جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
04. راهنماشناسی Spiritual Companionship
>
امام شناسی
>
شرایط امام
>
عصمت امام (ع)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
تعداد رکورد ها : 149
عنوان :
نقد دیدگاههای رایج درباره حقیقت عصمت
نویسنده:
ابوالفضل کیاشمشکی ، حیاتالله ناطقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عصمت در مقام تلقی و ابلاغ وحی
,
عصمت از خطا
,
عصمت
,
عصمت انبیاء (ع )
,
وجوب عصمت
,
عصمت انبیاء (ع ) ازخطا
,
عصمت انبیا در تلقی وحی
,
وجوب عصمت انبیا
,
عصمت امام (ع)
,
عصمت انبیاء از خطا در تطبیق شریعت
,
گستره عصمت
,
عصمت از اشتباه
,
عصمت و اختیار
,
حقیقت عصمت
,
اقسام عصمت
چکیده :
اغلب متکلمان، عصمت را موهبت الهی دانستهاند که به معصوم افاضه شده است و دیگران توان بهرهگیری از این موهبت را ندارند. برخی آن را ناشی از علم روشن و تردیدناپذیر دانسته، برخی دیگر ملکهای دانستهاند که از ارتکاب گناه بازمیدارد. به این دسته برداشتها از عصمت، ایرادها و انتقادهای جدی وارد است؛ مسائلی چون ارتباط عصمت و اختیار، ارزشمندی مقام عصمت و تفاوت معصومان با مردم دیگر، پرسشهایی را به دنبال دارد که هیچیک از دیدگاههای رایج توان پاسخگویی آنها را ندارد. از دید این مقاله، عصمت از گناه امری اختیاری است و هرکس توان رسیدن به این مقام را دارد؛ اما عصمت از خطا و اشتباه، امری غیراختیاری و لازمه مقام نبوت یا امامت است. خداوند پس از انتخاب پیامبر یا امام، او را از خطا نیز مصون میدارد تا در بیان دین الهی دچار اشتباه نشود. به نظر نگارنده، این دیدگاه تنها دیدگاهی است که به اشکالات مطرحشده پاسخ شفاف دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 103 تا 124
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چه کسانی مصداق واژه معصوم هستند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
عصمت در لغت به معناى مصون و محفوظ بودن و در اصطلاح به معناى مصون و محفوظ بودن از خطا، نسیان، لغزش و گناه است [1] ، به عبارت دیگر؛ عصمت، یک ملکه نفسانی و نیروی درونی است که دارنده آن را از فکر و خیال انجام گناه، چه رسد به ارتکاب آن، باز میدارد. مصو
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عصمت امام (ع)
,
مسایل جدید امام شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
معصومان (ع)
,
شرایط و صفات امام
کلیدواژههای فرعی :
ادله عصمت ,
آیه التطهیر ,
عصمت امامان ,
معصومیت ,
عصمت ملائکه ,
عصمت نسبی ,
عصمت انبیاء ,
عصمت کلی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عصمة
نویسنده:
سيد عبدالرحيم موسوى
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
تهران ایران: مركز الطباعة و النشر للمجمع العالمي لأهل البيت عليهم السلام,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
امام شناسی
,
کتب کلام شیعه
کلیدواژههای فرعی :
آیات عصمت ,
احادیث عصمت انبیا ,
عصمت انبیاء (ع ) ,
عصمت اهل بیت علیهم السلام ,
طریقه عصمت ,
عصمت پیامبر (ص) ,
مقام عصمت ,
وجوب عصمت انبیا ,
عصمت امام (ع) ,
عدل الهی ,
خدا و اختیار انسان ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
شابک (isbn):
964-8686-80-7
چکیده :
