان از انظارمکتوم مانده است . عنوان پژوهش « خرافه پرستی وخردورزی از دیدگاه قرآن وسنّت » است. آن نوع از خردورزی که قرآن به آن امرفرموده ونیز شیوه های مبارزه ومقابله قرآن باخرافه ها تحقیق و اثبات وتبیین شده است، تمهیدات موضوع به صورتی منطقی ومرتب مستنداً آورده شده اند. خردورزی قرآن درپی سعادت وکمال حقیقی انسان با طرحی عملی وموفّق است، مخاطبان قرآن صاحبان خردند، شیوة خرد ورزی قرآن بی همتا است وبرای همگان مفیدو سعادت آوروکمال آفرین می باشدو خرد ورزی قرآن آینده ای است از حس وتجربه توأم با دیدی ملکوتی به عوالم هستی و دراین بین مهمترین نقش عقل سنجش وفرمانروائی است و خرد ورزی قرآن چون تفّکروتعقّلی صرف نیست لذا وحی مددکاراوست وتامین کننده مواد اصیل تعقل و... با این نوع ازخرد ورزی جایی برای خرافه نیست که خرد ورزی چون روز وخرافه چون شب است واجتماعشان نا ممکن؛ راه علاج خرافه گرائی را قرآن، معرفت افزونی می داند. عقل گرائی قرآن همان روش عملی پیامبر(صلی الله علیه وآله) دررسالت است، دراین پژوهش به تناسب از انواع روشهای سودمند تحقیق چون تحقیق تحلیلی، مقایسه ای، سندی، تاریخی و... بهره گرفته ایم . هدف این بوده است تا نظرقرآن کریم پیرامون خرد ورزی وخرافه زدائی به خوبی تبیین گردد، سابقة عقل گرائی ریشه درتاریخ بشری دارد وهمچنین توجه به این مساله پیدا کنیم که : اسلام به ذات خود ندارد عیبی هرعیب که هست از مسلمانی ماست اما آیا اینکه تحقیقات مدوّنی هست که بتوان به آن استناد کرد؟ باید گفت کمترمنبعی مورد اطمینان وموثقی را می توان یافت که از هرجهت بی عیب ونقص باشد ودرعین حال خرافه پرستی وخرد ورزی را به خوبی تبیین یا تشریح نموده باشدو وامّا آن نوع خرد ورزی که منظورقرآن کریم است باید شروع وآغازش را همزمان با ظهوراسلام ونزول آیات دانست . تحقیق درمورد نظرات این کتاب الهی که جنبة جهانی وادبی دارد نیاز به مقد ّ مات فروانی دارد و همین امرموجب شده است تا امروزه دربسیاری از موضوعات مورد لزوم تحقیق جامعی وجود نداشته باشد، متاسفانه موضوع این رساله از این امرفارغ نیست به هرحال ویژگی کلی این رساله عبارت از بررسی وتحقیق تفصیلی آن است که دربرخی ازمواضع به تجزیه و تحلیل وتفسیرریزامورمنتهی می شود این رساله درسه بخش کلیات، خرافه پرستی وخرد ورزی به تبیین موضوع پرداخته است وآنچه انجام گرفته میسّرنگردیده است، مگربا راهنمائی اهل نظروفرهیختگان علم وادب که دراین میان نقش ممتاز ازآنِ فاضل ارجمندو استاد راهنما جناب آقای علی شکوهی می باشد که از زحمات وتلاشهای ایشان صمیمانه تشکرو قدردانی می نمایم .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 198
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
با موفقیت به ثبت رسید