جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 7
الرد علي الاشاعرة في الجبر
نویسنده:
وحيد بهبهاني، محمد باقر بن محمد اكمل
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
وي در آغاز رساله از تحقيقات آقا جمال خوانساري و پدرش آقا حسين خوانساري در حل اين معضله جبر و اختيار سخن گفته و تفصيل كلام را به مطالعه حاشيه آقا جمال و پدرش آقا حسين احاله ميدهد اما آن سخنان را در حل معضل كافي نميداند. وحيد بهبهاني پس از نقل ابراز عجز ميرزاجان باغنوي در اين مسئله، خود در مقام حل اين معضله كلامي بر آمده است. نخست متن شبهه را از زبان شارح مختصر نقل مي كند و سپس به بيان حل آن مي پردازد. «فتوجهت نحو الحل مع فقد البضاعه وضيق المجال و اختلال الاحوال و بلبال البال و انا العبد الاذل و اقل الاقل ابن محمد اكمل راجيا ان يكون ما ذكرت حلاً لها فان كان ما رجوت فمن عجيب الطاف ربي ... و ان لم يكن علي ما رجوت فغير عجيب من قاصر مثلي ... بل كفي لي فخراً ان يكون فكري نظير افكارهم (عبدالحسين حائري) آغاز كتاب: بسمله الحمدلله رب العالمين ... مشكله و مغالطه معضله اوردها الاشاعره علي المعتزله و الاماميه تلحق الي القول بالاضطرار و الاجبار ... قد تصدي لدفعها عقلاء الفريقين انجام كتاب: و اعلم ايها السائل الباحث انه لو سلمنا و فرضنا حصول استبعاد من شبهاتك نقول مجرد الاستبعاد لا يضرنا علي ما عرفت [الذريعة 10/184؛ فهرست سپهسالار 5/35؛ مجلس شورا 23/772؛ نشريه 11/701]
امامت
عنوان :
نویسنده:
وحيد بهبهاني، محمد باقر بن محمد اكمل
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
در ابتداي رساله گويد چون بحث امامت را در رساله اصول دين خود به اجمال گذرانيده ام، در اين رساله آن را به تفضيل بيشتر نوشتم. تكمله اي است بر بخش امامت رساله اصول دين آقا باقر وحيد بهبهاني (وفادار مرادي) مؤلف رساله اصول دين ف1/590 در دنباله آن؛ اين رساله را كه شرح مفصل امامت است، الحاق كرده است. (علي نقي بهروزي) اين رساله تتميم رساله مؤلف در اصول دين است، چون وي در آن رساله از مبحث امامت به اختصار گذشته بود، اين رساله را در تکميل آن اصل نوشته است. رساله اي است استدلالي در فضائل امير مؤمنان عليه السلام و اثبات امامت ان حضرت و فرزندانش و از سوي ديگر ذكر معايب و مثالب برخي از اصحاب. اين رساله مكمل رساله شش برگ قبل است كه آنهم در امامت و مجهول المؤلف مي باشد. (غلامي مقدم، براتعلي) آغاز كتاب: بسمله حمد له صلاة بدانکه رساله در اصول دين نوشتم و در مبحث امامت قدري که عاقل را کافي بود دليل نوشتم خواستم دليل را زياد نمايم اين رساله را نوشتم و مکمل آن رساله نمودم. انجام كتاب: و فاطمه و ساير ذريت طاهره که آن ارتداد حق است نزد ايشان پس ملاحظه و تأمل نمائي. [حضرت شاهچراغ 2/229؛ آيت الله جليلي 235؛ اهدائي به آستان قدس ص260؛ الذريعة 2/322؛ فهرستواره منزوي 9/126 (1 نسخه) ]
شرح مقدمة المفاتیح
نویسنده:
بهبهانی، محمدباقر بن محمد اکمل
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
القیاس
عنوان :
نویسنده:
بهبهانی، محمدباقر بن محمد اکمل
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
اصول دين
عنوان :
نویسنده:
وحيد بهبهاني، محمد باقر بن محمد اكمل
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
رساله مختصري است با عباراتي روان و خالي از استدلال در مبحث اصول پنجگانه دين. آغاز كتاب: بسمله. الحمدلله رب العالمين ... اللهم وفق عبادك و اهدهم و ايدهم ... بدانكه اصول دين پنجست اول توحيد دويم عدل سيم نبوت چهارم امامت پنجم معاد و اينها را اصول دين گويند بجهت آنكه هر كه معرفت يكي از اينها را نداشته باشد دين ندارد. انجام كتاب: و درکتابها اينها مذکورند بنحوي که بر مطلع مخفي نيست و اين رساله گنجايش طول ندارد و قدري که ذکر شد کافي است عاقل را [الذريعة2/184 رقم 680؛ نسخه هاي خطي فارسي، منزوي2/880؛ آيت الله جليلي 235؛ الهيات تهران ص 226؛ دانشگاه تهران 16/421؛ اهدائي به آستان قدس ص260؛ حضرت شاهچراغ 2/228؛ فهرستواره منزوي 9/95 (2 نسخه)؛ رايانه آستان قدس]