" فى رحاب اهل البيت " مجموعه كتابچههايى است كه در بیش از چهل مجلد موضوعات مختلف كلامى، فقهى و احياناً تاريخى و قرآنى را مورد بررسى قرار داده است. سيد عبدالرحيم موسوى و يك گروه تحقيقى تدوين و تنظيم آن را به انجام رساندهاند. "انگيزه تأليف" پاسخگويى و ردّ شبهاتى كه در عصر جديد از طرق شبكههاى اينترنتى و ارتباطى در مسائل اسلامى مطرح مىشود، سبب ايجاد گروههاى بحث و پاسخگويى به شبهات در مجمع جهانى اهل بيت علیهم السلام گرديد كه اين مجموعه حاصل آن جلسات است. "ساختار كتاب" در هر جلد از اين مجموعه مهمترين مباحث پيرامون آن موضوع اعتقادى يا فقهى و نيز نظرات و آراء اهل سنت و شبهات مرتبط به اختصار آمده است. در پايان نيز نتيجه و خلاصه بحث ديده مىشود. "جلد 40" درباره مقام عصمت 14 معصوم علیهم السلام و عصمت انبیاء و رابطه عصمت با اختیار را بیان می کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حسن العسکری علیه السلام، ابوالقائم من بنی هاشم (سیرة و تعلیق و تحلیل)
نویسنده:
كامل سليمان
نوع منبع :
کتاب , حاشیه،پاورقی وتعلیق , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
بیروت: دار التعارف للمطبوعات,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
امام شناسی
کلیدواژههای فرعی :
افعال امام ,
علم امام (ع) ,
شجاعت امام ,
علم غیب امام ,
کرامت ائمه معصومین (ع) ,
عصمت امام (ع) ,
صفات امام علی(ع) ,
امامت امام حسن عسکری (ع) ,
معجزات ائمه(ع) ,
کمالات ائمه علیهم السلام ,
نص امام حسن عسکری علیه السلام به امامت مهدی علیه السلام ,
نص امام علی النقی علیه السلام به امامت حسن عسکری علیه السلام ,
فضایل امام حسن عسکری(ع) ,
زندگی نامه نگاری ائمه (ع) ,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام ,
عصر امامت ,
سیره عسکری (امام عسکری ع) ,
چکیده :
کتاب «الحسن العسکری علیه السلام، ابوالقائم من بنی هاشم (سیره و تعلیق و تحلیل)» نوشته کامل سلیمان، درباره تاریخ زندگی امام حسن عسکری علیه السلام و سیره آن حضرت می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبنامندی فهم و معرفت دینی و بروندادهای آن
نویسنده:
حمیدرضا شاکرین
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم : پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت دینی
,
مبنا
,
معرفت
,
فهم(اصطلاح وابسته)
,
مبنامندی
کلیدواژههای فرعی :
جامعیت قرآن ,
جاودانگی دین ,
عصمت امام (ع) ,
کثرت گرایی دینی ,
توحید(اخلاق اسلامی) ,
فهم دین ,
قواعد عقلایی ,
همسازی منابع دینی ,
امکان فهم ثابت و معتبر از دین ,
مبانی خداشناختی فهم ,
معرفت فرامتنی ,
مبانی انسان شناختی فهم ,
مبانی دین شناختی فهم ,
مبانی وحی شناختی فهم ,
مبانی قرآن شناختی فهم ,
مبانی راهنماشناختی فهم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
چکیده :
مطالعات دين پژوهانه از عرصه های پراهميت تحقيق در حيات فكری و فلسفی بشر است. يكـى از مباحث مهم در اين عرصه بازپژوهى فهم و معرفت دينی، زيرساختها و مبـانی نظـری و نتـايج و بروندادهای آن است. آنچه ما را به تحقيق در اين عرصه وامی دارد حد اقل دونكته است: 1 .بازشناسی و تنقيح مبانی هر دانشی در كاربست درست و آگاهانه آنها و اصلاح و تكميـل روششناسی آن دانش مؤثر است. بنـابراين، معرفـت دينـی بهينـه، تـابعی از شـناخت و كاربسـت درست مبانی آن می باشد؛ 2 .امروزه بخش قابل تـوجهى از پرسـش هـا و شـبهات فهـم و معرفـت دينی را هدف گرفته است. جريان تهاجم فرهنگی و جنـگ نـرم نيـز نشـانه رفـتن معرفـت دينـی و مبانی آن را آوردگاه مناسبی برای تحقق اهداف دين ستيزانه خود يافته اسـت. بنـابراين، شناسـايی مبانی حقيقی فهم دين و تمييز آن از مبناسازی های نادرست، همچنـين بازكـاوی تـأثيرات واقعـی آنها از پنـداره هـای ناصـواب معارضـان، بـرای دفـاع از معرفـت دينـی و در نهايـت دفـاع از ديـن ضروری و اجتناب ناپذير است. بدين روی، تحقيق حاضر در پی تبيين اصول و مبـانى فهـم ديـن و بيان نتايج و برون دادهای آن است. مبانى مورد بحث در اين تحقيق به هفت گونه تقسيم و در ذيـل هرگونه اصولی چند بررسی شده اند. اين اصول برآيندهای مشترك و همسويی در فهم و معرفـت دينى دارند. مبانی يادشده در هفت گفتار به شرح زير بررسی شده است: مبـانی معرفـت شـناختی، مبانى خداشناختى، مبان انسان شناختی، مبانی دين شـناختی، مبـانی وحـی شـناختی، مبـانى قـرآن- شناختى و مبانى راهنماشناختى.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 78
