جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 475
سهروردی و قیاس تک‌مقدمه‌ای
نویسنده:
مهدی عظیمی
نوع منبع :
مقاله
وضعیت نشر :
تهران: منطق پژوهی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
سهروردی ادّعا می‌کند که قیاس تک‌مقدمه‌ای نمی‌تواند وجود داشته باشد، و بر این مدّعا دلیلی اقامه می‌کند. مسئلۀ جستار کنونی تبارشناسی تاریخی آن مدّعا، و ارزیابی منطقیِ این دلیل است. فرضیۀ ما این است که از نظر تاریخی، نزاع بر سر امکان یا امتناع استدلال تک‌مقدمه‌ای به رواقیان بازمی‌گردد: خروسیپوس رهبر مخالفان بود؛ و آنتی‌پاتر تراسوسی پیشوای موافقان. این نزاع رواقی به دست اسکندر افرودیسی وارد منطق مشائی گردید و با نظریۀ قیاس ارسطو درآمیخت و، در نتیجه، مسئلۀ رواقیِ «استدلال تک‌مقدمه‌ای» با مسئلۀ ارسطوییِ «قیاس تک‌مقدمه‌ای» خلط شد. ابن‌سینا واسطۀ انتقال این مسئله از اسکندر به سهروردی است. دلیل سهروردی، اگر ناظر به امتناع استدلال تک‌مقدمه‌ای باشد، بی‌شک، نادرست است؛ ولی اگر ناظر به امتناع قیاس تک‌مقدمه‌ای باشد، می‌تواند بهره‌ای از صحت داشته باشد.
صفحات :
از صفحه 124 تا 137
درباب واقعیت‌های منطقی: واقع‌گرایی دربارۀ رابطۀ نتیجۀ منطقی
نویسنده:
محمدمحسن حائری؛ داود حسینی
نوع منبع :
مقاله , نمایه مقاله
وضعیت نشر :
تهران: منطق پژوهی,
چکیده :
به یک تعبیر، واقع‌گرایی درباب منطق واقع‌گرایی درباب موضوع منطق است.اما، منطق واقعاً دربارۀ چیست؟ صحبت از منطق کم و بیش به معنای صحبت از رابطۀ نتیجه منطقی تلقی می‌شود؛ رابطه‌ای که میان مقدمه‌های یک استدلال و نتیجۀ آن استدلال برقرار است. در تاریخِ منطق همواره این‌چنین نبوده‌است:در قرن بیستم دیدگاه فرگه-راسلی مبنی بر تلقی‌کردنِ منطق به عنوان مجموعه‌ای از صدق‌های منطقی در جامعۀ علمی حاکم بود. در این مقاله ابتدا دلایلی ارائه خواهیم کرد که نشان دهد که بهتر است که موضوع علم منطق را رابطۀ نتیجۀ منطقی بدانیم و نه صدق منطقی. آنگاه دلایلی ارائه می کنیم تا نشان دهیم که چرا بحث دربارۀ متافیزیک منطق اهمیت دارد. در متافیزیک منطق، نظریات واقع‌گرا عموماً فرض کرده‌اند که موضوع علم منطق صدق منطقی است.در تقابل با این رویکرد غالب، الگوهایی ارائه کرده‌ایم که با فرض اینکه موضوع منطق رابطۀ نتیجۀ منطقی باشد، چگونه می‌توان درباب منطق واقع‌گرا بود. این الگوها الهام گرفته از راه‌حل‌هایی هستند که در ذیل مسئلۀ متافیزیک رابطه‌ها در تاریخ متافیزیک مطرح شده‌اند
صفحات :
از صفحه 24 تا 64
توضيح منطق الشيخ المظفر المجلد3
نویسنده:
عمار محمد كاظم الساعدی
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: مکتبه باقرالعلوم (ع),
چکیده :
شرح کتاب شریف منطق مظفر توسط عمار ساعدی که در سه جلد تنظیم شده است. در این کتاب سعی شده است که منطق علامه مظفر با بیانی شیوا و روان توضیح داده شود تا مخاطب با سختی کمتری در فهم متن منطق مظفر داشته باشد.
توضيح منطق الشيخ المظفر المجلد2
نویسنده:
عمار محمد كاظم الساعدی
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: مکتبه باقرالعلوم (ع),
چکیده :
شرح کتاب شریف منطق مظفر توسط عمار ساعدی که در سه جلد تنظیم شده است. در این کتاب سعی شده است که منطق علامه مظفر با بیانی شیوا و روان توضیح داده شود تا مخاطب با سختی کمتری در فهم متن منطق مظفر داشته باشد.
خلاصة المنطق
نویسنده:
عبدالهادی الفضلی
نوع منبع :
کتاب , خلاصه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه دائره معارف الفقه الاسلامی طبقا لمذهب اهل البیت (ع),
چکیده :
کتابی مفید و مختصر درباره منطق و ذکر کلیات مباحث آن توسط مولف محترم عبدالهادی فضلی که یک کلیات مختصر و مفیدی از منطق را با قلمی روان به رشته تالیف درآورده است.
