جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
نام خانوادگی :
*
پست الکترونیک :
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
حروف تصویر :
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
>
الف: فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی دوره معاصر
>
سید محمدباقر صدر
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 233
عنوان :
واکاوی مؤلفههای مفهومی «استنطاق قرآن» در روش تفسیری شهید صدر
نویسنده:
امید قربانخانی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
سید محمدباقر صدر
چکیده :
شهید صدر بیتردید از پیشگامان نظریهپردازی قرآنی در دوره معاصر است. او دستیابی به نظریات قرآن را مستلزم استنطاق کلام الهی میداند. تعبیر «استنطاق» هرچند خاستگاهی روایی دارد و همواره در ادبیات دینی مورد استفاده اندیشوران بوده است، اما در اندیشه شهید صدر اصطلاحی خاص و مفهومی کلیدی است که نظریهپردازی قرآنی براساس آن صورت میگیرد. نظر به اهمیت این مفهوم در شناخت دیدگاه شهید صدر نسبت به نظریهپردازی قرآنی، پژوهش حاضر با رویکرد توصیفی-تحلیلی، به تبیین مؤلفههای مفهومی «استنطاق قرآن» در اندیشه او پرداخته است. نتایج پژوهش نشان میدهد استنطاق قرآن از نظر شهید صدر به لحاظ هدف، موضوع و روش، مقولهای متفاوت از تفسیر و تأویل قرآن است و محصول آن در حوزۀ مدلولهای اشاری کلام الهی قرار میگیرد. همچنین این مفهوم متوقف بر مؤلفههایی چون پرسشگری، تطبیق، تاریخمندی، پایانناپذیری، دوسویگی، شعورمندی، قضاوتگری و وحدت متن و مفسّر است که توجه به ماهیت، نقش و نسبتهای آنها، ابعاد پنهان دیدگاه شهید صدر در نظریهپردازی قرآنی را روشن کرده و امکان طراحی مدل نظریهپردازی قرآن براساس دیدگاههای او را فراهم میآورد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عـلـوم قـرآنی امام شهید سیّد محمّد باقر الصّدر(قدس سره) ترجمه عربی به زبان اردو
نویسنده:
نویسنده:شیرعلی نادم؛ استاد راهنما:رئیس اعظم شاھد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی
فهرست نوشته ها
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امام باقر (ع)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
سید محمدباقر صدر
چکیده :
در کتاب پیشرو «علوم قرآن» شهید سید محمد باقر الصدر (قدس سرہ)سعی بلیغی برای معرفی کاملتر قرآن و ابراز اھمیت آن نموده است. همچنین به نقش قرآن در اصلاح انسان و روش بهرہ مندی بهتر از قرآن پرداخته است. نسبت به امر اول به بررسی نام های مختلف قرآن وعلوم وابسته به آن پرداخته و با ذکر آیات و روایات به اهمیت تامل و تفکر در قرآن بر کلام الهی و وحیانی بودن قرآن تاکید نموده است. پس از آن اعتراضات مستشرقین را به صورت مدلل ردّ نموده و با ذکر نمونه های از اعجاز قرآن واضح نموده که این کتاب الهی است وبالاتر از کلام بشر می باشد تا قاری قرآن با این حقیقت آشنا شده واهمیتش برایش روشن گردد و در سایه آن با ایمانی راسخ و اعتمادی کامل آن را در زندگی خود اسوه قرار دهد. در مرحله دوم مصنف به منظور ایجاد اطمینان در خواننده نقش کلیدی قرآن را روشن نمودہ وتغییراتی را که با کاشت بذر توحید در دل مسلمانان باعث بنیانگذاری تمدن بزرگ اسلامی در مدت کوتاه شد، بیان داشته در حالی که دنیای غرب با وجود تمام پیشرفت های فرهنگی خود در تجربه ای مساوی شکست خورده است. همچنین مصنف روش فهم قرآن و استفاده بهتر از آموزه های آن را ارائه نموده و بدین جهت تفسیر و تاویل و موارد کاربرد آن را بیان داشته است، نیز شرایط لازم یک مفسر را مورد بررسی قرار داده تا بدین وسیله بتوان آموزه ها و تعالیم قرآنی را به روشی منطقی و آسان بفهمد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی قاعده قبح عقاب بلابیان با توجه به نظر شهید صدر (ره)
