جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرور > مرور مجلات > کتاب نقد > 1394- دوره 17- شماره ۷۴ - ۷۵
  • تعداد رکورد ها : 8
نویسنده:
احمد واعظی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نویسنده:
محمد محمدرضایی, سیدمهدی حسینی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
چکیده :
نظریه حقوق بشر یا حقوق بنیادین انسان‌ها اگرچه به لحاظ نظری نخستین‌بار در قالب یک اعلامیه جهانی در دسامبر ۱۹۴۸میلادی در غرب تدوین شد، پس از چندی معرکه آرایِ فرهنگ‌ها و مذهب‌های گوناگون قرار گرفت. در ایران با نگاه اسلام شیعی، دیدگاه‌های گوناگونی نیز نسبت به آن شکل گرفت که در این میان، دیدگاه محمد مجتهد شبستری به علت خاص‌بودن، مورد نقد و نظر اندیشمندان قرار گرفته است. مجتهد شبستری که نگاهی تجددگرایانه به حقوق بشر دارد، بدون پرداختن به تمام زوایایِ «نسبت اسلام و حقوق بشر» یا «تعیین تکلیف حقوق بشر از دیدگاه اسلام»، با نقد حقوق بشر الاهی که آن را غیرکاربردی می‌داند، باور دارد که مسلمانان باید حقوق بشر غربی را بپذیرند؛ چراکه واقعی‌تر، کاربردی‌تر بوده، گستره جهانی دارد. مقاله پیش رو دربردارنده پاسخ‌ها و نقدهایی است که به صورت مکتوب به دعاوی مجتهد شبستری داده شده است و با بررسی شبهه‌هایی که وی مطرح کرده، در صدد پاسخ به آن برآمده است.
نویسنده:
قاسم ترخان
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , خلاصه اثر
منابع دیجیتالی :
چکیده :
مجتهد شبستری، عصمت علمی پیامبر را ضروری ندانسته و مدعی است که دلایلی در کلام و فلسفه وجود ندارد که علم پیامبر را به صورت مطلق ثابت کند. قاسم ترخان در مقاله ای این رأی را نقد کرده است. از جمله موضوعاتی که محمد مجتهد شبستری درباره آن نظر داده، مسئله عصمت پیامبر اکرم(ص) است. وی ضمن ارائه تفسیری خاص از مسئله عصمت کوشیده است با استناد به شواهد نقلی و سیره اولیای الاهی و نیز مبنایی که درباره علم پیامبر پذیرفته است، آن را برهانی کند. به‌رغم درهم‌ریختگی سخنان شبستری دراین‌باره، نوشتار پیش رو کوشیده است ضمن تقریر دیدگاه و ادله وی در ساختاری منظم، آن را نقد و واکاوی کند. پژوهش پیش رو به این دستاورد رسیده است که افزون بر ناسازگاری مبانی و تفسیر خاص شبستری از عصمت، دلایل ارائه‌شده از سوی وی نیز با چالش‌های جدی روبه‌رو می‌باشد و توان اثبات ادعای وی را ندارد. محمد مجتهد شبستری از جمله نواندیشان معاصر است که به این موضوع پرداخته و در سخنرانی خود در تاریخ سوم اسفند ۱۳۸۷ به مناسبت رحلت پیامبر اکرم(ص) در انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان، با عنوان «انتظار ما از پیامبران» سپس در فروردین ۱۳۸۸ در پاسخ به نقد آیت‌الله سبحانی به تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۷، نکته‌های بحث‌برانگیزی را مطرح کرده است.
