جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 142
درآمدی بر الاهیات اجتماعی کاتولیک در دوره مدرن
نویسنده:
اسماعیل علی‌خانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این نوشتار به الاهیات اجتماعی، یعنی کاربست‌های عملی ایمان مسیحی،‌ به منظور ترویج و تثبیت حضور اجتماعی دین می‌پردازد. الاهیات اجتماعی مسیحی در اثر مشکلات ناشی از مدرنیته و صنعتی شدن جوامع مسیحی، نظیر فقر گسترده، بیکاری، بی‌عدالتی، اعتیاد، تبعیض نژادی، استثمار و... و هم‌زمان با گسترش علوم اجتماعی و جامعه‌گرایی در قرن نوزدهم، به وجود آمد. الاهیات اجتماعی صریح کلیسای کاتولیک از 1891م توسط بیانیه پاپی امور جدیدِ لئوی سیزدهم، شکل و اقتدار یافت و تا امروز در تعداد قابل توجهی از بیانیه‌های پاپی، سندهای شورایی و بیانات کلیسایی و نامه‌های رسولی برای کنفراس‌های اسقفی دنبال شده است. عمده‌ترین مسائل مطرح در این بیانیه‌ها و سندها، عدالت اجتماعی، منزلت کار و کارگر، مالکیت خصوصی، جهانی‌سازی و توسعه، جنگ و صلح و محیط زیست است. تلاش‌هایی، هرچند ناموفق، نیز در قالب جنبش‌های دموکراتیک، نهضت‌های کارگری ـ کشیشی، شوراهای اسقفی و نهضت‌های تبشیری در جهت تحقق عملی این بیانیه‌ها صورت گرفته است.
صفحات :
از صفحه 148 تا 170
مطالعه تطبیقی سازمان روحانیت کاتولیک و تشیع
نویسنده:
نويسنده:علی شیخ ويراستار:محمدباقر انصاری ويراستار:وحید حامد
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران - تهران: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی,
چکیده :
در کتاب حاضر به دو جريان فکري کاتوليک و تشيع از دو دين بزرگ الهي پرداخته شده است. کتاب داراي چهار بخش مي‌باشد؛ در فصل اول به چگونگي شکل‌گيري روحانيت کاتوليک و تشيع پرداخته و هر کدام را جداگانه بررسي مي‌کند؛ در ادامه ساختار داخلي سازمان روحانيت همچون نظام آموزشي، تبليغي، قضايي، اداري و اقتصادي را در هر دومذهب بررسي مي‌کند. سپس وظايف و کارکردهاي روحانيت را در زمينه‌هاي تبليغي و آموزشي، اجتماعي و عمومي، سياسي و فرهنگي را در هر دو جريان فکري شيعه و کاتوليک تعريف مي‌کند؛ در بخش چهارم به بررسي تعاملات اجتماعي سازمان روحانيت کاتوليک و تشيع با نهادها و سازمانهاي ديگر مي‌پردازد. در پايان پيشنهادهايي ساختاري، محتوايي و همکاري ارائه مي‌دهد.
تعالیم کلیسای کاتولیک
نویسنده:
تهيه كننده: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب مترجم:احمدرضا مفتاح مترجم:حسین سلیمانی مترجم:حسن قنبری
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم - قم: دانشگاه ادیان و مذاهب,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مروری بر اعتقادات، سنت‌ها، آداب و رسوم و تعالیم ارایه شده از سوی کلیسای کاتولیک با استناد به متون رسمی و تعلیمی این کلیسا و کتاب مقدس است. در این نوشتار به تبیین جنبه‌های کلامی، عبادی، اخلاقی و اجتماعی مربوط به تعالیم ارایه شده از سوی کلیسای کاتولیک برای مسیحیان این فرقه از جهان که مورد تأیید پاپ نیز می‌باشد، پرداخته شده و برخی از ادعیه، آداب و رسوم دینی و مذهبی و نیز مسایل حقوقی مربوط به مسیحیت کاتولیک معرفی شده است. نویسنده نخست کلیاتی در مورد مفهوم ایمان و هدف از آن و نیز ساختار تعالیم دینی در مسیحیت ارایه نموده و سپس اهمیت و ابعاد شناخت خداوند، رابطه بین انسان با خدا، جایگاه وحی و سنت به عنوان یکی از منابع شناخت دین و معارف دینی و لزوم پاسخ‌گویی آدمی به خداوند نسبت به اعمال و اعتقادات خویش از منظر کلیسای کاتولیک، مورد بحث و بررسی اجمالی قرار گرفته است. آنگاه برخی از عقاید مسیحیان کاتولیک نسبت به عیسی(ع)، نبوت وی، زندگانی و سرنوشت او و نیز تعالیم وارد شده از ایشان در دین مسیحیت مطرح شده و اعتقاد آنان به روح‌القدس و فدا شدن مسیح برای نجات مسیحیان منعکس شده است. در بخش دیگری از کتاب نویسنده به برخی از آداب و آئین‌های کلیسای کاتولیک معروف به آئین‌های فیض‌بخش اشاره نموده و بعضی از احکام عبادی مربوط به این فرقه از مسیحیت و نیز دعاهای وارد شده از مسیح در زمینه‌های مختلف را معرفی نموده است.
