جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
نام خانوادگی :
*
پست الکترونیک :
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
حروف تصویر :
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
دیوانی, امیر (دانشیار فلسفه دانشگاه مفید قم), 1342
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
تعداد رکورد ها : 82
عنوان :
موقعیت عدمشناسی در دانش مابعدالطبیعه
نویسنده:
امیر دیوانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
فلسفۀ اولی یا مابعدالطبیعه بنیادیترین دانش است. نیاز همۀ دانشها به مابعدالطبیعه نهفقط در سلسلۀ طولی دانشهاست، که مفاهیم آن نیز به دانشها وارد شده است و آنها را از درون به خود وابسته کرده است. اصلیترین مفاهیم مابعدالطبیعه سه مفهوم است: وجود و عدم و ماهیت (= هستی و نیستی و چیستی= بود و نبود و نمود). نمیتوان بحثی از مباحث مابعدالطبیعه را بدون حضور صریح یا ضمنی این سه مفهوم تصور یا تصدیق کرد. عموماً فلسفهها وجود و ماهیت را بیشتر کانون توجه قرار دادهاند، بیآنکه به عدم توجه نکرده باشند. ازاینرو، عدم و بحثهای ناظر به آن بیشتر بهصورتِ استطرادی در کتابهای فلسفی مطرح شدهاند. در این نوشتار میکوشیم نشان دهیم که سهم عدم در به سامان رسیدن دانش مابعدالطبیعه و مباحث آن تا چه اندازه است. پس از نشاندادن موقعیت شناخت عدم در مباحث معرفتشناسی، خداشناسی و جهانشناسی، طرح یک مابعدالطبیعه دربارۀ عدم پیشنهاد میشود که مابعدالطبیعۀ وجودی و ماهوی را کامل میکند. نتیجۀ این پژوهش ضرورت شناخت عدم و احکام آن بهدلیلِ حضور وسیع آن در مباحث مابعدالطبیعه و بهتبعِ آن در سایر علوم است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 93 تا 109
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تقریری از اصالت ماهیت و وجود
نویسنده:
امیر دیوانی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
مابعدالطبیعه یا فلسفهی اولی، به مثابهی دانش کلی و به مثابهی بنیاد دانشها، عهدهدار بحث از چیستی و هستی (= ماهیت و وجود) و احکام آنهاست. پرسش از چیستیها و هستیهای خاص و پاسخ به آنها پرسش و پاسخ اصلی همهی دانشهاست. مسائل هر فلسفهی نظاممند در بن و پایه به این دو میرسد. از اینرو فلسفهی اسلامی در دورهی اخیر خود این پرسش را به میان آورد که کدام یک از این دو اصیل است و دیگری اعتباری. دو نظریهی اصالت ماهیت و اصالت وجود در پاسخ به این پرسش مطرح شد. هر کدام از این دو نظریه که در فلسفهای پذیرفته شود چهرهی آن را متفاوت از فلسفهای میکند که نظریهی رقیب را برگزیده است، به طوری که هیچ اختلافی به اندازهی این اختلاف در تفاوت فلسفهها موثر نبوده است. شهرت نظریهی اصالت وجود در دورهی اخیر و ردّ اصالت ماهیت در ضمن تثبیت آن موجب شده است که تقریر مستقلی از اصالت ماهیت در کتابهای مشهور یا متداول این دوره به انجام نرسد. در این نوشتار میکوشیم نظریهی اصالت ماهیت و جمع نهایی میان این دو نظریه در عین ترجیح اصالت ماهیت را از زبان محقق لاهیجی تقریر کنیم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چیستی دین
نویسنده:
امیر دیوانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
این نوشتار بر آن است که طبیعت عقل یک معرفت اجمالی بهنحو یک دانش محض و ضروری نسبت به چیستی دین دارد. بر این اساس هرگاه عقل با واقع دین روبهرو شود بر حسب آن دانش پیشینی پایه، در شناخت آن توفیق دارد و هرگاه دیننمایی بر او عرضه شود یا پذیرفته نمیشود یا در مصاف با آن معرفت اجمالی کنار گذاشته میشود. بر پایهی این شناخت اجمالی عقلی بهواقع دین، بسیاری از تعریفهای ناظر به چیستی دین از اعتبار میافتند. در نهایت، این معرفت اجمالی به پایههای دین، هم در عقل نظری و هم در عقل عملی، آشکارسازی شده و به یکدیگر پیوند داده میشوند. این پایهها عبارتند از مبدأ هستی، راهنمای هستی و جهان غایی هستی در عقل نظری و مبدأ اخلاق، راهنمای اخلاق و جهان اخلاق در عقل عملی. اصلها و پایههای هستی و اخلاق از دانش طبیعت عقلاند و با یکدیگر تعریفی از دین را به دست میدهند که میتواند مقبول همه باشد و از آراء شخصی فاصله بگیرد. با این تعریف میتوان به شناخت جهانی دین نزدیکتر شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 365 تا 381
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
