جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 457
گردهمايي فعالان جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي استان کرمان
سخنران:
محمد تقی مصباح یزدی
نوع منبع :
سخنرانی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
اوصاف شيعيان واقعي؛ ايمان در كلام اميرمؤمنان علي (ع) (24)
نویسنده:
آيت‌الله علامه محمدتقي مصباح يزدي (ره)
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
اين متن شرحي است بر كلام اميرمؤمنان علي (ع) در باب اوصاف شيعيان واقعي. آن حضرت ايمان را بر چهار ستون و پايه قرار داده كه عبارتند از: صبر، يقين، عدل و جهاد. در جلسات گذشته سه ركن نخست و ارتباط اين چهار رکن را با يکديگر و تأثير آنها را در تقويت ايمان بيان كرديم. اكنون به بررسي و تفسير آن ركن چهارم از منظر آن حضرت، يعني جهاد مي‌پردازيم. حضرت در اين زمينه مي‌فرمايند: «والجْهِادُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ: عَلَى الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّهْيِ عَنِ الْمُنْكَرِ وَالصِّدْقِ فِي الْمَوَاطِنِ وَشَنَآنِ الْفَاسِقِينَ»؛ و جهاد از ميان آنها بر چهار گونه است: امر به ‌معروف و نهي ‌از ‌منکر، راستي در گفتار، و دشمني بدکاران. حضرت در اين كلام به شرح مبسوط ركن چهارم ايمان مي‌پردازد.
صفحات :
از صفحه 5 تا 10
اوصاف شيعيان واقعي؛ ايمان در كلام اميرمؤمنان علي (ع) (23)
نویسنده:
آيت‌الله علامه محمدتقي مصباح (ره)
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
اين بحث شرحي است بر كلام اميرمؤمنان علي(ع) در باب اوصاف شيعيان واقعي. آن حضرت مي‌فرمايند: «وَالْعَدْلُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ: عَلَى غَائِصِ الْفَهْمِ وَغَوْرِ الْعِلْمِ وَزُهْرَةِ الْحُكْمِ وَرَسَاخَةِ الْحِلْمِ. فَمَنْ فَهِمَ عَلِمَ غَوْرَ الْعِلْمِ، وَمَنْ عَلِمَ غَوْرَ الْعِلْمِ صَدَرَ عَنْ شَرَائِعِ الْحُكْمِ، وَمَنْ حَلُمَ لَمْ يُفَرِّطْ فِي أَمْرِهِ وَعَاشَ فِي النَّاسِ حَمِيداً»؛ و عدل از ميان آنها چهار گونه است: دقت در درست‌ فهميدن، رسيدن به حقيقت دانايي، ‌حکم نيکو، استوار داشتن بردباري؛ پس هرکس دقت کرد و درست فهميد، حقيقت دانايي را دريافت و هر کس حقيقت دانايي را يافت، از روي قواعد دين حکم نيکو صادر کرد ‌و هر کس بردبار بود، در کار خود کوتاهي نکرد و در بين مردم خوش‌نام زندگي كرد. براساس فرمایش اميرمؤمنان علي(ع) ايمان را چهار عامل پشتيباني و تقويت مي‌‌نند: صبر، يقين، عدل و جهاد. دو عاملِ نخست ـ ‌صبر و یقین‌ ـ در رفتار فردي انسان و دو عاملِ عدل و جهاد، در رفتار اجتماعی وي ظهور مي‌يابند. عدل و جهاد به این دليل انتخاب شده‌اند که انسانْ اجتماعی زندگی می‌کند و این مسئله از‌اين‌رو برای او مطرح است که اولاً، خودش باید در اجتماع چگونه باشد. ثانیاً، در برابر ديگران چه وظيفه‌اي دارد و چه کارهایی باید انجام دهد؟
صفحات :
از صفحه 5 تا 7
اوصاف شيعيان واقعي؛ ايمان در كلام اميرمؤمنان علي (ع) (22)
نویسنده:
آيت‌الله علامه محمدتقي مصباح (ره)
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
اين مقاله شرحي است بر اوصاف شيعيان واقعي در كلام اميرمؤمنان علي. يكي از اين اوصاف، يقين است كه بر چهار گونه است: بيناشدن در زيركي، دسترسي به حكمت، عبرت گرفتن از ديگران و بهره‌گيري از روش پيشينيان. يقين عامل شناختي حفط ايمان فرد است؛ زيرا ايمان با چهار عامل صبر، يقين، عدل و جهاد تقويت مي‌شود. در روايات، يقين علمي است كه داراي منشأ اثر عملي است. يقين يا از تجربه‌هاي شخصي فرد حاصل مي‌شود و يا از شنيدن داستان‌هاي گذشتگان. براي كسب يقين، هوشمندي، تيزبيني، درك، تفسير و تحليل عميق و درست از واقعيت‌ها و پندگرفتن از تجربيات ديگران لازم است. از جمله اوصاف شيعيان واقعي، كسب يقين است كه عامل مهمي براي حفظ ايمان فرد است.