بررسی تطبیقی رابطة آموزة لطف با اختیار انسان از دیدگاه امامیه و کاتولیک
نویسنده:
علی حسنی، حسن دین پناه
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
از موضوع های مشترک قابل بررسی میان امامیه و مسیحیت کاتولیک، ضرورت «فیض» یا «لطف» خداوند برای دستیابی انسان به سعادت و نجات است. در این راستا دو مذهب به اصل لطف خداوند توجه کامل دارند، اما طرحی که از آن ارائه می کنند، کاملاً متفاوت است؛ به گونه ای که امامیه در ضمن طرحِ قاعدة لطف، بر اختیار و ارادة آزاد انسان برای رسیدن به رستگاری تأکید می ورزد، اما آیین کاتولیک در راستای طرح همه جانبة حمایت از آموزة فیض، بر ضعف و ناتوانی ارادة انسان، که بر اثر گناه نخستین سقوط کرده، برای رسیدن به سعادت تأکید می کند، و عامل تعیین کننده در امر نجات را فیض خداوند می دانند. مقالة پیش روی با رویکرد نظری و اسنادی تلاش می کند رابطة اصل «لطف» با «اختیار» انسان را در مذهب امامیه و آیین کاتولیک به روش تطبیقی واکاوی کند، و در ادامه نتایج اصلی بیان شوند. مهم ترین نتیجة به دست آمده آن است که جزء اخیرِ علت تامة اعمال ارادی انسان از نگاه امامیه، «اختیار» و از دیدگاه کاتولیک، «فیض» الهی است.
بررسی تطبيقی مبانی «جهانی بودن دين» در مسيحيت كاتوليك و تشيع
نویسنده:
محمدباقر ولی ابرقويی، محمدحسين طاهری آکردی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
«جهاني‌بودن دين» يعني: ظرفيت‌هايي که يک دين براي حکومت جهاني دارد. اين موضوع از مباحث پرچالش در ميان انديشمندان مسلمان و کاتوليک است، اما تاکنون به صورت تطبيقي ميان مسيحيت و اسلام بررسي نشده است. اين تحقيق شباهت‌ها و تفاوت‌هاي مباني جهاني‌بودن دين در تشيع با کاتوليک را به صورت توصيفي و تحليلي پيش‌روي مي‌نهد. مباني جهاني­بودن مسيحيت کاتوليک با مباني جهاني‌بودن تشيع در ادلة نقلي جهاني‌بودن و جاودانگي شباهت دارند. در هر دو، عبارات دال بر جهاني‌بودن کتابي مقدس است، اگرچه در مسيحيت، عباراتي که از حضرت عيسي عليه السلام بر جهاني‌بودن دلالت دارد، دچار تناقض است. اين در حالي است که همة مباني جهاني‌بودن در تشيع، به طور کامل هماهنگ است. در تشيع، مباني جهاني‌بودن، هم عقلي است و هم مبتني بر آيات قرآن و روايات. اما در مسيحيت، مباني جهاني‌بودن دين کاملاً هماهنگ نيست و گاهي تعارض دارد. ناگفته نماند که برخي از مباني مختص تشيع است، درحالي‌كه مسيحيت از اين مباني محروم است.
صفحات :
از صفحه 37 تا 48
بررسی و تحليل «شريعت اخلاقی» در مسيحيت كاتوليك
نویسنده:
حسن دين‌پناه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
از جمله موضوعات مبهم در عهد جديد، ترابط اخلاق و شريعت است و بررسي آن در مسيحيت کاتوليک مهم است. کاتوليک‌ها براي رفع اين ابهام و چالش از عهد جديد، به تبيين ديدگاه خود پرداختند. اين مقاله به بررسي، تحليل و مقايسه رابطة اخلاق و شريعت در آيين كاتوليك در مسيحيت مي‌پردازد. آنان اخلاق را شاخه‌اي از الهيات مي‌دانند و به‌گونه‌اي تبيين و تفسير مي‌کنند که شريعت انجيل در درون آن قرار مي‌گيرد. کاتوليک، تفسيري جديد از شريعت ارائه مي‌کند که بر فيض استوار است، و فرد مسيحي را از رعايت اعمال و مناسک شريعت قديم مي‌رهاند. حاصل تحقيق بيانگر آن است که در تعاليم کاتوليک، از لحاظ مباني، منابع و جايگاه، نمي‌توان شريعت را از اخلاق جدا کرد، بلکه ميان آن‌ دو، اتحاد کامل برقرار است. به همين دليل، عنوان «شريعت اخلاقي» براي شريعت کاتوليکي درست به نظر مي‌رسد.