اصول الاسلام و الايمان
نویسنده:
وحيد بهبهاني، محمد باقر بن محمد اكمل
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
رساله کوتاهي است در علامت هاي کفر ونفاق، مؤلف عنوان نموده که اصول اسلام نزد فقها (توحيد ونبوت ومعاد) است واگر کسي که يکي ازآنها را انکار نمايد کافر است واگر کفر را اظهار نکند منافق است. پس ا زآن بحثي دارد درباره نواصب وغاصبين حقوق ائمه (ع). درپايان اين نسخه رساله به علامه حلي نسبت داده شده که صحيح نيست. مختصري است در معني ايمان و اسلام و كفر اسلامي و ايماني و جايگاه ناصبيان و دشمنان اهل بيت عليهم السلام. (سيد احمد اشكوري) گويا اين كتاب واكنشي براي جبران تندروي هاي خواهر زاده مجلسي حيدر علي شيرواني باشد كه در طبقات قرن دوازدهم ص231ياد شده است، او فتوا به نجس بودن سنيان داده بود. بهبهاني در اين رساله با جدا كردن سه اصل ديني از دو اصل ايماني سنيان را مسلمان نامؤمن مي خواند و پاك مي شمرد (علينقي منزوي) نام كامل اين رساله چنين است: اصول الاسلام و الايمان و حكم الناصب عنوان اين اثر فائده است وبايستي جزء يكي از فوائد او باشد (عبدالحسين حائري) مختصري است در بيان اصول اسلام (توحيد، نبوت، معاد) و اصول بيان (عدل، امامت) و اينكه منكر آنها خارج از اسلام يا ايمان مي باشد، و همچنين حكم نواصب و خوارج و وظايف ديني نسبت به اينان بيان شده است. (سيد احمد اشكوري) آغاز كتاب: الحمدلله رب العالمين. . فائدة اعلم أن اصول الاسلام عند فقهائنا المشهورين ثلاثة التوحيد و الرسالة و المعاد فمن انكر واحدا منها يكون خارجا عنه. انجام كتاب: فان علاقة الأسد لزيد مثلا الشجاعة لا البخر أو غيره، فتأمل.
فوائد الحائریة
نویسنده:
محمدباقر وحید بهبهانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مجمع الفكر الاسلامي,
چکیده :
«الفوائد الحائرية»، تاليف محمدباقر بن محمد اكمل بهبهانى، مشهور به وحيد بهبهانى (متوفاى 1206 قمرى) به زبان عربی و در موضوع فقه استدلالی می‌باشد. در هر دوره از مراحل رشد علم اصول، بزرگانى از علما تحولى عظيم در آن ايجاد كرده‌ اند. يكى از اين ستاره‌ هاى درخشان وحيد بهبهانى قدس سره مى‌ باشد. اگر چه او چكيده افكارش را در ساير تعليقه‌ ها و شروحى كه بر كتاب‌ هاى اصولى زده است؛ مثل شرح معالم، حاشيه بر مفاتيح، حاشيه بر مدارك و نظاير آن به رشته تحرير در آورده است؛ اما كتاب فوائد الحائريه مجموعه‌ اى از ابتكارات و خلاقيت‌ هاى او در ساير كتاب‌ هاى اصوليش مى‌ باشد كه به بعضى از آنها؛ مثل حاشيه بر مفاتيح، حاشيه بر مدارك و ذخيره، اثبات اجماع و رساله استصحاب در كتاب اشاره شده است. كتاب شامل دو قسمت است: قسمت اول الفوائد الحائرية العتيقة؛ شامل 36 فائده و خاتمه است و قسمت دوم، كتاب الفوائد الحائرية الجديدة؛ شامل 35 فائده مى‌ باشد. در اين كتاب، تقسيم بندى خاصى به صورت كتب اصولى متداول وجود ندارد و مباحث الفاظ و مباحث عقلى از هم جدا نشده‌ اند. در فوائد الحائريه قديمى مباحث حجيت خبر واحد، جواز تقليد، عمل به ظن، تعارض اخبار، اصل برائت، استصحاب، اقسام اجماع، علامت‌ هاى حقيقت و مجاز، مشتق و قسمتى از مبحث اجتهاد مطرح شده و در فوائد الحائريه جديد مباحث تقيه، حسن و قبح عقلى، حمل مطلق بر مقيد، بحث قياس، اصل احتياط و مباحث تكميلى اجتهاد و تقليد و ساير مباحث مطرح شده است.
  • تعداد رکورد ها : 7