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بنمایه های تفسیری - کلامی امامت در قصص قرآن در کلام شیخ مفید
نویسنده:
محسن دیمه کار، محمد حسن رستمی، حسن نقی زاده، سید محمد امام زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شیخ مفید
,
امامت در قرآن
,
آیات امامت
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قَصص ( قرآن )
,
قصص قرآن کریم
,
ائمه و قرآن
,
درباره شیخ مفید
کلیدواژههای فرعی :
تأویل ,
مهدویت ,
جعفر کذاب ,
اعلمیت ,
محدث ,
عصمت امام ,
تفسیر کلامی ,
کرامت ,
مهدویت ,
اعلمیت امام(شایط امامت) ,
حدیث من مات و لم یعرف ,
کلام محدث ,
وجوب غیبت امام ثانی عشر علیه السلام ,
عصمت امام (ع) ,
امامت جعفر کذاب ,
حضرت طالوت(ع) ,
هرمنوتیک ,
تفسیر کلامی ,
طالوت ,
استنباط کلامی ,
حدیث من مات ,
غیبت امام مهدی(ع) ,
طول عمر امام مهدی(ع) ,
تعلیم اسماء ,
صدور معجزه ,
نیاز به امام ,
انحصار معجزه به نبی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
0
چکیده :
شیخ مفید از فقهاء و مجتهدان، متکلمان و محدثان بزرگ امامیه در قرن سوم و چهارم هجری است که در آثار ارزشمندی که از وی بجامانده عقلگرایى و شکوفایی اجتهاد در عرصههای گوناگون علمی موج مىزند. در این میان دیدگاههای اجتهادی وی در حوزه تفسیر قرآن همچون عرصههای دیگر به خوبی گویای اجتهاد وی در تفسیر قرآن است که استنباط کلامی وی از قصص قرآن در باب امامت از بارزترین زمینههای ابتکار و نوآوری او در تبیین مباحث کلامی امامت و پاسخگویی به شبهات آن است. لذا این نوشتار در صدد است تا بنمایههای تفسیری - کلامی امامت در قصص قرآن در کلام شیخ مفید مورد بررسی و تبیین قرار دهد. بررسىها در میراث علمی شیخ مفید نشان مىدهد اعلم بودن، صدور معجزه، عصمت، محدَّث بودن از مهمترین بنمایههای کلامی در حوزه شرائط و لوازم امامت در قصص قرآن است و از سوی دیگر پنهانىبودن ولادت امام عصر (علیه السلام)، تصدی مقام امامت در کودکی، غیرعادی نبودن غیبت، طول عمر امام عصر (ع)، عدم تعارض حدیث «من مات و هو لایعرف إمام زمانه مات میتة جاهلیة» با غیبت امام، استمرار نیاز به امام در حال غیبت نیز از مهمترین بنمایههای کلامی در حوزه مسائل تخصصی مهدویت در قصص قرآن در کلام شیخ مفید است. بررسی شبهه انحصار معجزه به انبیاء نیز از دیگر مباحث این نوشتار می باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 129 تا 148
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی داوریهای قاضی شوشتری در مبحث نبوت در کتاب احقاق الحق بر اساس دیدگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
طاهره همتیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نبوت
,
عصمت امام (ع)
,
احقاقالحق﴿کتاب﴾
,
ابطالالباطل﴿کتاب﴾
,
درباره علامه طباطبایی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