صفحات :
از صفحه 5 تا 9
اوصاف شيعيان واقعي؛ ايمان در كلام اميرمؤمنان علي علیه السلام(21)
نویسنده:
آيت‌الله علامه محمدتقي مصباح ره
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
اين مقاله شرحي است بر كلام اميرمؤمنان علي علیه السلام در اوصاف شيعيان واقعي. از نظر آن حضرت، ايمان صرفاً تصديق قلبي و حصول علم نيست، بلكه عامل اختياري و ارادي و نوعي تصديق و اعتقاد قلبي است كه مستلزم عمل است. در تحقق عمل اختياري، شناخت و انگيزش نقش دارند. حفظ ايمان نيازمند صبر است و صبر نيز سه قسم است: صبر بر معصيت، صبر بر طاعت و صبر بر مصيبت. در واقع صبر يكي از پايه‌هاي ايمان است. اولين عاملي كه براي تحقق صبر لازم است، شوق به پاداش‌ها، لذت‌ها و كمالات اخروي است. اگر مؤمن به لذت‌ها و كمالات اخروي توجه كند و ايمان داشته باشد، از لذت‌ها و تمايلات دنيوي چشم‌پوشي مي‌كند. در مصيبت‌ها، نه ترس مؤثر است و نه اميد؛ چاره كار اين است كه مؤمن از دلبستگي‌ها به دنيا گسسته شود. اگر نعمت‌هاي دنيا را امانت الهي بدانيم، از دست دادن آنها مصيبت‌آور نخواهد بود. ياد مرگ هم در صبر بر مشكلات بسيار حياتي است، دورانديشي و نداشتن دلبستگي به دنيا، مرگ را گوارا مي‌سازد.
صفحات :
از صفحه 5 تا 10
اوصاف شيعيان واقعي در وصاياي امام محمدباقر علیه السلام (10)
نویسنده:
آيت‌الله علامه محمدتقي مصباح
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
اين مقال شرحي است بر وصاياي امام محمدباقر علیه السلام به جابربن يزيد جعفي، در باب اوصاف شيعيان واقعي. آن حضرت مي‌فرمايند: با از بين بردن طمع، پايداري عزت را بجوي و خواري طمع را با عزت نااميدي از خير ديگران از خود دور ساز و عزت نااميدي را با همت بلند به دست آور. مفهوم حرص و طمع در اين نکته اشترک دارند که انسان مبتلا به اين دو زذيله، دوست دارد داشته‌ها و اموالش را زياد کند. اما کسي که طمع دارد، مي‌خواهد مال و بهره‌هاي مادي را از راه دستيابي به اموال ديگران زياد کند. طمع، مقابل اين حالت روحي است که انسان دوست دارد مستقل باشد و روي پاي خود بايستد. بنابراين، احساس عزت يکي از نيازهاي فطري انسان است که در مقابل احساس ذلت، خواري و چشم به اموال ديگران قرار دارد. راه رهايي از اين صفت زذيله اين است که حسن نااميدي از کمک ديگران را در خود تقويت کنيم و خود نيازهايمان را بدون کمک از ديگران برطرف کنيم و اعتماد به نفس را تقويت و به توکل به خدا کنيم.
