جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 7
نظری به اصول و فلسفه هنر اسلامی
نویسنده:
تیتوس بورکهارت,غلامرضا اعوانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
هنر مقدس ( اصول و روشها)
نویسنده:
تیتوس بورکهارت؛ ترجمه: جلال ستاری
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
سروش,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این کتاب در مورد هنر کلاسیک است. در توضیحات ناشر برای کتاب مذکور آمده است: «هنر، علم زیبایی شناسی، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای علمی، فلسفی در دوان معاصر باعث شده است، تمامی اندیشمندان موافق و مخالف مدرنیته، عکس العمل خود را نسبت به سبک‌ها و سنت‌های هنری نشان دهند. بوکهارت با نوشتن کتاب هنر مقدس، نظام های فکری و فلسفی بزرگان سه گانه (رنه گنون، فریت شووان، کومارا سوامی) را در زمینه هنر بسط داد و تفسیرهای روشنی از یافته های آن ها ارائه داد. بورکهارت، هنری را مقدس می داند که صورت‌های قدسی داشته باشد. او در مقدمه کتاب، بین هنر دینی و هنر قدسی، فرق می گذارد، اولی را هنری می‌داند که صرفاً موضوعش مسائل دینی و مذهبی باشد، ولی صورتش می تواند از صورت های هنری غیر دینی هم باشد. بورکهارت کتاب هنر مقدس را در شش بخش همراه با مقدمه تنظیم کرده است، که مقدمه ی کتاب به کلیات هنر مقدس و زمینه‌ها و اهداف آن می‌پردازد. مولف در بخش اول "تکوین معبد هندو"، مباحثی را که از متون دینی به دست آورده را مطرح می کند در بخش دوم "آن در منم" ملاحظاتی درباره شمایل نگاری درگاه شکوهمند کلیسای رومی وار، به بررسی شمایل نگاری‌های کلیسا- شمایل حضرت عیسی می‌پردازد . در بخش سوم نیز به "مبانی هنر اسلامی" پرداخته می شود. به این معنا که در درجه اول آفریدگار هستی خود هنرمند (مصور) است و هنر الهی، تجلی وحدت در جمال و جلال است و از این طریق هنر ارتباط تنگاتنگی با حکمت دینی دارد. در بخش چهارم "تمثال بودا " به چگونگی وابستگی هنر بودا، به تمثال گل لوطوس می‌پردازد. در بخش پنجم "منظره در هنر خاور دور" به اوضاع نقش‌نگاری و نقاشی چینیان می‌پردازد و نفوذ رمز و راز آیین تائو در هنر چینی را مورد بررسی قرار می‌دهد. در بخش ششم" انحطاط و احیاء هنر مسیحی " به سیر تاریخی و تطوری، هنر مسیحیت می‌پردازد و نقاط فراز و فرود این هنر را تبیین می نماید.
سه رهیافت به حکمت هنر اسلامی
نویسنده:
زهرا رهنورد، محمد آوینی، محمد مددپور، تیتوس بورکهارت
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران - ایران: شرکت انتشارات سوره مهر,
چکیده :
نوشتار حاضر از سه مقاله اعم از تالیف و ترجمه در حوزة هنر اسلامی تشکیل شده‌ است. مقالة نخست، اثر «زهرا رهنورد» بوده و «هنر اسلامی» نام دارد. وی در این مقاله ضمن مقایسة هنر اسلامی با هنر تائویی و هنر هند، هنر اسلامی را از آن دو برتر می‌شمارد. وی در ادامه مفهوم «رستگاری در هنر اسلامی» را بازگو می‌کند. آن‌گاه به خاستگاه شخصیت آفرینندة اثر (هنرمند) و بنیادهای نگرش اسلامی و نیز تصویری که هنرمند از جهان می‌سازد از جمله نگرش آیه‌ای و تسبیحی، تصویر ایده‌آل از جهان سرمدی، مدینة فاضله و نگرش او نسبت به مدل و انسان می‌پردازد. مقالة دوم، نوشتة محمد مددپور «صورت‌های خیالی در هنرهای سنتی و مدرن» نام دارد. وی در این مقاله ضمن تعریف خیال و صورت، ویژگی‌های خیال را برمی‌شمارد و در نهایت به این نتیجه می‌رسد که تنها فقره‌ای که انسان می‌تواند حقایق اعلا را دریابد و کشف شهود کند همین قوة خیال است. «نقش هنرهای زیبا در نظام آموزشی اسلام» اثر تیتوس بورکهارت و ترجمة سید محمد آوینی، عنوان مقالة سوم کتاب است. این مقاله با بررسی جایگاه هنر اسلامی در آموزش آکادمیک جدید آغاز گردیده و با موضوع و پیوند آن با صنایع سنتی ادامه یافته است. به زعم نویسندة مقاله: «بررسی هنر اسلامی اگر با فکر باز و فارغ از پیش‌داوری‌های متداول بعد از قرون وسطی انجام شود، راهی است برای نزدیک شدن به سوابق معنوی فرهنگ اسلامی. همین امر دربارة همة هنرهای سنتی، صدق می‌کند. آن‌چه باید از آن پرهیز شود بینش آکادمیکی است که به آثار هنری اعصار پیشین هم‌چون پدیده‌های تاریخی محض می‌نگرد که به گذشته تعلق دارند و با زندگی امروز پیوندی ندارند».
مبانی هنر مسیحی
نویسنده:
تیتوس بورکهارت؛ مترجم: امیر نصری
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران - ایران: حکمت ,
فرهنگ اسلامی در اسپانیا
نویسنده:
تیتوس بورکهارت؛ مترجم: مهرداد وحدتی‌دانشمند؛ ویراستار: حسین خندق‌زاده
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران - ایران: حکمت ,
چکیده :
درک هر فرهنگ نیازمند احساس قرابت با ارزش‌های آن است. این ارزش‌ها در بنیاد در همه فرهنگ‌ها یکسان‌اند. دست کم نیازهای مادی و معنوی مردم را برمی‌آورند که بدون آن‌ها زندگی بی‌معناست. فرهنگ اسلامی مورها در اسپانیا قریب هشت و نیم قرن، از مروونژی تا دوره رنسانس ادامه یافت. مورها یا مغربیان، ساکنان مغرب یا بخش باختری جهان اسلام بودند که از اسپانیا تا تونس امتداد دارد و نمایانگر یک هویت فرهنگی همگن است. در کتاب حاضر تلاش شده تا فرهنگ اسلامی در اسپانیا مورد مطالعه قرار گیرد.
کیمیا: علم جهان، علم جان
نویسنده:
تیتوس بورکهارت؛ مترجمان: گلناز رعدی‌آذرخشی، پروین فرامرزی؛ ویراستار: حسین خندق‌آبادی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران - ایران: حکمت,
درآمدی بر آئین تصوف
نویسنده:
تیتوس بورکهارت؛ مترجم: یعقوب آژند
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران - ایران: مولی,
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 7