صفحات :
از صفحه 57 تا 75
بررسی تطبيقی خطاناپذيری حاكم دينی در مذهب كاتوليك و شيعه
نویسنده:
محمدحسين طاهری آکردی، نسليشاه باشبو
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
کاتوليک و شيعه، هر دو خواهان منزه بودن حاکم ديني از خطا بوده و مسيرهايي را براي اين امر، ترسيم کرده‌اند. کاتوليک بر اساس مصوبة شوراي واتيکان اول، تصميم بر خطاناپذيري پاپ گرفته و در نتيجه، قائل به عصمت آن شده است. از سوي ديگر، در انديشة شيعه، حاکم ديني داراي صفت «عصمت يا خطاناپذيري» نيست، بلکه با برشماري شرايطي دقيق و نظارتي عميق، امکان رخ دادن خطا در وي وجود ندارد. هدف اين پژوهش، مقايسة دو مسير منتخب از سوي کاتوليک و شيعه براي عملکرد بدون خطا در حاکم ديني است. بنابراين، ابتدا مسير کاتوليک و شيعه بررسي و سپس تحليلي بر اين مسيرها ارائه مي‌گردد. مهم‌ترين يافتة اين پژوهش جايگاه حاکم ديني در انديشة شيعه و کاتوليک است. ويژگي‌هاي حاکم ديني در شيعه، منهاي عصمت، به گونه‌اي ترسيم شده است كه امکان خطا در آن وجود ندارد، و حال آنکه در کاتوليک، با تصويب خطاناپذيري براي پاپ، امکان خطا در او وجود دارد.
صفحات :
از صفحه 47 تا 56
نزاع علم و دین در قرن نوزدهم
نویسنده:
عبدالرزاق حسامی فر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی,
چکیده :
علم و دین که هر دو سابقه ای طولانی در حیات بشر دارند، در تاریخ بلند خود، در کنار یک دیگر بر زندگی او تاثیرگذار بوده اند و تقریبا هیچ ناسازگاری ای بینشان وجود نداشته. پیش رفت وسیع علوم که از قرن هفدهم آغاز شد، به تدریج دانش مندان را به اکتشافاتی رساند که متفاوت و گاه متعارض با آموزه های رسمی دین بود. این امر موجب پیدایش نزاع میان علم و دین شد، تا آن جا که عالمان دین و دانش مندان به تخطئه آرای یک دیگر پرداختند. این نزاع در قرن هفدهم وضعیت متفاوتی یافت، چرا که در این قرن هم دین و هم علم معنای جدیدی یافته بود. علم، تا پیش از این قرن، هویتی مستقل از فلسفه، اخلاق و الهیات نداشت و دین نیز که تا پیش از عصر روشن گری بر ایمان استوار بود در این عصر به سمت عقل سوق یافت و صدق و کذب گزاره های آن مطمح نظر قرار گرفت. با شکل گیری هویت مستقل علم و دین، نزاع میان آن دو یکی از مباحث مهم قرن نوزدهم شد؛ موضوعی که در این مقاله بررسی خواهد شد.
صفحات :
از صفحه 49 تا 64
بررسی تطبیقی مبانی «قاعدة لطف» در امامیه و آموزة «فیض» در مسیحیت کاتولیک
نویسنده:
محمدحسین طاهری، حسن دین پناه
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
یکی از آموزه هایی که در امامیه و مسیحیت کاتولیک دارای اسمی مشترک است، آموزة grace، لطف یا فیض الهی است. همان گونه که قاعده لطف، از مهم ترین قواعد در کلام امامیه است، از مسئلة فیض نیز به عنوان هستة مرکزی، برای اثبات سایر آموزه های الهیات کاتولیک، استفاده می شود. از منظر دو مذهب، لطف و فیض الهی نوعی مداخله و تدبیر خداوند در زندگی انسان است که موجب دوری فرد از گناه، و رساندن او به رستگاری و نجات می شود. با وجود این، دو آموزه مبانی واحدی ندارند. برای بررسی این ادعا لازم است نسبت میان این دو، مورد تأمل قرار گیرد. این مسئله ابعاد گوناگونی دارد.این مقاله با رویکرد نظری و بررسی اسنادی به بیان مبانی، شباهت ها و تفاوت های این دو قاعده به صورت بررسی تطبیقی می پردازد. در این پژوهش نشان دادیم که آن دو، از حیث مبانی و پیش فرض ها تفاوت بنیادین دارند هرچند اندک شباهتی در میان مبانی آن دو مشاهده می شود.
  • تعداد رکورد ها : 142