نویسنده:
نویسنده:حمید صلاح؛ استاد راهنما:صالح منتظری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی
فهرست نوشته ها
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
سید محمدباقر صدر
چکیده :
بررسی حکم عقل در خصوص شک در تکلیف الزام اور از سوی خداوند، یکی از موارد مهم در فقه اسلامی است. در این خصوص نظر رایج بین اصولیان قایل شدن به برایت عقلی به استناد قاعده قبح عقاب بلابیان می باشد. با این وجود، شهید ایت ال... صدر ( ره)، مخالف قاعده فوق و قائل به لزوم احتیاط می باشند، دیدگاه شهید صدر تحت عنوان نظریه حق الطاعه مورد توجه و نقد دانشمندان قرار گرفته است. در این تحقیق با روش کتابخانه ای برانیم تا به بیان دیدگاه شهیدصدر، نقدهای پیرامون ان از جمله نقد ایت ال... املی لاریجانی، ایت ال... فاضل لنکرانی و وحید بهبهانی و پاسخ های مطرح شده، بپردازیم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی حدود و اختیارات ولی فقیه از منظر امام خمینی و شهید صدر
نویسنده:
محمد جداری عالی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
سید محمدباقر صدر
,
امام خمینی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تبیین نظریه عدالت (قسط) با تکیه بر دیدگاههای سه اندیشمند مسلمان ابونصر فارابی، امام خمینی و شهید صدر
نویسنده:
پدیدآور: محمدحسین جمشیدی استاد راهنما: عبدالرحمان عالم
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عدالت اجتماعی
,
عدالت
,
عدالت اسلامی
,
عدالت (خاص) (فلسفه اخلاق)
,
عدالت (فلسفه سیاسی)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
سید محمدباقر صدر
,
امام خمینی
چکیده :
عدالت از شوون و مقومات وجود و محور زندگی انسان است . چه بدون آن نه دایره وجود به هم رسیدی و نه آدمیان زندگانی را در مییابند. بنیاد هستی و آدمی بر عدل سرشته شده است . و راه یابی انسان به سوی سعادت جز با انتخاب آگاهانه طریق عدل و قسط محقق نمیگردد. جامعه بشری نیز جز با قیام و بسط عدل قوام نمییابد. در راه تبیین عدالت در طول تاریخ نظریههای متعددی ارائه شده که اغلب آنها به دلایلی چون تک بعدی، اعتباریت ، نسبیت گروی، کثرت گرایی اخلاقی، برخورداری از مبانی ضعیف یا فقدان مبنا و... عملا تبدیل به ابزار ایدئولوژیک نظامهای حاکم گشتهاند. در اسلام، نیز، هر چند این مسئله به وضوح در کتاب و سنت طرح شده است . ولی در طول تاریخ با ورود به حوزه منازعات کلامی و فقهی و... به تدریج ابزار سلطه دستگاههای حاکم گردیده و همین امر باعث ایجاد رکو.د و انحراف در نگرش غالب مسامانان به مساله عدالت شده است . البته در نگرش شیعی، عدل به عنوان یکی از اصول دین و مرتبط امامت و رهبری جامعه و عصمت امام باعث خود انگیختگی و ظلمستیزی شیعیان گردید ولی در این حوزه نیز بستری که توانست زمینههای لازم برای نظریه پردازی در باب عدالت را در درون خود فراهم آورد، حکمت سیاسی عدالت است . که با ابونصر فارابی تاسیس شد و بویژه در حکمت صدرایی جایگاه حقیقی خود را بازیافت و اندیشمندانی چون امام خمینی و شهید صدر در جهت شکوفایی آن همت گماشتند. حکمت سیاسی ما که در بنیان، ماهیت و محتوا اسلامی است با هدف قرار دادن سعادت