نویسنده:
داود مهدوی زادگان
نوع منبع :
نمایه مقاله
چکیده :
ﺑﺮداﺷﺖ راﯾﺞ ﻣﯿﺎن ﻣﺘﺄﻟﻬﯿﻦ و ﻋﻤﻮم ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن از ﺳﺨﻦ ﺧﺪا اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺳﺨﻦ وی ﺑﺮ اﻧﺴﺎﻧﯽ ﭘﺎک و اﻣﯿﻦ ﻧﺎزل ﻣﯽﺷﻮد و ﺑﻪ وﺳﯿﻠﻪ وی ﺳﺨﻦ ﺧﺪا ﺑﺮ ﻣﺮدم اﺑﻠﺎغ ﻣﯽﺷﻮد. ﭼﻨﯿﻦ ﮐﺴﯽ را» ﻧﺒﯽ «ﻣﯽﺧﻮاﻧﻨﺪ و ﺳﺨﻦ ﺧﺪا را وﺣﯽ ﻣﯽﻧﺎﻣﻨﺪ و ﻫﺮ ﻧﺒﯽ ﺑﺮای اﺛﺒﺎت ﺻﺪق ﻧﺒﻮﺗﺶ، ﻣﻌﺠﺰهای ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه دارد ﺗﺎ ﺑﻪ اﯾﻦ وﺳﯿﻠﻪ از ﻣﺘﻨﺒﯽّ دروغﮔﻮ ﺗﻤﯿﯿﺰ داده ﺷﻮد؛ ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﺳﺨﻦ ﺧﺪا ﺑﻪ وﺳﯿﻠﻪ ﻫﺮ ﺷﺨﺼﯽ ﺑﻪ اﻧﺴﺎنﻫﺎ ﻣﻨﺘﻘﻞ ﻧﻤﯽﺷﻮد و ﻫﺮ ﮐﺴﯽ ﻧﻤﯽﺗﻮاﻧﺪ ﻣﺪﻋﯽ دﺳﺖﯾﺎﻓﺘﻦ ﺑﻪ ﺳﺨﻦ ﺧﺪا ﺷﻮد. ﺣﺘﯽ اﮔﺮ ﺑﺮای اﻧﺴﺎﻧﯽ از راه ﺷﻨﯿﺪن ﺳــﺨﻨﯽ اﻓﻖﮔﺸــﺎﯾﯽ ﺷﻮد و آن ﺳﺨﻦ در وی اﺛﺮی ﺑﻪ ﮐﻠﯽ دﯾﮕﺮ (اﺛﺮ ﻏﯿﺮﻣﺮﺳﻮم و راﯾﺞ) ﮔﺬاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﺎﯾﺪ آن ﺳﺨﻦ، وﺣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﯾﺎ ﺑﻪ ﺳﺨﻦ وﺣﯿﺎﻧﯽ ﺑﺎز ﮔﺮدد. در ﻏﯿﺮ اﯾﻦﺻــﻮرت ﭼﻨﯿﻦ ﺳﺨﻨﯽ ﻧﻤﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺳﺨﻦ ﺧﺪا ﺑﺎﺷﺪ و ﺳﺮاﻧﺠﺎم ﯾﮏ ﺳﺨﻦ ﻣﻌﻨﻮی اﺳــﺖ و ﻧﻪ ﺳﺨﻦ ﺧﻮد ﺧﺪاوﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎل. اﯾﻦ ﻣﻌﻨﺎ از ﺳﺨﻦ ﺧﺪا ﮐﻪ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﻣﺤﺘﻮای ﮐﺘﺎب وﺣﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ، از ﻧﻈﺮ ﻣﺤﻤﺪ ﻣﺠﺘﻬﺪ ﺷﺒﺴﺘﺮی درﺳﺖ ﻧﺒﻮده و ﺑﺎ آن ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ و اﺷــﮑﺎلﻫﺎﯾﯽ را ﺑﺮ آن وارد ﮐﺮده اﺳــﺖ؛ ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﮐﻮﺷــﯿﺪه اﺳــﺖ ﺗﻌﺮﯾﻒ و ﺗﻔﺴﯿﺮ ﺟﺪﯾﺪی از ﺳــﺨﻦ ﺧﺪ اراﺋﻪ ﮐﻨﺪ. ﻧﮕﺎرﻧﺪه ﮐﻮﺷــﯿﺪه اﺳــﺖ ﮐﻪ ﻧﻘﺪ ﺟﺎﻣﻌﯽ ﺑﺮ ﮔﻔﺘﺎر ﻣﺠﺘﻬﺪ ﺷــﺒﺴــﺘﺮی وارد ﮐﻨﺪ و ﺑﻪ اﯾﻦ ﻧﺘﯿﺠﻪ رﺳــﯿﺪه اﺳــﺖ ﮐﻪ ﮐﻮﺷﺶ وی در ﺑﺎب ﺗﻌﺮﯾﻒ ﺳــﺨﻦ ﺧﺪا ﻣﺆﻣﻨﺎﻧﻪ و دروندﯾﻨﯽ ﻧﯿﺴــﺖ. ﮐﻮﺷﺶ وی ﻣﺎﻫﯿﺘﯽ اوﻣﺎﻧﯿﺴﺘﯽ و ﻧﺴــﺒﯽﮔﺮاﯾﺎﻧﻪ دارد و ﻏﺎﯾﺘﯽ ﺧﻮدﺑﻨﯿﺎد ﺑﺮ آن ﻣﺘﺮﺗﺐ اﺳﺖ و اﻧﺪﯾﺸﻪ آﺗﻪاﯾﺴﺘﯽ (ﻋﻘﻞ ﺧﻮدﺑﻨﯿﺎد) را ﻣﻤﻨﻮن ﺧﻮد ﻣﯽﺳﺎزد؛ زﯾﺮا- ﭼﻨﺎنﮐﻪ ﺧﻮاﻫﺪ آﻣﺪ- ﺑﺎ ﺗﻌﺮﯾﻔﯽ ﮐﻪ ﻣﺠﺘﻬﺪ ﺷﺒﺴﺘﺮی از ﺳﺨﻦ ﺧﺪا اراﺋﻪ ﻣﯽﮐﻨﺪ، اﻧﺴﺎن ﺧﻮدﺑﻨﯿﺎد ﭼﻨﯿﻦ ﮔﻤﺎن ﻣﯽﮐﻨﺪ ﮐﻪ از ﻣﺘﻦ ﻣﻘﺪس رﻫﺎﯾﯽ ﯾﺎﻓﺘﻪ اﺳــﺖ و ﺧﻮد را ﻣﺠﺒﻮر ﺑﻪ روﯾﺎروﯾﯽ ﺑﺎ آن ﻧﻤﯽﺑﯿﻨﺪ و ﺣﺘﯽ اﯾﻦ ﻣﺠﺎل را ﺑﻪ وی ﻣﯽدﻫﺪ ﮐﻪ ﮐﺘﺎب وﺣﯽ را از ﺟﻬﺖ ﺳﺨﻦ ﺧﺪاﺑﻮدن اﻧﮑﺎر ﮐﻨﺪ.
صفحات :
از صفحه 77 تا 114
نویسنده:
محمد کاشی‌زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
یکی از عرصه‌هایی که مجتهد شبستری به آن ورود کرده، بحث ذاتی و عرضی یا گوهر و صدف دین است. وی دراین‌باره دو نظر دارد: در موردی گوهر دین را تجربه دینی می‌داند و در مورد دیگر گوهر دین را مقصود بالذات معرفی می‌کند. این دو دیدگاه را می‌توان به ‌صورت جدا ارزیابی کرد؛ اما به‌نظر می‌رسد مراد وی از طرح بحث مقاصد بالذات یافتن وجه اشتراکی میان تجربه‌های دینی به‌طورکامل متمایز از یکدیگر به لحاظ ماهوی است. وجه اشتراک پیش‌گفته تجربه‌های دینی را به لحاظ مقاصد با یکدیگر به نقطه اشتراک می‌رساند. نوشته پیش‌ رو قصد دارد دو دیدگاه طرح‌شده را مورد مداقه قرار داده، اولاً رابطه این دو دیدگاه را بررسی کند؛ ثانیاً به بررسی منطق کشف ذاتیات دین آن‌گونه که در نظر وی مطرح شده است، بپردازد. همچنین روش به‌ کار گرفته‌شده در این نظریه را اعتبارسنجی کند.