محاضرات في المنطق شرحاً لحاشية ملا عبدالله المجلد1
نویسنده:
محمد علي محراب علي الرحيمي
نوع منبع :
کتاب , درس گفتار،جزوه وتقریرات , شرح اثر , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
نجف: بی نا,
چکیده :
کتاب حاضر جلد اول از شرح حاشیه ملاعبدالله که توسط محمدعلی الرحیمی به رشته تحریر درآمده است و درباره منطق می باشد. حاشیه ملاعبدالله یکی از بهترین حاشیه های منطق می باشد. برای آسان تر شدن فهم حواشی ملاعبدالله این مجموعه سه جلدی تالیف شده است تا کلمات و مطالب حواشی ملاعبدالله به شرح گذاشته شود تا هر چه بهتر منطق فهمیده شود.
محاضرات في المنطق شرحاً لحاشية ملا عبدالله المجلد2
نویسنده:
محمد علي محراب علي الرحيمي
نوع منبع :
کتاب , درس گفتار،جزوه وتقریرات , شرح اثر , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
نجف: بی نا,
چکیده :
کتاب حاضر جلد دوم از شرح حاشیه ملاعبدالله که توسط محمدعلی الرحیمی به رشته تحریر درآمده است و درباره منطق می باشد. حاشیه ملاعبدالله یکی از بهترین حاشیه های منطق می باشد. برای آسان تر شدن فهم حواشی ملاعبدالله این مجموعه سه جلدی تالیف شده است تا کلمات و مطالب حواشی ملاعبدالله به شرح گذاشته شود تا هر چه بهتر منطق فهمیده شود.
محاضرات في المنطق شرحاً لحاشية ملا عبدالله المجلد3
نویسنده:
محمد علي محراب علي الرحيمي
نوع منبع :
کتاب , درس گفتار،جزوه وتقریرات , شرح اثر , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
نجف: بی نا,
چکیده :
کتاب حاضر جلد سوم از شرح حاشیه ملاعبدالله که توسط محمدعلی الرحیمی به رشته تحریر درآمده است و درباره منطق می باشد. حاشیه ملاعبدالله یکی از بهترین حاشیه های منطق می باشد. برای آسان تر شدن فهم حواشی ملاعبدالله این مجموعه سه جلدی تالیف شده است تا کلمات و مطالب حواشی ملاعبدالله به شرح گذاشته شود تا هر چه بهتر منطق فهمیده شود.
المعتبر في الحكمة المجلد 1
نویسنده:
أبي البركات هبة الله إبن علي بن ملكا البغدادي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اصفهان: انتشارات دانشگاه اصفهان,
چکیده :
از کتب مهم در فلسفه اسلامی. شهرستانی این کتاب را منبع اشکال‌های فخررازی بر حکماء می‌داند. 1. جلد اول کتاب المعتبر در علم منطق و مشتمل بر هشت مقاله است. 2.همان گونه که خود نویسنده در مقدمه‌اش بر کتاب گفته، در این کتاب ابتدا به امور منطقی پرداخته است و در ترتیب اجزا و مقالات و مسائل از ارسطو پیروی کرده است. 3. از مزایای این کتاب این است که نویسنده آن، مطالب سخت را با عبارت‌هایی کوتاه و رسا بیان کرده، که یا در کتاب‌های دیگر وجود ندارند یا در این حد کامل بیان نشده‌اند. 4. به طور کلی در جلد اول کتاب که حاوی مباحث منطقی است، درباره حدود و مقدمات آن، علوم و مباحث مربوط به تصدیق و تکذیب و ایجاب و سلب و قضایای کلی و جزئی و اقسام قضایا، قیاس و اشکال و طرق نتایج آنها، برهان و اقسام مقدمات و مطالب علوم و... بحث شده است.
المنطق واللوغوس عند طه عبدالرحمن
نویسنده:
عبدالعزيز عبدالله
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
سوریه: ساقیة: قبسات من الشرق والغرب في الفلسفة والدين والحياة,
چکیده :
دکتر (طه عبد الرحمن) در توصیف واژه و روشن کردن معنای «منطق» و «لوگوس» بیان خلاقانه ای دارد، وی در کتاب خود (سؤال العمل) می گوید [اقتباس]: مفهوم «نطق» مترادف مفهوم «عقل» است، زیرا اعراب هنگامی که ترجمه فلسفه یونانی به زبان عربی را آغاز کردند، به واژه یونانی «لوگوس» برخوردند که در زبان یونانی مشترک لفظی بوده و همزمان به معنی «عقل» و «قول=گفتار» به کار می رفت اما در زبان عربی بین آن دو مدلول تفاوت لفظ وجود داشت، و چون مترجمان عرب نمی توانستند واژه ای را در کلمات مستعمل عربی بیابند که معادل واژه لوگوس به هردو معنی باشد، مترجمان و به دنبال آنان فلاسفه اسلام، در آثارشان، واژه «نطق» را معادل واژه «لوگوس» وضع کردند، تا دربردارنده هردو معنی بوده و جامع معنای عقل و قول(گفتار) باشد، به همین جهت آنان در تعریف «انسان» به نقل از ارسطو، عبارت «انسان= حیوان ناطق» را می آورند و به این معنی است که: «انسان حیوان قائل عاقل است»...
  • تعداد رکورد ها : 475