حقیقی انسان و عبور او از مدینه برای رسیدن به آن، عدالت را به مثابه خط مستقیم و سیر اعتدالی ترسیم کرد که تنها راه رسیدن به سعادت است . بر همین اساس ما در این نوشتار با توجه به دیدگاههای اندشمندان مورد بحث به ارایه نظریهای در باب عدالت پرداختیم که براساس مفاهیمی چون فطرت ، حکمت (بیان) و عدل وجودی شکل میگیرد. در این نگاه عدالت امری فطری-مدنی و در عین حال عینی-انسانی است که بر سه اصل اساسی (وجدان)، (عقل) و (آزادی) ابتناء مییابد. براساس این نظریه، عدالت به مفهوم اعتدال، تناسب توازن، وسطیت حقیقی، طریقه مستقیم و استقامت بر آن است و مساوات ، قانونی بودن، احقاق حقوق، رعایت شایستگیها و... از مصادیق آن تلقی میشوند. به علاوه در قالب چنین نظریهای عدالت دارای مفهوم مطلق و غیرنسبی، ذاتی، غیرتاریخی، عقلانی و منطقی، غیر عقلانی، عام و فراگیر، واقع گرایان، آرمان جویانه و قابل اجراست . عدالت صفت حقتعالی (ذات و فعل)، مقوم کائنات ، خصوصیت انسان، خصلت و ویژگی جامعه و نهادهای اجتماعی، قانون، اخلاق، مدنیت تعلیم، و تربیت ، قضاء و غیره بوده، به علاوه امری طبیعی، تک بعدی،تک گفتاری، تک موضوعی، قرارداری و نسبی گرایانه نمیباشد. همچنین عدالت معیار و ملاک اولیه دین، شریعت ، قانون، فقه، حکومت و تمام اعتباریات زندگانی انسان است .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حسن و قبح در اندیشه شهید صدر
نویسنده:
محمدعلی اسماعیلی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قم - ایران: بوستان کتاب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
1- قاعدة التحسین و التقبیح: قاعده حسن و قبح
,
حسن و قبح
,
معیار خوبی و بدی (فلسفه اخلاق)
,
حسن و قبح در اندیشه شهید صدر
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
سید محمدباقر صدر
شابک (isbn):
9789640920916
چکیده :
آیتالله شهید سیدمحمدباقر صدر در شمار اندک اندیشورانی است که ضمن «جامعیت و گستردگی»، «اصالت و عمق»، «نظاممندی و انسجام»، «ثمرهیابی و نگرش عینی» و «بهروز بودن و عصری زیستن» توانسته نوآوریهای بسیاری در حوزههای مختلف دانش اسلامی رقم بزند که زوایای مسئله کلامی«حسن وقبح» نمونهای از آنهاست. نوشتار حاضر میکوشد اندیشههای وی را در چهار حوزه «معنا شناسی»، «هستی شناسی»، «معرفتشناسی» و «منطق شناسی حسن و قبح» جمعآوری، تنظیم، تحلیل و تقریر کند و در پایان با بهرهگیری از میراث کلامی و فلسفی پیشینیان، مورد ارزیابی قرار دهد. کتاب «حسن و قبح در اندیشه شهید صدر» در شش فصل تهیه و نگاشته شده است؛ نویسنده این کتاب در فصل نخست کلیاتی همچون «مؤلفه های مسأله حسن و قبح»، «پیشینه مسأله حسن و قبح» و «حسن و قبح در اندیشه شهید صدر» و در فصل دوم «معناشناسی حسن و قبح» را از طریق بررسی «رابطه حسن و قبح با مصلحت و مفسده»، «رابطه حسن و قبح با استحقاق مدح و ذم»، «رابطه حسن و قبح با میل و غریزه»، «رابطه حسن و قبح با استحقاق ثواب و عقاب»، «تفسیر صحیح حسن و قبح در اندیشه شهید صدر» و «حسن و قبح، مفهوم ماهوی، منطقی یا مفهوم فلسفی» مورد تبیین قرار داده است. نگارنده این کتاب در فصل سوم «هستیشناسی حسن و قبح»، در فصل چهارم «معرفتشناسی حسن و قبح»، در فصل پنجم «منطقشناسی حسن و قبح» و در فصل ششم «کاربردشناسی حسن و قبح» را مورد تبیین و بررسی قرار میدهد. کتاب «حسن و قبح در اندیشه شهید صدر» نوشته محمدعلی اسماعیلی بههمت مؤسسه بوستان کتاب قم در 488 صفحه منتشر شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازخوانی فلسفی متون دینی در باب حقوق زنان از منظر نواندیشان دینی (نصرحامد ابوزید، محمدمجتهد شبستری، محمدباقر صدر، مرتضی مطهری)