صفحات :
از صفحه 5 تا 10
اوصاف شيعيان واقعي؛ ايمان در كلام اميرمؤمنان علي علیه السلام(20)
نویسنده:
آيت‌الله علامه محمدتقي مصباح ره
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
حاصل سخنان امام محمدباقر علیه السلام به جابربن‌ يزيد جعفي چنين بود: مؤمن در این دنیا مشغول مبارزه و کشتی ‌گرفتن با نفس است. گاه خداوند متعال توفیق می‌دهد و او بر نفسش غالب می‌شود و گاه نفس چیره می‌شود و او را زمین‌گیر می‌کند. خداوند متعال باز هم یاری می‌کند و مؤمن را به صحنة مبارزه بازمی‌گرداند تا با تصمیم جدی‌تر نبرد را از سر گیرد. این فرآيند تا پایان زندگی ادامه دارد. حضرت براي تقویت عزم و ارادة انسان براي مبارزه با نفس و دربارة لغزشگاه‌هایی هشدار داده‌اند که شیطان می‌تواند انسان را به ‌سوي آنها سوق دهد و به کمک هوای نفس موجب سقوط انسان شود. حضرت دربارة لغزش‌هایی که در گذشته از انسان سر زده است، فرمودند که باید پروندة گناهان را بازخوانی کرد و درصدد توبه و جبران آنها برآمد. فرض كلام امام علیه السلام، انسان مؤمن بود. کسی که ایمانش استوار است و وارد میدان مبارزه با نفس شده است، باید دقت کند تا شکست نخورد و بر نفس چيره شود. اکنون این پرسش مطرح می‌شود که ايمان چيست؟ چه مؤلفه‌هایی دارد؟ چگونه به دست مي‌آيد و حفظ مي‌شود؟ البته بين ايمان و عمل رابطة تنگاتنگي برقرار است؛ اگر عملِ انسان درست باشد، یعنی از کارهاي حرام و خطا پرهيز کند و عملي را انجام دهد که رضای خداوند متعال را جلب مي‌کند، ایمان نیز استوار مي‌شود. از‌آنجاکه امام باقر علیه السلام در سخنانشان به اين مباحث تصريح نکرده‌اند، برای تکمیل بحث از روایتی علوی در نهج البلاغه بهره‌مند می‌شویم.
صفحات :
از صفحه 5 تا 10
اوصاف شيعيان واقعي در وصاياي امام محمدباقر علیه السلام (19)*
نویسنده:
آيت‌الله علامه محمدتقي مصباح ره
نوع منبع :
نمایه مقاله
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
امام‌ محمدباقر علیه السلام پس از اشاره به فضيلت‌ها و مقام‌هايي كه خداي متعال براي انسان مقرر فرموده و راه‌هايي كه انسان را به اين كمالات مي‌رساند، به اين نكته توجه مي‌كنند كه اين‌ سفارش‌ها برای آينده است؛ در حال حاضر چه کنیم تا نزد خداوند محبوب باشیم؟ چه کنیم که وظایفمان را بهتر انجام دهیم و از شر شیطان محفوظ بمانیم؟ و گذشته‌هایمان را چگونه جبران كنیم؟ حضرت در ادامة مي‌فرمايند: پروندة گناهان گذشتة خود را بازخواني كن و در اين بازخواني، پشيماني راستين خود را از گناهان گذشته ابراز کن و بکوش بسیار استغفار كنی، و براي اينكه شايستة رحمت و عفو الهي شوي، سعي كن برنامه‌ات را تغيير دهي و به‌سوي خدا بروی؛ و براي اينكه در اين كار موفق شوي از دعا و مناجات در تاريكي شب‌ها غافل نشو. امام محمدباقر علیه السلام در اين زمينه مي‌فرمايند: «وَاسْتَرْجِعْ سَالِفَ الذُّنُوبِ بِشِدَّةِ النَّدَمِ وَكَثْرَةِ الِاسْتِغْفَارِ، وَتَعَرَّضْ لِلرَّحْمَةِ وَعَفْوِ اللَّهِ بِحُسْنِ الْمُرَاجَعَةِ، وَ‌اسْتَعِنْ عَلَى حُسْنِ الْمُرَاجَعَةِ بِخَالِصِ الدُّعَاءِ وَ‌الْمُنَاجَاةِ فِي الظُّلَمِ»؛ با پشيماني کامل و آمرزش‌طلبيِ بسيار از گناهان گذشته[ات] بازگرد و با بازگشتي شايسته [به درگاه خدا] خود را از رحمت و بخشش الهي برخوردار کن، و براي بازگشتِ شايسته، از دعاي خالصانه و مناجات در تاريکي‌ها کمک بگير.
جهان‌ شناسی (مجموعه کتب آموزشی معارف قرآن 2)
نویسنده:
محمدتقی مصباح یزدی؛ تحقیق، تصحیح و بازنگری: حمید آریان
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره),
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
معارف قرآن مجموعه کتاب هایی است که در آن ، علامه مصباح یزدی به دسته بندی موضوعی آیات قرآن کریم پرداخته اند و از جمله آثار ابتکاری و بدیع ایشان محسوب می شود . این کتاب بخش دوم از مجموعه مباحث معارف قرآن است که پس از بازنگری و تحقیق مجدد به صورت متن درسی برای واحد تدوین شده است . این کتاب پژوهشی در قلمرو مباحث جهان شناسی در قرآن است که در پنج فصل و شانزده درس تنظیم شده و به ارائه دیدگاه قرآن دریاب مسائل مربوط به کیهان ، پدیده های جوی ، زمینی ، موجودات عالم از قبیل فرشتگان ، جن و مسائل مربوط به عرش و کرسی می پردازد . قرآن و مسائل جهان شناختی عنوان فصل نخست این کتاب است که در آن به تبیین اهداف و نگرش ها درباره آیات جهان شناسی و شیوه صحیح مواجهه با آنها پرداخته شده است . فصل دوم به بحث آفرینش جهان اشاره دارد . پدیده های کیهانی و پدیده های جوی و نیز پدیده های زمینی و رابطه پدیده های زمینی با جوی از جمله موضوعاتی است که در فصل سوم این کتاب با عنوان « پدیده های جهان وحکمت آفرینش آنها ، آمده است . « فرشتگان" عنوان فصل چهارم این کتاب است که در آن به بیان اوصاف فرشتگان ، اختلاف به آنها و نوع و ماده خلقت ایشان و نیز وظایف و افعال آنها پرداخته شده است . « جن و شیطان » پنجمین فصل کتاب است که به توضیح وتشریح اوصاف و افعال فرشتگان ، ماده آفرینش جن و مفهوم شیطان و کارهای ابلیس و ... می پردازد . انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ( ره ) این کتاب را در سال ۱۳۹۱ منتشر کرده است .
راه و راهنما‌شناسی (مجموعه کتب آموزشی معارف قرآن جلد4و5)
نویسنده:
تلخیص دروس محمد‌تقی مصباح‌یزدی؛ تدوین‌ محمود‌رجبی.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , درس گفتار،جزوه وتقریرات
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی,
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
معارف قرآن مجموعه کتاب هایی است که در آن ، علامه مصباح یزدی به دسته بندی موضوعی آیات قرآن کریم پرداخته اند و از جمله آثار ابتکاری و بدیع ایشان محسوب می شود . این کتاب که جلد چهارم و پنجم از مجموعه معارف قرآن است ، پژوهشی است در قلمرو مسایل نبوت شناسی که پس از بازنگری و تحقیق مجدد ، در قالب متن درسی برای ۴ واحد آموزشی تدوین شده است . هدف اصلی کتاب ارائه دیدگاه قرآن کریم درباره مسائل مربوط به وحی ونبوت ، ونیز اوصاف ، وظایف و رسالت پیامبران ، و خاتمیت و امامت است . در بحث انسان شناسی به این نکته اشاره شده که شناخت حسی و شناخت عقلانی برای همه انسان ها عمومیت دارد . اما آیا این دوگونه شناخت برای تشخیص راه صحیح در مسیر سعادت ابدی و رسیدن به کمال نهایی ، کافی است ؟ اگر این آگاهیها بسنده نیست ، آیا خداوند انسان را در گمراهی و سرگردانی به خود واگذاشته یا به طریقی خاص ، خلأ این شناخت را پر کرده است ؟ اگر پاسخ مثبت است ، آن آگاهی چیست ؟ چه کسانی توان دریافت آن را دارند ؟ آیا این شناخت به دور از هرخطایی به مردم می رسد ؟ مردم چگونه می توانند صاحبان این آگاهی ، و ارتباط آنان با خدا را بشناسند ؟ با توجه به ختم نبوت وقطع این ارتباط ویژه ، هدایت مردم را چه کسانی برعهده دارند ؟ کتاب پیش رو که برای پاسخ به این پرسش های اساسی تدوین شده ، مباحث ذیل را در بردارد : مفهوم ، امکان و ضرورت وحی و نبوت ، اهدف و آثار نبوت و راه های اثبات آن ، مصونیت وحی و عصمت پیامبران ، وحدت دین الهی و لزوم ایمان به تمام پیامبران ، شرايع الهی و مشترکات و تمایزات آنها ، کثرت پیامبران و تفاوت مراتب آنان ، وظایف و مقامات پیامبران و اوصاف عمومی ایشان ، رفتار مردم با پیامبران ، سنت الهی در برخورد با اقوام پیامبران ، خاتمیت ، ضرورت ها و ویژگی های اسلام ، و امامت این کتاب از سوی انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ( ره ) در ۶۹۶ صفحه در سال ۱۳۹۳ منتشر شده است .
  • تعداد رکورد ها : 457