چکیده در این رساله نظر اشاعره به نمایندگی فضل بن روزبهان و امامیه به نمایندگی علامه حلی و قاضی شوشتری و علامه طباطبایی در مورد «اثبات نبوت خاصه» و «عصمت انبیاء از معاصی» با توجه به کتاب احقاق و تفسیر المیزان مطرح و در پایان هر گفتار به تحلیل نظرات شوشتری و مرحوم علامه طباطبایی پرداختهشده است. قاضی شوشتری عادت الله اشاعره را از طریق حسن و قبح عقلی و وجود اغراض در افعال الهی رد مینماید، علامه طباطبایی علاوه بر پذیرش حسن وقیح عقلی و وجود اغراض در افعال الهی، از طریق ذات و ماهیت معجزه و دخالت نفس شریف نبی در صدور معجزه که همراه با اذن الهی و مبتنی بر اسباب و مسببات است، به ابطال عادت الله پرداخت و به رابطه نفس در صدور یا عدم صدور معجزه عقیده دارد، لذا ازنظر ایشان صدور معجزه به دست کاذب ذاتاً منتفی است. شوشتری فعل الهی را دارای اغراض دانسته که این اغراض یا بهنظام موجود یا به بندگان برمیگردد. علامه طباطبایی افعال خداوند را عین مصلحت و حکمت دانسته است، نه اینکه مصلحتی خارج از افعال الهی وجود داشته باشد تا افعال الهی با آن قیاس گردد بلکه ایجاد فعل همان مصلحت است ولی مصلحت در ذات او تأثیر ندارد و مصلحت افعال خداوند عاید خلقش میشود نه عاید خداوند. وی با توجه به آیات شریفه قرآن غرض متوسط از خلقت انسان را عبودیت و غرض اقصی را معرفت بالله میداند. شوشتری حُسن و قبح را ذاتی فعل دانسته و معتقد است امرونهی شارع بر حسن و قبح آن میافزاید. علامه طباطبایی معتقد است فعل از حیث فعل بودن، فاقد حسن و قبح است و آن را اعتباری و منطبق بر مصالح و مفاسد میداند. وی به عقل نظری اشاعره اشکال وارد میکند که آنان از احکام عقل نظری جهت اثبات وجود خدا کمک گرفته و از همین احکام عقل جهت اثبات صفات فعل خدا عدول نموده و قائل شدند کارهای خداوند، معلل به اغراض نیست و عقل را که درصدد است از طریق اوامر و نواهی الهی، به مصالح فعل خدا و مصالح و مفاسد کارهای خود پی ببرد، از تشخیص چنین امور مهمی ناتوان و معزول دانستند. شوشتری در مورد عصمت، به طرح ماهیت عصمت نپرداخته بلکه به رفع شبهات آیهای و روایی اشاعره اقدام نموده و از این طریق به اثبات نبوت مبادرت ورزیده است و از طریق رد و نفی تکتک شبهات مطرحشده در کتاب احقاق، به اثبات اصل عصمت از معاصی پرداخته است و در این زمینه بعضاً از نظرات سایر اشاعره که مخالف با نظرات فضل بوده است، استفاده کرده است و روش استقرایی را در اثبات عصمت بهکاربرده است. علامه طباطبایی نظر اشاعره را در مورد چگونگی اعتقاد آنان به عصمت انبیا ازجمله، عدم عصمت مطلق حضرت محمد (ص) و اعتقاد بعضی از آنان به صدور کبایر عمدی قبل از نبوت و اعتقاد همهی آنان به کبایر سهوی، صغایر سهوی و عمدی، خطا و نسیان توسط انبیاء، رخنه افکار یهودی در مسلمانان و عدم درک صحیح از حقیقت عصمت و مقام نبوت و غفلت آنان به قرائنِ لفظی و مقامیِ آیات دانسته، ایشان حقیقت عصمت را از سنخ علم، اما مغایر با علوم دیگر دانسته که منافی با اختیار نیست. عصمت را از «مقام علم» و اختیار را از «شئون عمل» میداند که تأثیر متقابل بر همدیگر دارند. عصمت و مقام نبوت را هم مبتنی بر ویژگیهای خاص روحی پیامبران و هم مبتنی بر اراده و خواست الهی دانسته که در راستای هم و منطبق باهم است. چون ظرف و مظروف همسنخ باید باشد. عصمت در دریافت و حفظ و ابلاغ وحی ایجاب میکند نبی از ویژگیهای خاص معنوی و عنایات خاص حقتعالی برخوردار باشد. لذا نبی باید دارای عصمت مطلق باشد. وی نهتنها شبهات آیهای اشاعره را بهطور مستدل و بر اساس مبانی فلسفی رد نموده بلکه از آن آیات شریفه، جهت اثبات عصمت بهره گرفته است. مبانی علامه در اثبات عصمت، مبانی فلسفی و بعضاً عرفانی و روش وی قیاسی برهانی است. کلیدواژهها:شوشتری، فضلبنروزبهان، علامهحلی، طباطبایی، احقاقالحق، ابطالالباطل، عصمت، نبوت، معجزه
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اگر امام علی (ع) معصوم است پس استغفار او در مناجات ها چه معنی دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
یکی از صفات پیامبران و ائمه (ع) و شخص امام علی(ع)، «عصمت» است. عصمت ملکه ای علمی و عملی است که انسان را از جهل، خطا، سهو، نسیان و مغالطه در اندیشه و تفکر نگه می دارد؛ بنابراین، معصوم، هم در بخش علم، از فهم ناصحیح به دور است و هم در بخش عمل، محفوظ از