نویسنده:
مهرانگیز نعمتی؛ استاد راهنما: جعفر مروارید؛ استاد مشاور: جهانگیر مسعودی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نص
,
متون تاریخی
,
گفتمان (Diskurs)
,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی)
,
حقوق زن(جنسیت)
,
حقوق زن
,
علم تأویل
,
نواندیشی دینی
,
هرمنوتیک (فلسفه)
,
تاریخی بودن متن دینی
,
متن دینی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
,
سید محمدباقر صدر
چکیده :
در نگاه روشنفکران و نواندیشان دینی وضعیت زنان یکی از مهمترین شاخصهای بسط مدرنیته و معیاری برای رشد و توسعهی هرکشور است. آنان کارایی دین را نه با میزان گسترش حوزه جغرافیایی و یا شمار هواداران آن بلکه با " التزام و پایبندی آن در برابر حیات انسان ها و کارایی آن در تغییر زندگی " دینداران میسنجند. و تلاش میکند با "باز اندیشی" در دین تفسیری قابل قبول و متناسب با پرسشهای تازهی روزگار ارائه دهند. از نظر آنان بخش عمدهی مباحث مربوط به زنان در این متون انعکاس معیشت و فرهنگ زمان نزول وحی است. و عقاید و احکام سنتی موجود در ادیان که ذاتا تاریخی و زمانیاند اجازه نمیدهد چهره "حقیقت پیام ادیان" در عصر ما آشکارا دیده شود. در حالی که آن حقیقت دائما باید "بازخوانی" و "بازسازی" شود تا برای سایر زمانها نیز قابل بهرهوری باشد. در واقع چون دین اسلام، ظهور پیامبر و کتاب او را یک پدیدهی تاریخی میدانند معتقدند روش صحیح در فهم این متن نگریستن به آن از زاویهی "ارتباط با واقع" است. یعنی برای فهم قرآن باید به سراغ واقع و فرهنگ روزگار نزول قرآن رفت و به نقش فرهنگ عصر نزول قرآن در تکوین آن توجه کرد. با این روش خوانندهی متن "به جای پرداختن به امور مطلق و غیر عینی به سراغ حقایق محسوس و عینی میرود". آنان معتقدند اگر با دیدی پدیدار شناسانه و تاریخی به کتاب و سنت مراجعه کنیم و بیاندیشیم در آن شرایط تاریخی و اجتماعی مشخص، پیامبر قصد انجام چه اصلاحاتی داشت و اگر در زمانهی ما، به پیامبری برانگیخته میشد چه میگفت، درخواهیم یافت آن میزان اصلاحات و تغییراتی که ایشان ایجاد کرد نهایت تغییرات ممکن نبود بلکه اشکال گوناگون نابرابریهای دیگری نیز که در طول تاریخ بر زنان تحمیل میشود باید برطرف شود. و به پیام کلی متن یعنی "عدالت" باید روی آورد. امری که خدا خود نیز به برپایی آن توسط مردم امرکرده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تطبیق نظریه عدالت از دیدگاه صدر و نوزیک
نویسنده:
سید محمدرضا امیری طهرانی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
سید محمدباقر صدر
چکیده :
در این مقاله نظریه عدالت را از دیدگاه سید محمدباقر صدر و رابرت نوزیک تحلیل و مقایسه میکنیم. نظریه عدالت از دیدگاه این دو اندیشمند به طور جداگانه در مقاله های متعددی بحث شده است. نوآوری این مقاله مقایسه و تحلیل دیدگاههای این دو تن درباره نظریه عدالت از دریچۀ نگاه به مبنا و مفهوم حق است. مبنای این مقایسه، حضور مقولۀ مشترک «حق» ولی با مفاهیم و مبانی متفاوت در اندیشۀ صدر و نوزیک است. نظریۀ عدالت استحقاقی نوزیک بر مفهوم حق طبیعی جان لاک و مبنای آزادی فردی پایهگذاری شده است. نظریه عدالت صدر بر مفهوم حق استخلاف الهی و آزادی محدود فردی استوار است. در این مقاله در پرتو این مقولۀ مشترک ولی با مفهوم و مبنای مختلف، به تحلیل تفاوت دیدگاه این دو تن به مسائل نظریۀ عدالت هم چون منشأ حقوق فردی، آزادی، فرآیندانگاری، غایتنگری، الگومندی، مالکیت و وظایف دولت می پردازیم. روش پژوهش، تحلیلی و متکی به اسناد و آثار این دو اندیشمند است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 109 تا 131