احتجاج اخلاقی بر ضرورت زندگی پس از مرگ
نویسنده:
امیر دیوانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
کسی نیست که با پرسش از زندگی پس از مرگ روبهرو نشده باشد. ازآنجاکه پیامبران الهی و اوصیای ایشان پیغام الهی را دربارۀ زندگی پس از مرگ به مردم ابلاغ کردهاند، در این پژوهش تلاش میشود نشان داده شود درک ضرورت این ابلاغ در نهاد هر انسانی هست و شناسایی آن تنها نیازمند آشکارسازی است؛ ازاینرو به روش عقلی روشن میشود نظام احسن آنگاه درک خواهد شد که هیچ بخشی از آن نادیده گرفته نشود. اگر جهان طبیعت بدون جهان پسین وارد عقل شود، در برابر پرسشهای عقل نظری به خلأ تبیین بر میخورد. این خلأ تبیین در عقل عملی حکایت دیگری دارد. عقل عملی نهتنها آدمی را به سوی فعل اخلاقی سوق میدهد و او را بدان مکلف میسازد، بلکه جهان اخلاق را در کنار جهان طبیعت قرار میدهد تا معقولیت آن را به اتمام رساند. عقل بدون جهان اخلاق و زندگی اخلاقی در پس زندگی در طبیعت نمیتواند از معقولیت عمل اخلاقی پشتیبانی تام کند. در این نوشتار میکوشیم تا با استفاده از مفاهیم اخلاقی بر ضرورت وجود جهان دیگر استدلال کنیم. این استدلال با بهرهمندی از مقدماتِ در دسترس همگان میکوشد خود را به مرتبۀ احتجاج برساند. نقطۀ عزیمت این استدلال، فهم عام از مفهوم اخلاقی «وظیفه» است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 6 تا 27
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پیوستگی اجتهاد فقهی و اصولی با دانش بلاغت
نویسنده:
امیر دیوانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
آشنایی با زبان عربی در مراجعهی مستقیم به متون دین ضرورت دارد. منبع علوم دینی عبارت است از متون دین. متن دین ویژگیهایی دارد که در متون دیگر نیست. این ویژگیها به نامحدود و خطاناپذیر بودن علم صاحب دین قابل ارجاع است. متون دین حامل همهی قوانین تکوینی و تشریعی تا پایان جهان تکلیف است؛ واضح است که همهی امکانات زبانی در این متون برای هدایت جامع موجودات خردمند به کار گرفته شده است. پارهای از محققان برای استنباط فقهی از متون دین دانستن علوم لغت، صرف و نحو را کافی دانستهاند. عدهای دیگر از محققان در کنار این علوم، دانش معانی و دانش بیان را نیز ضروری شمردهاند. در این نوشتار کوشش میشود تا نشان داده شود که اجتهاد در هر علم دینی، از جمله اجتهاد فقهی، بینیاز از دانش بلاغت[= دانش معانی و دانش بیان] نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 78 تا 95
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اصول دین و دیانت در دانش اصول فقه
نویسنده:
امیر دیوانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
به موازات تقسیم عقل به دو بخش شناختاری و کرداری، واقع دین را دو بخش هستیها و نیکیها تشکیل میدهد. آنگاه که عقل، اصول دین را شناسایی میکند خود را نسبت به آن ملزم به اعتقاد قلبی میداند. مسائل اصول دین در دو رده قرار میگیرند. در شناسایی اجمالی اصول دین عقل به تنهایی کفایت دارد و تعلیمات کتاب خدا و سنت آن شناخت را تایید و تقویت میکند. در شناسایی تفصیلی اصول دین، عقل محتاج به تعلیم، تامل و اکتساب است و دو منبع نامحدود کتاب و سنت در دسترس آن است. از شرایط بهرهبرداری از دو منبع مذکور، داشتن نوعی نیرو و توان مستقر علمی است که از آن به اجتهاد یاد میشود. از آنجا که عقل، در مقام اکتساب، امکان خطا دارد، اجتهاد در متون دین، ما را به پاسخهایی دربارهی مسائل ردهی دوم اصول دین میرساند، اما در بیشتر موارد ما را به یقین به معنای اخص نمیرساند. در این نوشتار میکوشیم نشان دهیم چگونه میتوان به دستاوردهای اجتهادی در مسائل اکتسابی اصول دین اعتقاد داشت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 62 تا 85
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زبان عقل
نویسنده:
امیر دیوانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از مباحث مهم و پرسابقه، که امروز نیز طراوت خود را دارد و اذهان زیادی به جستجوی آن در علوم مختلف عقلی میباشند، بحث رابطهی میان «اخلاق و دین» یا «اخلاق و شرع» است. اصولیان امامیه در بخش دلیلها و حجتها در علم اصول، قسمتی را به دلایل عقلی اختصاص دادهاند. از آشناترین مصادیق احکام عقل، احکامی است که دربارهی حسن و قبح یا نیکی و بدی افعال ارائه میدهد. اینکه چه نسبتی میان این احکام عقل و احکام شارع برقرار است از مسائل تأثیرگذار در علوم مختلف است، که میتوان از جملهی آنها، دانشهای فقه، اصول فقه، کلام و فلسفه را نام برد. در این نوشتار میکوشیم این بحث را با مراجعه به تحقیقات محقق قمی ; در ضمن چند مرحله دنبال کنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 110