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عصمت امام (ع)
,
عصمت امام علی(ع)
,
مسایل جدید امام شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
شرایط و صفات امام
,
امامت حضرت علی علیه السلام
کلیدواژههای فرعی :
عصمت امامان ,
عصمت پیامبران و امامان ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاملی در "مکتب در فرایند تکامل"
نویسنده:
محمدصفر جبرئیلی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شیعه (اعم، مذاهب کلامی)
,
غلات (اعم، مذاهب کلامی)
,
معتزله (اهل سنت)
,
مفوضه (غلات)
,
ولایت تکوینی
,
علم غیب امام
,
عصمت امام (ع)
,
ابن قبه
,
اصطلاحنامه تصوف
,
عصر ائمه و مخالفت با بحثهای کلامی
کلیدواژههای فرعی :
اشاعره (اهل سنت) ,
انسان کامل (کلام) ,
حکمت متعالیه ,
تفسیر قرآن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
ابن قبه رازی: محمد بن عبدالرحمن
,
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
توجه به سیر تاریخی اندیشههای فکری ـ عقیدتی، بسیار ضرورت دارد. در این میان، کم توجهی یا بیتوجهی به سیر تاریخی اندیشههای شیعی و نیز در دسترس نبودن برخی از مهمترین آثار کلامی متکلمان مذهب تشیع در سدههای دوم، اوایل قرن چهارم ـ از هشام بن حکم (179ق) تا ابوسهل نوبختی (311 ق) و ابن قبه رازی (پس از 319ق)، داوری در این باره را مشکل ساخته است. همچنین این عامل، سبب کج فهمیها و برداشتها و حتی انتسابهای نادرست برخی آرا به شخصیتها یا مکتبهای فکری شده است. هر چند عنایت امامان شیعه (ع) در ارائه نظریه و سپس تلاش محدثان و متکلمان ارجمند به ویژه در قرن سوم و چهارم در حراست، ضبط و گردآوری آن میراث گرانسنگ، مبانی فکری ـ نظری تشیع به ویژه در بحث «امامت» را به نسلهای بعدی رسانده است. با بررسی سندی، تحلیل محتوایی، تبیین شرایط و موقعیت تاریخی و جغرافیایی، میتوان در اثبات عقاید حق شیعیان امامی و نیز نقد و رد باورهای انحرافی آن به داوری نشست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 153 تا 182
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پژوهشی در شناخت و عصمت امام
نویسنده:
جعفر سبحانی تبریزی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه قائمیه
فهرست
معرفی کتاب
نسخه متنی قائمیه
وضعیت نشر :
مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امام شناسی
,
امامت
,
عصمت ائمه اثنی عشر(ع)
,
شناخت امام
,
عصمت امام (ع)
,
عصمت امام (ع) از خطا
,
عصمت امام (ع) از گناه
,
شیعیان
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
اهل بیت ,
نبوت ,
شیعیان ,
علی ,
حدیث ثقلین ,
آیه التطهیر ,
انبیا ,
اولوالامر ,
اختیار ,
قرآن و عترت ,
گناهان کبیره ,
گناه جبری ,
انسان های معصوم ,
اذهاب رجس ,
امیال نفسانی ,
دریافت وحی ,
اشتباه و خطا ,
ترک اولی ,
عصمت از خطا ,
ابلاغ وحی ,
عصمت قبل و پس از نبوت و امامت ,
عصمت امامان ,
عصمت حضرت زهرا ,
روح اعتقاد به عصمت ,
اختیار ,
تجربه دینی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
جعفر سبحانی
شابک (isbn):
978-964-971-336-6
چکیده :
کتاب «پژوهشی در شناخت و عصمت امام» توسط آیت الله جعفر سبحانی تبریزی یکی از متکلمین معاصر شیعی نگارش یافته است. این کتاب به مباحثی در شناخت و عصمت امام معصوم (ع) می پردازد. مولف در ابتدای کتاب مطالبی پیرامون واژه شناسی عصمت مطرح ساخته و در ادامه به موضوعاتی مانند: عصمت و اختیار، عصمت از گناه، نقش شیعه در رواج اندیشه عصمت و دیگر مباحث مرتبط می پردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
تعداد رکورد ها : 149
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید