جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1
فاعلیت [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Mustansir Mir
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: از نظر فلسفی، مسئله اختیار اخلاقی در اسلام در چارچوب مسئله اختیار و جبر، در اصطلاح دینی، جبر مطرح می‌شود. در اخلاق زیستی اسلامی، این موضوع در ارتباط با تصمیماتی است که قرار است انسان در شرایط خاص پزشکی و بهداشتی بتواند اتخاذ کند. آیا انسانها دارای آزادی عمل هستند یا اعمالشان توسط خدای قادر مطلق از پیش تعیین شده است؟ به نظر می رسد آیات قرآن در این باره به دو جهت متضاد اشاره می کند. برخی تأکید می کنند که تمام قدرت از آن خداست و خداوند قدرت انجام آنچه را که می خواهد انجام می دهد و به میل خود مردم را در این دنیا هدایت می کند و حتی گمراه می کند و در آخرت آنها را هر طور که صلاح بداند پاداش و مجازات خواهد کرد (مثلاً 2: 165؛ 3: 129، 154؛ 14: 4؛ 22: 14؛ 74: 31)، در حالی که دیگران بیان می کنند که انسان ها توانایی انتخاب بین راه های درست و نادرست و انجام کارهای خوب یا بد را دارند و به این ترتیب مستحق خواهند شد. از پاداش آنها در زندگی پس از مرگ (مثلاً 18:29؛ 52:21؛ 76:3). در قرون اولیه اسلامی، بحثی بین دو گروه وسیع از متکلمان به وجود آمد، به اصطلاح جبرین (که متأخران، پیشینیان ارتدکس - اشعرتیه - از مقدمان جبریه - جبریه - با آموزه کسب انسانی متمایز می شوند. یا به دست آوردن اعمالی که در غیر این صورت توسط خدا ایجاد شده است، حتی اگر این آموزه مشکل ساز باشد) و آزادیخواهان (قادریه، که ممکن است پیشروان متأخر، از لحاظ نظری، معتزله پیچیده تر و شناخته شده تر خوانده شوند). اما، جدای از این واقعیت که تلاش برای توجیه هر یک از این دو موضع با بسیاری از داده‌های ظریف قرآنی در مورد این موضوع مغایرت دارد، می‌توان پرسید که آیا اصولاً هر یک از این دو موضع، قرآنی است یا خیر. قرآن نگرش فلسفی به مسائل زندگی و رفتار متفکران یونان باستان یا غرب مدرن ندارد. تأکید قرآن بر قدرت مطلق خداوند برای رد کسانی است که در غرور خود، خود را فراتر از قانون و فراتر از پاسخگویی می دانند، در حالی که تأکید قرآن بر آزادی انسان برای رد کسانی است که به زندگی نگرش جبرگرایانه دارند. خود را از الزام به انتخاب اخلاقی مبرا می کنند. قرآن در نقد هر یک از این دو موضع، از موضع مخالف حمایت بی‌قید و شرطی نشان نمی‌دهد. به نظر می رسد موضع اساسی قرآن این است که انسان ها دارای درجه خاصی از آزادی هستند، مسئولیت اعمال خود را بر عهده دارند و مسئولیت پذیری آنها متناسب با میزان آزادی است ...
  • تعداد رکورد ها : 1