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین علّیتی عمل و رفتار انسان
نویسنده:
امیر دیوانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
مقصود از این نوشتار ارائه «تبیین علّیتی» در شناخت جامع (محض ـ تجربی) فاعلیت انسان در عمل و رفتار است. تبیین علّیتی درباره رفتار و عمل انسان، از آن جهت که او موجودی کمنظیر یا بینظیر در جهان طبیعت است، در تبیینهای علّیتی ناظر به رفتار قانونمند موجودات دیگر طبیعت خلاصه نمیشود. در اینجا میکوشیم تا نشان دهیم هر رفتار و کردار انسان در تحلیل به چند قلمرو وجودی طولی و عرضی تعلق دارد که هر یک زیر پوشش نوعی از رابطه علّی و معلولیاند. در ترکیب ارکان علّی و معلولی این قلمروها رفتار آدمی بهصورت مرتبط، متصل و در نهایت متحد سامان مییابد. ملاک تمایز علوم طبیعی از علوم انسانی و دشواری تبیین علّیتی در علوم انسانی، چه فردی و چه اجتماعی، در ترکیب رفتاری انسان از روابط علّیتی متعدد و متدرج وجودی و در عین حال متصل و متحد است. راهحل این دشواری نه تأویل یک قلمرو به قلمروی دیگر است و نه صرفنظر کردن از یک قلمرو و عطف توجه به قلمروی دیگر؛ بلکه با اذعان به دشواری تبیین علّیتی رفتار آدمی باید به جستجوی تبیین علّیتی همه جانبه طولی و عرضی بر پایه طبیعت مشترک میان انسانها بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 38
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
موقعیت واژهی شیء در کتاب خدا
نویسنده:
امیر دیوانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مقالات ژورنالی
چکیده :
در شناخت خداوند، شناخت رابطهی خدا با مخلوقات و شناخت رابطهی مخلوقات با خداوند، پارهای از واژهها تواناییهای زبانی، معنایی، شناختاری و نفس الامری ویژهای را دارند. یکی از این واژهها، واژهی «شیء» است. از یک طرف، این کلمه در شناخت عام بشری واژهای آشناست و نه فقط بینیاز از هر تعلیم و اکتساب که هر تعلیم و اکتسابی به درک آن وابسته است. از طرف دیگر، این واژهی آشنا و فراگیر میتواند بر همهی موجودات، چه خالق و چه مخلوق، اطلاق شود؛ و نیز میتواند همهی مخلوقات را به یک سو برد تا از این طریق زمینهی تمایز احکام آنها به یکباره آشکار گردد و رابطهی آنها با خداوند مشخص شود. در این نوشتار تلاش شده است تا موقعیت این واژه در کتاب خداوند به تحقیق گرفته شود. نشان داده میشود که این واژه در شناختهای مذکور موقعیت ویژهای را از آن خود کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 46
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین رابطۀ بدکرداری با خدا فراموشی
نویسنده:
امیر دیوانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مقالات ژورنالی
چکیده :
انسان، به مثابۀ موجود آگاه، به هیچ امری از امور به اندازۀ خود آگاهی ندارد. آگاهی از اشیاء تابعی از آگاهی به خود است. در این آگاهی به خود، انسان دائما خود را به یاد دارد و امکان فراموش کردن خود در چنین موجودی تصور نمیرود. در عین حال، آیهای از کتاب خدا فراموشی انسان از خود را تعلیم میدهد. عامل این فراموشی به فراموشی دیگری بازمیگردد؛ وقتی انسان خدا را فراموش کند خود را نیز به فراموشی میسپارد. در تبیین این تعلیم، فیلسوفان از یک سو و مفسران از سوی دیگر، تحقیقاتی را به انجام رساندهاند. تبیین ملاصدرا و تبیین علامه طباطبائی، به عنوان بهرهمندان از دانش فلسفه و تفسیر، در این گفتار آورده میشود. در جنب این تلاشها، کوشش شده است تا میان فراموش کردن خود، به مثابۀ یک عمل اختیاری و بدکرداری، رابطهای به میان آورده شود که سابقۀ آن، خدا را فراموش کردن است؛ آن خدایی که مبدأ و غایت هر کردار پاک و نیک به او مرتبط است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 22
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
تعداد رکورد ها : 82
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
با موفقیت به ثبت رسید