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی نظام خانواده مبتنی بر نظریه استخلاف شهیدصدر
نویسنده:
محمد رفیق ، فاضل حسامی ، حسن خیری ، سید مذر حکیم
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
سید محمدباقر صدر
چکیده :
بر اساس نظریه استخلاف شهیدصدر چه نوع نظام اجتماعی ترسیم میشود. سوالی است که این نوشتار با روشهای، تفسسیری- استنطاقی و تحلیلی- استنباطی و با تتبع آثارارزشمند شهیدصدر، در صدد جواب آن میباشد. بر اساس آراء و نظریه اجتماعی شهیدصدر، هر جامعه از سه عنصر تشکیل میشود: طبیعت، انسان و رابطه. ماهیت عنصر سوم است که مابه الامتیاز ماهیت جوامع بشری از یکدیگر است. قرآن کریم، ماهیت تکوینی این رابطه را استخلاف قلمداد میکند؛ که بر اساس آن، انسان به عنوان جانشین و امین الهی پا بر زمین گذاشته است. ازاین روی شاکله کلی نظام خانواده استخلافی و اصلح این است، که در همه روابط خانواده در هر سطح آن، روح استخلافی وجود دارد. در نظامخانواده استخلافی مرد «قَیِّم» است واین مفهوم غیرازمردسالاری است؛ حفظ منزلت زن دراین نظام، ازمهمترین رکن خانوادهقرآنی است که دارای کارکردهای زیادی میباشد؛ ایفای این نقش به انجام وظایفی ازقبیل، خانه داری، شوهرداری وپرورش فرزند، حِصن وحفاظت ورفع نیازهای مادی و معنوی خانواده باحفظ منزلت «محصِن»و«قیم» همسراست. جایگاه فطری و واقعی مرد درنظام خانواده استخلافی قیم، مدیر، محافظ، رئیس، امیر وولی اعضای خانواده وهمسراست. استخراج واژه محصِن و قیم برای مردان و واژه محصَنه و قانته برای منزلت اجتماعی زنان، از نوآوریهای این پژوهش است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریۀ توالد علمی جامعۀ دینی (بررسی امکان، ضرورت و چگونگی علم دینی در منظومۀ فکری شهید سیدمحمدباقر صدر)
نویسنده:
قاسم پورحسن ، حسن لاهوتیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
سید محمدباقر صدر
چکیده :
شهید صدر به عنوان یکی از پیشگامان عرصۀ تولید علم دینی، نظریهای متقن در این باب در نظر داشته که مطابق آن سعی کرده است اقتصاد اسلامی را پایهگذاری کند؛ نظریهای که قابلیت تعمیم به سایر علوم انسانی دارد و در این پژوهش از آن به «نظریۀ توالد علمی جامعۀ دینی» تعبیر میشود. بر اساس این نظریه صدر معتقد است علوم انسانی همواره وابسته و در چهارچوب مکتبی هستند که جامعۀ مورد مطالعۀ دانشمندان، آن را پذیرفته است. این وابستگی و ارتباط میان علم و مکتب، محور نظریۀ صدر در باب علم دینی قرار گرفته و بر اساس آن امکان تولید چنین علمی و همچنین ضرورت آن تبیین میشود. فرایند تولید علم دینی از نگاه صدر نیز چنین تقریر میشود که ابتدا فقیه به کمک بینشها و احکام دینی با روش اجتهادی و استفاده از رویکرد انسجامگرایی، از روبنای شریعت به نظریههای زیربنایی و اصولی مکتب دست مییابد. سپس در صورت اجراشدن این مکتب در جامعه و قرارگرفتن رویدادهای جامعۀ اسلامی به عنوان دادههای روش تجربی، علوم دینی توسط دانشمندان علوم مختلف انسانی از دل جامعۀ دینی متولد میشوند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 233
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
با موفقیت به ثبت رسید