نویسنده:
حمیدرضا شاکرین
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
چکیده :
محمد مجتهد شبستری با تکیه بر پاره‌ای نگره‌های فلسفه زبانی معاصر، به‌ویژه نظریه افعال گفتاری نتیجه‌هایی برگرفته است که بر اساس آنها سخن‌گفتن خداوند متعال را با انسان از راه وحی رسالی ناممکن کرده، باب مفاهمه زبانی وی با بشر مسدود انگاشته می‌شود. نتیجه روشن این گمانه آن است که قرآن نمی‌تواند کلام الاهی باشد، بلکه در لفظ و معنا کلامی بشری است. اکنون بر آن هستیم تا نگاهی به فلسفه زبان معاصر، مهم‌ترین تکیه‌گاه قرآن‌شناسی شبستری، افکنده، چگونگی دلالت آن بر نگره قرآن‌شناختی بشری‌انگارانه وی را بازکاویم.
نویسنده:
محمد عرب صالحی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , خلاصه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
نوشتار پیش رو در دو جهت به نقد مدعیات آقای مجتهد شبستری دراین‌باره پرداخته است؛ ابتدا نقطه نظرهای وی درباره نظریه پشتیبان اجتهاد فقهی به نقد کشیده خواهد شد سپس نتیجه‌گیری وی مبنی بر عدم کارایی این نظریه مورد واکاوی قرار گرفته و ضمن نشان‌دادن مغالطه‌ها و اشتباه‌های فاحش علمی وی، به اثبات این مسئله می‌پردازد که علم اصول با بالندگی و پیشرفت خود و اجتهاد فقهی با پویایی خود می‌تواند پاسخ‌گوی تمام مسائل مستحدثه و جدید باشد و مواردی که توهم شده که تابع روش‌های عقلایی صرف و نه مستنبط از کتاب و سنت است، اثبات خواهد شد که اصولاً از سنخ مسائل استنباطی نبوده بلکه ابزارهای اجرایی احکام اولیه یا از سنخ احکام حکومتی و اختیارات حاکم بما هو حاکم است که روش‌شناسی خاص خود را دارد.
نویسنده:
مسعود فیاضی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , خلاصه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
آقای محمد مجتهد شبستری از دگراندیشان معاصر است که بر اساس مبانی برگرفته از علم هرمنوتیک، موضوع‌های گوناگون دینی و اجتماعی را تحلیل کرده و در این‌ باره آثار فراوانی تولید کرده است. وی پایگاه اندیشه خود و نیز اندیشه­ سازنده منظومه هرمنوتیکی ­اش را فلسفه قاره ­ای قرن بیستم آلمان معرفی کرده و در اهمیت آن گفته است که مشکل جهان اسلام در حال کنونی، عدم تمسک به مکتب هرمنوتیکی برآمده از این مبنای فکری که هرمنوتیک فلسفی نام دارد، می ­باشد؛ با این حال منظومه هرمنوتیکی وی مجموعه گردآمده از عنصرهایی است که به صورتی غیرعلمی از مکتب‌های هرمنوتیکی گوناگون که در مبانی و بلکه بناها با هم به‎طورکامل متضاد و حتی متناقض هستند، به عاریه گرفته شده و در کنار هم قرار داده شده ­اند؛ به‎طورمثال وی در مبانی انسان­شناختی و معناشناختی و نیز جایگاه تفسیر در فهم معنا بر اساس آموزه ­های هرمنوتیک روشی و هرمنوتیک روش­ شناختی سخن گفته است و در مباحث مربوط به معرفت شناسی فهم و فرایند آن نیز ترکیبی از هرمنوتیک فلسفی و هرمنوتیک روشی را انتخاب کرده است. افزون بر اینکه تلقی وی از هرمنوتیک روش ­شناختی شلایر ماخر نادرست می‌باشد و مسئله اصلی وی را اشتباه تشخیص داده ­است. مقاله پیش رو می‌کوشد این اقتباس­ه ای غیرفنی و برداشت‌های نادرست را نشان دهد و بحث کند.
  • تعداد رکورد ها : 8